Erään Hiivatin tarina

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tarkkaavaisemmat teistä ovat jo tietoisia, että tein kituvalle opiskelijalle kohtuullisen suuren luokan hankinnan ja ostin auton. Seuraavassa tähänastisia kokemuksiani sun muuta tuskin-kenenkään-mielenkiintoa-herättävää.

Syynä päätökseeni oli lähinnä korkeahko vuosittainen ajomäärä (näillä näkymin n. 25000 km) sekä epäilykseni vanhan kiesini kestävyydestä matka-ajossa samoin kuin tietty huoli omasta turvallisuudesta. Oikeammin kyseessä on puristien (Matxi) mielestä "auto" tai moottoroitu kehonsiirrin, Fiat Stilo vuodelta 2003 miehekkäällä 1,2 litran moottorilla. Kyllä, Delta-Auton vaihtotarjous vaikutti valintaan; sain vanhasta sardiinipurkistani miltei kolminkertaisesti sen, minkä olin siitä maksanut ja yli nelinkertaisesti muiden vaihtoautoliikkeiden tarjoaman. Mittarissa oli ostohetkellä 78000 kilometriä, nyt parisen kuukautta myöhemmin lukema on 83000. Seuraavassa kokemuksiani siitä, onko optimismia ostaa Fiat talvea vasten ja onko koslasta mihinkään, vai olenko hankkiutunut velkakierteeseen romuraudan takia.

Vimpaimen laatuvaikutelmaan olen ollut jokseenkin tyytyväinen. Namiskat toimivat niin kuin pitääkin, natinoita ja kitinöitä ei tiettyjä myöhemmin yksilöitäviä poikkeuksia lukuunottamatta ole esiintynyt ja etupenkkien kaatamiseen vaadittavaa hieman ohjekirjan näkemyksestä poikkeavaa tekniikkaa lukuunottamatta mitään epämiellyttäviä yllätyksiä ei ole tullut vastaan. Ulkoasukin on niin sisältä kuin ulkoa viimeistellyn tuntuinen. Varustelu on allekirjoittaneen käyttöön riittävä - ajotietokone, integroitu cd-radio, vetoluistonesto, sähköikkunat ja keskuslukitus. Ilmastointi olisi toki mukava lisä.

Hallintalaitteet taasen ovat toimivat ja näppärästi sijoiteltu, eikä ergonomiassakaan ole vikaa kun penkin säädöt riittävät siihen muotoillun käsittämättömän kyhmyn saamiseen oikeasti alaselän tueksi. Muilla kuin skolioosista kärsivillä on apukuskin jakkaran kanssa valitettavasti vaikeampaa. Polkimien pitkä liikerata oli aluksi ongelma, mutta on toki lähinnä tottumiskysymys. Ajo-ominaisuuksista sen sijaan en ole ihan yhtä mielissäni - plussan puolelle menevät loistokas suuntavakaus ja kokoisekseen erittäinkin pirteä moottori, jota sietää jopa maantiellä. Tätä avittaa siihen liitetty kuusiportainen vaihteisto, joka on miellyttävä käyttää.

Ohjaukseen ja ajettavuuteen ei sitä vastoin ole kiinnitetty ihan vastaavanlaista huomiota. Sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma on vähän ohut ja sen perusteella on jokseenkin hankala päätellä esimerkiksi tienpinnan liukkaudesta mitään, mikä hyvän ohjauksen kanssa kyllä tulee selväksi. Joissain yhteyksissä näppäräksi mainostetulle city-toiminnolle, joka keventää ohjausta ja näin helpottaa kaupunkipyörittelyä en ole keksinyt minkäänlaista järkevää käyttöä, tuskin heiveröisinkään naisihminen joutuu pulaan normaalinkaan tehostuksen kanssa. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että viimeistelyn olisi tässä kohdin voinut toteuttaa paremminkin.

