Bobakki
@f1hog
Tarkkaavaisemmat teistä ovat jo tietoisia, että tein kituvalle opiskelijalle kohtuullisen suuren luokan hankinnan ja ostin auton. Seuraavassa tähänastisia kokemuksiani sun muuta tuskin-kenenkään-mielenkiintoa-herättävää.
Syynä päätökseeni oli lähinnä korkeahko vuosittainen ajomäärä (näillä näkymin n. 25000 km) sekä epäilykseni vanhan kiesini kestävyydestä matka-ajossa samoin kuin tietty huoli omasta turvallisuudesta. Oikeammin kyseessä on puristien (Matxi) mielestä "auto" tai moottoroitu kehonsiirrin, Fiat Stilo vuodelta 2003 miehekkäällä 1,2 litran moottorilla. Kyllä, Delta-Auton vaihtotarjous vaikutti valintaan; sain vanhasta sardiinipurkistani miltei kolminkertaisesti sen, minkä olin siitä maksanut ja yli nelinkertaisesti muiden vaihtoautoliikkeiden tarjoaman. Mittarissa oli ostohetkellä 78000 kilometriä, nyt parisen kuukautta myöhemmin lukema on 83000. Seuraavassa kokemuksiani siitä, onko optimismia ostaa Fiat talvea vasten ja onko koslasta mihinkään, vai olenko hankkiutunut velkakierteeseen romuraudan takia.
Vimpaimen laatuvaikutelmaan olen ollut jokseenkin tyytyväinen. Namiskat toimivat niin kuin pitääkin, natinoita ja kitinöitä ei tiettyjä myöhemmin yksilöitäviä poikkeuksia lukuunottamatta ole esiintynyt ja etupenkkien kaatamiseen vaadittavaa hieman ohjekirjan näkemyksestä poikkeavaa tekniikkaa lukuunottamatta mitään epämiellyttäviä yllätyksiä ei ole tullut vastaan. Ulkoasukin on niin sisältä kuin ulkoa viimeistellyn tuntuinen. Varustelu on allekirjoittaneen käyttöön riittävä - ajotietokone, integroitu cd-radio, vetoluistonesto, sähköikkunat ja keskuslukitus. Ilmastointi olisi toki mukava lisä.
Hallintalaitteet taasen ovat toimivat ja näppärästi sijoiteltu, eikä ergonomiassakaan ole vikaa kun penkin säädöt riittävät siihen muotoillun käsittämättömän kyhmyn saamiseen oikeasti alaselän tueksi. Muilla kuin skolioosista kärsivillä on apukuskin jakkaran kanssa valitettavasti vaikeampaa. Polkimien pitkä liikerata oli aluksi ongelma, mutta on toki lähinnä tottumiskysymys. Ajo-ominaisuuksista sen sijaan en ole ihan yhtä mielissäni - plussan puolelle menevät loistokas suuntavakaus ja kokoisekseen erittäinkin pirteä moottori, jota sietää jopa maantiellä. Tätä avittaa siihen liitetty kuusiportainen vaihteisto, joka on miellyttävä käyttää.
Ohjaukseen ja ajettavuuteen ei sitä vastoin ole kiinnitetty ihan vastaavanlaista huomiota. Sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma on vähän ohut ja sen perusteella on jokseenkin hankala päätellä esimerkiksi tienpinnan liukkaudesta mitään, mikä hyvän ohjauksen kanssa kyllä tulee selväksi. Joissain yhteyksissä näppäräksi mainostetulle city-toiminnolle, joka keventää ohjausta ja näin helpottaa kaupunkipyörittelyä en ole keksinyt minkäänlaista järkevää käyttöä, tuskin heiveröisinkään naisihminen joutuu pulaan normaalinkaan tehostuksen kanssa. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että viimeistelyn olisi tässä kohdin voinut toteuttaa paremminkin.
