Dupasquerin rengassäästöehdotus

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kuulostaa fiksulta:

"Formula ykkösten ranskalainen rengastoimittaja Michelin ehdottaa, ettei F1-kisoissa sallittaisi enää ensi kaudesta lähtien lainkaan renkaidenvaihtoja.

Michelin julkaisi torstaina listan ehdotuksista, joilla formula ykkösten vauhteja pystyttäisiin alentamaan, kustannuksia karsimaan ja ohituksia lisäämään. Ehdotukset ovat vastaus kansainvälisen autoliiton FIA:n vaatimuksiin F1-autojen nopeuksien alentamisesta. Ehdotuksiin sisältyy se, että aika-ajoissa ja kilpailussa käytettäisiin vain yhtä rengassarjaa.

- Kun renkaiden pitäisi kestää pidempään, täytyisi meidän käyttää paljon nykyistä kovempia seoksia. Näin ollen renkaissa olisi vähemmän pitoa ja autojen nopeudet laskisivat, Michelinin moottoriurheilujohtaja Pierre Dupasquier sanoi.

- Kovemmista renkaista jäisi rataan vähemmän kumia, jolloin radalle ei syntyisi vain yhtä parasta ajolinjaa. Kun radassa ei olisi varsinaista likaista puolta, niin se kannustaisi tekemään enemmän ohituksia. Ja sitähän kaikki haluavat, Dupasquier jatkaa.

Lisäksi rengasjätti ehdottaa, että F1-tallien testaamista voitaisiin vähentää rajoittamalla testijaksoilla käytettävissä olevien renkaiden määrää. Ehdotuksen mukaan talleilla olisi käytössään kuusi rengassarjaa per testipäivä."

Lähde: Mtv
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Aikamoinen turvallisuusriski olisi, jos kisassa saisi käyttää vain yhtä rengassarjaa.

Onkohan Michelinilläkään sellaisia renkaita, jotka takuuvarmasti kestäisivät ykden koko kisan ajamisen, epäilen.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
McMike sanoi:
Aikamoinen turvallisuusriski olisi, jos kisassa saisi käyttää vain yhtä rengassarjaa.

Onkohan Michelinilläkään sellaisia renkaita, jotka takuuvarmasti kestäisivät ykden koko kisan ajamisen, epäilen.
Ei tietenkään Misukalla(kaan) ole tällä hetkellä kokonaisen kisan kestäviä renkaita - ei tarvitse edes epäillä - mutta ei kai niitä nyt tällä hetkellä tarvitse ollakaan ... Tästä Pierre D:n kommentistahan käy hyvin selvästi ilmi "kaikki tarvittava" ... (ja eiköhän ne renkaat pitäisi kehittää kisan kestäviksi, jos sellainen systeemi tulisi - tuskin olisi mahdoton tehtävä?) ..

- Kun renkaiden pitäisi kestää pidempään, täytyisi meidän käyttää paljon nykyistä kovempia seoksia. Näin ollen renkaissa olisi vähemmän pitoa ja autojen nopeudet laskisivat, Michelinin moottoriurheilujohtaja Pierre Dupasquier sanoi.
Kyllähän tuo kuulostaa ihan järkeenkäyvältä & hyvältä ehdotukselta? Ainakin se on paljon parempi ehdotus kuin X kisaa kestävät moottorit ... minun mielestäni :doubtful:

EDIT: On muuten hyvä asia, että edes joku yrittää siellä jotain ehdotellakin, siitä :thumbup: Misukkamiekkoselle. Tämä ei edes kuulosta ihan hulluimmalta ehdotukselta mitä on kuultu (vertaa joihinkin Böönin ja Mosleyn juttuihin, huh huh) ..
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Tässä olisi nyt taas toisaalta se ongelma, että sitä paljon puhuttua mekaanista pitoa vähennettäisiin, mikä taas osaltaan lisää aerodynaamisen pidon merkitystä. Mutta toisaalta Dupasquierin esittämät hyödyt ehkä joltain osin kumoaisivat tuon mahdollisen haitan, tiedä häntä.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ihan totuudenmukaiselta nuo ehdotukset kuulostavat. Eivätköhän valmistajat nopeasti pystyisi kehittelemään koko kisan kestävät renkaat. Onhan sellaisilla ajettu ennenkin, joskin autotkin olivat silloin erilaisia. Tuo toinen pointti noista ajolinjoista kuulostaa mielenkiintoiselta, mahtaisikohan se mennä ihan noin? Veikkaisin kuitenkin, että kaikki ajaisivat aika lailla samoilla linjoilla mutkien läpi. Ehkä radalla ei olisi linjojen ulkopuolella ihan niin huono pito mutta en usko, että tuo lisää ohituksia, ennen kuin näen. Mahdollista se toki on.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
lfb sanoi:
Veikkaisin kuitenkin, että kaikki ajaisivat aika lailla samoilla linjoilla mutkien läpi. Ehkä radalla ei olisi linjojen ulkopuolella ihan niin huono pito mutta en usko, että tuo lisää ohituksia, ennen kuin näen. Mahdollista se toki on.
Ymmärsin itse tuon Dupasquierin pointin niin, etteivät kuljettajat ajaisi sen erilaisempia ajolinjoja kuin nykyäänkään. "Puhtaan" linjan ulkopuolella olisi yhtä huono pito kuin nykyäänkin, mutta koska kova rengas jättää rataan vähemmän kumia, varsinaisen ajolinjan pito olisi nykyistä huonompi. Näin varsinaisen ajolinjan ja muun radan pitoero ei olisi niin dramaattinen kuin nykyään, joten ohitustilanteessa optimilinjalta poikkeaminen ei olisi myöskään yhtä suuri riski.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuohon renkaan kestämiseen voisivat tuoda lisätietoutta herrat Petri Piira ja Juhis. Käsittääkseni Misukka-tallit ajoivat tänä vuonna Le Mansissa entistä pitämmillä rengasstinteillä. Eli Michelin on pitkissä kisoissa tällä hetkellä numero uno ja tällaisesta sääntöehdotuksesta ei varmaankaan ole ainakaan haittaa merkin kannalta...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Hyviä ideoita. Tulis taas erilaista taktikointia. Mikä riski se muka olis, hajoaahan niitä renkaita nytkin. Sitten hajoais hitaammassa vauhdissa :thumbup:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Rakentaisin tämän homman sitä kautta, että kieltäisin välitankkauksen, tuon F1-sarjan todellisen syövän. Kun tankkaamassa ei saisi käydä, myös mielenkiinto renkaanvaihtoon vähentyisi. Nykyäänhän renkaat saa vaihtaa "ilmaiseksi" välitankkauksen yhteydessä, koska renkaanvaihtoon kuluu vähemmän aikaa.

Uskoisin, että välitankkauksen poistamisen myötä palattaisiin takaisin 0-2 stopin taktiikoihin, ja rengastoimittajat toisivat automaattisesti kovempia renkaita kisoihin.

Välitankkaus tuotiin aikoinaan sarjaan tuomaan lisäväriä, mutta sen vaikutus on mielestäni ollut pelkästään negatiivinen. Tämä nyt ei liity juuri mitenkään otsikon aiheeseen, mutta pääsinpähän sanomaan...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Se on vaan monien mielestä liian iso turvallisuusriski laittaa 3x polttoainekuorma autoihin. Mun mielestä F1 on muutnekin iso riski ja tankit on nykyisin niin turvallisia ja pystytään tehdä vaikka 100x turvallisemmiks vielä jos vaan halutaan ette se ole probleema. Näkisin mielelläni tankkauksen pois. Sitten olis moottorin taloudellisuudellakin suuremi etu, koska voisi startata selvästi kevyemmällä :ahem:

Ja yksityisen testiradan voisi kieltää
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
vermula sanoi:
Ja yksityisen testiradan voisi kieltää
Eiköhän se nyt kohta kielletäkin, kun Mäkkikin sai lopulta oman ratasydeeminsä valmiiksi :rolleyes: (eikös siellä Parabol-pAragorn-Panadol-blaablaa tehtaalla jotain yksityisrataviritelmääkin ollut?)

Mutta joo, ei mullakaan olis mitään sitä vastaan jos tankkaus poistuisi kuvioista. Sitäkin kautta vauhdit hidastuisivat väkisin: Raskaat autot bensalastien ansiosta + rakennettava mahdollisimman riskittömästi (isot tankit suojattava) -> lisäpainoa yms ... ja vähemmän vauhtia? Tiiä sitten :doubtful:
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Pidon huonontuminen = lisää turvallisuutta?

Täytyy olla eri mieltä, toki ohitukset ovat tämän lajin ehdoton suola.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
V12 sanoi:
Pidon huonontuminen = lisää turvallisuutta?
Vauhdin väheneminen = lisää turvallisuutta!

Ihan hyvältä kuulostaa, ja vielä kun puuttuisivat nyt vihdoin ja viimein niihin ajonhallintajärjestelmiin. Penteles, saatais vähän ajamisen meininkiä ykkösiinkin.

Käsitin sen ohitus jutun juurikin niin että kun pitoerot on pienemmät linjalla ja sen vieressä niin jarrutuspaikkoihin voi tulla rinnalle jos ballsit riittää. Samoin mutkista lähtiessä ohi voi kokeilla ajamalla hieman erilinjaa pitkin.