Ajettavuus onkin sitten auton ehkä heikoin piirre. Suurin ongelma on nähtävissä jo ulkoa - etuylitys on varsin pitkä kun taas takana sellaista ei juuri ole ja auto onkin varsin etupainoinen. Tästä seuraa kaksi ongelmaa; ajokäytös on pidon loppuessa erittäinkin puskeva ja toisaalta perä on helppo saada jo kaasua nostamalla kevenemään ja takapää näin yllättäviinkin luistoihin. Tämän seurauksena auton toki saa vasurilla jarruttamalla kääntymään näppärästi eikä suuria yllätyksiä ole toistaiseksi tullut, mutta tarkkana saa välillä olla. Lisäksi painava keula tahtoo hieman nyökkiä jarrutuksissa, mistä sainkin heti yhteisen taipaleen alkumetreillä muistutuksen kun kolautin alustan suojamuovin katukiveykseen parkkipaikalle suunnistaessani. Alusta on muutoin normaaliin ajoon varsin sopiva ja nielee töyssyt mukavasti.

Fiatien maineen ja vikatilastojen takia olin ostohetkellä aavistuksen huolissani luotettavuuden suhteen, vaikka tiesinkin osasyynä olevan sen, että autoja kohdellaan varsin koruttomasti. Oma yksilöni on kaikesta päätellen ollut taipaleensa kaksi ensimmäistä vuotta varsin hyvissä käsissä, joten sikäli syytä huoleen ei ollut. Mitään isompaa vikaa ei toistaiseksi ole tullut vastaan, pikkuvioista mainittakoon takakontin lukon toimimattomuus sekä toisen takajarrun laahaamisesta johtunut vinkuna, jotka molemmat menivät myyjäliikkeen laskuun. Merkkihuolto on muutenkin toiminut moitteettomasti, joskin hinta on kohtuullisen suolainen, mikä johtaneekin huoltopaikan vaihtoon tulevaisuudessa. Etupäästä alkoi vastikään kuulua töyssyissä kolinaa ja pelkäsin jotain olevan pahemmin vialla, mutta syylliseksi paljastui kolhimisestani lohjennut alustan suojamuovi.

Kylmyyden kestosta ei sitä vastoin ole pelkästään miellyttäviä kokemuksia - auto hyytyi 30 asteen pakkaseen lämmitystolpan puutteessa puolitoista päivää seisottuaan (on toki varsin ymmärrettävää) ja konepeltiä avatessa muovinen aukaisukahva jäi käteen. Myös öljynpainesensori otti kylmyydestä itseensä, ei tosin rikkoontunut lopullisesti vaan lopetti vain toimintansa. Ihan viimeiseen asti ei konetilan suhteen ole asioita mietitty - akun suojamuovi oli kiinni kolmella tähtipääruuvilla, kynnyskotelon purkaminen konepellin aukaisuvaijerin esiinsaamiseksi oli helpompaa! Niin kauan kuin virtaa on riittänyt on auto käynnistynyt ensimmäisellä yrityksellä, mutta yli 20 asteen pakkasessa kytkin muuttuu jähmeäksi ja vaihteistossa on ensikilometrit omat metkunsa - ykkönen kytkeytyy huonosti ja kuutoselta on mahdotonta vaihtaa suoraan alaspäin vitoselle.

Yhteenvetona täytyy todeta, että pidän uudesta kiesistäni. Erityisesti matka-ajossa, johon omat ajoni painottuvat on se miellyttävimpiä kokeilemiani. Ohituksiinkin puhti riittää kunhan jaksaa hämmentää vaihteistoa ja kulutus on matka-ajossa alle kuuden litran sadalla. Istuimeen en ainakaan itse puudu lainkaan ja auto tuntuu kokoistaan isommalta isolla tiellä. Joitain fiatismeja on siedettäväksi toki siunaantunut, mutta mikäli osia ei irtoa enempää ja isommat viat pysyvät poissa, olen tyytyväinen ostokseeni.

