Eduskuntavaalit 2011

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Aika harvassa ovat perustettavissakaan yrityksissä sellaiset, jotka eivät tee liikevaihtoa lainkaan (poikkeuksena tietysti sellaiset, jotka lähtevät kehittämään jotain tuotetta, joka valmistuu vasta esimerkiksi vuoden päästä). Mä en tarkoittanutkaan verohelpotuksessa pelkästään tuloveroa, vaan vähennys voitaisiin tehdä myös alv'stä). Aloittavalla yrittäjällä voi olla pienten tulojen aikaan ylitsepääsemätön kiusaus tehdä pimeää duunia, mutta tuolla se voitaisiin ehkäistä). Tuolla tavoin toteutettuna pienyrityksen tuet eivät vaatisi nykyistä byrokratiaa tai tarveharkintaa ja kannustaisivat yrittämiseen. Verotulojen menetykset valtiolle olisivat mitättömät ja saatava verotuotto olisi todennäköisesti nykyistä suurempi, etenkin jos se kannustaisi uusien yritysten perustamiseen.
En ymmärrä miten tämä ALV-vähennys kuuluu tähän mitenkään? Yritykset eivät maksa ALV:a. Vai tarkoitatko sellaista tilannetta että asiakkaan maksamasta arvonlisäverosta maksettaisiin osa yrittäjälle? En ymmärrä että miten tämä voisi tapahtua kirjanpidollisesti. Osa ALV-veloista kirjattaisiin ALV-saataviksi? Kuulostaa todella hämärältä. Vai tarkoitatko sitä että asiakkaat maksaisivat eri ALV:a samasta palvelusta kahdessa eri yrityksessä? Tämä kuulostaa vielä hämäremmältä ja kilpailua vääristävältä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
En minäkään usko, että reaalimaailmassa ilman sääntelyä pärjätään. Minusta se on vain mennyt selvästi liian pitkälle suomessa ja haittaa yhteiskunnan kehittämistä. Olipa siis kyse yrityksistä tai kansalaisista.. puhumattakaan julkisen sektorin toimijoista.

Mikään ei osoita asiassa mentäisiin parempaan suuntaan. Aina kun uusia ongelmia pomppaa, niin joku poliitikko tai virkamies saa päähänsä, että taas tarvitaan uutta sääntelyä (esim. lakia, rekisteriä, veloitetta..). Se kaikki kuluttaa yhteiskunnan varoja ja tekee asiat usein vaikeammaksi kansalaisille ja yrityksille.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Siis tämähän on se kapitalismin pääperiaate että "näkymätön käsi" ohjaa markkinoita, mutta kun totuus on se että kapitalismi niinkuin sosialismi eivät toimi sellaisenaan. Valtion täytyy puuttua jollain tavalla tilanteeseen ja säädellä markkinoita.
Tämähän se juurikin on.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
En minäkään usko, että reaalimaailmassa ilman sääntelyä pärjätään. Minusta se on vain mennyt selvästi liian pitkälle suomessa ja haittaa yhteiskunnan kehittämistä. Olipa siis kyse yrityksistä tai kansalaisista.. puhumattakaan julkisen sektorin toimijoista.

Mikään ei osoita asiassa mentäisiin parempaan suuntaan. Aina kun uusia ongelmia pomppaa, niin joku poliitikko tai virkamies saa päähänsä, että taas tarvitaan uutta sääntelyä (esim. lakia, rekisteriä, veloitetta..). Se kaikki kuluttaa yhteiskunnan varoja ja tekee asiat usein vaikeammaksi kansalaisille ja yrityksille.
Tulee mieleen Pekkarinen tästä. Toki tässä Nokian tapauksessa, kyseessä on verohelpotus. Kun markkinavoimat kertoo, ettei Nokian veto riitä nykyisellä systeemillä, ja firma on pistämässä väkeä pihalle, niin Pekkarinen keksii investointitukia. Menee aika voimakkaasti sosialismin puolelle mielestäni tuollainen.

