Ecclestonelta radikaaleja ehdotuksia aika-ajojen suhteen

  • Viestiketjun aloittaja Nick
  • Aloituspäivämäärä

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Vai radikaali ehdotus Bööniltä. Eihän toi vielä mitään !

Olis kilpailut niinkuin nytkin eli VALMISTAJIEN ja KUSKIEN sarja. Säännöt olis vaikka ne mitkä on nyt - paitsi että kisoja 20 kuskeja 20 ja autoja 20 ja tiimeja 10 (2 autoo/team). Joka kuski ajaa joka kisan eri autolla tai sanotaan, että esim. Kimi ajais Minardilla 2 kisaa, Ferrarilla 2 kisaa j.n.e. Autot pitäis olla sellasia, että helppo säättää kuskille kuin kuskille - nimittäin se ohjaamo. Palkka vois olla kaikilla kuskeilla sama yhteisestä rahastosta.. . Mitäs siihen sanotte ? (Tyrmätkää vapaasti ...) Sittenpä nähtäis kuka on mitäkin !
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos nyt on aivan pakko saada jännitystä radalle, niin olisi paljon fiksumpaa ottaa menestyspainot, kuin arpoa lähtöjärjestys tai kääntää se..
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ei kaikkia ehdotuksia kannata ja edes tarvitse ottaa todesta joita yksi ja toinen heittää. Ne ovat enemmäkin uhkailua kuin tosissaan heitettyjä ehdotuksia. Jos lähtöluetteloa alettaisiin arpoa saattaisi aikamonella autonvalmistajalla naama venähtää kun miljoonien satsauksien jälkeen heille tylysti ilmoitettaisiin että sori, teidät on arvotto jokaisessa kilpailussa viimeiseen riviin :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
leipurihiiva sanoi:
silloin pisteitä pitäis jakaa käytännössä joka jampalle, ettei toiminta sais "epäterveitä" piirteitä.
Aivan. Kun luin pölhö Bernien ehdotuksen itsellenikin tule mieleen että ennemmin kokonaan käänteinen järjestys ku joku ihme arvonta :thumbdown
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
kouvotsvoni sanoi:
Jos nyt on aivan pakko saada jännitystä radalle, niin olisi paljon fiksumpaa ottaa menestyspainot, kuin arpoa lähtöjärjestys tai kääntää se..
Tuo nyt olis aika keinotekoista ... mielestäni hyvän työn tekijää ei pidä rankaista :thumbdown
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
lähinnä tarkoitin että jos on aivan pakko saada jännitystä radalle niiin ennemmin noin kuin arpomalla lähtöruutuja
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Kai sitä vois arpoa kuljettajien- ja merkkimestaruuden samalla. Eri päivinä tietysti et tulis lisää jännitystä, niin ja eniten rahaa niin enemmän lippuja.

Nykyinen aika-ajo muuten hyvä mut 3 asiaa pitää muuttaa.

1: Ei mitään kisa bensoja tankkiin, kevyt auto kunniaan.

2: Ajat pitää laskee yhteen niin ei tuu mitään Silverstonea enään, muutenkin se laittais kuskit yrittämään ekalla kerrallakin.

3: Sunnuntaille vielä lämmittely ajot niin olis mahdollisuus ottaa se paras kiinni.

Muistatte varmaan kun Häkkinen sanoi et taas se yks sekunti löyty jostain yön aikana. Siihen ei ole enään mahdollisuuksia. Ei mikään ihme et ei aja enään.

PS: On aina voittanut Schumin pienemmissä luokissa. Todistettavasti yhtä nopea kuin Senna ellei nopeempi, mut ne nyt ei kuulu tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Timppi

Well-known member
Liittynyt
27.7.1999
Viestit
78
Sijainti
Helsinki
JKulmala sanoi:

2: Ajat pitää laskee yhteen niin ei tuu mitään Silverstonea enään, muutenkin se laittais kuskit yrittämään ekalla kerrallakin.
Ei ikinä mitään aikojen yhteenlaskemista! Jos saa ajettua Täydellisen Kierroksen niin sillä pitää irrota paalu! (olettaen että puhutaan kärkiautoista tietenkin.) Vertailun vuoksi miltäs kuulostas jos Ateenan olympialaisissa miesten satasella laskettas välierien ja finaalin ajat yhteen? :yuck:

Bernien ehdotus aika-ajojen jakamisesta kahtia 30 min osioiksi on hyvä, pitää vaan saada kuskit ajamaan ekalla osiolla jotenkin muuten kun aikojen yhteenlaskulla.

Esimerkiksi sääntö että toisella osiolla on käytössä yhtämonta kierrosta kuin on ajanu ekalla kuulostais aika hyvältä mun korvaan. Yhteensä kuitenkin enintään 12 kierrosta. Myös pienemmät tallit sais varmasti tv-näkyvyyttä, koska kärkitallit ei välttämättä halua ees ajaa kaikkia kierroksia.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
:idea:

Mitäs jos tehtäisiinkin sellanen todella radikaali uudistus aika-ajoon, että ajettaisiin perjantaina tunnin aika-ajo ja lauantaina tunnin aika-ajo. Jokaisella olisi käytettävissään molemmissa sessioissa 12 kierrosta ja paras kierrosaika ratkaisisi lähtöjärjestyksen itse kisaan.

