Ensi ratakausi? Rata-autoilun uusi nousu?

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Onhan Super Salooneilla ollut mahdollista tänä vuonnakin ajaa kilpaa AKK:n alaisissakin kisoissa. Jurvassa SM/Cup-kisoissa oli jopa yksi viivallakin fiatien, saabien ja ladojen kanssa samassa lähdössä. Possulla ajanut johtaa muuten Super Saloon Cuppia tällä hetkellä. Rohkea liike lähteä kisaan mukaan.
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Spyder:

Vai onko tulokset oltava 107 %:n säännön sisällä kärjestä?
Tästä on mun mielestä hyvä lähtee luokittelemaan. Tällä perusteella ei ole missään nimessä tarkoitus mollata 107% ulkopuolelle jääviä! Mutta ikävä tosiasia on se, että ei sillä "suurta yleisöä" herätetä jos tasoerot on sitä mitä esim. edesmenneessä SS-luokassa nähtiin.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Mr Cale:
Tällä foorumilla on autourheilijana epäonnistunut ja säälittävä pelle, jollei kuulu F1:n tai rallin MM-sarjan ehdottomaan kärkeen. Sekään ei riitä jos sattuu ajamaan parhaalla kalustolla ilman Suomen passia.
Harmillisen oikeaan osunut kommentti. Alan piireissä on totuttu siihen, että "suuri yleisö" ajattelee näin, koska he tietävät autourheilusta jäävuoren huipun verran. Täällä taas käy porukkaa, joka on katsonut myös pinnan alle tai jopa harrastaa jotain lajia tavalla tai toisella. Silti kommentit ovat useasti melkoisen puusilmäisiä, jos kuljettaja ei kamppaile MM-sarjassa voitosta jatkuvasti.

Eiköhän n.99% autourheilijoista tässä maassa ole harrastajia. Toiset harrastavat enemmän tosissaan kuin toiset, mutta toimeentulonsa lajista hankkivat ovat todella marginaalinen luku. Eli kun kalustoa katselemme maamme eri kisoissa, voi huomata, että toiset sijoittavat melkoisia summia harrastukseensa.

Kotimainen rata-autoilu on karmeassa tilassa kestävyysajoja lukuunottamatta. Alkoiko alamäki silloin, kun projektipäällikkö vaihtui Laineen Ripasta erääseen nimeltä mainitsemattomaan henkilöön...? Mr Laine sai mielestäni ryhtiä asioihin niin radalla kun rallissakin.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Xra:
Tästä on mun mielestä hyvä lähtee luokittelemaan. Tällä perusteella ei ole missään nimessä tarkoitus mollata 107% ulkopuolelle jääviä! Mutta ikävä tosiasia on se, että ei sillä "suurta yleisöä" herätetä jos tasoerot on sitä mitä esim. edesmenneessä SS-luokassa nähtiin.
Laskin piruuttani aika-ajotulokset viimeisestä SM-kisasta Ahvenistolta. Luokittain paras ja huonoin aika on seuraavasti:
Formula 3 103,69 %
Formula Ford 102,90 %
Sport 2000 105,86 %
Touring Saloon 106,41 %
Honda Challenge 105,16 %
MiniTonni 109,63 %

Satunnaisuuksien poistamiseksi luokittain paras ja toiseksi huonoin aika seuraavasti:
Formula 3 103,34 %
Formula Ford 101,34 %
Sport 2000 105,60 %
Touring Saloon 104,34 %
Honda Challenge 101,66 %
MiniTonni 109,22 %

Mutta kieltämättä Super Saloon oli viime vuoden viimeisessä kisassa jo heikompi. Vastaavat luvut:
Super Saloon (2002) 121,82 % 116,62 %

Eli kun verrataan suureen F1 maailmaan, niin ei tasoerot olekaan välttämättä niin pahoja kuin esim. Minardi versus Ferrari.

