Lonso_567 sanoi:
ylidramatisaatio:
kilpa-auto radalla liikkueessaan
-liikkuu eteenpäin
-liukuu sivulle
-kääntyy vaakatasossa painopisteensä ympäri
johtopäätökset:
painopiste takana
-kurvissa etupää luistaa enemmän kuin takapää = aliohjautuvuus
painopiste edessä
-kurvissa takapää luistaa enemmän kuin etupää = yliohjautuvuus
Rohkenen olla eri mieltä. Kun kurvissa painoa on enemmän edessä, etupään sivuttaispito murtuu ensin, aiheuttaen aliohjautuvuutta. Ja tietysti päinvastoin, kun painoa on enemmän takana. Näin siis silloin, kun mekaanisen pidon määrä on jotakuinkin sama etu- ja takapäässä. EDIT: Siis tarkemmin ajatellen, painojakaumahan totta kai vaikuttaa hyvin suurelta osin mekaanisen pidon määrään etu- ja takapäässä, joten sikäli tuo edellinen lause on harhaanjohtava. On toki paljon muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat mekaaniseen pitoon.
Siipikulmathan vaikuttavat vain ja ainoastaan pystysuoraan, joten niiden muuntelu toki liikuttaa painopistettä, mutta ne muuttavat vain auton dynaamista massaa, eivätkä täten vaikuta sivuttaissuuntaisesti. Ota tuosta nyt sitten tolkkua.
En osaa sitä juurikaan tuon selvemmin selittää. Jospa joku asiaatunteva voisi hieman valaista tuota paremmin..?