Erikoisimmat sääntöehdotukset

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuon sijaan voitaisiin alkaa miettiä, miten rangaistuksien antamista voitaisiin tehostaa niin, että ne tulisivat myös jaeltua kyseisen kisan aikana. Itse en näe mitään mieltä tässä ns. korttisysteemissä, enkä myöskään kannata sitä, että kisojen jälkeen jaellaan aikasakkoja tms. Siitä ei seuraa muuta kuin turhaa jossittelua ja pisteitä niille, jotka välttämättä eivät niitä edes ansainneet.

Samoin lähtöruudun heikentämiset seuraaviin kisoihin ovat aivan turhia ja tavallaan käsittämättömiä ratkaisuja. Varikon läpiajorangaistukset ja stop&go -rangaistukset ovat huomattavasti parempia, ainakin minun mielestäni.
Nopeampaan päätöksentekoon sisältyy suurempi virheriski, mutta on sitä futiksessakin vihelletty rankkareita ja paitsioita perusteetta. Jossittelua väärät rangaistukset eivät kyllä vähennä.

Korttisysteemi FIA:lla tavallaan jo on, tosin ilman kortteja. Varoituksia on jaettu ja olihan Häkkinen yhden kisan jäähylläkin.
 

El Bastardo

Sgt. Baker
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
157
Ecclestone haluaa mitalit F1-kisoihin
01.11.2008 15:56

Formula ykkösten kaupallisten oikeuksien haltija Bernie Ecclestone haluaa muuttaa radikaalisti tapaa, jolla F1:n maailmanmestari ratkaistaan.

Ecclestone on jo aiemmin todennut, että maailmanmestaruus pitäisi ratkaista sillä perusteella, kuka saavuttaa kauden aikana eniten osakilpailuvoittoja. Nyt Ecclestonen suunnitelmat ovat konkretisoitumassa, sillä The Sun -lehden tietojen mukaan Ecclestone ehdottaa, että jokaisesta osakilpailusta jaettaisiin kuljettajille kulta-, hopea-, ja pronssimitalit.

- Kun maailmanmestaruus annettaan sille miehelle, joka saavuttaa kauden aikana eniten kultamitaleja, pakotetaan kuljettajat taistelemaan jokaisessa kisassa voitosta sen sijaan, että he tyytyisivät toisen sijan tuomiin kahdeksaan pisteeseen, Ecclestone linjasi.

Ecclestonen ehdotus olisi luonut tälle kaudella huikean päätöksen, sillä huolimatta siitä, että Lewis Hamilton johtaa Felipe Massaa 7 pisteellä, ovat he saavuttaneet saman verran voittoja.

- Jos ideani olisi käytössä tällä kaudella, olisi sekä Lewisilla että Felipellä viisi kultamitalia. Ajatelkaa, minkälaisen jännityksen se loisi, kun molemmat kuljettajat tarvitsisivat voiton maailmanmestaruuden varmistamiseksi, Ecclestone perusteli.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/11/741407

Niinpä niin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitä, että voittojen määrä ratkaisisi MM-tittelin on toivottu tälläkin foorumilla. Mitalit tietysti on turhaa tilpehööriä joka pikemminkin aiheuttaa mitalien arvolle inflaation F1:n statuksennoston sijaan. Tosin onhan se tavallaan hassua, että palkintopallille kyllä noustaan, mutta sitten ei jaetakaan mitaleita. Ei tosin taideta jakaa esim. talvilajien maailmancupeissakaan (vähän lajista riippuen palkintopallillekin tulee niissä kyllä enemmän kuin kolme parasta).

Omasta mielestäni nykyiset palkinnot ovat mitaleita näyttävämpiä.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Joo kyllä noi pokaalit on mitaleita parempia.. Tulee liikaa ala-asteen hippokisat mieleen muuten.

Erikoisimmista en tiedä,mutta typerimpiä on nämä viherpiiperrysehdotukset autourheilun kuninkuusluokkaan. F1:t on F1:t koska siellä on kovimmat pelit kauneimmat naiset ja eniten rahaa. Siksi siellä ajaa kovimmat kuskit ja sitä katsoo koko maailma.

Siis imagosyyt. Sitäpaitsi tällä menolla pienemmät formulaluokat ohittavat kohta suorituskykyarvoissa F1:t. Lisäksi F1-sirkuksen päästöt vuositasolla on aika pientä (olematonta) verrattuna jonkun yksittäisenkään maan vuosittaiseen lisääntyvään yksityisautoilun määrään, esim Kiina.

