Oletko sä ajellut rummutkin finaaliin = jarrukengät loppu jynssännyt metalli metallia vasten?
Palat eteen ja kengät taakse vaihtaa kyllä helposti itte. Niiden mukana pitäis tulla kilkkeet sekä taakse ne jouset ym. härpäkkeet.
Jos levyt edessä on kuluneet pahasti urille, niin ne menee tietysti samalla vaihtoon = jokunen kybä lisää kuluja. Rohina kyllä yleensä johtuu loppuun ajetuista paloista, ei levyistä.
Kätevä mies tekee tuon ihan parkkipaikalla tunkin ja hyvän työkalusetin kera. Kaikilta meiltähän löytyy hyvä hylsysetti ja pari momenttiavainta ala Biltema :ahem:
Tsekkausjärjestys:
1) palat edessä, onko loppu?
2) liinat takana, onko loppu?
3) jarrulevyt edessä, onko urilla?
4) jarrurummut, onko urilla?
Vaihtotarpeet löytyvät tuon listan vastausten perusteella.
Ps. fiksu mies samassa yhteydessä vaihtaa vettyneet/tummuneet jarrunesteet uusiin. Siinä tarttee olla sitten kaveri mukana.
Motonetistä hain eteen levyt ja palat ja taakse kengät. Äiteen naapurin ukko teki remontin, kun on siinä hyvä. Kas kummaa, tarkoilla automallin tiedoilla Motonetistä sai kuitenkin väärät jarrulevyt. Eivät käyneet kiinni lain ja vanhoihin oli myös erona, etteivät olleet jäähdytetyt. Jarrualat olivat sopivat ja luultavasti takakengätkin, mutta tarkistuksen myötä takakenkiä ei tarvinnut vaihtaa. Vanhat olivat kuulemma jotain parempaa mallia/matskua, sen lisäksi, ettevät olleet kuluneet. Rohina loppui ja toimivuus parani.
Kun palautin tarpeettomat/väärät osat Motonettiin, eivät antaneetkaan rahoja takaisin, vaan kupongin, jolla voi ostaa vastaavalla summalla tarvikkeita. Eipä se sinänsä haittaa, kun selvisi, että takaiskarit ovat aivan loppu ja remonttia vaatii. Kuinkahan sitä tuollaiseen vanhaan ropposeen kannattaa sijoittaa on eri asia. No pellit kunnossa, kone käy ja käyttöarvoa on. Takakulmankin eukko peruutti ruttuun. Oiotaan.