Ajettavuus onkin sitten auton ehkä heikoin piirre. Suurin ongelma on nähtävissä jo ulkoa - etuylitys on varsin pitkä kun taas takana sellaista ei juuri ole ja auto onkin varsin etupainoinen. Tästä seuraa kaksi ongelmaa; ajokäytös on pidon loppuessa erittäinkin puskeva ja toisaalta perä on helppo saada jo kaasua nostamalla kevenemään ja takapää näin yllättäviinkin luistoihin. Tämän seurauksena auton toki saa vasurilla jarruttamalla kääntymään näppärästi eikä suuria yllätyksiä ole toistaiseksi tullut, mutta tarkkana saa välillä olla. Lisäksi painava keula tahtoo hieman nyökkiä jarrutuksissa, mistä sainkin heti yhteisen taipaleen alkumetreillä muistutuksen kun kolautin alustan suojamuovin katukiveykseen parkkipaikalle suunnistaessani. Alusta on muutoin normaaliin ajoon varsin sopiva ja nielee töyssyt mukavasti.
Fiatien maineen ja vikatilastojen takia olin ostohetkellä aavistuksen huolissani luotettavuuden suhteen, vaikka tiesinkin osasyynä olevan sen, että autoja kohdellaan varsin koruttomasti. Oma yksilöni on kaikesta päätellen ollut taipaleensa kaksi ensimmäistä vuotta varsin hyvissä käsissä, joten sikäli syytä huoleen ei ollut. Mitään isompaa vikaa ei toistaiseksi ole tullut vastaan, pikkuvioista mainittakoon takakontin lukon toimimattomuus sekä toisen takajarrun laahaamisesta johtunut vinkuna, jotka molemmat menivät myyjäliikkeen laskuun. Merkkihuolto on muutenkin toiminut moitteettomasti, joskin hinta on kohtuullisen suolainen, mikä johtaneekin huoltopaikan vaihtoon tulevaisuudessa. Etupäästä alkoi vastikään kuulua töyssyissä kolinaa ja pelkäsin jotain olevan pahemmin vialla, mutta syylliseksi paljastui kolhimisestani lohjennut alustan suojamuovi.
Kylmyyden kestosta ei sitä vastoin ole pelkästään miellyttäviä kokemuksia - auto hyytyi 30 asteen pakkaseen lämmitystolpan puutteessa puolitoista päivää seisottuaan (on toki varsin ymmärrettävää) ja konepeltiä avatessa muovinen aukaisukahva jäi käteen. Myös öljynpainesensori otti kylmyydestä itseensä, ei tosin rikkoontunut lopullisesti vaan lopetti vain toimintansa. Ihan viimeiseen asti ei konetilan suhteen ole asioita mietitty - akun suojamuovi oli kiinni kolmella tähtipääruuvilla, kynnyskotelon purkaminen konepellin aukaisuvaijerin esiinsaamiseksi oli helpompaa! Niin kauan kuin virtaa on riittänyt on auto käynnistynyt ensimmäisellä yrityksellä, mutta yli 20 asteen pakkasessa kytkin muuttuu jähmeäksi ja vaihteistossa on ensikilometrit omat metkunsa - ykkönen kytkeytyy huonosti ja kuutoselta on mahdotonta vaihtaa suoraan alaspäin vitoselle.
Yhteenvetona täytyy todeta, että pidän uudesta kiesistäni. Erityisesti matka-ajossa, johon omat ajoni painottuvat on se miellyttävimpiä kokeilemiani. Ohituksiinkin puhti riittää kunhan jaksaa hämmentää vaihteistoa ja kulutus on matka-ajossa alle kuuden litran sadalla. Istuimeen en ainakaan itse puudu lainkaan ja auto tuntuu kokoistaan isommalta isolla tiellä. Joitain fiatismeja on siedettäväksi toki siunaantunut, mutta mikäli osia ei irtoa enempää ja isommat viat pysyvät poissa, olen tyytyväinen ostokseeni.
---
Vastauksena ilmiselvästi ensimmäisenä esille pompsahtavaan kysymykseen "Onko siinä nyt sitten mitään samaa kuin Ferrarin formulassa?" sanon, että kyllä on, ASR-vetoluistonesto on tismalleen yhtenevä Niki Laudan Ferrarissa 1976 käytetyn kanssa.