<small>[ 25-09-2003, 11:16: Message edited by: Spyder ]</small>
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Eiköhän se rata-autoilun kulta-aika kuulu tuonne äitienpäivien aikoihin, enkä nyt tarkoita Artukaista.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Don Vito:
Olen tietoinen. Siis pelkkä auton hankintahinta on about 700.000 mummoa, ja siihen sitten päälle kilpailu ja reissukustannukset. Kauden läpiviemiseen ei riitä miljoona mummoa. Harvassa taitaa olla ne kilvanajajat joilla on heittää miljoona plus vaihtorahat harrastustoimintaansa.
Soon kiva kun ollaan tollai optimistisesti uutta tukemassa, tosin ei vanhaakaan kannata tukea, menee oma (vanha) maine.
Silti hanttiin pistän, ai mitä, kui mä sen tiätäsin
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Jos totta puhutaan, niin eihän tuo 700 kilomarkkaa nyt paha hinta ole kilpa-autosta. Suomessa on kymmenittäin kalliimpia autoja niin radalla kuin sorallakin. Jollei liikaa kolaroi, ei Porscheja ajamalla rikki saa, joten auton hintakin säilyy hyvin. Ja korivaurioihinkin auton voinee vakuuttaa. Kilpailemisen lisäkustannukset tulevat lähinnä parista ylimääräisestä matkustuspäivästä per kisa.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Rami:
Eiköhän se rata-autoilun kulta-aika kuulu tuonne äitienpäivien aikoihin, enkä nyt tarkoita Artukaista.
Teekkareiden autokerhon ratapäivät.

Eiköhän kotimaassa pyörivät ammattikuskit ole melkein aina sellaisia, jotka ammatikseen rahoittavat harrastustaan. Toiset paremmalla ja toiset huonommalla menestyksellä.
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Käykö Suomessa muutkin kuin kuskien sukulaiset ja kaverit katsomassa näitä kisoja? Suomesta ei jatkossa saada uusia Mika Häkkisiä ja Mika Saloja (tiedän kyllä että siirtyivät jo uran alkuvaiheessa ulkomaille,elli ei tarvii tulla viisastelemaan) jos rata-autoilu kuolee.
Mutta kun MTV3:lta katsoi näitä kisalähetyksiä niin helvetin kököltä ja hiljaiselta tämä "kuninkuusluokka" Sport 2000 näytti, oli jopa melkein yhtä mielenkiintoista kuin ammattikoululaisten Corolla ja Lada.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No kyllähän tuo aika pienen piirin kantimissa taitaa olla. Eli vain me todella friikit... :) Paketti oli pari kautta kunnossa ja kisat kiinnostivat ihmisiä -ja ainakin VIP-vieraita riitti. Kun paketti taas hajosi, kaikkosivat myös katsojat.

Ongelmana on, ettei noissa kisoissa juuri ole nähtävää. Vaikka itse kisat nyt usein onkin mielenkiintoisempia kuin F1 pari vuotta sitten, ei se mieltä paljoa lämmitä jos rataa kiertää kymmenen Type-R:ää, renkaiden vinkunan ollessa ainoa merkittävä äänenlähde. Näissä N-ryhmän pohjaisissa luokissa on se ongelma, että autoja tarvitaan PALJON, ennenkuin kisa muuttuu mielenkiintoiseksi seurata. Vaikka auton sisällä varmaan riittää vauhtia ihan tarpeeksi, ei se ulospäin näytä juuri miltään, kun ei lähde ääntä ja kunnon kamppailuja ei synny.

*F3 on nykyisellään OK, jos automäärä pysyy nykyisellään.
*Sport 2000 kärsii autopulasta.
*Civic Type-R vaatii ruudukon tupaten täyteen, jotta kiinnostaisi.
*Formula Ford nostaisi tähtiä ja tarjoaisi mielenkiintoista nähtävää, jos kaikki eivät hyppäisi suoraan ulkomaille. Valle Mäkelän menestys toivottavasti tuo luokkaan lisää porukkaa. Yksi tärkeistä luokista Tourin kiinnostavuutta luotaessa.
*Legends tarjoaa tällä hetkellä parasta antia. Tuskin (itsellä ei tietoakaan) kierrosaijoissa pärjää juuri millekään muulle luokalle, mutta autot ovat hienoja, niitä on paljon ja kilpailu on tasaväkistä ja kovaa. Tämän luokan avulla sain pidettyä tyttöystävän viimeksi katsomossa... Se kertoo paljon! wink
*Kuorma-autot on hieno lisä viikonlopulle, mutta ilmeisesti muilta luokilta ei juuri tahdo löytyä "ymmärrystä"... Aika vaisu taitaa Tour-osakilpailu ilman näitä kuitenkin olla, että eläkää sen mukaan!
* Minit on syytä pitää elossa. Automäärä on niin iso, että kilpailusta saadaan mielenkiintoista. BTW miksi ei tuotu uusista Mineistä merkkiluokkaa?

