Rahi:
Juu, kyllä siinä bemarissa taitaa kuitekin vielä olla hieman enemmän sitä pätäkkää kiinni... wink
Mutta asiaan:
Merkkiluokkien ensi kausi taitaa olla hieman auki: AKK:sta saamani viimeisimmän tiedon mukaan Minit eikä Legendsit eivät ajaisi täyttä sarjaa SM-kisoissa, vaan heidän täytyisi saada loput kisat jostain SM:n ulkopuolelta. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, sillä kovin on ristiriitaisia asioita kuulunut??? Tällöinhän muutkin vanhat luokat olisivat varmasti mukana. Mutta jos em. luokat ajavatkin täyden sarjan SM-kisoissa, näyttää muiden merkkluokkien ajamiset aika huonoilta. Tosin kyllä jotain saadaan aikaan vanhoillakin luokilla, ainakin Alastarossa oli menoa ja meinikiä (ainakin ratin takaa katsottuna!), kun yhdistetyssä lähdössä oli autoja aikaslailla paljon.
Harmi, jos "muut" merkkiluokat loppuu, niiden budjetti kun on tosiaan aivan eri luokissa kuin muissa luokissa, kuten Spyder tuossa totesikin. Kuinka paljon on niitä, joilla on resursseja aloittaa esim. Hondasta? Tämä tekee rata-autoilun aloittamiselle aika paljon isomman kynnyksen, kuin mitä se on nyt. Nolla lisää budjetin perään? Jos näin käy, aika suuri prosentti lopettaa kokonaan, tai vaihtaa lajia tms. Ei ole varaa ja/tai mielenkiintoa siirtyä "rahaluokkiin".
Tosin onhan aina Roadsport... tosin ei sekään ihan halpaa ole, mutta kiinnostava ja hieno luokka kertakaikkiaan!
Niin joo, mitäs me persaukiset edes harrastamme, jos ei sitä rahaa kerran ole!? wink Niinpä...
Löysinpä eräältä sivulta tämmöisen kirjoituksen. Mitä olette mieltä. Kuulostaa hyvältä...
SUOMEN RATA-AUTOILU 2004
Nykytila
Aktiiviharrastajien määrä on pudonnut nopeasti ja laskee edelleen, ellei muutosta tapahdu. Katsojamäärät pysyvät jatkuvasti liian pieninä. TV-julkisuus hyvä. Muutos on välttämätön. Alustavasti on suunniteltu toiminnan uudistusta ja vireyttämistä mm. jäljempänä kerrottavin keinoin. Jos ne pystytään toteuttamaan, rata-autoilun tulevaisuus on aurinkoinen. Sinun näkemyksesi on suunnittelun tässä vaiheessa keskeisen tärkeä! Ole siis ystävällinen ja vastaa mahdollisimman pian liitteenä olevan kyselylomakkeen kysymyksiin ja palauta se allekirjoittaneelle.
Tavoite 2004
Paljon autoja lähtöihin. Jännittäviä kilpailuja. Lisää katsojia paikalle. Lisää juttuja lehdistöön.
Kilpailutapahtumat 2004
Yritetään uudistaa SM-kilpailuja seuraavasti:
1 kpl iso kilpailu, joissa mukana todella uutta Suomessa (esim. LG superracing
weekend, Porsche-cup). Jo nyt selvitellään mahdollisuuksia. Mukaan myös joku/joitakin SM-luokkia.
Em. ison kilpailun lisäksi 5 SM-kisaa.
SM-vakioautojen pääluokkana SUPER 2000 (= ETCC eli European touring car championship-säännöin ajettava luokka joustavin kansallisin lisäyksin toteutettuna). Yhteislähdöissä SUPER 2000-luokan kanssa ajaa SPORT 2000-luokka, joka muodostetaan nykyisillä sport 2000- ja touring saloon- säännöillä ajavista autoista. Tasoeroja pyritään pienentämään esim. painorajoilla. SUPER 2000 ja SPORT 2000 ovat tässä vaiheessa epävirallisia luokkien työnimiä.
Muina SM-luokkina formulat, jos osallistujia riittävästi. Vanhat mukaan yhteislähtöihin?
Lisäluokkina runsasautoiset merkkiluokat (minit, legendsit, hondat) ja yhdistelmälähtöinä esim. super saloon + WRC+ road sport + rally cross.
600 cm2 moottoripyörät mukaan, jos mahdollista (ei Ahvenisto).
Uusille kokeilijoille ensiosallistuminen helpoksi ja edulliseksi.
Kilpailut hoidetaan yritysmäisesti siten, että kilpailijat, teamit ja katsojat ovat asiakkaita, joille tapahtuma tehdään miellyttäväksi ja kannattavaksi (kisan jälkeen tuntuu siltä, että kannatti tulla kuluista ja vaivoista huolimatta). Kisaorganisaattoreilla on voimakas markkinoinnillinen asenne suhteessa em. ”asiakkaisiin”. Johtamiseen mukaan vahva palveluelementti.
Joihinkin SM-kilpailuihin isoja oheistapahtumia tai isoihin tapahtumiin ”oheis SM-ratakilpailuja”.
Kilpailujen organisoiminen
Sarjan ja kilpailujen järjestämisestä vastaa perustettava uusi osakeyhtiö yhteistyössä paikallisten seurojen kanssa. AKK valvoo toimintaa, vastaa sääntövahvistuksista ja kilpailijoiden oikeusturva-asioista. Tässä suunnittelussa mukana olleet mahdollisen uuden yhtiön perustajajäsenet ovat aktiivisia nykyisiä tai entisiä kilpailijoita yhdessä AKK:n kanssa. Yhtiölle etsitään johtaja, joka toimii myös kilpailuissa ”kisaisäntänä”.