---

Vastauksena ilmiselvästi ensimmäisenä esille pompsahtavaan kysymykseen "Onko siinä nyt sitten mitään samaa kuin Ferrarin formulassa?" sanon, että kyllä on, ASR-vetoluistonesto on tismalleen yhtenevä Niki Laudan Ferrarissa 1976 käytetyn kanssa.

Ja siihen toiseen kysymykseen, eli "Miksi, miksi sä Bobakki kirjoitat tällaisia silloin kun normaalit ihmiset nukkuu ja kouvotsvoni huudattaa jotain tyttöä?" on valitettavasti vastattava, että en saa nukuttua :frown:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Hyvä ja mielenkiintoinen arvostelu joka vastaa hyvin pitkälle omaa käsitystäni nyky-Fiatien laadusta.
Fiatit ovat nykyisin huomattavasti mainettaan parempia ja ennenkaikkea huomattavan moderneja autoja. Ulkonäkökin Stilossa on ainakin mun mieleen ja viimeistelytasossa ei ole valittamista.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Runar ja Kyllikki sanoi:
Hyvä ja mielenkiintoinen arvostelu joka vastaa hyvin pitkälle omaa käsitystäni nyky-Fiatien laadusta.
Fiatit ovat nykyisin huomattavasti mainettaan parempia ja ennenkaikkea huomattavan moderneja autoja. Ulkonäkökin Stilossa on ainakin mun mieleen ja viimeistelytasossa ei ole valittamista.
Jep. Mielenkiintoista lukea käyttäjän itsensä kommentteja autosta eikä jotain urbaanilegendaa. Aika rohkea veto tuommoisen lainan otto, mutta jos sitä siirtää opintolainan puolelle se luo tiettyä turvaa tulevaisuuteen.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Muuten ihan jees ja tokihan juttu on niin että jos on rahaa käytettävissä tuo hieman yli 10k€ niin ei sillä 'merkki-merkkiä' saa, ainakaan kovinkaan uudenkarheaa.

Tosin kyllä tuon ikäisen auton pitäisi hörähtää 30 asteen pakkasellakin käyntiin.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Matxi sanoi:
Muuten ihan jees ja tokihan juttu on niin että jos on rahaa käytettävissä tuo hieman yli 10k€ niin ei sillä 'merkki-merkkiä' saa, ainakaan kovinkaan uudenkarheaa.

Tosin kyllä tuon ikäisen auton pitäisi hörähtää 30 asteen pakkasellakin käyntiin.
Vastapäisen talon upouusi Bemari ei hörähtänyt eilen, eikä pakkasta ollut kuin vähän alle 25. Kävin antamassa sitten virtaa sille. Chevy, joka "tietävien" mukaan ei ollenkaan sovi Suomen talveen, on ollut tosi hyvä talviauto. Lämmin ja ennenkaikkea todella varma käynnistymään vaikka ei ole edes blokilämppäriä. :thumbup:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
89 Golffiki hörähtää aika vaivatta käyntiin 30 pakkasilla notta silleesti.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Runar ja Kyllikki sanoi:
Vastapäisen talon upouusi Bemari ei hörähtänyt eilen, eikä pakkasta ollut kuin vähän alle 25. Kävin antamassa sitten virtaa sille. Chevy, joka "tietävien" mukaan ei ollenkaan sovi Suomen talveen, on ollut tosi hyvä talviauto. Lämmin ja ennenkaikkea todella varma käynnistymään vaikka ei ole edes blokilämppäriä. :thumbup:
Ite en menis uudella autolla antamaan virtaa sellaseen autoon mistä on akku menny tyhjäksi. Työkaverilla meni vm99 saapista joku bensanohjauksen sähkövempain sököksi kun antoi sillä virtaa. Nii ja se osa tais maksaa liki 500€. :thumbfh:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jr- sanoi:
Ite en menis uudella autolla antamaan virtaa sellaseen autoon mistä on akku menny tyhjäksi. Työkaverilla meni vm99 saapista joku bensanohjauksen sähkövempain sököksi kun antoi sillä virtaa. Nii ja se osa tais maksaa liki 500€. :thumbfh:
No se on sen moka jolta se menee. Se mun laturi nyt ei mee moisesta mikskään.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Runar ja Kyllikki sanoi:
Vastapäisen talon upouusi Bemari ei hörähtänyt eilen, eikä pakkasta ollut kuin vähän alle 25. Kävin antamassa sitten virtaa sille. Chevy, joka "tietävien" mukaan ei ollenkaan sovi Suomen talveen, on ollut tosi hyvä talviauto. Lämmin ja ennenkaikkea todella varma käynnistymään vaikka ei ole edes blokilämppäriä. :thumbup:
Naisystäväni Bemari (330xd) käynnistyi hyvin lauantaiaamuna ilman, että oli johdon päässä. Pakkastakin oli mukavat -25.

