Ennennäkemätön F1-kausi 2007?

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Oikeestaan millään muulla ei ole niin suurta väliä ku että Alonson kausi menisi perseelleen. Se on lähtökohta meikäläiselle vuoteen 2007.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Oberfeldwebel sanoi:
Oikeestaan millään muulla ei ole niin suurta väliä ku että Alonson kausi menisi perseelleen. Se on lähtökohta meikäläiselle vuoteen 2007.

-sehän tulee menemään,sen miehen mestaruudet on jo juhlittu...hyppäs nimittäin väärään leiriin ja sieltä ei oel enää parras valoihin paluuta...:dunno:
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
Kyllähän kausi on aika ennennäkemätön ainakin suomalaisten osalta (ellei oteta huomioon Salon ja Häkkisen muutamaa kisaa 1999). Alonso voi nyt sitten näyttää mihin hän oikeasti pystyy kun autoa ei rakenneta enään vain hänelle ja tod.näk se ei tule kovin hyväkään (jälleen kerran) olemaan, nythän ainakin minun puolestä ens kauden mäkki voi olla kuinka surkea hyvänsä. Kunhan vain Ferrari ja Renault kestävät ja ovat ensi kaudella nopeita niin kaikki on hyvin.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
kouvotsvoni sanoi:
Sen siitä saa, kun yrittää olla nopeampi mitä onkaan..samahan nähty mm Montoyan otteista.
Tästä tulikin mieleeni, että onpa harvinaisen kova ikävä Montyn persoonaa.
Mitä ensikauteen tulee, "miehinen kanavapaketti " ei kuulu ostossuunnitelmiini, vaan turvaudun lähipiirin laitteistoon, valitettavaa.
Odotan ensikautta siltikin suurella jännityksellä; enkä myöskään unohda sinisaksalaista ratatähteä Nico Rosbergia!


edit: tulevaisuuden tähteä
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Itseä ei tällä hetkellä kiinnosta tippaakaan, taisteleeko siellä suomalaiset vai ketkä vastakkain. Pääasia että kaudessa olisi viihdettä(=tasaisuutta). Tosin, suorana en sitä tule näkemään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
odetus sanoi:
Alonso voi nyt sitten näyttää mihin hän oikeasti pystyy kun autoa ei rakenneta enään vain hänelle
Miksei rakennettaisi? McLarenillahan on pitkästä aikaa selkeä ykköskuski. Semminkin kun kakkonen ei ole vielä edes tiedossa, ja autoa rakennetaan jo täyttä häkää.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
odetus sanoi:
Alonso voi nyt sitten näyttää mihin hän oikeasti pystyy kun autoa ei rakenneta enään vain hänelle
Muistan lukeneeni, että autoa kyllä muokataan jo Alonson tyylille sopivaksi..
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
WebSlave sanoi:
Miksei rakennettaisi? McLarenillahan on pitkästä aikaa selkeä ykköskuski. Semminkin kun kakkonen ei ole vielä edes tiedossa, ja autoa rakennetaan jo täyttä häkää.
Totta, mutta otattekos huomioon Alonso ei pääse sitä testaamaan ennen vuodenvaihdetta, silloinhan auto on jo valmis eikä sitä enään pahemmin muutella, parannellaan vain.
Alonso saa alkukaudeksi sellaisen auton minkä McLaren on jo tämän kauden kuluessa suunnitellut. :D
Katsotaan sitten vuoden päästä kun Alonso pystyy vaikuttamaan auton kehitykseen ja suunnitteluun alusta asti.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
mh_84 sanoi:
Muistan lukeneeni, että autoa kyllä muokataan jo Alonson tyylille sopivaksi..
Kyllä auto on pakko Alonsolle rakentaa sen ajotyylin takia. Eikös sillä ole aika erikoiset säädöt autossa?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hermanni sanoi:
Totta, mutta otattekos huomioon Alonso ei pääse sitä testaamaan ennen vuodenvaihdetta, silloinhan auto on jo valmis eikä sitä enään pahemmin muutella, parannellaan vain.
Alonso saa alkukaudeksi sellaisen auton minkä McLaren on jo tämän kauden kuluessa suunnitellut. :D
Katsotaan sitten vuoden päästä kun Alonso pystyy vaikuttamaan auton kehitykseen ja suunnitteluun alusta asti.
Luulisin ettei painojakauman muuttaminen ole mitenkään hirvittävän hankalaa, kun nykyään autot ovat jo niin kevyitä, että "ballastia" voi sijoitella vähän siten, miten parhaaksi näkee.

Alonson ajotyylihän vaatii kohtalaisen etupainoisen auton, päätellen siitä miten rajusti mies sen mutkiin heittää. Ja etupainoisella tarkoitan tietenkin vähemmän takapainoista suhteessa muiden tiimien autoihin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tottakai 2007 on ennennäkemätön kausi.:ahem:

Eipä kai sitä kukaan ole vielä nähny?:doubtful:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jeeves sanoi:
Alonson ajotyylihän vaatii kohtalaisen etupainoisen auton, päätellen siitä miten rajusti mies sen mutkiin heittää. Ja etupainoisella tarkoitan tietenkin vähemmän takapainoista suhteessa muiden tiimien autoihin.
En nyt mene ihan takuuseen tuosta (saatta kyllä olla noinkin:thumbup: ), mutta omat kokemukset autoista joissa on takamoottori (ja 'takapaino'), niin niissä saa heittää renkaat linkkuun kurveissa aika huolella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Luulisin ettei painojakauman muuttaminen ole mitenkään hirvittävän hankalaa, kun nykyään autot ovat jo niin kevyitä, että "ballastia" voi sijoitella vähän siten, miten parhaaksi näkee.