Pekkarinen puuhaa verohelpotuksia Nokian leikkausten vuoksi
julkaistu pe klo 18:24, päivitetty pe klo 18:35

Kuva: Yle
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) esittää uusia verohelpotuksia Nokian henkilöstövähennysten varalle. Ministeriössä pohditaan pienten ja keskisuurten yritysten tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien verovapautta sekä verohelpotuksia aloittavien yritysten pääomasijoituksille.

Myllerrys matkapuhelinjätti Nokian ympärillä ei ota laantuakseen. Mahdollisia supistuksia odotellaan hallituksessakin hermostuneena. Vaikka supistusten suuruudesta ei vielä ole tietoa, hallituksessa jo on alettu linjata toimia jälkipyykin hoitamiseksi ja sitä pestäneen nyt suorien yritystukien sijaan verohelpotusten kautta.

- Usein nämä Tekesin kautta menevät rahat menevät kuitenkin vähän isommille yrityksille ja pienet ja keskisuuret yritykset eivät niihin kiinni pääse. Tämä verotuki on hyvin käyttökelpoinen ja tarpeellinen asia, Pekkarinen sanoo.

Käytännössä tämä tarkoittaisi pienten ja keskisuurten yritysten tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien verovapautta. Lisäksi verohelpotuksia kaavaillaan alkavien yritysten pääomasijoituksiin. Tukitoimet koskisivat Suomessa toimivia yrityksiä.

- Toimintamalli takaisi sen, että - jos mahdollista - kenenkään ei tarvitsisi jäädä työttömäksi, vaan voitaisiin varmistaa väylä Nokialta kenties jollekin muulle työllistäjälle Suomessa, kertoo Pekkarinen.

Pekkarisen mukaan tukitoimilla tähdättäisiin pitkälle tulevaisuuteen ja tukitoimet pitäisi nyt sinetöidä nopeasti.

- Ei pelkästään Nokian vuoksi vaan ylipäätään me tarvitaan tällaisia verotuksellisia toimia.

Yrittäjäkentässä suuntaa pidetään oikeana mutta korostetaan pitkäjänteistä verolinjaa.

- On tärkeätä korostaa sitä myös että verotuksen kokonaisuus on yrittäjien näkökulmasta hyvässä kunnossa, sanoo Suomen yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus.