Sen verran tuosta Bemarista, että onpahan aika tykki dieseliksi, moni bensakoneinen jää toiseksi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Micael sanoi:
Naisystäväni Bemari (330xd) käynnistyi hyvin lauantaiaamuna ilman, että oli johdon päässä. Pakkastakin oli mukavat -25.

Sen verran tuosta Bemarista, että onpahan aika tykki dieseliksi, moni bensakoneinen jää toiseksi.

Pistäpä kuvia naisystäväsi Bemarista. En tiiä ollenkaan minkänäkönen peli on kyseessä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Pistäpä kuvia naisystäväsi Bemarista. En tiiä ollenkaan minkänäkönen peli on kyseessä.
eikös tuo ole (ulkonäöllisesti) ihan tavallinen 3-sarjan Bemu, mutta tuo x:ä tarkoittaa, jotta se on nelivetonen...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jr- sanoi:
Ite en menis uudella autolla antamaan virtaa sellaseen autoon mistä on akku menny tyhjäksi. Työkaverilla meni vm99 saapista joku bensanohjauksen sähkövempain sököksi kun antoi sillä virtaa. Nii ja se osa tais maksaa liki 500€. :thumbfh:
Kannattais harkita työntämistä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jr- sanoi:
Ite en menis uudella autolla antamaan virtaa sellaseen autoon mistä on akku menny tyhjäksi. Työkaverilla meni vm99 saapista joku bensanohjauksen sähkövempain sököksi kun antoi sillä virtaa. Nii ja se osa tais maksaa liki 500€. :thumbfh:
Joo. Autokoulussa varoiteltiin tuosta, että jos on virrat loppunu niin näissä nykyautoissa ei sais annella enää virtaa. Tierä sitten. Porukoiden Passatista hyyty akku (liikaa Webastoa, liian lyhyitä ajopätkiä) ja varmaan isä käytti sitten 99 Ibizaa apuna käynnistyksessä...
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jr- sanoi:
No ei mistään laturista ollutkaan kyse.
No niinku sanoin, niin apukäynnistin, ei laturi. Vaikka silläkin voi ladata, isollakin virralla.
Mulla ei vuoden 1994 jälkeen oo ollut autoa jolla uskaltais virtaa antaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Matxi sanoi:
89 Golffiki hörähtää aika vaivatta käyntiin 30 pakkasilla notta silleesti.
Juu, samaten vanha Mastani. Vaikuttais, että tuossa on akku vähän alimitotettu ja samaten epäilen, ettei se ollut varautunut ennen tota seisomista kun puhallin on huutanut.

Ja katalysaattoriautoahan ei muuten saa työntää käyntiin käsittääkseni.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
jaska sanoi:
eikös tuo ole (ulkonäöllisesti) ihan tavallinen 3-sarjan Bemu, mutta tuo x:ä tarkoittaa, jotta se on nelivetonen...
Se on tavan 3-sarjalainen, 3 ltr:n turbodiesel, 4-vetoinen, uusi, ajettu vasta noin 1500 km.
 
Ylös