Ei ole enään Kimin käsissä...

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Mestaruus nimittäin. Vaikka Kimi voittaisi loput kisat ja Schumi tulee toiseksi, niin vie suutari maailmanmestaruuden.

Räkä olisi siis voittanut 14 kilpailua saaden yhteensä huikeat 141 pistettä.

Schummeli taasen voittanut 4 kisaa keräten 152 pojoo. Schumi siis kestäisi vaikka yhden keskeytyksenkin ilman että mestaruus valuisi Kimille. Ja eihän Ferrari keskeytä. Tilastojen mukaan Schumi vielä ajelee 2 parhaan joukkoon takuu varmasti....

Tuleekin mieleen, että EIKÖS 14 voitolla pitäisi mestaruus irrota? HÄ? ;)
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Suht aikaisessa vaiheessa taisi se valua kun ennen kauden alkua jotkut odottivat jotain aivan muuta. Sinänsä mielenkiintoinen fakta, joka osoittaa luotettavuuden merkityksen nykyisellä pistelaskusysteemillä :).
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
lfb sanoi:
Suht aikaisessa vaiheessa taisi se valua kun ennen kauden alkua jotkut odottivat jotain aivan muuta. Sinänsä mielenkiintoinen fakta, joka osoittaa luotettavuuden merkityksen nykyisellä pistelaskusysteemillä :).
Nykyinen pistelaskusysteemi vähentää voiton merkitystä ja lisää keskeytyksen merkitystä. Minusta se ei ole hyvä. Muutama kilpailu vielä ja Schumi voi ajella rennosti riuhtomatta kakkoseksi tai kolmoseksi ja voittaa mestaruuden ylivoimaisesti siitä huolimatta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo ja ennen Imolaakin mestaruus olisi tullut vastaavan kaavan mukaan Kimille vain sillä että hän olisi kerännyt kauden aikana enemmän voittoja kuin Schumacher. Että ei se pistalaskujärjestelmä kovin rapea ole. Tietysti McLarenin leirissä tämä nykyinen järjestelmä otetaan kiitollisuudella vastaan. Aikaisemmalla järjestelmällä tiimillä olisi tasan 1 piste tilillään.

Asiaa voi myös pyöritellä siten, että Kimillä oli viime kaudella tässä vaiheessa 32 pistettä tilillään ja Schumacherilla nyt 40 pistettä. Schumi on ottanut potin neljällä voitolla kun taas Kimi sai 80 prosenttia maksimista olleen pistesaldon yhdellä voitolla, kahdella kakkostilalla ja yhdellä kolmostilalla. Mitenkään henkilökohtaisuuksiin menemättä on pakko todeta, että voitot eivät ole nykyään lähellekkään yhtä tärkeitä kuin aikaismmin. Se ei ole mielestäni urheilullisesti kovin hyvä asia.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Voittoja pitää kerätä kaudessa peräti 15 (15x10=150), jos mestaruus pitää voittaa pelkillä voitoilla toiseksi parhaan ollessa aina toinen ja voittaen ne loput kolme kisaa (15x8+3x10=150).

Että aika paljon pitää voittoja napsia jos joku toinen ottaa aina sen kakkostilan. Voiton ja kakkostilan piste-ero pitäisi ehdottomasti olla suurempi, mutta eiväthän ne meiltä kysele. ;)
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Charlie sanoi:
Voittoja pitää kerätä kaudessa peräti 15 (15x10=150), jos mestaruus pitää voittaa pelkillä voitoilla toiseksi parhaan ollessa aina toinen ja voittaen ne loput kolme kisaa (15x8+3x10=150).

Että aika paljon pitää voittoja napsia jos joku toinen ottaa aina sen kakkostilan. Voiton ja kakkostilan piste-ero pitäisi ehdottomasti olla suurempi, mutta eiväthän ne meiltä kysele. ;)
Onkohan ne FIA:ssa oikeesti ajatelleet tuota pistelaskua tarpeeksi pitkälle. Viimevuonna ei olisi ollut suurta muutosta olisi pisteet laskettu miten vaan (ainakaan lopullisessa liuskassa) ja maailmanmestaruuden voitti se jonka sen oli ansainnut. Mutta nyt peli näyttää jo pelatulta...
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Finn75 sanoi:
Onkohan ne FIA:ssa oikeesti ajatelleet tuota pistelaskua tarpeeksi pitkälle. Viimevuonna ei olisi ollut suurta muutosta olisi pisteet laskettu miten vaan (ainakaan lopullisessa liuskassa) ja maailmanmestaruuden voitti se jonka sen oli ansainnut. Mutta nyt peli näyttää jo pelatulta...
Huoh. Pakko kommentoida jotakin, sillä enhän minäkään tätä systeemiä ollut ennen tajunnut.
Onneksi en ole FIa:ssa. voisi tulla aika katastrooffituloksia... :yuck:
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
arzipuppy sanoi:
Huoh. Pakko kommentoida jotakin, sillä enhän minäkään tätä systeemiä ollut ennen tajunnut.
Onneksi en ole FIa:ssa. voisi tulla aika katastrooffituloksia... :yuck:
Niin, ehkä tästä voisi oppia sen että ei kannata keinotekoisesti "tasoittaa" kil(k)pailua..