* Super Salooneista varmaan useimmat tietää minun kantani. Tuskin valehtelen, jos sanon , että Kemoran katsomossa useimmat haikailee näitä autoja. Harmi, että AKK laittoi homman poikki juuri kun oltiin taas vanhan loiston lähteillä.

Itse en kuitenkaan paljoa perusta muista Cup-luokista. Vanhojen merkkiluokkien rippeet kuuluisi -anteeksi vaan- kilpailemaan jonnekin Historic -viikonlopuille. Jollakihan se tottakai on aloitettava, mutta eiköhän tuolla Fordien ja Legendsien ohjaamoissa olisi tilaa?

AKK laittoi rata-autoilun kuntoon 90-luvun puolessa välissä, sen jälkeen siirryttiin rallin pariin ja nyt puuhataan rallicrossia uuteen nousuun. Jonkin aikaa saadaan odotella uutta nousua... :(
Ihmettelen muuten suuresti, miksi uudet SS-säännöt ja rallicrossin "menestysluokan" säännöt ovat niin kaukana toisistaan, vaikka tarkoitus piti kait olla sama..? wink Eikö olisi ollut järkevää luoda luokka, jonka autoilla voidaan kilpailla radalla, sprintissä ja crossissa!? Toki moinen yhdistelmäauto ei mahdollistaisi koskaan ehkä mestaruutta radalla erikoisautoja vastaan, mutta esim. Affenistolla voitaisiin olla korkealla.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Ei tahdoton ihmisraunio
oli melkein yhtä mielenkiintoista kuin ammattikoululaisten Corolla ja Lada.[/QB]
Juu ei Sport 2000 yllä näyttävyydessään samalle tasolle, kuin rokkiralli, jossa on tuota amis-Corolla-meininkiä.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Zep:
...

Itse en kuitenkaan paljoa perusta muista Cup-luokista. Vanhojen merkkiluokkien rippeet kuuluisi -anteeksi vaan- kilpailemaan jonnekin Historic -viikonlopuille. Jollakihan se tottakai on aloitettava, mutta eiköhän tuolla Fordien ja Legendsien ohjaamoissa olisi tilaa?

...
Kun sitä rahaa on suomessa liian vähän rata-autoiluun niin pitää muistaa että aloittamiskustannus (hankinta+yksi kausi) Legendseillä tai Fordeilla on lähes Touring Saloon luokkaa, kun taas ladat, fiatit ja saabit ovat todella halpoja. Viikonloppuna muuten nähtiin miten merkkiluokan lada päihitti parhaimmasta päästä olevan touring saloon bemarin yhdistetyssä lähdössä.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Spyder
Viikonloppuna muuten nähtiin miten merkkiluokan lada päihitti parhaimmasta päästä olevan touring saloon bemarin yhdistetyssä lähdössä.[/QB]
Kumpi auto on niellyt enemmän tuohta?
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Totta tuokin, jos siihen viittasit, että taitaa ladan moottoritkin aika kalliita olla kun tuohon kuntoon viritetään. Mutta tuskin eagle racingin bemaritkaan ihan vakiotavaraa on. Näyttivät jossain lehdessäkin olevan myynnissa joku aika sitten hieman yli 20 keur.

Ja jos aloituskustannuksia ajatellaan niin yhden kauden ajaminen taitaa olla järkevintä vuokra-autolla ennenkuin tietää mihin luokkaan haluaa siirtyä. Edullisiakin vuokra-autoja on olemassa.

Kun topikkiin palataan, niin herääkin kysymys mitä merkkiluokille kuuluu ensi ratakaudella...
 

