Ensi ratakausi? Rata-autoilun uusi nousu?

Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Terve Kaikille

Suunnitelmissa todellakin on ajaa Super 2000 (ETCC) säännöillä 2004. Samassa lähdössä tulee olemaan super 2000 autot SM arvolla sekä nykyiset sport 2000 ja touring saloon autot Cup arvoisena. Sport 2000 ja touring saloon autojen teknisistä sääntöeroista johtuvaa vauhtieroa tasoitetaan painoeroilla.

Kansallisilla luokituksilla tarkoitetaan sitä, että ei FIA super 2000 luokittelluillakin autoilla (esim integra,
Alfa 147 jne...) voi ajaa suomessa super 2000 luokassa.

Joustavilla kansallisilla lisäyksillä tarkoitetaan lähinnä sitä, että voidaan antaa erivapauksia joillekin auto merkeille / malleille, jotta saadaan ne kilpailukykyisiksi tai halvemmiksi kustannuksiltaan ja siten mukaan sarjaan. Esimerkkinä voidaan mainita Honda Integran kahden litran lohko.

Viitaten aiempiin kirjoituksiin:

Kyllä uudet säännöt lisäävät myös Golfin kilpailukykyä. Ei tosin mistään erivapauksista johtuen,vaan lähinnä siksi että super 2000 säännöt mahdollistavat sen, että lähes kaikista autoista on mahdollista tehdä kilpailukykyisiä.

Terveisin

Olli Haapalainen

Otto Hokkaselle

Käsittääkseni LMS Racing on myynyt Golfin, jolla olen ajanut viimeiset neljä vuotta.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Olli Haapalainen:
Terve Kaikille

Suunnitelmissa todellakin on ajaa Super 2000 (ETCC) säännöillä 2004. Samassa lähdössä tulee olemaan super 2000 autot SM arvolla sekä nykyiset sport 2000 ja touring saloon autot Cup arvoisena. Sport 2000 ja touring saloon autojen teknisistä sääntöeroista johtuvaa vauhtieroa tasoitetaan painoeroilla.

Kansallisilla luokituksilla tarkoitetaan sitä, että ei FIA super 2000 luokittelluillakin autoilla (esim integra,
Alfa 147 jne...) voi ajaa suomessa super 2000 luokassa.

Joustavilla kansallisilla lisäyksillä tarkoitetaan lähinnä sitä, että voidaan antaa erivapauksia joillekin auto merkeille / malleille, jotta saadaan ne kilpailukykyisiksi tai halvemmiksi kustannuksiltaan ja siten mukaan sarjaan. Esimerkkinä voidaan mainita Honda Integran kahden litran lohko.

Viitaten aiempiin kirjoituksiin:

Kyllä uudet säännöt lisäävät myös Golfin kilpailukykyä. Ei tosin mistään erivapauksista johtuen,vaan lähinnä siksi että super 2000 säännöt mahdollistavat sen, että lähes kaikista autoista on mahdollista tehdä kilpailukykyisiä.

Terveisin

Olli Haapalainen

Otto Hokkaselle

Käsittääkseni LMS Racing on myynyt Golfin, jolla olen ajanut viimeiset neljä vuotta.
Ööh tota minähän nyt en mistään mitään ymmärrä mutta taloudesta yhtiölle (nimeksi Notareal...sehän ois vapaana :p ??)
kappaleessa mainittiin että otetaan yhtiölle lainaa pääomaa vastaan jotta toiminta saadaan käyntiin....
Nyt ei mene jakeluun...jos on pääomaa niin miksi otetaan lainaa jonka korko syö pääomaa...

Aijuuh verotuksen "keventämiseksi"...

Näinhän se yrittäjän silmissä menee... yuck
Toivottavasti tälle hankkeelle käy paremmin kuin neiti lahden vetämille.

En voi Ollin isukille ja taustajoukoille muuta kuin pitää peukkuja...avainsanahan oli että saadaan ETCC Alfoja suomeen :D
Ja tässä olisi kielitaitoinen (äidinkieli teidän toinen kotimainen) joka voisi myös toivoa pohjoismaista yhteistyötä...ruotsista kun ETCC alfoja ja primeroita sekä accordeja etc. löytyy JO.

Turha tässä on mollaa Ollia että Golfia nyt koitetaan jalostaa..jos säännöt toteutuu siihen tulee pakko.
Ja saahan Ollikin tästä ja moni muu toivottavasti motivaatiota ajaa suomessa tai yleensä.
Minäkin ehkä motivoidun sen verran että kenttä-olosuhteissa voisi ruuvata vielä jonkun romua...(tuskin, lapsuusvuodet on ohi jo nyt on aikaa vain itselleen).
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Huh huh, nyt on Honda-luokalla lähtenyt Civikki keulimaan. Kustannukset nousevat kohisten. Nyt autoihin pistetään 2004 vuoden säännöissä jo alustasarjaa ja uutta vaihteistoa, kun alkuperäinen ajatus oli pitää autot turvavarusteita lukuunottamatta vakioina. Valmiin auton hinta on noussut 33.900,- euroon. Lisäksi kun kuljettajat velvoitetaan lähtemään Ruotsiin ja Viroon kisailemaan on kustannuksien nousu väistämättä edessä. Pelkkä sarjailmoittautuminenkin maksaa vähintään 3500 euroa.

