Ensi ratakausi? Rata-autoilun uusi nousu?

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ensi ratakaudesta voikin tulla varsin mielenkiintoinen. Hyvällä säkällä saamme suomeen Camaro Cupin korvaavan sarjan. Tiedän tiedän, taas se muistelee vanhoja. Mutta toisaalta suomalainen rata-autoilu eli huippuaikojaan Camaro Cupin aikaan ja Ahveniston Vauhtipäivien myötä (ja toki muidenkin) 80-luvun alkupuoliskolla. Porsche Carrera Cup, siinä taikasanat. Jos sarja saadaan suomeen, niin varmasti saa aikaan pientä kihelmöintiä itse kullakin ja sehän olisi kansainvälinen sarja, jossa ajetaan ilmeisesti pm:stä. Sarjan tulo suomeen riippuu siitä saadaanko siihen suomalaiskuskeja. Pohjoismaihin se tulee varmasti, vaikka suomi ei olisi mukana siinä. Mikäli suomeen sarja tulee, niin todennäköisesti kisoja ajetaan 1-2 (ehkä Ahvenisto ja Alastaro). Luokan kisat muuten televisioidaan pohjoismaihin. Ei huono. Kiinnostusta kuskeissa se on ainakin herättänyt, mm. Harri Toivonen jne... Eli kaikki edelletykset huippusarjalle ovat olemassa.
Entä muu rata-autoilu? Sport 2000 luokalle tehdään muutamia uusia sääntöjä. Jossa ilmeisesti ajetaan kolmille eri säännöille tehdyillä autoilla. Kumminkin sääntöjä rukataan niin, että kaikilla autoilla voi taistella kärkisijoista.
Muut luokat? No niin, ne paljon parjatut Super Saloonit tulevat takaisin ja kokevat uuden nousun, kaikki 5 autoa siis!? Vai onko tilanne näin ollenkaan? Ovatko kaikki Saloon kuskit niin kyllästyneitä, että eivät jaksa enään. Olisi kiva tietää mitä Super Saloon kuskit pitävät paluusta Sport 2000 Tourille?

Eli kaiken kaikkiaan näyttää lupaavalta. Kyllä jotain pitää tapahtuakkin ja niin tapahtuu kans...
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Petri L:
.......Muut luokat? No niin, ne paljon parjatut Super Saloonit tulevat takaisin ja kokevat uuden nousun, kaikki 5 autoa siis!?
Siis mitä?
Mitkä, milloin ja millä säännöillä?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Miikka:
Petri L:
.......Muut luokat? No niin, ne paljon parjatut Super Saloonit tulevat takaisin ja kokevat uuden nousun, kaikki 5 autoa siis!?
Siis mitä?
Mitkä, milloin ja millä säännöillä?
Paha sanoa, että keitä kuskeja tulee ajamaan. Kaudelle 2004 siis. Sääntöjä en tiedä tässä vaiheessa. Toivon mukaan en ole täysin väärässä Saloonien paluusta...?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Petri L:
Miikka:
Petri L:
.......Muut luokat? No niin, ne paljon parjatut Super Saloonit tulevat takaisin ja kokevat uuden nousun, kaikki 5 autoa siis!?
Siis mitä?
Mitkä, milloin ja millä säännöillä?
Paha sanoa, että keitä kuskeja tulee ajamaan. Kaudelle 2004 siis. Sääntöjä en tiedä tässä vaiheessa. Toivon mukaan en ole täysin väärässä Saloonien paluusta...?
As far as I know olet väärässä.... Ilman täydellistä suunnanmuutosta AKK:n taholta ei kannata edes haaveilla paluusta ja sittenkin tsäänssit on kovin olemattomat... Tai voihan olla että AKK tekee jonkinlaisen silmänkääntötempun ja tekee nykyisistä S2K luokan SuperProduction säännöin rakennetuista autoista uuden SS-luokan tjsp.
Tässä vaiheessa kautta en kyllä löisi ruplaakaan vetoa SS:n paluun puolesta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Petri L:
Ensi ratakaudesta voikin tulla varsin mielenkiintoinen. Hyvällä säkällä saamme suomeen Camaro Cupin korvaavan sarjan. Tiedän tiedän, taas se muistelee vanhoja. Mutta toisaalta suomalainen rata-autoilu eli huippuaikojaan Camaro Cupin aikaan ja Ahveniston Vauhtipäivien myötä (ja toki muidenkin) 80-luvun alkupuoliskolla. Porsche Carrera Cup, siinä taikasanat. Jos sarja saadaan suomeen, niin varmasti saa aikaan pientä kihelmöintiä itse kullakin ja sehän olisi kansainvälinen sarja, jossa ajetaan ilmeisesti pm:stä. Sarjan tulo suomeen riippuu siitä saadaanko siihen suomalaiskuskeja. Pohjoismaihin se tulee varmasti, vaikka suomi ei olisi mukana siinä. Mikäli suomeen sarja tulee, niin todennäköisesti kisoja ajetaan 1-2 (ehkä Ahvenisto ja Alastaro). Luokan kisat muuten televisioidaan pohjoismaihin. Ei huono. Kiinnostusta kuskeissa se on ainakin herättänyt, mm. Harri Toivonen jne... Eli kaikki edelletykset huippusarjalle ovat olemassa.