Sääntömuutokset jotka liittyvät kehityskieltoihin ovat haukuttavissa myös turvallisuuden nimissä: monet nykyautoissa tavalliset (myös turvallisuus-)varusteet juontavat juurensa F1-maailman keksintöihin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Erikoisimmista en tiedä,mutta typerimpiä on nämä viherpiiperrysehdotukset autourheilun kuninkuusluokkaan.
Viherpiiperöillä tarkoittanet siis valmistajia...

Sitäpaitsi tällä menolla pienemmät formulaluokat ohittavat kohta suorituskykyarvoissa F1:t.
Taisit tämän nyt vaan heittää ilman sen suuremmin asiaa edes miettimättä?

Lisäksi F1-sirkuksen päästöt vuositasolla on aika pientä (olematonta) verrattuna jonkun yksittäisenkään maan vuosittaiseen lisääntyvään yksityisautoilun määrään, esim Kiina.
Itse lajin "päästöt" ei ole se pointti koskaan edes ollut. Tai siis muuten kuin imagomielessä.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Kulukatto talleille on möys aika erikoinen idea... Toisaalta en tiedä, olisihan siinä puolensa... Olisi jännä tietää, mitä mieltä tehdastallit ovat tällaisesta ideasta, tai oikein korkeapalkkaiset työntekijät. Mutta aika lailla voisi tallien paremmuusjärjestys pitkällä tähtäimellä muuttua... Ja usein.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuosta FIA:n ilmoituksesta, jonka on odotettu viittaavan kulukattoon, mielenkiintoinen tulkinta...

http://formula-one.speedtv.com/article/f1-cooper-brawn-sport-isnt-bs/P3/

Statement read: ‘If adopted by the World Motor Sport Council, the new regulations will enable a team to compete for a fraction of current budgets but nevertheless field cars which can match those of the established teams. These regulations will not affect the established teams [my itals] which now have stable backing from the major car manufacturers, but will enable new teams to fill the existing vacancies on the grid for 2010 and make it less likely that any team will be forced to leave the Championship.’

As I said details have yet to emerge, but reading between the lines here there’s a clear hint that teams running in what appears to be a ‘economy class’ would get some sort of break – possible parameters could be weight, downforce or revs – that would give them a chance to be competitive against the established teams. In other words they would in effect be running to their own rules. Will that really be the case? If it is, it remains to be seen what the reaction of the existing teams will be to such an unprecedented proposal.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mielestäni nykyään ehdotellaan ihan liikaa sääntöuudistuksia ja myös hyväksytäänkin niitä. Joka vuosi ollaan ottamassa jotain pois tai lisäämässä. Ja sitten kun sählätään koko ajan näiden sääntöjen kanssa niin tulee välillä niin tyhmiä sääntöjä, jotka sitten taas korjaillaan ensi kauteen. Esimerkiksi tuorein tapaus nyt tämä varikon portin sulkeminen turva-auton takia, jonka seurauksena porukka joutui valitsemaan joko rangaistuksen tai keskeytykseen bensan loppumiseen.

Häkkisen aikana säännöt olivat selkeet ja hyvät eikä ollu mitään turhaa hifistelyä. Pisteytyskin mentiin muuttamaan ihan urpoksi, jonka seurauksena voitto ei ole enää yhtään niin arvokas. :jaska:

Tämä keltaisten korttien systeemi vasta tyhmältä kuullostaa. Ei tää mitää futista perk*** ole! Ja sitten joku mitali systeemi. Ei ei ei. :nope: Pidetään formulat formuloina!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä se oli silloin joskus 90-luvun puolivälissä Schumin ehdottamat lokasuojat.Mika Salo turisi siitä haastattelussa.Oli kuulemma nauraneet kaikki.
Ei ne lokasuojat nyt välttämättä niin pöljiä olis, jos sateessa ajetaan kolmea sataa kilpaa. Tosin tuleehan diffuusoristakin aikamoinen spray :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
SpeedTV sanoi:
As I said details have yet to emerge, but reading between the lines here there’s a clear hint that teams running in what appears to be a ‘economy class’ would get some sort of break – possible parameters could be weight, downforce or revs – that would give them a chance to be competitive against the established teams. In other words they would in effect be running to their own rules.
En usko tuohon tulkintaan. Kyse lienee pikemminkin siitä, että kun moottorit ja ECUt on standardoitu, testaamista radalla ja tuulitunnelissa rajoitettu, ohittamista helpotettu ja tehdastallit pakotettu myymään moottoreita kilpailijoille alle omakustannehinnan, niin tehdastallit eivät voi saada kovin suurta etua vaikka tekisivät mitä. Minardin aikaisiin kuuden sekunnin eroihin kierroksella ei ole paluuta. Siksi uusilla tulokkailla on kohtuullinen mahdollisuus menestyä edes jotenkin ilman pelkoa siitä, että toiminta päättyy kohta konkurssiin.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Ei ne lokasuojat nyt välttämättä niin pöljiä olis, jos sateessa ajetaan kolmea sataa kilpaa. Tosin tuleehan diffuusoristakin aikamoinen spray :dunno:
Ei ei ei lokasuojia... Ei sellaset sovi formuloihin! :)