Ja siihen toiseen kysymykseen, eli "Miksi, miksi sä Bobakki kirjoitat tällaisia silloin kun normaalit ihmiset nukkuu ja kouvotsvoni huudattaa jotain tyttöä?" on valitettavasti vastattava, että en saa nukuttua :frown:
Syynä päätökseeni oli lähinnä korkeahko vuosittainen ajomäärä (näillä näkymin n. 25000 km) sekä epäilykseni vanhan kiesini kestävyydestä matka-ajossa samoin kuin tietty huoli omasta turvallisuudesta. Oikeammin kyseessä on puristien (Matxi) mielestä "auto" tai moottoroitu kehonsiirrin, Fiat Stilo vuodelta 2003 miehekkäällä 1,2 litran moottorilla. Kyllä, Delta-Auton vaihtotarjous vaikutti valintaan; sain vanhasta sardiinipurkistani miltei kolminkertaisesti sen, minkä olin siitä maksanut ja yli nelinkertaisesti muiden vaihtoautoliikkeiden tarjoaman. Mittarissa oli ostohetkellä 78000 kilometriä, nyt parisen kuukautta myöhemmin lukema on 83000. Seuraavassa kokemuksiani siitä, onko optimismia ostaa Fiat talvea vasten ja onko koslasta mihinkään, vai olenko hankkiutunut velkakierteeseen romuraudan takia.
Vimpaimen laatuvaikutelmaan olen ollut jokseenkin tyytyväinen. Namiskat toimivat niin kuin pitääkin, natinoita ja kitinöitä ei tiettyjä myöhemmin yksilöitäviä poikkeuksia lukuunottamatta ole esiintynyt ja etupenkkien kaatamiseen vaadittavaa hieman ohjekirjan näkemyksestä poikkeavaa tekniikkaa lukuunottamatta mitään epämiellyttäviä yllätyksiä ei ole tullut vastaan. Ulkoasukin on niin sisältä kuin ulkoa viimeistellyn tuntuinen. Varustelu on allekirjoittaneen käyttöön riittävä - ajotietokone, integroitu cd-radio, vetoluistonesto, sähköikkunat ja keskuslukitus. Ilmastointi olisi toki mukava lisä.
Hallintalaitteet taasen ovat toimivat ja näppärästi sijoiteltu, eikä ergonomiassakaan ole vikaa kun penkin säädöt riittävät siihen muotoillun käsittämättömän kyhmyn saamiseen oikeasti alaselän tueksi. Muilla kuin skolioosista kärsivillä on apukuskin jakkaran kanssa valitettavasti vaikeampaa. Polkimien pitkä liikerata oli aluksi ongelma, mutta on toki lähinnä tottumiskysymys. Ajo-ominaisuuksista sen sijaan en ole ihan yhtä mielissäni - plussan puolelle menevät loistokas suuntavakaus ja kokoisekseen erittäinkin pirteä moottori, jota sietää jopa maantiellä. Tätä avittaa siihen liitetty kuusiportainen vaihteisto, joka on miellyttävä käyttää.
Ohjaukseen ja ajettavuuteen ei sitä vastoin ole kiinnitetty ihan vastaavanlaista huomiota. Sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma on vähän ohut ja sen perusteella on jokseenkin hankala päätellä esimerkiksi tienpinnan liukkaudesta mitään, mikä hyvän ohjauksen kanssa kyllä tulee selväksi. Joissain yhteyksissä näppäräksi mainostetulle city-toiminnolle, joka keventää ohjausta ja näin helpottaa kaupunkipyörittelyä en ole keksinyt minkäänlaista järkevää käyttöä, tuskin heiveröisinkään naisihminen joutuu pulaan normaalinkaan tehostuksen kanssa. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että viimeistelyn olisi tässä kohdin voinut toteuttaa paremminkin.
