Espanjan GP 2009 - Ennakko ja harjoitukset

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nyt ollaan Bemarilla aikalailla Arrowsin linjoilla, ruma ku mikä ja taitaa viedä jopa Renusta voiton tuolla keulalla :yuck:

Eipä vakuuta Ferrarin vauhti, ainakaan vielä. Tosin suht pienet on erot sijasta 4 taaksepäin.

Vaikka Bemari nyt rumalle näyttääkin, niin hyvin tuntuu kuitenkin liikkuvan, varsinkin Kubican käsissä.

Mites renkaat, ajoiko kaikki pehmeillä vai osa pelkästään kovilla? Miten pitkiä stinttejä porukka ajeli?
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Nyt ollaan Bemarilla aikalailla Arrowsin linjoilla, ruma ku mikä ja taitaa viedä jopa Renusta voiton tuolla keulalla :yuck:

Eipä vakuuta Ferrarin vauhti, ainakaan vielä. Tosin suht pienet on erot sijasta 4 taaksepäin.

Vaikka Bemari nyt rumalle näyttääkin, niin hyvin tuntuu kuitenkin liikkuvan, varsinkin Kubican käsissä.

Mites renkaat, ajoiko kaikki pehmeillä vai osa pelkästään kovilla? Miten pitkiä stinttejä porukka ajeli?
Taitaa muuten olla eka kerta vuoteen ku Bemari on harjoituksissa hyvissä asemissa :ahem:
 

jerky~

Well-known member
Liittynyt
28.2.2006
Viestit
114
Buttonin kärkiaika ja Bemareiden ajat pehmeillä gummeilla. Selittänee paljon :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Roskaa, BMW ajoi Bahrainissakin lähellä kärkeä ensimmäisissä harjoituksissa koska he käyttivät pehmeitä renkaita. Kuten nytkin.

Myös Button veti pehmeillä, Barrichello ei tainnut koska jäi yli sekunnin.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kuviakin alkanut satelemaan :)

Ferrarin diffuusori

Ferrarin etusiiven päätypala

Bemun keula:

Mäcin peräpää
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Uusi Ferrari ei vielä kääntynyt kuin Kimi haluaa

Turun Sanomat, Barcelona
HEIKKI KULTA

Ei hyppinyt Kimi Räikkönen ilosta ensimmäisten kierrosten jälkeen Ferrarin uudella F60B -autolla Barcelonassa.
Suomalaiskuskilla oli vaikeuksia etupään kanssa. Auto ei kääntynyt mutkiin sillä tavalla kuin Räikkönen haluaa.
Ensimmäisen testijakson jälkeen Ferrarin mekaanikot paiskivatkin säätömuutosten kimpussa. Totuuden nimessä kaikki uusia osia ei Räikkösen autossa vielä ollut käytössä.
Vanhalla rungolla, mutta uudella aeropaketilla Espanjan GP-viikonloppuna ajava Felipe Massa oli 18 tuhannesosaa Räikköstä nopeampi. Ferrarit olivat tuloslistalla sijoilla yhdeksän ja yksitoista.
Valmis versio vasta Turkkiin
Tekninen johtaja Aldo Costa kertoi La Gazzetta dello Sport -lehdessä, että nyt autossa on vasta ensimmäinen versio ns. tupladiffuusorista. Lopullinen ja pidemmälle kehitetty lattia tulee mukaan vasta kuukauden kuluttua Turkin GP-kilpailussa.
Massa väitti, että vain Räikkösen käyttämä uusi autorunko olisi kolme kiloa aiempaa kevyempi. Turun Sanomien torstai-iltana saamien tietojen mukaan Massa kuitenkin vähätteli muutosta ja painoa on saatu pudotetuksi 5-6 kiloa.
Näin Barcelonassa kuljettajat ovat liki samoilla painoilla matkassa. Massan elopaino on tällä hetkellä 62 ja Räikkösen 68 kiloa.
Kovalaisella siipimurheita
McLarenilla Heikki Kovalaisen testipäivä alkoi ohdakkeisesti. Vaihdelaatikko oikutteli, eikä vaihtaminen neloselta kolmoselle onnistunut. Lisäksi Kovalaisen vertaileva testi uudella ja vanhalla etusiivelle meni tyystin poskelleen.
- Uudesta siivestä aerobalanssi oli täysin pielessä. Tuntui ihan siltä kuin autossa ei olisi ollut lainkaan etusiipeä. Päätimme jatkaa uudella siivellä ja se laitetaan nyt iltapäivällä kohdilleen, Kovalainen selvitti Turun Sanomille.
Button omilla sekunneillaan
Aamujakson nopein oli MM-sarjaa johtava Brawnin Jenson Button, joka jätti kakkosta, Toyotan Jarno Trullia 0,355 sekuntia ja teki Ferrareihin yli sekunnin eron.
Brawnin BGP001 -autoa on kevennetty tuntuvasti uuden alustan, vaihteiston ja Mercedeksen moottoriosien myötä.
Julkaistu 8.5.2009 14:18:07

........