Kyllä olis F1- immeiset ihmeissään kun viikonlopun paras kuljettaja voittaisi...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
MaxiV sanoi:
:idea:

Mitäs jos tehtäisiinkin sellanen todella radikaali uudistus aika-ajoon, että ajettaisiin perjantaina tunnin aika-ajo ja lauantaina tunnin aika-ajo. Jokaisella olisi käytettävissään molemmissa sessioissa 12 kierrosta ja paras kierrosaika ratkaisisi lähtöjärjestyksen itse kisaan.

Kyllä olis F1- immeiset ihmeissään kun viikonlopun paras kuljettaja voittaisi...
Perjantaina kuivaa, lauantaina sadetta.

Sen takia siitä luovuttiin.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Timppi sanoi:
Ei ikinä mitään aikojen yhteenlaskemista! Jos saa ajettua Täydellisen Kierroksen niin sillä pitää irrota paalu! (olettaen että puhutaan kärkiautoista tietenkin.) Vertailun vuoksi miltäs kuulostas jos Ateenan olympialaisissa miesten satasella laskettas välierien ja finaalin ajat yhteen? :yuck:

Bernien ehdotus aika-ajojen jakamisesta kahtia 30 min osioiksi on hyvä, pitää vaan saada kuskit ajamaan ekalla osiolla jotenkin muuten kun aikojen yhteenlaskulla.

Esimerkiksi sääntö että toisella osiolla on käytössä yhtämonta kierrosta kuin on ajanu ekalla kuulostais aika hyvältä mun korvaan. Yhteensä kuitenkin enintään 12 kierrosta. Myös pienemmät tallit sais varmasti tv-näkyvyyttä, koska kärkitallit ei välttämättä halua ees ajaa kaikkia kierroksia.
Lyhyt ja ytimekäs: Mielestäni paalupaikka kuuluu sille kuka on saanut
autonsa toimimaan koko viikonlopun ajan hyvin. Esim. 12 kierrosta molemmilla jaksoilla niin pienillä talleilla loppuu rahat kesken loppukaudesta ja ne ajaa mahdollisimman vähän. Sitten se koneen kestävyys vedettäiskö liikaa Ferrarin suuntaan. Hyvän kuskin pitää pystyä ajamaan aina hyvä kierros. Ehkä voitais unohtaa ne toiset aika-ajot kokonaan, ellei niihin saada järkeä, jos ne on niin kyl niitten pitäis vaikuttaa johonkin, muuhunkin kuin ajojärjestykseen.
 
Viimeksi muokattu:

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
Bleu sanoi:
Perjantaina kuivaa, lauantaina sadetta.

Sen takia siitä luovuttiin.
MUTTA OLOSUHTEET OLISIVAT KAIKILLE TALLEILLE PERJANTAINA SAMAT JA LAUANTAINA SAMAT. ei sen pitäis aiheuttaa kovin paljon ongelmaa, jos kaikille sataa samaan aikaan, päinvastoin kuin nykyisessä järjestelmässä jossa yhdelle sataa ja muut ajaa kuivassa.
 

Ramse

Well-known member
Liittynyt
8.6.2004
Viestit
376
Sijainti
Tervola
Paras aika-ajo systeemi on että kaikilla 12 kierrosta, tunti aikaa, polttoainetta vähän ja radalle sillon ku haluaa. Se oli upeaa kattoa sillon ennen. Muistelen kaiholla niitä aikoja ku joku kerkes just ruutulipun alta nopeelle kierrokselle ja sitten ajo paaluajan. Esim. Häkkinen Imolassa 2000 :D
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ramse sanoi:
Paras aika-ajo systeemi on että kaikilla 12 kierrosta, tunti aikaa, polttoainetta vähän ja radalle sillon ku haluaa. Se oli upeaa kattoa sillon ennen. Muistelen kaiholla niitä aikoja ku joku kerkes just ruutulipun alta nopeelle kierrokselle ja sitten ajo paaluajan. Esim. Häkkinen Imolassa 2000 :D
Niinpä, ja kenenpä muunkaan selostamana tilanne nähtiin ja kuultiin kuin Kyltsin :)

Tuominen tai Saari olisivat sanoneet tyypillisen monotonisen kommentin ja ainakaan minulle se Mikan suoritus ei olisi jäänyt niin hyvin muistiin. Mutta nyt kun katsoo uudelleen klippiä niin pystyy uudelleen elämään koko tilanteen, loistavaa.. ohhoh nyt tuli offtopiccia pahasti, mutta minustakin vanha systeemi eli tunnin aika-ajo ja kaksitoista kierrosta, kaikki irti autosta, on paras systeemi. Tosin moottorisääntö vähentää sitä auton revitystä mutta minkäs voi. Pikkutallit luultavasti vastustavat tätä koska tv- aikaa ei tule yhtä varmasti kuin nykyisellä systeemillä.
 