Ihan hyvältä kuulostaa, ja eihän tämä ole kuin yksi osa uusia sääntöjä, hienoa että rengastoimittajalla riittää oma-aloitteisuutta ehdottaa miten he voisivat parantaa lajia. Nyt vielä tallit voisivat laittaa lusikkansa soppaan, tallien panos ollut jotenkin vaisu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
hauska juttu, jos tuo toteutuisi tuo Michelinin miettimä ajatus, niin veikkaampa että säästö on huomattavampaa kuin pelkkien moottoreiden pienentämisen kohdalla...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Onnettomuuksista tulee tavallaan pahempia jos renkaiden kitkaa pienennetään.. Silloin auto ei hidastu spinnatessaan tarpeeksi ja sitten se osuma seinään vasta sattuukin.. Siipiä vaan pois ja leveät läski sliksit alle,niin silloin ei mutkia kuitenkaan pystyisi menemään äärettömän kovaa ja myöskin pidon kadotessa se ei oli yhtä totaalista liukastelua kuin nyt.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
PekPoy sanoi:
Ymmärsin itse tuon Dupasquierin pointin niin, etteivät kuljettajat ajaisi sen erilaisempia ajolinjoja kuin nykyäänkään. "Puhtaan" linjan ulkopuolella olisi yhtä huono pito kuin nykyäänkin, mutta koska kova rengas jättää rataan vähemmän kumia, varsinaisen ajolinjan pito olisi nykyistä huonompi. Näin varsinaisen ajolinjan ja muun radan pitoero ei olisi niin dramaattinen kuin nykyään, joten ohitustilanteessa optimilinjalta poikkeaminen ei olisi myöskään yhtä suuri riski.
Nyt kun renkaat ovat pehmeitä, niistä irtoaa jatkuvasti kuminpalasia jotka lentävät ajolinjan ulkopuolelle. Tuon näkee TV-lähetyksistäkin kun kuva tulee lähes maan tasolta. Optimaalisella ajolinjalla rata on puhdas, mutta tuon uran ulkopuolella rata on kauttaaltaan mustien kumipalasten peitossa.

Jos ohittaessa joutuu ajamaan tuonne kuminpalasten sekaan niin ne tarttuvat kuuman renkaan pintaan ja pito huononee joksikin aikaa. Ohitus vaikeutuu huomattavasti.

Itse kannatan renkaidenvaihdon kieltämistä. Sitten kun päästäisiin eroon vielä tankkauksesta niin hyvä.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
bigbear sanoi:
Onnettomuuksista tulee tavallaan pahempia jos renkaiden kitkaa pienennetään..
Tuosta oli aikoinaan Sennan onnettomuuden jälkeen puhetta. Suurin tekijä onnettomuuden vakavuudessa (osumiskulman lisäksi) on se vauhti jolla auto karkaa käsistä.

Jos ei olla jossain Magny-Coursissa jossa on hehtaarin kokoiset hiekka-alueet, on törmäys joka tapauksessa heti edessä. Tällöin jarrutuksella tai renkaiden pidolla ei ole paljon merkitystä. Muistellaan vaikka ison Schumacherin jalan katkaissutta törmäystä Silverstonessa tai pikku-Schumin Indianapolisin tälliä.

Jos kaarrevauhti saadaan putoamaan, niin autot lähtevät kaarteesta ulos pienemmällä vauhdilla ja onnettomuuksien vakavuus pienenee. Liimaslicksit vain kasvattavat kaarrenopeutta ja, koska jarrutusmatkaa/aikaa ei juurikaan ole, törmäyksestä tulee pahempi.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Kohtuu usein ulosajotilanteissa (spinnaukset yms) auto poistuu asfaltilta varsin nopeasti. Hiekalla ja nurmikolla ei sitten seoksella väliä enää olekaan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
McMike sanoi:
Aikamoinen turvallisuusriski olisi, jos kisassa saisi käyttää vain yhtä rengassarjaa.

Onkohan Michelinilläkään sellaisia renkaita, jotka takuuvarmasti kestäisivät ykden koko kisan ajamisen, epäilen.
No tuskinpa moista ehdottaisivat, jos eivät sellaisia pystyisi valmistamaan. Eikä turvallisuusriski ole nykyään yhtään sen suurempi pehmeillä renkailla mitä se olisi kovemmilla. Kovemmat kestävät pehmeitä kauemmin, eli suhteessa uudet renkaat olisivat yhtä turvalliset kuin pehmeätkin. Jos joku Takuma Sato yrittää sitten ajaa yhtä kovaa kovilla kuin pehmeillä renkailla ja ajaa sen takia seinään, niin oma moka.

Tätä samaa sääntömuutosta olen itse peräänkuuluttanut jo useamman kuukauden ja samaa ehdotti myös Kekekin Iltalehdessä jokunen aika sitten.

Yksinkertainen ja helppo ratkaisu nopeuksien laskemiseksi. Voitaisiin nähdä myös enemmän ohituksiakin.
 
Ylös