YLE Uutiset
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En ymmärrä miten tämä ALV-vähennys kuuluu tähän mitenkään? Yritykset eivät maksa ALV:a. Vai tarkoitatko sellaista tilannetta että asiakkaan maksamasta arvonlisäverosta maksettaisiin osa yrittäjälle? En ymmärrä että miten tämä voisi tapahtua kirjanpidollisesti. Osa ALV-veloista kirjattaisiin ALV-saataviksi? Kuulostaa todella hämärältä. Vai tarkoitatko sitä että asiakkaat maksaisivat eri ALV:a samasta palvelusta kahdessa eri yrityksessä? Tämä kuulostaa vielä hämäremmältä ja kilpailua vääristävältä.
Niin no. Periaatteessahan yritykset tilittävät valtiolle myynnin ja ostojen alv'n erotuksen. Tapa toteuttaa tuo olisi ihan kirjanpidollinen esimerkiksi juuri noin kuin mainitsit, että osa alv-velasta poistettaisiin. Sitä ei olisi vaikea hallita ja olisi tietojärjestelmienkin osalta helposti toteutettavissa. Helvetin paljon parempi ratkaisu kuin tukien jakaminen rahana.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pekkarinen sanoi:
Ministeriössä pohditaan pienten ja keskisuurten yritysten tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien verovapautta sekä verohelpotuksia aloittavien yritysten pääomasijoituksille.
Mitä veroja tällä hetkellä kerätään ko. investoinneista tai pääomasijoituksista? Ainoastaan ostoista menee alv ja palkoista tietysti ennakonpidätykset, mitään tulo- tai pääomaveroja ei makseta ennen tuottojen tulemista ko. investoinneista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitä veroja tällä hetkellä kerätään ko. investoinneista tai pääomasijoituksista? Ainoastaan ostoista menee alv ja palkoista tietysti ennakonpidätykset, mitään tulo- tai pääomaveroja ei makseta ennen tuottojen tulemista ko. investoinneista.
Tärkeintä onkin keksiä taas lisää yksi tukimuoto, ja samalla osoittaa vaalikarjalle että ministeri välittää työpaikoista.:eek:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tärkeintä onkin keksiä taas lisää yksi tukimuoto, ja samalla osoittaa vaalikarjalle että ministeri välittää työpaikoista.:eek:
Mikä helvetin tuki? Mun käsittääkseni verohelpotuksia on pirun vaikeata myöntää sellaiseen toimintaan, mistä ei veroja makseta. Tai, no jaa jos tällä hetkellä tuotekehitysinvestoinnista maksaa veroa 0,- euroa, niin 50 % vähennys tuosta 0,- eurosta maksettavaan tuloveroon tulee varsin edulliseksi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En ymmärrä miten tämä ALV-vähennys kuuluu tähän mitenkään? Yritykset eivät maksa ALV:a.
Tuossa ehdottomassani käytännössä olisi sellainen hyvä puoli, mitä et ole käsittänyt, koska ajattelet alv-tilityksiä pelkästään laskentatoimen kannalta ja periaatteellisella tasolla. Yritysten mennessä nurin, yksi suurimmista velkojista on yleensä verottaja. Verottajan saamiset taas muodostuvat pääsääntöisesti tilittämättä jääneistä alv'eista ja ennakonpidätyksistä. Jos ajatellaan starttirahaa tai muuta tukea saavan yrityksen menevän nurin, niin valtion menetykset ovat jo maksetut tuet ja saamatta jääneet alvit&ennakonpidätykset. Jos taas tuki annetaan ylimääräisenä alv-vähennyksenä niin valtion menetykset ovat huomattavasti pienemmät.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin no. Periaatteessahan yritykset tilittävät valtiolle myynnin ja ostojen alv'n erotuksen. Tapa toteuttaa tuo olisi ihan kirjanpidollinen esimerkiksi juuri noin kuin mainitsit, että osa alv-velasta poistettaisiin. Sitä ei olisi vaikea hallita ja olisi tietojärjestelmienkin osalta helposti toteutettavissa. Helvetin paljon parempi ratkaisu kuin tukien jakaminen rahana.
Mutta kun tässä on se perimmäinen ongelma, että alv ei liity yrittäjän toimeentuloon millään tavalla, eikä sitä pidä sotkea siihen millään tavalla. Se on vain tapa kerätä valtiolle rahaa. Jos nyt mietitään aloittelevaa yrittäjää, joka todennäköisesti vähentää alkuhankintojen alv-saataviaan alv-veloista, jopa vuoden verran. Eli toisin sanoen ei tilitä valtiolle muutenkaan alvia vuoteen. Miten tällainen henkilö hyötyy siitä että saa osan asiakkaan maksamista alveista itselleen kun ne tulevat hänelle joka tapauksessa?

Entäs sosiaali- ja terveysalan yrittäjät, joiden töistä ei mene arvonlisäveroa ollenkaan tai yrittäjät joilla on muuten alennettu arvonlisäverokanta? Mites heille kanavoidaan arvonlisäverotuloja?

Ja vaikka vähennyksiä ei olisikaan niin tässä on edelleen se ongelma että ei niitä alv-rahoja tule jos ei ole tuloja. Starttirahan idea on se että turvataan yrittäjän toimeentulo niinä ensimmäisinä kuukausina kun on vaikeinta eli toisin sanoen kun asiakkaita ei ole vielä tarpeeksi. Se ettei tarvitse tilittää valtiolle niiden muutaman asiakkaan alvia ei paljon helpota.

Minimistarttiraha on tällä hetkellä 750e/kk. Jotta tämä summa saataisiin arvonlisäverosta, joka kaikki ohjattaisiin yrittäjälle täytyisi 23%-verokannalla olla alvillista myyntiä 4010e/kk, 13%-verokannalla 6519e/kk, 9%-verokannalla 9095e/kk ja jos on tosiaan se nolla verokanta niin ei saa mitään. Saa olla aikamoinen yrittäjä että pieraisee tuollaiset summat rahaa heti ensimmäisestä päivästä lähtien ja jos noin hyvin saa myytyä niin mihin hemmettiin sitä starttirahaa/alv-vähennystä edes tarvitsisi?