Ramse

Well-known member
Liittynyt
8.6.2004
Viestit
376
Sijainti
Tervola
hannu^ sanoi:
Niinpä, ja kenenpä muunkaan selostamana tilanne nähtiin ja kuultiin kuin Kyltsin :)

Tuominen tai Saari olisivat sanoneet tyypillisen monotonisen kommentin ja ainakaan minulle se Mikan suoritus ei olisi jäänyt niin hyvin muistiin. Mutta nyt kun katsoo uudelleen klippiä niin pystyy uudelleen elämään koko tilanteen, loistavaa.. ohhoh nyt tuli offtopiccia pahasti, mutta minustakin vanha systeemi eli tunnin aika-ajo ja kaksitoista kierrosta, kaikki irti autosta, on paras systeemi. Tosin moottorisääntö vähentää sitä auton revitystä mutta minkäs voi. Pikkutallit luultavasti vastustavat tätä koska tv- aikaa ei tule yhtä varmasti kuin nykyisellä systeemillä.
Ei välttämättä. Muistellaan että monissa aika- ajoissa huipputallit odottelivat yli puolituntia ennen kun lähtivät ajamaan. Sinä aikana kerkeää hyvin pienet tallit olla radalla yksinään ja tv- aikaa tulee jopa enemmän kuin nykyään. :D Ajaa vaikka pari kertaa nurmikolle niin pääsee hidastuksiin.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
hehe ;) kyllähän siellä jo kaikenmaailman Pantanot ja Baumgartnerit pyörii radalla :D :D

jokos Ramse on saanut tehtyä ne GP3 kypärät? :alppu:
 

Timppi

Well-known member
Liittynyt
27.7.1999
Viestit
78
Sijainti
Helsinki
JKulmala sanoi:
Lyhyt ja ytimekäs: Mielestäni paalupaikka kuuluu sille kuka on saanut
autonsa toimimaan koko viikonlopun ajan hyvin. Esim. 12 kierrosta molemmilla jaksoilla niin pienillä talleilla loppuu rahat kesken loppukaudesta ja ne ajaa mahdollisimman vähän. Sitten se koneen kestävyys vedettäiskö liikaa Ferrarin suuntaan. Hyvän kuskin pitää pystyä ajamaan aina hyvä kierros. Ehkä voitais unohtaa ne toiset aika-ajot kokonaan, ellei niihin saada järkeä, jos ne on niin kyl niitten pitäis vaikuttaa johonkin, muuhunkin kuin ajojärjestykseen.
Täsmennetään hieman, eli siis olen ehdottomasti Wanhan systeemin kannattaja (ts. ei mitään ajojärjestyksiä yms. hölynpölyä vaan kaikki ajaa just sillon ku tahtoo.) Ehdottamallani uudistuksella vaan saataisiin kärkiautotkin radalle ensimmäisen puolen tunnin aikana. Sehän se ongelma aikanaan oli minkä takia muuten hyvin toimivaa systeemiä ruvettiin rukaamaan.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ramse sanoi:
Ei välttämättä. Muistellaan että monissa aika- ajoissa huipputallit odottelivat yli puolituntia ennen kun lähtivät ajamaan. Sinä aikana kerkeää hyvin pienet tallit olla radalla yksinään ja tv- aikaa tulee jopa enemmän kuin nykyään. :D Ajaa vaikka pari kertaa nurmikolle niin pääsee hidastuksiin.
Juu, tuo on totta, muistelin vain että juuri äskettäin esitetty aika-ajouudistus kaatui juuri pikkutallien vastustukseen, ellen ole taas sekaisin kuten tavallisesti..

Yksi hyvä puoli on tällä "yksi auto yksinään radalla" -systeemillä että ei pääse kukaan urputtamaan että oli hitaampia tiellä.
 

Ramse

Well-known member
Liittynyt
8.6.2004
Viestit
376
Sijainti
Tervola
Minardi fani sanoi:
hehe ;) kyllähän siellä jo kaikenmaailman Pantanot ja Baumgartnerit pyörii radalla :D :D

jokos Ramse on saanut tehtyä ne GP3 kypärät? :alppu:
Eihän noi kypärät oo ku muuttaa oikeen kokosiksi GP3. Schumi se aika ajoissa pyörii nurtsilla. :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
rob-ro sanoi:
MUTTA OLOSUHTEET OLISIVAT KAIKILLE TALLEILLE PERJANTAINA SAMAT JA LAUANTAINA SAMAT. ei sen pitäis aiheuttaa kovin paljon ongelmaa, jos kaikille sataa samaan aikaan, päinvastoin kuin nykyisessä järjestelmässä jossa yhdelle sataa ja muut ajaa kuivassa.
Se ei ollut pointtina, vaan oikeammin se, että lähtöjärjestys haluttiin ratkaistavaksi lauantaina. Jos perjantaina oli kuivaa ja lauantaina satoi, ei kovinkaan moni lähtenyt edes radalle, koska mahdollisuuksia aikojen paranemiseen ei ollut.
 
Ylös