Toivottavasti kuitenkin löytyy innokkaita autourheilijoita, joilla rahaa on riittävästi tuohon touhuun. Luokka näyttää kehittyvän muilta osiltaan parempaan suuntaan. Mm. Pro-/Senior-kuljettajajako on poistettu ja korvattu sillä että palkinnot jaetaan erikseen sekä yli että alle 27-vuotiaille. Saattaa houkutella joitain "yli-ikäisiä" kuljettajia mukaan.

Outoa on myös että SM-kisojen yhteydessä on alustavassa kalenterissa vain kaksi viikonloppua!?!
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Spyder:
Huh huh, nyt on Honda-luokalla lähtenyt Civikki keulimaan. Kustannukset nousevat kohisten. Nyt autoihin pistetään 2004 vuoden säännöissä jo alustasarjaa ja uutta vaihteistoa, kun alkuperäinen ajatus oli pitää autot turvavarusteita lukuunottamatta vakioina. Valmiin auton hinta on noussut 33.900,- euroon. Lisäksi kun kuljettajat velvoitetaan lähtemään Ruotsiin ja Viroon kisailemaan on kustannuksien nousu väistämättä edessä. Pelkkä sarjailmoittautuminenkin maksaa vähintään 3500 euroa.

Toivottavasti kuitenkin löytyy innokkaita autourheilijoita, joilla rahaa on riittävästi tuohon touhuun. Luokka näyttää kehittyvän muilta osiltaan parempaan suuntaan. Mm. Pro-/Senior-kuljettajajako on poistettu ja korvattu sillä että palkinnot jaetaan erikseen sekä yli että alle 27-vuotiaille. Saattaa houkutella joitain "yli-ikäisiä" kuljettajia mukaan.

Outoa on myös että SM-kisojen yhteydessä on alustavassa kalenterissa vain kaksi viikonloppua!?!
Itse luokkaa ajaneena ja mahdollisesti ja jopa todennäköisestikin tulevaisuudessakin ajavana olen kyllä kyseisen alustamuutoksen kannalla. Sarjailmoittautumisen hinta ei ole oleellisesti muuttunut '03-kaudesta ja nuo Tallinnan ja Visbyn kilpailut pystyy käsittääkseni kohtuukustannuksin järjestelemään, esim. kaluston yhteiskuljetuksin jne.

Itse en pidä välttämättä outona että SM-kisojen yhteydessä on vähemmän kilpailuja, kun miettii kuinka "hyvin" meitä osattiin palvella kyseisellä kiertueella, mm. katsastusmiesten toimet eräällä kilpailupaikalla olivat lähestulkoon törkeän luokkaa. Kilpailun johto ja moni talkoohenkilö onneksi osasi käyttäytyä asiallisesti.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Kuulostaa tutulta: Jollei nykyisen järjestäjän kisat miellytä tehdään omat. Toivottavasti ei käy kuten SS-luokan. No nyt kalenterissa olevat kisat ovat sentään joidenkin muiden järjestämiä. Oudoin niistä on Historic Grand Race ajatellen automallia ja sitä mitä se edustaa.

Mikäli olen oikeita juttuja kuullut nuo katsastusongelmat johtuivat turvavarusteissa olevista puutteista: turvavöiden kiinnitykset ja rattilukot.

Ettei kenellekään tule kuitenkaan väärää kuvaa, olen ehdottomasti luokan kehittymisen kannalla. Suomeen tarvitaan tasaväkinen merkkiluokka. Parin vuoden kuluessa luokasta voi kehittyä merkittävä tekijä kotimaisessa rata-autoilussa jos tehdyt päätökset vievät luokkaa oikeaan suuntaan.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Spyder:
Mikäli olen oikeita juttuja kuullut nuo katsastusongelmat johtuivat turvavarusteissa olevista puutteista: turvavöiden kiinnitykset ja rattilukot.
Turvavöiden kiinnitykset muuten kuulemma tulee uuteen sääntökirjaan suositeltavaksi juuri kuten Hondissa toteutettu, eli alavyöt putkiin, mihin penkki on tällätty, eikä lattiaan.

Suurin murhe katsastajilla oli niissä se että alavyöt olivat vain 8mm pultilla, kuten kuuluukin, eikä 10mm, kuten katsastuspäällikkö olisi halunnut. 10mm pultti ei edes mene läpi noista FIA-hyväksyttyjen vöiden alavyön lenkeistä. Tiedä sitten olisko turvallisuutta parantanut vaikka reikien suurentaminen =)

Mutta se mihin viittasin varsinaisesti oli katsastajien käytös. Katsastusmies repäisi voimalla kilpailun jälkeen park fermessä ajopuvun kaulustarran ja vetoketjun auki, niin että niskassa tuntui ja repi haalaria alas nähdäkseen alusasun. Senkin olisi voinut fiksusti tehdä, kuten "voisitteko näyttää alusasun". Tämä toistui useammalle kuljettajalle.

Ihmeellinen pätemisen tarve oli kavereilla.
 

Eemeli

Member
Liittynyt
12.11.2003
Viestit
6
Eli siellä ajettiin sitten jo ensi vuoden sääntökirjan säännöillä....

<small>[ 13-11-2003, 00:08: Message edited by: Eemeli ]</small>
 
Ylös