Tuossa ehdottomassani käytännössä olisi sellainen hyvä puoli, mitä et ole käsittänyt, koska ajattelet alv-tilityksiä pelkästään laskentatoimen kannalta ja periaatteellisella tasolla. Yritysten mennessä nurin, yksi suurimmista velkojista on yleensä verottaja. Verottajan saamiset taas muodostuvat pääsääntöisesti tilittämättä jääneistä alv'eista ja ennakonpidätyksistä. Jos ajatellaan starttirahaa tai muuta tukea saavan yrityksen menevän nurin, niin valtion menetykset ovat jo maksetut tuet ja saamatta jääneet alvit&ennakonpidätykset. Jos taas tuki annetaan ylimääräisenä alv-vähennyksenä niin valtion menetykset ovat huomattavasti pienemmät.
Eihän nyt yrityksen tukemista voi suunnitella niin että siitä koituu mahdollisimman vähän vahinkoa valtiolle jos yritys menee nurin. Tuolla perusteella ei kannataisi jakaa mitään tukia.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Entäs sosiaali- ja terveysalan yrittäjät, joiden töistä ei mene arvonlisäveroa ollenkaan tai yrittäjät joilla on muuten alennettu arvonlisäverokanta? Mites heille kanavoidaan arvonlisäverotuloja?

Eihän nyt yrityksen tukemista voi suunnitella niin että siitä koituu mahdollisimman vähän vahinkoa valtiolle jos yritys menee nurin. Tuolla perusteella ei kannataisi jakaa mitään tukia.
Mä en tiedä onko sun mielestä sosiaali- ja terveysalan yritys sanoma- vai aikakauslehtien tilaustoimintaa, ne kun on ainoat joista ei mene arvonlisäveroa ollenkaan.

Se mun ydinpointti, ei suinkaan ollut tuo alv-käsittely, vaan että tuki annettaan ensisijaisesti alv-tilitysten, ennakkoverovähennysten ja viranomaismaksujen kautta, toissijaisesti sitten, jos ko. kautta ei täyttä tukea kerry, niin sitten voidaan tietysti maksaa ihan rahanakin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mä en tiedä onko sun mielestä sosiaali- ja terveysalan yritys sanoma- vai aikakauslehtien tilaustoimintaa, ne kun on ainoat joista ei mene arvonlisäveroa ollenkaan.
Ote arvonlisäverolaista:

Terveyden- ja sairaanhoito
34 §
Veroa ei suoriteta terveyden- ja sairaanhoitopalvelun myynnistä.

Veroa ei myöskään suoriteta, kun hoitotoimen harjoittaja luovuttaa hoidon yhteydessä hoitoon tavanomaisesti liittyviä palveluja ja tavaroita.

35 §
Terveyden- ja sairaanhoitopalvelulla tarkoitetaan ihmisen terveydentilan sekä toiminta- ja työkyvyn määrittämiseksi taikka terveyden sekä toiminta- ja työkyvyn palauttamiseksi tai ylläpitämiseksi tehtäviä toimenpiteitä, jos kysymyksessä on:

1) valtion tai kunnan ylläpitämässä terveydenhuollon toimintayksikössä annettava hoito taikka yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa (152/90) tarkoitettu hoito;

2) sellaisen terveydenhuollon ammattihenkilön antama hoito, joka harjoittaa toimintaansa lakiin perustuvan oikeuden nojalla tai joka on lain nojalla rekisteröity.

36 §
Veroa ei suoriteta myöskään seuraavien palvelujen ja tavaroiden myynnistä:

1) sairaankuljetukset erityisesti tätä tarkoitusta varten varustetulla kuljetusvälineellä;

2) terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvät tutkimus- ja laboratoriopalvelut;

3) hammaslääkärin, hammasteknikon tai erikoishammasteknikon myymät hammasproteesit ja niihin kohdistuvat hammastekniset työsuoritukset;

4) äidinmaito, ihmisveri, ihmiselimet ja ihmiskudokset; (29.12.1995/1767)