Rahi

Member
Liittynyt
23.1.2002
Viestit
14
Juu, kyllä siinä bemarissa taitaa kuitekin vielä olla hieman enemmän sitä pätäkkää kiinni... wink

Mutta asiaan:
Merkkiluokkien ensi kausi taitaa olla hieman auki: AKK:sta saamani viimeisimmän tiedon mukaan Minit eikä Legendsit eivät ajaisi täyttä sarjaa SM-kisoissa, vaan heidän täytyisi saada loput kisat jostain SM:n ulkopuolelta. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, sillä kovin on ristiriitaisia asioita kuulunut??? Tällöinhän muutkin vanhat luokat olisivat varmasti mukana. Mutta jos em. luokat ajavatkin täyden sarjan SM-kisoissa, näyttää muiden merkkluokkien ajamiset aika huonoilta. Tosin kyllä jotain saadaan aikaan vanhoillakin luokilla, ainakin Alastarossa oli menoa ja meinikiä (ainakin ratin takaa katsottuna!), kun yhdistetyssä lähdössä oli autoja aikaslailla paljon.

Harmi, jos "muut" merkkiluokat loppuu, niiden budjetti kun on tosiaan aivan eri luokissa kuin muissa luokissa, kuten Spyder tuossa totesikin. Kuinka paljon on niitä, joilla on resursseja aloittaa esim. Hondasta? Tämä tekee rata-autoilun aloittamiselle aika paljon isomman kynnyksen, kuin mitä se on nyt. Nolla lisää budjetin perään? Jos näin käy, aika suuri prosentti lopettaa kokonaan, tai vaihtaa lajia tms. Ei ole varaa ja/tai mielenkiintoa siirtyä "rahaluokkiin".

Tosin onhan aina Roadsport... tosin ei sekään ihan halpaa ole, mutta kiinnostava ja hieno luokka kertakaikkiaan!

Niin joo, mitäs me persaukiset edes harrastamme, jos ei sitä rahaa kerran ole!? wink Niinpä...

<small>[ 07-10-2003, 10:50: Message edited by: Rahi ]</small>
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Rahi:
Juu, kyllä siinä bemarissa taitaa kuitekin vielä olla hieman enemmän sitä pätäkkää kiinni... wink

Mutta asiaan:
Merkkiluokkien ensi kausi taitaa olla hieman auki: AKK:sta saamani viimeisimmän tiedon mukaan Minit eikä Legendsit eivät ajaisi täyttä sarjaa SM-kisoissa, vaan heidän täytyisi saada loput kisat jostain SM:n ulkopuolelta. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, sillä kovin on ristiriitaisia asioita kuulunut??? Tällöinhän muutkin vanhat luokat olisivat varmasti mukana. Mutta jos em. luokat ajavatkin täyden sarjan SM-kisoissa, näyttää muiden merkkluokkien ajamiset aika huonoilta. Tosin kyllä jotain saadaan aikaan vanhoillakin luokilla, ainakin Alastarossa oli menoa ja meinikiä (ainakin ratin takaa katsottuna!), kun yhdistetyssä lähdössä oli autoja aikaslailla paljon.

Harmi, jos "muut" merkkiluokat loppuu, niiden budjetti kun on tosiaan aivan eri luokissa kuin muissa luokissa, kuten Spyder tuossa totesikin. Kuinka paljon on niitä, joilla on resursseja aloittaa esim. Hondasta? Tämä tekee rata-autoilun aloittamiselle aika paljon isomman kynnyksen, kuin mitä se on nyt. Nolla lisää budjetin perään? Jos näin käy, aika suuri prosentti lopettaa kokonaan, tai vaihtaa lajia tms. Ei ole varaa ja/tai mielenkiintoa siirtyä "rahaluokkiin".

Tosin onhan aina Roadsport... tosin ei sekään ihan halpaa ole, mutta kiinnostava ja hieno luokka kertakaikkiaan!

Niin joo, mitäs me persaukiset edes harrastamme, jos ei sitä rahaa kerran ole!? wink Niinpä...
Niin, tuo budjetti on aina ongelma, ei voi mitään. Mutta entä jos ajatellaan vaikka Fiat, Lada ja Saab luokkia silloin kun ne aloittivat! Niin kuinka paljon silloin maksoi tuommoinen auto? Eivät ne varmaan silloinkaan olleet kovin halpoja. On meinaan vähän ristiriitaista... Silti mielestäni kaiken pitää uudistua, muuten me ajetaan vielä kahdenkymmenenkin vuoden päästä samoilla autoilla. Ja turha verrata Historic autoihin, se on kokonaan toinen juttu.

Allekirjoittanutta harmittaa kyllä tällä hetkellä niin maan perusteellisesti se, että uusi Super Rallicross Tour ei vieraile Ahvenistolla ensi kaudella, pöh ja oikein iso pöh. Näin aihetta sivuten.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Rahi:
Juu, kyllä siinä bemarissa taitaa kuitekin vielä olla hieman enemmän sitä pätäkkää kiinni... wink

Mutta asiaan:
Merkkiluokkien ensi kausi taitaa olla hieman auki: AKK:sta saamani viimeisimmän tiedon mukaan Minit eikä Legendsit eivät ajaisi täyttä sarjaa SM-kisoissa, vaan heidän täytyisi saada loput kisat jostain SM:n ulkopuolelta. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, sillä kovin on ristiriitaisia asioita kuulunut??? Tällöinhän muutkin vanhat luokat olisivat varmasti mukana. Mutta jos em. luokat ajavatkin täyden sarjan SM-kisoissa, näyttää muiden merkkluokkien ajamiset aika huonoilta. Tosin kyllä jotain saadaan aikaan vanhoillakin luokilla, ainakin Alastarossa oli menoa ja meinikiä (ainakin ratin takaa katsottuna!), kun yhdistetyssä lähdössä oli autoja aikaslailla paljon.

Harmi, jos "muut" merkkiluokat loppuu, niiden budjetti kun on tosiaan aivan eri luokissa kuin muissa luokissa, kuten Spyder tuossa totesikin. Kuinka paljon on niitä, joilla on resursseja aloittaa esim. Hondasta? Tämä tekee rata-autoilun aloittamiselle aika paljon isomman kynnyksen, kuin mitä se on nyt. Nolla lisää budjetin perään? Jos näin käy, aika suuri prosentti lopettaa kokonaan, tai vaihtaa lajia tms. Ei ole varaa ja/tai mielenkiintoa siirtyä "rahaluokkiin".

Tosin onhan aina Roadsport... tosin ei sekään ihan halpaa ole, mutta kiinnostava ja hieno luokka kertakaikkiaan!

Niin joo, mitäs me persaukiset edes harrastamme, jos ei sitä rahaa kerran ole!? wink Niinpä...
Löysinpä eräältä sivulta tämmöisen kirjoituksen. Mitä olette mieltä. Kuulostaa hyvältä...

SUOMEN RATA-AUTOILU 2004

Nykytila

Aktiiviharrastajien määrä on pudonnut nopeasti ja laskee edelleen, ellei muutosta tapahdu. Katsojamäärät pysyvät jatkuvasti liian pieninä. TV-julkisuus hyvä. Muutos on välttämätön. Alustavasti on suunniteltu toiminnan uudistusta ja vireyttämistä mm. jäljempänä kerrottavin keinoin. Jos ne pystytään toteuttamaan, rata-autoilun tulevaisuus on aurinkoinen. Sinun näkemyksesi on suunnittelun tässä vaiheessa keskeisen tärkeä! Ole siis ystävällinen ja vastaa mahdollisimman pian liitteenä olevan kyselylomakkeen kysymyksiin ja palauta se allekirjoittaneelle.

Tavoite 2004

Paljon autoja lähtöihin. Jännittäviä kilpailuja. Lisää katsojia paikalle. Lisää juttuja lehdistöön.

Kilpailutapahtumat 2004

Yritetään uudistaa SM-kilpailuja seuraavasti:

1 kpl iso kilpailu, joissa mukana todella uutta Suomessa (esim. LG superracing
weekend, Porsche-cup). Jo nyt selvitellään mahdollisuuksia. Mukaan myös joku/joitakin SM-luokkia.

Em. ison kilpailun lisäksi 5 SM-kisaa.

SM-vakioautojen pääluokkana SUPER 2000 (= ETCC eli European touring car championship-säännöin ajettava luokka joustavin kansallisin lisäyksin toteutettuna). Yhteislähdöissä SUPER 2000-luokan kanssa ajaa SPORT 2000-luokka, joka muodostetaan nykyisillä sport 2000- ja touring saloon- säännöillä ajavista autoista. Tasoeroja pyritään pienentämään esim. painorajoilla. SUPER 2000 ja SPORT 2000 ovat tässä vaiheessa epävirallisia luokkien työnimiä.

Muina SM-luokkina formulat, jos osallistujia riittävästi. Vanhat mukaan yhteislähtöihin?

Lisäluokkina runsasautoiset merkkiluokat (minit, legendsit, hondat) ja yhdistelmälähtöinä esim. super saloon + WRC+ road sport + rally cross.

600 cm2 moottoripyörät mukaan, jos mahdollista (ei Ahvenisto).

Uusille kokeilijoille ensiosallistuminen helpoksi ja edulliseksi.

Kilpailut hoidetaan yritysmäisesti siten, että kilpailijat, teamit ja katsojat ovat asiakkaita, joille tapahtuma tehdään miellyttäväksi ja kannattavaksi (kisan jälkeen tuntuu siltä, että kannatti tulla kuluista ja vaivoista huolimatta). Kisaorganisaattoreilla on voimakas markkinoinnillinen asenne suhteessa em. ”asiakkaisiin”. Johtamiseen mukaan vahva palveluelementti.

Joihinkin SM-kilpailuihin isoja oheistapahtumia tai isoihin tapahtumiin ”oheis SM-ratakilpailuja”.

Kilpailujen organisoiminen

Sarjan ja kilpailujen järjestämisestä vastaa perustettava uusi osakeyhtiö yhteistyössä paikallisten seurojen kanssa. AKK valvoo toimintaa, vastaa sääntövahvistuksista ja kilpailijoiden oikeusturva-asioista. Tässä suunnittelussa mukana olleet mahdollisen uuden yhtiön perustajajäsenet ovat aktiivisia nykyisiä tai entisiä kilpailijoita yhdessä AKK:n kanssa. Yhtiölle etsitään johtaja, joka toimii myös kilpailuissa ”kisaisäntänä”.

Talous
Perustettava osakeyhtiö kerää osakepääoman ja yhtiö ottaa oman pääoman ehtoista lainaa, joilla toiminta pystytään käynnistämään.

Toimintapääomaa kerätään sarjasponsoreita ja muilta liiketoimintakumppaneilta

Yhtiö kerää SUPER 2000 sarjaan osallistujilta 2.000,- €:n (?) ja muilta SM-sarjoihin sekä cup-sarjaan osallistujilta 1.000,- €:n (?) osallistumismaksun, josta n. puolet ja talouden mahdollistaessa enemmänkin palautetaan starttimaksuina osallistujille. Yksittäisiin kilpailuihin kohtuullinen osallistumismaksu, ensikokeilijoille jopa ilmainen.

Toiminnan jatkosuunnitelmat

Edellä kerrottu on tässä vaiheessa alustavaa suunnittelua ja sen toteutuminen edellyttää vielä runsaasti neuvotteluja ja yksityiskohtien hiomista AKK:n ja uuden yhtiön perustajajäsenten kesken. Osapuolet näyttävät suhtautuvan kehityssuunnitelmiin myönteisesti ja tuntuu, että uudistumiselle on nyt todella hyvät mahdollisuudet.

Allekirjoittanut on suunnittelutyöryhmän nimeämä alkuvaiheen taustatietojen kerääjä. Myöhemmin toiminnan edetessä vastuu siirtyy yhtiölle. Ottakaa huoletta yhteyttä, jos haluatte lisätietoja suunnittelun tiimoilta. Vastaan mielelläni.

Vastaa sinä osaltasi seuraaviin kysymyksiin. Kiitos etukäteen.


Vauhdikkain terveisin


ILKKA HAAPALAINEN
ilkka.haapalainen€lohi9.com

OSALLISTUMISTIEDUSTELU
Halukkuus osallistua kauden 2004 rata-autokilpailuihin


Tällä kyselyllä kartoitetaan alustavasti kilpailijoiden ja teamien suunnitelmia, halukkuutta ja mahdollisuuksia osallistua kauden 2004 rata-autoilun SM- tai cup-kilpailuihin. Vastaus ei sido mihinkään, mutta toivomme, että vastaukset kertoisivat sen, miltä teistä juuri tällä hetkellä tilanne realistisesti näyttää. Laita x sulkuihin.

SUPER 2000
SUPER 2000 olisi vakioautojen uusi SM-pääluokka. Nykyiset sport 2000 autot on suhteellisen helposti ja pienin kustannuksin modifioitavissa SUPER 2000 (ETCC)-autoiksi. Keskeisemmät muutokset ovat seuraavat: 17”:n renkaat (taloudellisuus ja nopeus paranee), spoileri ja pienet levitykset (näyttävyys paranee), vapaa imusarja, max. 64 mm:n kaasuläppä, 4-sylinterisille 1 mm nokka-akselin nostoa lisää, 1 kg keveämpi vauhtipöyrä, 6-vaihteinen sekventaalivaihteisto mahdollinen 30 kg:n lisäpainoa vastaan (vaihteisto ei kokemuksen mukaan tuo nopeusetua, kestävyys saattaa parantua, esim. BMW on käyttänyt tehdasautoissaan H-kaaviota), maavara 8 sm (nivelten kestävyys paranee). Kansalliset sääntötäsmennykset mahdollisia*).

Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).

SPORT 2000
Uudessa SPORT 2000-luokassa voi ajaa joko nykyisten sport 2000 tai touring saloon sääntöjen autoilla (ei yhdistelmillä) mitään muuttamatta. Lähdöt yhdessä SUPER 2000-luokan kanssa. Katsoja erottaa luokat ovinumeroiden väristä. Lähtöruudukot aika-ajon mukaan sekaisin SUPER 2000:n kanssa. Kuljettaja voi niin halutessaan käyttää samoja 17” renkaita ja spoilereita kuin SUPER 2000-luokka(?). Painoilla pyritään tasoittamaan luokkien eroja. Kansalliset sääntötäsmennykset mahdollisia *).

Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).

FORMULA 3
Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).

FORMULA FORD
Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
Tulen mukaan, jos vanhat Kent-moottoriset pääsevät yhteislähtöihin ( ).

HONDA Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).

MINI Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).

LEGENDS
Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).

MUUT YHDISTETTYINÄ LÄHTÖINÄ
Olen tulossa mukaan ( ) mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
Autoni kuuluisi luokkaan............................ .

*) Kansalliset sääntöpoikkeamat ja luvat voidaan toteuttaa nopeasti kilpailijan tai teamin anomuksesta. Täsmennykset ja muutokset tulevat kyseeseen, jos niillä helpotetaan mukaanpääsyä, lisätään turvallisuutta, alennetaan selvästi kustannuksia tai edistetään kilpailullista tasavertaisuutta eikä muutos ole sääntöpoikkeamana erityisen suuri.

LISÄKSI

Haluaisin huomioitavaksi seuraavia seikkoja:













TALOUDESTA

Olen kiinnostunut saamaan lisää tietoa osakkuusmahdollisuuksista perustettavaan rata-autoiluyhtiöön ( ).


VASTAAJA

Nimi

Osoite
Puh.
i-mail os.

Olen kilpailija ( ), teamin vetäjä ( ), muu ( ) mikä?…............................

VASTAUS

pyydetään lähettämään mitä pikimmin, miel. 19.09.2003 mennessä ilkka.haapalainen€lohi9.com

Toivon mukaan kirjoittaja ei pahastu, että kopioin tämän suoraan tänne?!

<small>[ 19-10-2003, 11:42: Message edited by: Petri L ]</small>
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Petri L:
SM-vakioautojen pääluokkana SUPER 2000 (= ETCC eli European touring car championship-säännöin ajettava luokka joustavin kansallisin lisäyksin toteutettuna)
Tarkoittavatkohan joustavat kansalliset lisäykset sitä, että Golfillakin voi pärjätä?

<small>[ 19-10-2003, 14:03: Message edited by: Otto Hokkanen ]</small>
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Petri, pistäppä osote mistä pastasit ton :)
 
Ylös