Tämä PS:n kansanedustaja piti lupauksensa - lahjoittaa kaikki palkkansa hoitotyöhön!
Eduskunnan toinen varapuhemies, rovasti Anssi Joutsenlahti (ps.) lahjoittaa kansanedustajan palkkansa hoitotyöhön niin kauan, kun hän toimii kansanedustajana. Summasta tulee huima.
- Kun olin ehdokkaana neljä vuotta sitten Timo Soinin pyynnöstä, silloin lupasin lahjoittaa puolet palkastani. Nyt lahjoitan koko palkkani, koska haluan näyttää esimerkkiä niin, etten kansanedustajana täytä omia taskujani, vaan olen kansan asialla.
Joutsenlahti pitää vaalirahakohua ikävänä esimerkkinä. Varapuhemiehen mukaan se antoi joistakin kansanedustajista itsekkään kuvan. Hän itse ei halua olla itsekäs.
Joutsenlahti sanoo pärjäävänsä runsaan tuhannen euron eläkkeellä, eikä siten tarvitse kansanedustajan palkkaa.
- On jokaisen kansanedustajan oma asia, tekevätkö he samoin kuin minä. Tuskin minä kuitenkaan saan seuraajia. Pappina haluan huolehtia lähimmäisistäni.
Joutsenlahti ei ole vielä varma, paljonko hän saa kansanedustajan palkkaa.
- Yhtäkään palkkalappua ei ole vielä tullut. Verojen kanssa se on varmasti yli 4 000 euroa, ja ainakin neljä vuotta aion lahjoittaa palkkani, mikäli eduskunta pysyy kasassa. Nyt näyttää aika huonolta, ja on jo povattu uusia vaaleja, kun joidenkin mielestä kansa äänesti väärin.
- Kun pääsin kansanedustajaksi ensimmäisen kerran 1979, Kekkonen oli jo niin heikossa kunnossa, ettei hän pystynyt hajoittamaan eduskuntaa. Sen jälkeenkään sitä ei ole hajoitettu, enkä usko ennenaikaisiin vaaleihin. Kansa on puhunut, ja pulinat pois.
Palkalla kaksi työntekijää
Eduskunnan toisen varapuhemiehen kansanedustajan palkalla saadaan Pohjois-Satakunnan kansanterveystyön liikelaitoskuntayhtymään eli PoSaan kaksi hoitotyöntekijää oppisopimuksella.
- Työntekijöistä toinen työskentelee Lohikon vanhainkodissa ja toinen Kankaanpäässä kotisairaanhoitajana.
Joutsenlahti sanoo tekevänsä myös papin tehtäviä omaisten pyynnöstä ilman palkkaa Kankaanpäässä ja sen naapurikunnissa.
- Mutta jos seurakunta pyytää minua tekemään sijaisuuksia, silloin saan korvausta työstäni.
Joutsenlahden toinen kausi kansanedustajana päättyi 1987. Nyt alkanut kausi on miehen kolmas.
Hänen palkkalahjoituksestaan kertoi ensimmäisenä Satakunnan Kansa.
Jarno Ranta