Eli kaiken kaikkiaan näyttää lupaavalta. Kyllä jotain pitää tapahtuakkin ja niin tapahtuu kans...
Carrera Cup... Ei siitä kyllä rata-autoilun pelastajaksi taida olla. Kas nääs kun jo viidenkin auton löytyminen Suomesta on kovan itkun ja hammastenkiristyksen takana. Ne Possut ei ole ihan halpoja - edes Cup-vireessä. SLC:n Camarot olisi realistisempi vaihtoehto jos meiniki on saada useampikin suomalainen auto baanalle.
Ja toisekseen kyllähän V8:n saundit on ihan omaa luokkaansa :D
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Don Vito:
Petri L:
Ensi ratakaudesta voikin tulla varsin mielenkiintoinen. Hyvällä säkällä saamme suomeen Camaro Cupin korvaavan sarjan. Tiedän tiedän, taas se muistelee vanhoja. Mutta toisaalta suomalainen rata-autoilu eli huippuaikojaan Camaro Cupin aikaan ja Ahveniston Vauhtipäivien myötä (ja toki muidenkin) 80-luvun alkupuoliskolla. Porsche Carrera Cup, siinä taikasanat. Jos sarja saadaan suomeen, niin varmasti saa aikaan pientä kihelmöintiä itse kullakin ja sehän olisi kansainvälinen sarja, jossa ajetaan ilmeisesti pm:stä. Sarjan tulo suomeen riippuu siitä saadaanko siihen suomalaiskuskeja. Pohjoismaihin se tulee varmasti, vaikka suomi ei olisi mukana siinä. Mikäli suomeen sarja tulee, niin todennäköisesti kisoja ajetaan 1-2 (ehkä Ahvenisto ja Alastaro). Luokan kisat muuten televisioidaan pohjoismaihin. Ei huono. Kiinnostusta kuskeissa se on ainakin herättänyt, mm. Harri Toivonen jne... Eli kaikki edelletykset huippusarjalle ovat olemassa.

Eli kaiken kaikkiaan näyttää lupaavalta. Kyllä jotain pitää tapahtuakkin ja niin tapahtuu kans...
Carrera Cup... Ei siitä kyllä rata-autoilun pelastajaksi taida olla. Kas nääs kun jo viidenkin auton löytyminen Suomesta on kovan itkun ja hammastenkiristyksen takana. Ne Possut ei ole ihan halpoja - edes Cup-vireessä. SLC:n Camarot olisi realistisempi vaihtoehto jos meiniki on saada useampikin suomalainen auto baanalle.
Ja toisekseen kyllähän V8:n saundit on ihan omaa luokkaansa :D
Oletko tietoinen tästä:

Maailman nopein merkkiluokka, Porsche Carrera Cup hakee itselleen jalansijaa myös Suomessa. Kyseistä merkkiluokkaa on ajettu maailmalla jo kymmenkunta vuotta erilaisina kokoonpanoina. Esimerkiksi Saksassa ja Ranskassa ajetaan omaansa, Aasiassa on usean maan yhteinen sarjansa jne. Poschen tavoitteena on edelleen laajentaa sarjaa maihin, joissa sitä ei vielä ajeta. Porsche Carrera Cup Scandinavia on suunniteltu ajettavaksi Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa. Myöhemmin mukaan on tulossa ehkä vielä Norja.