5) välittömästi terveyden- ja sairaanhoidossa käytettävät tavarat ja palvelut, jotka yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa tarkoitettu terveydenhuollon palvelujen antaja tai 35 §:n 2 kohdassa tarkoitettu terveydenhuollon ammattihenkilö tässä toiminnassaan luovuttaa toiselle terveydenhuollon palvelujen antajalle tai terveydenhuollon ammattihenkilölle. (29.12.1995/1767)
Ote asetuksesta terveydenhuollon ammattihenkilöistä:

Nimikesuojatun ammattihenkilön ammattinimikkeet
Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuja nimikesuojatun ammattihenkilön ammattinimikkeitä ovat apuvälineteknikko, jalkaterapeutti, koulutettu hieroja, kiropraktikko, naprapaatti, osteopaatti, lähihoitaja, psykoterapeutti, sairaalafyysikko, sairaalageneetikko, sairaalakemisti, sairaalamikrobiologi ja sairaalasolubiologi.
-
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Eduskunnan enemmistö puoltaa 3 prosentin äänikynnyksen käyttöönottoa myöhemmissä eduskuntavaaleissa. Eduskunta on äänestänyt asiasta luvuin 103-73.

Oppositio sekä kokoomuksen Tuulikki Ukkola ja RKP:n Mikaela Nylander tukivat alhaisempaa 2 prosentin äänikynnystä.

Tyhjää äänesti viisi RKP:n ja yksi kokoomuksen edustaja. Hallituksen ehdottamaa 3 prosentin äänikynnystä tuki RKP:n edustajista 4 eli vähemmän kuin puolet.

Valtakunnallinen äänikynnys merkitsee sitä, että puolueen pitää saada vähintään se osuus äänistä, jotta se saisi ylipäänsä kansanedustajia.

Kiistellyn vaalilain käsittely jatkuu seuraavaksi eduskunnan suuressa valiokunnassa. Lopullisesti uuden vaalijärjestelmän kohtalon ratkaisee kevään vaaleissa valittava eduskunta.

Uusi vaalijärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2015 eduskuntavaaleissa.

Vasemmistoliiton Veijo Puhjo esitti koko äänikynnyksen poistamista. Ehdotus kaatui luvuin 106-31.
Puolueet on havahtuneet siihen, että tähän maahan saattaa tulla uusiakin puolueita samoille apajille. On nyt laitettu sitten kapuloita rattaisiin. Miksei ei samalla olisi nostettu rajaa vaikka 15%:iin? Eläköön (näennäis)demokratia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Se mun ydinpointti, ei suinkaan ollut tuo alv-käsittely, vaan että tuki annettaan ensisijaisesti alv-tilitysten, ennakkoverovähennysten ja viranomaismaksujen kautta, toissijaisesti sitten, jos ko. kautta ei täyttä tukea kerry, niin sitten voidaan tietysti maksaa ihan rahanakin.
Niin sen sijaan että maksettaisiin yksinkertaisesti yhdestä osoitteesta rahaa niin sinun mielestä on parempi että tukien maksuun sotketaan verovirasto, kirjanpitäjät ja muita viranomaisia. Sitten tarkastellaan että tuleeko tarpeeksi tuloja vai ei ja sitten sen mukaan maksetaan jonkun viranomaisen toimesta lisää rahaa tai ei ollenkaan. Ei ainakaan vähentäisi byrokratiaa.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
oldez sanoi:
Sen sijaan 500 päivän ansiosidonnainen on monessa tapauksessa vain 1,5 vuoden palkallinen loma, joka otetaan ihan ilomielin vastaan. Miksi tällä rahalla ei samaa henkilöä palkattaisi 1000 päiväksi niin että työnantaja maksaa puolet ja liitto ja kela maksavat puolet? Minun mielestäni tällä rahalla voitaisiin ihminen jossain määrin "pakottaa" töihin. Lisäksi minun mielestäni jos töitä ei löydy niin opiskelun pitäisi olla pakollista ja opinnot pitäisi pystyä käydä loppuun ansiosidonnaisella palkalla. En voi käsittää että miten ihmiselle voidaan maksaa rahaa ilman että jotain odotetaan vastineeksi. Ei sovi vain minun ajatusmaailmaan. Kyse ei ole kumminkaan mistään pienistä tuista.