Jakaisivat tasaisesti rahaa kaikille tiimeille niin pikkusetkin voisivat rahoittaa radikaaleja yrityksiään päästä kärkeen. Pikkutallit ovat kuitenkin suurimpien teknologisten innovaatioiden takana olleet männä vuosina. Mukavana poikkeuksena Williamsin tän vuoden nenu, jota sitäkään ei oltaisi nähty ellei Ferrari olisi niin ylivoimainen...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ihan turha tässä on pistejärjestelmää tuijottaa siitä näkökulmasta missä vaiheessa M. Schumacherille riittää kakkoseksi ajaminen, kun kaveri kaikella todennäköisyydellä voittaa kaikki kisat. Räikkösen mestaruustaistelu oli ohi jo ennen kuin se edes alkoi.

Pidän ehdottomasti parempana sitä, että pisteitä jaetaan 8 parhaalle kuljettajalle, sillä näin saadaan erot esille myös tuolla McLaren-Jaguar-Sauber akselilla. Keskeytyksen merkityksen korostuminen on myös ihan oikean suuntainen muutos, sillä kun katsoo kuka on tehnyt parhaat autot, löydetään sieltä aivan sama talli, joka muutenkin hallitsee lajia. Jos jossain vaiheessa nähdään se, miten haastavat tallit saavat palaset kohdalleen näytää nykyinen pistejärjestelmäkin parhaat puolensa. Sitä voidaan kuitenkin joutua odottamaan vielä useampi vuosi. Siihen asti tehokkain, luotettavin ja nopein talli kerää voitot ja mestaruudet kotiin, aivan kuten on lajissa tarkoituskin.

Viime vuonna pistetilanne olisi ollut aika tavalla toisen näköinen jos Williams olisi jo alkukaudesta saanut alleen toimivan auton tai McLaren ei olisi loppukaudesta taantunut muiden petratessa tai ennen kaikkea, jos Ferrari olisi ollut oikealla tasollaan jo alkukaudesta - ihan pian ei vastaavia lipsahduksia tulla sieltä suunnalta näkemään. Tyypilliseksi ei kauden 2003 tyylinen pisteiden jako tule muodostumaan ja huoli kakkossijoilla mestaruuden nappaamisesta tulee olemaan turha jatkossakin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
AMS82 sanoi:
Pidän ehdottomasti parempana sitä, että pisteitä jaetaan 8 parhaalle kuljettajalle, sillä näin saadaan erot esille myös tuolla McLaren-Jaguar-Sauber akselilla.
Tästä olen samaa mieltä, mutta mielestäni voittaja voisi saada esimerkiksi 12 pistettä.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jep, voitosta ja palkintopallisijoituksistakin pitäisi mielestäni antaa enemmän pisteitä. Jotenkin tämä nykyinen järjestelmä tuntuu keinotekoiselta ja antaa liikaakin painoarvoa luotettavuudelle ja tasaisuudelle. Mielestäni ei ole hyvä, jos yksi huonoon paikkaan sattunut keskeytys vie mestaruusmahdollisuudet vaikka voittoja olisikin jo tullut enemmän kuin tasaisesti kakkos- ja kolmossijoja napsineelle haastajalle. Samoin myös pisteissä karkuun päässyttä kuskia/tiimiä on nykyisin todella vaikea tavoittaa jos yksikin lipsahdus sattuu kauden aikana kohdalle. Eli kärkisijoituksille enemmän painoarvoa, kiitos.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Antasivat pisteitä kaikille jotka maaliin pääsee. Mutta ykkösen kakkosen ja kolmosen ero muihin verrattuna pitää olla merkittävämpi.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82 sanoi:
Ihan turha tässä on pistejärjestelmää tuijottaa siitä näkökulmasta missä vaiheessa M. Schumacherille riittää kakkoseksi ajaminen, kun kaveri kaikella todennäköisyydellä voittaa kaikki kisat. Räikkösen mestaruustaistelu oli ohi jo ennen kuin se edes alkoi.