- Maahantuojana meitä kiinnostaa esitellä tuotteitamme suomalaisille rakkaassa autourheiluympäristössä, ja juuri siksi olemme kiinnostuneita Suomen liittämisestä mukaan Skandinavian sarjaan, kertoi Oy AutoCarrera Ab:n toimitusjohtaja Riccardo Bernard. Valmis konsepti ja maahantuojan mukanaolo luokan lanseerauksessa antavat tälle merkkiluokalle vakuuttavan pohjan kehittyä hyväksi rata-autoiluluokaksi.

Luokkaa on tarkoitus ajaa 1-2:ssa Sport 2000 Tour osakilpailussa. Ruotsissa osakilpailuja olisi STCC-sarjan yhteydessä 4-6 ja Tanskan DTC:n yhteydessä 2-3. Kilpailijoita mukaan tavoitellaan kaikkiaan 16-18. Osanottajia täytyy olla kaikista osakilpailumaista. Luokan kilpailut televisioidaan kakissa maissa ja samaan pakettiin kuuluu myös muu tiedotus- ja PR-toiminta.

Sarjan teknisestä toteutuksesta vastaa ruotsalainen Podium Racing, jonka kautta mm. autot ja tarvetta vastaavat huolto ja PR-paketit ovat tilattavissa. - Paketti on tehty mahdollisimman edulliseksi. Auto maksaa 109 500 euroa ja säilyttää hyvin jälleenmyyntiarvonsa, kertoo Podium Racingin Lennart Pehrson. Porsche Financella on tarjota myös edullinen rahoitus auton hankintaan, hän lisää. - Suunnitelmissa on myös mahdollinen auton leasing, jonka kautta autosta maksettaisiin n. 25% ja tietty summa kuukausittain, lisää AutoCarreran toimitusjohtaja Riccardo Bernard. - Maahantuoja on myös kiinnostunut tukemaan kahta ensimmäistä auton hankkijaa yhteistyösopimuksella, hän heittää syötiksi.

Sarja starttaa kaudelle 2004 ja riippuen suomalaisten kuljettajien kiinnostuksesta tehdään päätökset siitä, onko Suomi mukana. Lanseeraustilaisuudessa oli useita kotimaan rata-autoilijita paikalla tutustumassa tuotteeseen, joten kiinnostusta se ainakin herättää.

Lisätietoja luokasta saa Podium Racingistä, Lennart Pehrsonilta (tel. +46 8 550 302 02, e-mail lennart.pehrson@podiumracing.nu) tai AKK Sports Oy:stä Teijo Lahdelta tai Terhi Heloaholta.
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Petri L:
Porsche Financella on tarjota myös edullinen rahoitus auton hankintaan...
Saisipa sen myös ilman käsirahaa, niin voisi ajaa yhden kisan ja sen jälkeen katoaisi maan alle persaukisena :)

Kuinkas paljon kovempia pelejä noi Porschet on Sport 2000 autoihin verrattuna kierrosajoissa?
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Jantze:

Kuinkas paljon kovempia pelejä noi Porschet on Sport 2000 autoihin verrattuna kierrosajoissa?
Lukuisia lukuisia sekuntteja. Varmaan noilla possuilla pistelee edesmeenneen SS-luokan aikoja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Dale:
Jantze:

Kuinkas paljon kovempia pelejä noi Porschet on Sport 2000 autoihin verrattuna kierrosajoissa?
Lukuisia lukuisia sekuntteja. Varmaan noilla possuilla pistelee edesmeenneen SS-luokan aikoja.
Riippuu kuskista. Mutta slickseillä luulisi Carrera RS:lla pysyvän aika hyvin SS:n tahdissa. Aivan nopeimpien autojen vauhtiin voi tosin olla tekemistä etenkin Motoparkin ja Kemoran kaltaisilla vauhtiradoilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Petri L:

Oletko tietoinen tästä:

Maailman nopein merkkiluokka, Porsche Carrera Cup hakee itselleen jalansijaa myös Suomessa. Kyseistä merkkiluokkaa on ajettu maailmalla jo kymmenkunta vuotta erilaisina kokoonpanoina. Esimerkiksi Saksassa ja Ranskassa ajetaan omaansa, Aasiassa on usean maan yhteinen sarjansa jne. Poschen tavoitteena on edelleen laajentaa sarjaa maihin, joissa sitä ei vielä ajeta. Porsche Carrera Cup Scandinavia on suunniteltu ajettavaksi Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa. Myöhemmin mukaan on tulossa ehkä vielä Norja.