Oldesin vuodatus kertoo, ettei hän tunne nykyistä työttömyysturvajärjestelmää kovinkaan hyvin. Työn vastaanottamisvelvollisuus koskee myös ansiosidonnaisella tuella olevia ja, jos vain koulutus/työkokemus mahdollistaa työllistymisen, osoituksia työpaikkoihin työttömälle myös tulee. Jos koulutus on niin spesifi, että heti on nähtävissä ettei sitä vastaavaa työtä työssäkäyntialueella ole, voidaan ammattisuoja poistaa heti. Viimeistään kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen ammattisuoja poistuu aina ja velvollisuus kattaa sen jälkeen kaiken sopivaksi katsottavan työn omalta työssäkäyntialueelta. Jos töitä ei ota vastaan, ansiosidonnaisella oleva saa 2 kuukauden karenssin (työtä tarjottu yli 5 päiväksi). Jos kieltäytyminen toistuu, tulee karenssi 3 kuukauden työssäolo/koulutusehdolla.

Jos karenssiajalla on tarvetta tuloille, on toimeentulotuen varassa. Toimeentulotukeen tehdään automaattisesti 20 % sanktioluontoinen alennus, jos tuenhakemisen perusteena on karenssille joutuminen.

Työtön voi sitäpaitsi nykyään suorittaa tutkinnon loppuun työttömyysturvan katkeamatta.

Tämä siis tuli käyttöön 1.1.2010:
KELA sanoi:
Työtön työnhakija voi ensi vuodesta alkaen opiskella myös omaehtoisesti, ilman että hänellä on vähintään 10 vuoden työhistoria. Omaehtoisesti voi esim. suorittaa loppuun kesken jäänen tutkinnon. Työttömyysturva on mahdollista myöntää omaehtoiseen opiskeluun, jos henkilö on täyttänyt 25 vuotta viimeistään opintojen alkamishetkellä, opinnot ovat päätoimisia ja työ- ja elinkeinotoimiston toteaa koulutuksen tarpeelliseksi. Työ- ja elinkeinotoimisto arvioi, ovatko opinnot sellaisia, että niitä voidaan tukea työttömyysetuudella.

Työllistymistä edistävän palvelun ajalta maksettava perus- tai ansiopäiväraha kuluttaa työttömyyspäivärahan enimmäisaikaa.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/net/181209114607ML?OpenDocument
Omaehtoisen opiskelun (esim. kesken jääneen maisterin tutkinnon loppuun vieminen) aloitti viime vuonna reilut 12 000 ihmistä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Puolueet on havahtuneet siihen, että tähän maahan saattaa tulla uusiakin puolueita samoille apajille. On nyt laitettu sitten kapuloita rattaisiin. Miksei ei samalla olisi nostettu rajaa vaikka 15%:iin? Eläköön (näennäis)demokratia.
Ainut toive, jotta RKP tippuu tuon takia pois.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oldesin vuodatus kertoo, ettei hän tunne nykyistä työttömyysturvajärjestelmää kovinkaan hyvin. Työn vastaanottamisvelvollisuus koskee myös ansiosidonnaisella tuella olevia ja, jos vain koulutus/työkokemus mahdollistaa työllistymisen, osoituksia työpaikkoihin työttömälle myös tulee. Jos koulutus on niin spesifi, että heti on nähtävissä ettei sitä vastaavaa työtä työssäkäyntialueella ole, voidaan ammattisuoja poistaa heti. Viimeistään kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen ammattisuoja poistuu aina ja velvollisuus kattaa sen jälkeen kaiken sopivaksi katsottavan työn omalta työssäkäyntialueelta. Jos töitä ei ota vastaan, ansiosidonnaisella oleva saa 2 kuukauden karenssin (työtä tarjottu yli 5 päiväksi). Jos kieltäytyminen toistuu, tulee karenssi 3 kuukauden työssäolo/koulutusehdolla.

Jos karenssiajalla on tarvetta tuloille, on toimeentulotuen varassa. Toimeentulotukeen tehdään automaattisesti 20 % sanktioluontoinen alennus, jos tuenhakemisen perusteena on karenssille joutuminen.

Työtön voi sitäpaitsi nykyään suorittaa tutkinnon loppuun työttömyysturvan katkeamatta.