Alonson ajotyylihän vaatii kohtalaisen etupainoisen auton, päätellen siitä miten rajusti mies sen mutkiin heittää. Ja etupainoisella tarkoitan tietenkin vähemmän takapainoista suhteessa muiden tiimien autoihin.
Renault on käsittääkseni ollut ainakin aiempina vuosina takapainoisempi kuin muut, näin oli ainakin 2004. Sen jälkeen eivät ole ainakaan yhtä radikaalisti toki tuota toteuttaneet. Kuitenkin De la Rosa puhui McLareniin tehtävistä muutoksista jossain, mainitsi etujousituksen tärkeimpänä.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Bobakki sanoi:
Kuitenkin De la Rosa puhui McLareniin tehtävistä muutoksista jossain, mainitsi etujousituksen tärkeimpänä.
Ens kaudella paukkuu jouset moottorin sijaan?:cool:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Bobakki sanoi:
Renault on käsittääkseni ollut ainakin aiempina vuosina takapainoisempi kuin muut, näin oli ainakin 2004. Sen jälkeen eivät ole ainakaan yhtä radikaalisti toki tuota toteuttaneet. Kuitenkin De la Rosa puhui McLareniin tehtävistä muutoksista jossain, mainitsi etujousituksen tärkeimpänä.
Jotain merkillisiä säätöjä se kumminkin vaatii. Noh, ensi kaudellahan tuo nähdään, miten McLaareni kulkee Alonson käsissä. Oikeassa taidat kyllä olla tuon takapainoisuuden suhteen, itsekin muistelen jotain samantapaista. On kait vaan tullu pelattua liikaa F1 challengea.


Moelle: Meikäläisen käsityksen mukaan takapainoinen auto yliohjaa enemmän, johtuen takarenkaiden sivuttaispidon aikaisemmasta murtumispisteestä (tjms.).
Tätähän voisi joku fiksumpi yksilö tarkentaa vaikka toisessa toikissa..?
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
ylidramatisaatio:

kilpa-auto radalla liikkueessaan
-liikkuu eteenpäin
-liukuu sivulle
-kääntyy vaakatasossa painopisteensä ympäri

johtopäätökset:

painopiste takana
-kurvissa etupää luistaa enemmän kuin takapää = aliohjautuvuus

painopiste edessä
-kurvissa takapää luistaa enemmän kuin etupää = yliohjautuvuus
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Painopisteen siirtäminen taakse tekee autosta enemmän aliohjaavan, koska vähemmän painoa siirtyy eteen jarrutettaessa. Tuo painopisteen säätäminen on enemmänkin hienosäätöä, kun säätöjä autoon tehdään. Se riippuu niin paljon siitä miten jousitus on säädetty. Eikä erot eri tallien välillä ole suuren suuria, mutta pienikin muutos voi tuntua yllättävänkin paljon.

Siis Alonso tyylihän juuri sopii tuohon Bobakin mainitsemaan takapainoisuuteen. Merkille pantavaahan siinä on juuri se, että Alonson on käännettävä rattia enemmän kuin muiden johtuen juuri auton aliohjautuvuudesta. Joka taas saa aikaan eturenkaiden huomattavan kulumisen. Mikä myös nähtiin Kiinassa.

Alonso on todellinen poikkeus kuljettajien joukossa, pitäessään enemmän aliohjaavasta kuin yliohjaavasta autosta. Mika Salo taisi olla saman koulukunnan edustaja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mh_84 sanoi:
Alonso on todellinen poikkeus kuljettajien joukossa, pitäessään enemmän aliohjaavasta kuin yliohjaavasta autosta. Mika Salo taisi olla saman koulukunnan edustaja.
En liikaa asiasta tiedä, mutta käsittääkseni poikkeuksellista on enemmänkin tuo tyyli kuin se, että pitää aliohjaavasta autosta. Alain Prost ja Gerhard Berger nyt ainakin ajoivat mielummin puskevalla kärryllä, ja muistelen Schuminkin muinoin väittäneen, että valitsee mielummin lievästi aliohjaavan auton jos on pakko valita.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
En liikaa asiasta tiedä, mutta käsittääkseni poikkeuksellista on enemmänkin tuo tyyli kuin se, että pitää aliohjaavasta autosta. Alain Prost ja Gerhard Berger nyt ainakin ajoivat mielummin puskevalla kärryllä, ja muistelen Schuminkin muinoin väittäneen, että valitsee mielummin lievästi aliohjaavan auton jos on pakko valita.
Juu, siis autohan on pakosti joko yli- tai aliohjaava. Täysin neutraalia autoa ei pysty rakentamaan.

Edelleen olen samaa mieltä kuin Bobakki, että Alonso ajotyyli vaatii takapainoisen auton.:ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Edelleen olen samaa mieltä kuin Bobakki, että Alonso ajotyyli vaatii takapainoisen auton.:ahem:
Itse asiassa olen sitä mieltä, että kyse on lähinnä muusta kuin painopisteestä. Kuten tuossa joku jo totesikin, niin sen hiomisen ei pitäisi olla tavattoman hankala asia ja sitä käytetään osaltaan hienosäätöön. Tämä Renault'n takapainoisuus johtui (johtuu?) ainakin siitä, että näin katsottiin saavan enemmän irti hyvästä starttisysteemistä. 2004 se vaan taidettiin viedä jopa liian pitkälle.
 
Ylös