- Maahantuojana meitä kiinnostaa esitellä tuotteitamme suomalaisille rakkaassa autourheiluympäristössä, ja juuri siksi olemme kiinnostuneita Suomen liittämisestä mukaan Skandinavian sarjaan, kertoi Oy AutoCarrera Ab:n toimitusjohtaja Riccardo Bernard. Valmis konsepti ja maahantuojan mukanaolo luokan lanseerauksessa antavat tälle merkkiluokalle vakuuttavan pohjan kehittyä hyväksi rata-autoiluluokaksi.

Luokkaa on tarkoitus ajaa 1-2:ssa Sport 2000 Tour osakilpailussa. Ruotsissa osakilpailuja olisi STCC-sarjan yhteydessä 4-6 ja Tanskan DTC:n yhteydessä 2-3. Kilpailijoita mukaan tavoitellaan kaikkiaan 16-18. Osanottajia täytyy olla kaikista osakilpailumaista. Luokan kilpailut televisioidaan kakissa maissa ja samaan pakettiin kuuluu myös muu tiedotus- ja PR-toiminta.

Sarjan teknisestä toteutuksesta vastaa ruotsalainen Podium Racing, jonka kautta mm. autot ja tarvetta vastaavat huolto ja PR-paketit ovat tilattavissa. - Paketti on tehty mahdollisimman edulliseksi. Auto maksaa 109 500 euroa ja säilyttää hyvin jälleenmyyntiarvonsa, kertoo Podium Racingin Lennart Pehrson. Porsche Financella on tarjota myös edullinen rahoitus auton hankintaan, hän lisää. - Suunnitelmissa on myös mahdollinen auton leasing, jonka kautta autosta maksettaisiin n. 25% ja tietty summa kuukausittain, lisää AutoCarreran toimitusjohtaja Riccardo Bernard. - Maahantuoja on myös kiinnostunut tukemaan kahta ensimmäistä auton hankkijaa yhteistyösopimuksella, hän heittää syötiksi.

Sarja starttaa kaudelle 2004 ja riippuen suomalaisten kuljettajien kiinnostuksesta tehdään päätökset siitä, onko Suomi mukana. Lanseeraustilaisuudessa oli useita kotimaan rata-autoilijita paikalla tutustumassa tuotteeseen, joten kiinnostusta se ainakin herättää.
Olen tietoinen. Siis pelkkä auton hankintahinta on about 700.000 mummoa, ja siihen sitten päälle kilpailu ja reissukustannukset. Kauden läpiviemiseen ei riitä miljoona mummoa. Harvassa taitaa olla ne kilvanajajat joilla on heittää miljoona plus vaihtorahat harrastustoimintaansa.
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Don Vito:
Dale:
Jantze:

Kuinkas paljon kovempia pelejä noi Porschet on Sport 2000 autoihin verrattuna kierrosajoissa?
Lukuisia lukuisia sekuntteja. Varmaan noilla possuilla pistelee edesmeenneen SS-luokan aikoja.
Riippuu kuskista. Mutta slickseillä luulisi Carrera RS:lla pysyvän aika hyvin SS:n tahdissa. Aivan nopeimpien autojen vauhtiin voi tosin olla tekemistä etenkin Motoparkin ja Kemoran kaltaisilla vauhtiradoilla.
Kyllä kyllä, tarkoitin suuruusluokkaa. lähempänä SS-aikoja varmasti ollaan, kun S2K-aikoja. Onhan niissä Porsseissa julmetusti voimaa kuitenkin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Dale
Kyllä kyllä, tarkoitin suuruusluokkaa. lähempänä SS-aikoja varmasti ollaan, kun S2K-aikoja. Onhan niissä Porsseissa julmetusti voimaa kuitenkin.[/QB]
Jep. Se on nähty Alastarolla joitain vuosia sitten kun siviili-rekisterissä ollut ruåtsalainen RS Carrera pesi koko muun porukan... Tosin Kuismasen Audia ei vielä tuolloin maassa ollut ja nykyisin J.Kyllösen tallissa majaileva Audi oli Hietamäen Markulla ja vähän loivemmassa vireessä kuin nykyään. Toisaalta Riikosen uusi Bemu on sekin siviili-rekisterissä ja jopa leimattu kaikkine virityksineen ja silti se tarjoaa varteenotettavan haasteen luokan nopeimillekin autoille. Harmi vain että alustageometrian suhteen joutuu tekemään jonkin verran kompromisseja kun ne osat joutuu sovittamaan alkup. paikoilleen. Ja se taas näkyy kellossa eritoten Ahvenistolla.
 