Tämä siis tuli käyttöön 1.1.2010:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/net/181209114607ML?OpenDocument
Omaehtoisen opiskelun (esim. kesken jääneen maisterin tutkinnon loppuun vieminen) aloitti viime vuonna reilut 12 000 ihmistä.
Ensinnäkin itsellä on kokemusta ja tietämystä aiheesta ja siitä syystä vuodatus. Työllä on vastaanottamisvelvollisuus, mutta yllättävän harvoin töitä tarjotaan. Tunnen useita, jotka ovat tämän 500 päivää lomaillet. Tietysti joillekin yksittäisille hakijoille voi töitä löytyä, mutta kun jokin yritys irtisanoo 500 henkilöä, joilla on kaikilla suht sama koulutus ja työ ja asuvat samalla alueella niin ei sitä työtä järjesty. Molin sivut ovat täynnä töitä joita kuka tahansa voisi tehdä, mutta eipä insinöörejä osoiteta siivoojan työhön vaikka luulisi heidän siihen kykenevän.

Olen tietoinen siitä että tutkinnon voi suorittaa loppuun, mutta minä puhuinkin siitä että pitäisi pystyä aloittamaan kokonaan uudet opinnot ja käydä loppuun ansiosidonnaisella. Nykyään putoaa jossain vaiheessa opintotuen pariin. Eipä se houkuttele käymään esim. yliopistoa. Eikä se tuen saaminen ole mitenkään automaattista. Pitää monenlaisia ehtoja täyttää.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
oldez sanoi:
Ensinnäkin itsellä on kokemusta ja tietämystä aiheesta ja siitä syystä vuodatus. Työllä on vastaanottamisvelvollisuus, mutta yllättävän harvoin töitä tarjotaan.
Ok. Tulkitsin tekstisi sävyn sitten väärin.


Olen tietoinen siitä että tutkinnon voi suorittaa loppuun, mutta minä puhuinkin siitä että pitäisi pystyä aloittamaan kokonaan uudet opinnot ja käydä loppuun ansiosidonnaisella. Nykyään putoaa jossain vaiheessa opintotuen pariin. Eipä se houkuttele käymään esim. yliopistoa.
Työvoimapulasta kärsiville aloille esim. hoitoalalle ja taloushallintoon on jo nyt tarjolla koulutuksia, joihin voi hakeutua ansiosidonnaisella ja jotka myös on mahdollista suorittaa loppuun. Tuota mahdollisuutta voi olla perusteltua laajentaa työvoimapulan pahentuessa ja laajentuessa koskemaan uusia aloja. Opintotukijärjestelmän puutteita ei kuitenkaan mielestäni voida ansiosidonnaisen työttömyysturvan kautta kovin laajassa mitassa ratkoa. 5 vuoden opintojen suorittaminen esim. 1000 euron brutto ansiosidonnaisella + yleinen asumistuki on jo yli tuplasti kalliimpaa kuin opintotuen kautta.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tässä linkki toiselta foorumilta, jossa pokerinpelaaja Aki Pyysing analysoi tulevia vaaleja. Minusta ihan hyvää settiä.. varsinkin kun olen asioista samaa mieltä!

http://www.pokeritieto.com/kolumnit/aki-pyysing/miksi-persut-voittavat-vaalit.html
Pyysingillä on kieltämättä sana hallussa näissäkin vaaleissa. Esimerkit median kyvyttömyydestä käsitellä Perussuomalaisia olivat osuvia ja luonnehdinta puolueen ohjelmasta osui maaliin ainakin arvokonservatismin osalta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Opintotukijärjestelmän puutteita ei kuitenkaan mielestäni voida ansiosidonnaisen työttömyysturvan kautta kovin laajassa mitassa ratkoa. 5 vuoden opintojen suorittaminen esim. 1000 euron brutto ansiosidonnaisella + yleinen asumistuki on jo yli tuplasti kalliimpaa kuin opintotuen kautta.
Joo eihän se halpaa ole, mutta ei ole myöskään pitkäaikaistyöttömyys. Eivätkä kaikki ole kiinnostuneita opiskelusta muutenkaan, mutta jos halukkuutta löytyy niin sitä pitäisi tukea.
 
Ylös