Pidän ehdottomasti parempana sitä, että pisteitä jaetaan 8 parhaalle kuljettajalle, sillä näin saadaan erot esille myös tuolla McLaren-Jaguar-Sauber akselilla. Keskeytyksen merkityksen korostuminen on myös ihan oikean suuntainen muutos, sillä kun katsoo kuka on tehnyt parhaat autot, löydetään sieltä aivan sama talli, joka muutenkin hallitsee lajia. Jos jossain vaiheessa nähdään se, miten haastavat tallit saavat palaset kohdalleen näytää nykyinen pistejärjestelmäkin parhaat puolensa. Sitä voidaan kuitenkin joutua odottamaan vielä useampi vuosi. Siihen asti tehokkain, luotettavin ja nopein talli kerää voitot ja mestaruudet kotiin, aivan kuten on lajissa tarkoituskin.
Tästä asiasta käytiin tiukkaa keskustelua viime kauden loppupuolella. Totesin silloin että järjestelmään ollaan tyytyväisiä niin kauan kunnes tapahtuu jotain mikä sotii ihmisten oikeustajua vastaan. Tällainen tapahtuma voisi olla juurikin seuraavankaltainen: Mestaruuden vie kuljettaja joka saavuttaa tukun kakkos tai kolmos tiloja ja joitakin muita pistesijoja. Kakkoseksi päätyy vaikkapa 7 - 8 voittoa saavuttanut kuljettaja.

On tietysti täysin mahdollista että näin ei käy pitkään aikaan. Sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan että pisteitä jaetaan kahdeksalle parhaalle. Voiton merkitystä pitäisi kuitenkin mielestäni korostaa nykyistä enemmän. Sanoit että on oikein että luotettavin ja nopein talli kerää voitot. Ihmiset mieltävät kuitenkin mestarin voittajana eivätkä tasaisena työjuhtana.

Kuten totesitkin, asiaa pitäisi tarkastella ilman mietteitä siitä miten juuri tämänhetkisessä tilanteessa asiat etenisivät.
 

Imola

Formula Guru
Liittynyt
1.3.2004
Viestit
53
Sijainti
2882 km Imolasta
Minun piste ehdotus.

1.11 p
2.8 p
3.6 p

Muuten samoin kuin nyt 8 parasta saa pisteitä.

+ paalupaikasta 1p

ja aika-ajo systeemiä pitäisi muuttaa, joko eka ajo pois tai sitten molempien aika laskettaisiin yhteen, mielummin vain yksi aika-ajo ja lähtöjärjestys joko edellisen kisan mukaan tai mm pistejärjestyksen mukaan. Edellisen voittaja ensin jne.

1p lisää voitosta ei vielä lisää liikaa voiton merkitystä.
 

Koponen

Member
Liittynyt
2.3.2001
Viestit
16
Sijainti
Helsinki
Pistelasku

Mun mielestä pisteet pitäis jakautua seuraavasti:

1. 6p
2. 10p
3. 8p
4. 7p
5. 6p
6. 5p
7. 4p
8. 3p
9. 2p
10. 1p

Olis muillakin jotain saumaa.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Tämä pistelaskusysteemi on minusta ihan OK. Bonuspisteitä voisi kuitenkin antaa nopeimmasta kierroksesta ja paalusta. Triplan tavoittelu olisi silloin oiva porkkana.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Paalullehan pääsee kuka vain tyhjällä tankilla. Ei siitä pistettä :thumbdown

Oma versio.
1. 20p
2. 15p
3. 12p
4. 10p
5. 8p
6. 6p
7. 4p
8. 2p

Isoja pisteitä, mutta niistä kannaatkin taistella ja motiivi ohittaa ja sijoitusten paranemiseen nousisi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Kyl noit pistesijoi pitäis ulottaa top kympin ulkopualel. Mun miälest pisteit vois antaa vaik kaikil kisaan startanneil :thumbup:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Voi niitä aikoja, kun kisaan yritti 40 autoa ja lopulta vain kuusi ajoi pisteille. :rolleyes:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hakkis sanoi:
Paalullehan pääsee kuka vain tyhjällä tankilla. Ei siitä pistettä :thumbdown

Oma versio.
1. 20p
2. 15p
3. 12p
4. 10p
5. 8p
6. 6p
7. 4p
8. 2p

Isoja pisteitä, mutta niistä kannaatkin taistella ja motiivi ohittaa ja sijoitusten paranemiseen nousisi.
Näyttää hyvältä minustakin, ihan noin paljoa en ehkä kuitenkaan kärkisijoista antaisi. Toisaalta en kyllä keksi parempaakaan, joten... :eek:

En myöskään kannata ajatusta, että paalusta saisi pisteitä, vielä vähemmän nopeasta kierroksesta, koska silloin pelin jo menettänyt kuski voisi kokeilla kovaa kierrosta tyhjillä tankeilla kesken kisan saadakseen pisteen.
 
Ylös