Jarruvalosta keskusteltiin jossain vaiheessa. Mitä sanotte siitä?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Jarruvalosta keskusteltiin jossain vaiheessa. Mitä sanotte siitä?
Katsojan kannalta hyvä idea. Näkisi missä kuskit jarruttavat, varsinkin nopeissa kurveissa olisi mielenkiintoista tietää jarruttavatko kuskit vai riittääkö jalan nosto kaasulta.

Kuskeille jarruvalolla ei varmaankaan olisi mitään merkitystä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
SpeedTV sanoi:
As I said details have yet to emerge, but reading between the lines here there’s a clear hint that teams running in what appears to be a ‘economy class’ would get some sort of break – possible parameters could be weight, downforce or revs – that would give them a chance to be competitive against the established teams. In other words they would in effect be running to their own rules.
Eikö kuitenkin olisi parempi, että kun lainataan yksilöllisetä artikkelia tai kolumnia, niin lähteen sijasta mainittaisiin tekstin kirjoittaja? Varsinkin, kun tässä kyseisessä tekstissä esiintyy minä, niin on vähän ikävää lukea sitä miettien, että kuka näin on sanonut. Uutisten referointi ja kopioiminen on asia erikseen, mutta suorien lainausten kohdalla mielestäni tulisi mainita suuren mediatalon sijasta henkilö. Jutunhan siis kirjoitti Adam Cooper.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö kuitenkin olisi parempi, että kun lainataan yksilöllisetä artikkelia tai kolumnia, niin lähteen sijasta mainittaisiin tekstin kirjoittaja?
Olisi, mutta sitä ei käyttämässäni lähteessä (Silk Cut Jaguarin viesti) kerrottu.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Massan ehdotus lyhyemmästä kilpailusta. Kilpailut ovat jo nykyiselläänkin liian lyhyitä.
Toisaalta kaksi eri kilpailua kuullostaisi mielenkiintoiselta.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
En tiedä sääntöä kokonaisuudessaan, enkä oikeastaan edes puoliksi, mutta kyllä mun mielestä turva-autosäännöt ja varikon ulostulokikkailut ovat tehneet nätin rumaa ja naurettavaa jälkeä. Missään autourheilukilpailussa ei koskaan, ei koskaan pitäisi joutua kesken kilpailun jonottamaan liikennevaloissa.

Ymmärrän tuskastumisen, kun koko remmi menee aina uusiksi varikkorundien ja pace car-rundien aikana, mutta sitä se on se F1. Sattuman kauppaa. 2000-luvun alun kilpailussa jopa toivoin tällaisten tilanteiden sekoittavan pakkaa, mutta nyt kilpailutilanteen pysyvyyttä on lähdetty pelastamaan mitä erilaisin keinoin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Katsojan kannalta hyvä idea. Näkisi missä kuskit jarruttavat, varsinkin nopeissa kurveissa olisi mielenkiintoista tietää jarruttavatko kuskit vai riittääkö jalan nosto kaasulta.

Kuskeille jarruvalolla ei varmaankaan olisi mitään merkitystä.
Oikeastaan jarruvalon pitäis palaa jo kaasun keventyessä. Eli näkis kuka painaa kaasu pohjassa ja kuka ei :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tiedä sääntöä kokonaisuudessaan, enkä oikeastaan edes puoliksi, mutta kyllä mun mielestä turva-autosäännöt ja varikon ulostulokikkailut ovat tehneet nätin rumaa ja naurettavaa jälkeä. Missään autourheilukilpailussa ei koskaan, ei koskaan pitäisi joutua kesken kilpailun jonottamaan liikennevaloissa.
Niin no... Jos turva-autoa käytetään, niin se punavalo varikkotien päässä on kyllä ihan täysin pakollinen.
 
Ylös