Talous
Perustettava osakeyhtiö kerää osakepääoman ja yhtiö ottaa oman pääoman ehtoista lainaa, joilla toiminta pystytään käynnistämään.
Toimintapääomaa kerätään sarjasponsoreita ja muilta liiketoimintakumppaneilta
Yhtiö kerää SUPER 2000 sarjaan osallistujilta 2.000,- €:n (?) ja muilta SM-sarjoihin sekä cup-sarjaan osallistujilta 1.000,- €:n (?) osallistumismaksun, josta n. puolet ja talouden mahdollistaessa enemmänkin palautetaan starttimaksuina osallistujille. Yksittäisiin kilpailuihin kohtuullinen osallistumismaksu, ensikokeilijoille jopa ilmainen.
Toiminnan jatkosuunnitelmat
Edellä kerrottu on tässä vaiheessa alustavaa suunnittelua ja sen toteutuminen edellyttää vielä runsaasti neuvotteluja ja yksityiskohtien hiomista AKK:n ja uuden yhtiön perustajajäsenten kesken. Osapuolet näyttävät suhtautuvan kehityssuunnitelmiin myönteisesti ja tuntuu, että uudistumiselle on nyt todella hyvät mahdollisuudet.
Allekirjoittanut on suunnittelutyöryhmän nimeämä alkuvaiheen taustatietojen kerääjä. Myöhemmin toiminnan edetessä vastuu siirtyy yhtiölle. Ottakaa huoletta yhteyttä, jos haluatte lisätietoja suunnittelun tiimoilta. Vastaan mielelläni.
Vastaa sinä osaltasi seuraaviin kysymyksiin. Kiitos etukäteen.
Vauhdikkain terveisin
ILKKA HAAPALAINEN
ilkka.haapalainen€lohi9.com
OSALLISTUMISTIEDUSTELU
Halukkuus osallistua kauden 2004 rata-autokilpailuihin
Tällä kyselyllä kartoitetaan alustavasti kilpailijoiden ja teamien suunnitelmia, halukkuutta ja mahdollisuuksia osallistua kauden 2004 rata-autoilun SM- tai cup-kilpailuihin. Vastaus ei sido mihinkään, mutta toivomme, että vastaukset kertoisivat sen, miltä teistä juuri tällä hetkellä tilanne realistisesti näyttää. Laita x sulkuihin.
SUPER 2000
SUPER 2000 olisi vakioautojen uusi SM-pääluokka. Nykyiset sport 2000 autot on suhteellisen helposti ja pienin kustannuksin modifioitavissa SUPER 2000 (ETCC)-autoiksi. Keskeisemmät muutokset ovat seuraavat: 17”:n renkaat (taloudellisuus ja nopeus paranee), spoileri ja pienet levitykset (näyttävyys paranee), vapaa imusarja, max. 64 mm:n kaasuläppä, 4-sylinterisille 1 mm nokka-akselin nostoa lisää, 1 kg keveämpi vauhtipöyrä, 6-vaihteinen sekventaalivaihteisto mahdollinen 30 kg:n lisäpainoa vastaan (vaihteisto ei kokemuksen mukaan tuo nopeusetua, kestävyys saattaa parantua, esim. BMW on käyttänyt tehdasautoissaan H-kaaviota), maavara 8 sm (nivelten kestävyys paranee). Kansalliset sääntötäsmennykset mahdollisia*).
Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
SPORT 2000
Uudessa SPORT 2000-luokassa voi ajaa joko nykyisten sport 2000 tai touring saloon sääntöjen autoilla (ei yhdistelmillä) mitään muuttamatta. Lähdöt yhdessä SUPER 2000-luokan kanssa. Katsoja erottaa luokat ovinumeroiden väristä. Lähtöruudukot aika-ajon mukaan sekaisin SUPER 2000:n kanssa. Kuljettaja voi niin halutessaan käyttää samoja 17” renkaita ja spoilereita kuin SUPER 2000-luokka(?). Painoilla pyritään tasoittamaan luokkien eroja. Kansalliset sääntötäsmennykset mahdollisia *).
Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
FORMULA 3
Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
FORMULA FORD
Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
Tulen mukaan, jos vanhat Kent-moottoriset pääsevät yhteislähtöihin ( ).
HONDA Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
MINI Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
LEGENDS
Olen tulossa mukaan ( ), mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
MUUT YHDISTETTYINÄ LÄHTÖINÄ
Olen tulossa mukaan ( ) mahdollisesti ( ), pieni mahdollisuus ( ), en ( ).
Autoni kuuluisi luokkaan............................ .
*) Kansalliset sääntöpoikkeamat ja luvat voidaan toteuttaa nopeasti kilpailijan tai teamin anomuksesta. Täsmennykset ja muutokset tulevat kyseeseen, jos niillä helpotetaan mukaanpääsyä, lisätään turvallisuutta, alennetaan selvästi kustannuksia tai edistetään kilpailullista tasavertaisuutta eikä muutos ole sääntöpoikkeamana erityisen suuri.
LISÄKSI
Haluaisin huomioitavaksi seuraavia seikkoja:
TALOUDESTA
Olen kiinnostunut saamaan lisää tietoa osakkuusmahdollisuuksista perustettavaan rata-autoiluyhtiöön ( ).
VASTAAJA
Nimi
Osoite
Puh.
i-mail os.
Olen kilpailija ( ), teamin vetäjä ( ), muu ( ) mikä?…............................
VASTAUS
pyydetään lähettämään mitä pikimmin, miel. 19.09.2003 mennessä ilkka.haapalainen€lohi9.com
Toivon mukaan kirjoittaja ei pahastu, että kopioin tämän suoraan tänne?!
<small>[ 19-10-2003, 11:42: Message edited by: Petri L ]</small>