Stilo

Well-known member
Liittynyt
15.12.2002
Viestit
53
Sijainti
Lahti
"Paketti on tehty mahdollisimman edulliseksi. Auto maksaa 109 500 euroa...."

Joo-o. Keneltä löytyy rahaa tollasseen aikana, jolloin rata-autoilun tulevaisuus Suomessa näyttää pahalta? Varsinkin nyt kun Rytsölältäkin on rahat loppumassa. Ja sponsorirahaa ei tollasseen niin vain löydy.

<small>[ 22-09-2003, 16:53: Message edited by: Stilo ]</small>
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Stilo:
"Paketti on tehty mahdollisimman edulliseksi. Auto maksaa 109 500 euroa...."

Joo-o. Keneltä löytyy rahaa tollasseen aikana, jolloin rata-autoilun tulevaisuus Suomessa näyttää pahalta? Varsinkin nyt kun Rytsölältäkin on rahat loppumassa. Ja sponsorirahaa ei tollasseen niin vain löydy.
Uskokaa tai älkää mutta kyllä niitä löytyy, ainakin Harri Toivonen näytti pyörineen oikein kiinnostuneena Porschen ympärillä...
Ei tämä nyt niin pahalta näytä, vai miten se muka näyttää niin pahalta.
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Jos koko kauden budjetti hipoo 180 000€, niin ei siihen varmasti Suomesta niin paljoa KULJETTAJIA löydy. Todennäköisesti suomalaiset sarjaan osallistuvat henkilöt ovat lähinnä jäähdyttelijöitä tai ICT-maailman menestyjiä.
Sellaisella ryhmällä ei tunnetusti mitään kunnon kilpailua aikaan saada...
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Xra:
Jos koko kauden budjetti hipoo 180 000€, niin ei siihen varmasti Suomesta niin paljoa KULJETTAJIA löydy.
Käsittääkseni tässä lähinnä muutamia kuljettajia suomesta vain haetaankin.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Miten, Xtra, määrittelet kuljettajan ja harrastajan?
Onko kuljettaja vasta silloin jos on omalla nimellä toimiva osakeyhtiö, jonka kautta yritetään sponsorituloja kierrättää?
Vai vaatiiko tietyn määrän sponsorirahaa per vuosi, jotta luetaan "ei-harrastajaksi"?
Vai onko tulokset oltava 107 %:n säännön sisällä kärjestä?

Montako KULJETTAJAA ja montako HARRASTAJAA on Suomessa esim. rallin SM-sarjassa noilla kriteereillä?
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Tällä foorumilla on autourheilijana epäonnistunut ja säälittävä pelle, jollei kuulu F1:n tai rallin MM-sarjan ehdottomaan kärkeen. Sekään ei riitä jos sattuu ajamaan parhaalla kalustolla ilman Suomen passia.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Don Vito:
Petri L:
Miikka:
Petri L:
.......Muut luokat? No niin, ne paljon parjatut Super Saloonit tulevat takaisin ja kokevat uuden nousun, kaikki 5 autoa siis!?
Siis mitä?
Mitkä, milloin ja millä säännöillä?
Paha sanoa, että keitä kuskeja tulee ajamaan. Kaudelle 2004 siis. Sääntöjä en tiedä tässä vaiheessa. Toivon mukaan en ole täysin väärässä Saloonien paluusta...?
As far as I know olet väärässä.... Ilman täydellistä suunnanmuutosta AKK:n taholta ei kannata edes haaveilla paluusta ja sittenkin tsäänssit on kovin olemattomat... Tai voihan olla että AKK tekee jonkinlaisen silmänkääntötempun ja tekee nykyisistä S2K luokan SuperProduction säännöin rakennetuista autoista uuden SS-luokan tjsp.
Tässä vaiheessa kautta en kyllä löisi ruplaakaan vetoa SS:n paluun puolesta.
Mutta eikö ensi kautena ole tarkoitus tuoda taas kaikki luokat Sport 2000 Tourille? Eikö niihin kuulu myös Super Saloon... Toivon mukaan tajuavat yhdistää tietyt luokat toisiinsa jotta autoja olisi hyvä määrä lähdössä.
 
Ylös