Ajettavuus onkin sitten auton ehkä heikoin piirre. Suurin ongelma on nähtävissä jo ulkoa - etuylitys on varsin pitkä kun taas takana sellaista ei juuri ole ja auto onkin varsin etupainoinen. Tästä seuraa kaksi ongelmaa; ajokäytös on pidon loppuessa erittäinkin puskeva ja toisaalta perä on helppo saada jo kaasua nostamalla kevenemään ja takapää näin yllättäviinkin luistoihin. Tämän seurauksena auton toki saa vasurilla jarruttamalla kääntymään näppärästi eikä suuria yllätyksiä ole toistaiseksi tullut, mutta tarkkana saa välillä olla. Lisäksi painava keula tahtoo hieman nyökkiä jarrutuksissa, mistä sainkin heti yhteisen taipaleen alkumetreillä muistutuksen kun kolautin alustan suojamuovin katukiveykseen parkkipaikalle suunnistaessani. Alusta on muutoin normaaliin ajoon varsin sopiva ja nielee töyssyt mukavasti.
Fiatien maineen ja vikatilastojen takia olin ostohetkellä aavistuksen huolissani luotettavuuden suhteen, vaikka tiesinkin osasyynä olevan sen, että autoja kohdellaan varsin koruttomasti. Oma yksilöni on kaikesta päätellen ollut taipaleensa kaksi ensimmäistä vuotta varsin hyvissä käsissä, joten sikäli syytä huoleen ei ollut. Mitään isompaa vikaa ei toistaiseksi ole tullut vastaan, pikkuvioista mainittakoon takakontin lukon toimimattomuus sekä toisen takajarrun laahaamisesta johtunut vinkuna, jotka molemmat menivät myyjäliikkeen laskuun. Merkkihuolto on muutenkin toiminut moitteettomasti, joskin hinta on kohtuullisen suolainen, mikä johtaneekin huoltopaikan vaihtoon tulevaisuudessa. Etupäästä alkoi vastikään kuulua töyssyissä kolinaa ja pelkäsin jotain olevan pahemmin vialla, mutta syylliseksi paljastui kolhimisestani lohjennut alustan suojamuovi.
Kylmyyden kestosta ei sitä vastoin ole pelkästään miellyttäviä kokemuksia - auto hyytyi 30 asteen pakkaseen lämmitystolpan puutteessa puolitoista päivää seisottuaan (on toki varsin ymmärrettävää) ja konepeltiä avatessa muovinen aukaisukahva jäi käteen. Myös öljynpainesensori otti kylmyydestä itseensä, ei tosin rikkoontunut lopullisesti vaan lopetti vain toimintansa. Ihan viimeiseen asti ei konetilan suhteen ole asioita mietitty - akun suojamuovi oli kiinni kolmella tähtipääruuvilla, kynnyskotelon purkaminen konepellin aukaisuvaijerin esiinsaamiseksi oli helpompaa! Niin kauan kuin virtaa on riittänyt on auto käynnistynyt ensimmäisellä yrityksellä, mutta yli 20 asteen pakkasessa kytkin muuttuu jähmeäksi ja vaihteistossa on ensikilometrit omat metkunsa - ykkönen kytkeytyy huonosti ja kuutoselta on mahdotonta vaihtaa suoraan alaspäin vitoselle.
Yhteenvetona täytyy todeta, että pidän uudesta kiesistäni. Erityisesti matka-ajossa, johon omat ajoni painottuvat on se miellyttävimpiä kokeilemiani. Ohituksiinkin puhti riittää kunhan jaksaa hämmentää vaihteistoa ja kulutus on matka-ajossa alle kuuden litran sadalla. Istuimeen en ainakaan itse puudu lainkaan ja auto tuntuu kokoistaan isommalta isolla tiellä. Joitain fiatismeja on siedettäväksi toki siunaantunut, mutta mikäli osia ei irtoa enempää ja isommat viat pysyvät poissa, olen tyytyväinen ostokseeni.
---
Vastauksena ilmiselvästi ensimmäisenä esille pompsahtavaan kysymykseen "Onko siinä nyt sitten mitään samaa kuin Ferrarin formulassa?" sanon, että kyllä on, ASR-vetoluistonesto on tismalleen yhtenevä Niki Laudan Ferrarissa 1976 käytetyn kanssa.
Ja siihen toiseen kysymykseen, eli "Miksi, miksi sä Bobakki kirjoitat tällaisia silloin kun normaalit ihmiset nukkuu ja kouvotsvoni huudattaa jotain tyttöä?" on valitettavasti vastattava, että en saa nukuttua :frown: