Suomen viime kevään MM-kisamiehistössä pelasi kaksi pelaajaa, joiden näytteestä oli aiemmin kaudella löydetty jäänteitä kannabiksen käytöstä.
Jääkiekkoliitto sai tiedon asiasta ennen MM-kisoja, mutta valitsi siitä huolimatta kyseiset pelaajat MM-kisajoukkueeseen.
Tieto seuran sisäisesti järjestämän testin tuloksesta tuli Urheilulehden tietojen mukaan suullisesti kyseisten pelaajien seurajoukkueen päävalmentajalta. Mitään virallista tai kirjallista ilmoitusta käryepäilystä ei Jääkiekkoliitolle tullut.
Yksi tiedon saaneista oli Leijonien päävalmentaja Jukka Jalonen. Jalonen ei kiertele kannabisasian äärellä, vaan kertoo suoraselkäisesti, miten pelaajavalintaprosessi tehtiin.
”Kuulin tästä asiasta ennen MM-turnausta, mutta en muista, kenen kanssa siinä kotikisahässäkässä puhuin. Siinä oli miljoona asiaa päällekkäin menossa. Kalervo Kummolan kanssa en keskustellut asiasta”, Jalonen toteaa.
Jalonen myöntää, että kärynneiden pelaajien tilanne meni nopeasti asialistalta ohi, sillä kyseessä ei ollut maajoukkuejohdon näkemyksen mukaan sanktioitava dopingrike.
”Olisi ollut totta kai mahdollista jättää nämä pelaajat ulos joukkueesta, mutta minä valitsin heidät mukaan, ja sen tosiasian kanssa on vain elettävä”, Jalonen kertoo.
Urheilulehden tietojen mukaan myös Jääkiekkoliiton puheenjohtajaa Kalervo Kummolaa informoitiin asiasta. Kummola kiistää väitteet.
”Kuulen asiasta ensimmäisen kerran vasta nyt”, Kummola sanoo.
Kummola ei ota jälkikäteen kantaa siihen, olisiko kyseiset pelaajat pitänyt valita MM-joukkueeseen, jos hän olisi tiennyt asiasta.
”Jos olisin kuullut asiasta, olisin todennäköisesti ottanut yhteyttä ADT:hen ja kysynyt miten menetellä. Olen itse näissä asioissa sen verran amatööri, etten pysty sanomaan, miten vakavasta dopingrikkomuksesta kannabiksen käytössä on kysymys. Se on kuitenkin selvää, että kaikkien dopingaineiden käyttö on kielletty”, Kummola sanoo.
Kummola ei ota kantaa siihen, ottaako Jääkiekkoliitto asian käsittelyyn jälkikäteen.
”Kyllähän tässä tuntuisi, että meillä pitäisi olla jokin virallinen testitulos, mutta katsotaan nyt”, Kummola sanoo.
Lähde:
http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/kahden-leijona-pelaajan-dopingnaytteesta-loytyi-kannabista-pelasivat-silti-mm-kotikisoissa#ixzz2IjWYuQix