Toivottavasti pelätty viimevuoden kaltainen ajofilosofia ei ole jälleen pesiytynyt Ferrarin ajokkiin. Siis se Schumi-Massa akselin aliohjaava joka heti tuli mieleen Kimin taaperrettua radalla ja joka oli pelkona jo aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan tuossa Ferrarin diffussa pieni osio tuplaa joka tuo ilmaa perälampun alta takasiivelle. Reunan raastinrauta lienee rikkomassa tupladiffun ilmavirran alareunaa - olisiko tarkoitus vähentää sen vaikutusta varsinaisen diffun ilmavirtaan vai takalampusta/törmäyspalkistakos tuo johtuu.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Uusi Ferrari ei vielä kääntynyt kuin Kimi haluaa

Turun Sanomat, Barcelona
HEIKKI KULTA

...Suomalaiskuskilla oli vaikeuksia etupään kanssa. Auto ei kääntynyt mutkiin sillä tavalla kuin Räikkönen haluaa...
Jos siitä nyt taas onnistuttiin tekemään puskeva, niin ei hyvää seuraa. Toivottavasti kyse on vain uuden auton säädöistä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Uusi Ferrari ei vielä kääntynyt kuin Kimi haluaa

Turun Sanomat, Barcelona
HEIKKI KULTA

Ei hyppinyt Kimi Räikkönen ilosta ensimmäisten kierrosten jälkeen Ferrarin uudella F60B -autolla Barcelonassa.
Suomalaiskuskilla oli vaikeuksia etupään kanssa. Auto ei kääntynyt mutkiin sillä tavalla kuin Räikkönen haluaa.
Ensimmäisen testijakson jälkeen Ferrarin mekaanikot paiskivatkin säätömuutosten kimpussa. Totuuden nimessä kaikki uusia osia ei Räikkösen autossa vielä ollut käytössä.
Toivottavasti ei vain ole alkamassa sama painajainen kuin mikä alkoi viime vuonna Saksasta :nope:. Onneksi kuitenkin puhutaan tämän kauden autojen olevan peruskäytökseltään yliohjaavia, joten ainakin säätämisen luulisi olevan nyt helpompaa Räkän mieleiseksi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mainittakoon sama kuin F60 toikkiin, että mites se muka voisi kääntyä kun on suorille tehty ja testattu = suoratestit. Ferrarilta tulee toinen malli mutkia varten, anoivat erillista lupaa mutkatesteihin jossa kuitenkin suoratestiosuus on kielletty.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mainittakoon sama kuin F60 toikkiin, että mites se muka voisi kääntyä kun on suorille tehty ja testattu = suoratestit. Ferrarilta tulee toinen malli mutkia varten, anoivat erillista lupaa mutkatesteihin jossa kuitenkin suoratestiosuus on kielletty.
Tuota mistäs moisen uutisen löysit? Mutkatestit, vetääkö ne ympyrää putkella vai jotain kahdeksikkoa? Vois mennä ympyrässä vähän pää pyörälle :D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuota mistäs moisen uutisen löysit? Mutkatestit, vetääkö ne ympyrää putkella vai jotain kahdeksikkoa? Vois mennä ympyrässä vähän pää pyörälle :D
Vitsi-vitsi. Mutta onhan se hassua tehdä auto suoratesteillä - kiitos FIAn.
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Webberi auto käryää. :thumbup:

edit. Nyt optikolle, kun se olikin Buemi.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mainittakoon sama kuin F60 toikkiin, että mites se muka voisi kääntyä kun on suorille tehty ja testattu = suoratestit. Ferrarilta tulee toinen malli mutkia varten, anoivat erillista lupaa mutkatesteihin jossa kuitenkin suoratestiosuus on kielletty.
Itse asiassa testit saa halutessaan ajaa myös ympyränmuotoisella testiradalla, kuten vaikkapa Nardossa.

Tuskinpa tuossa on kyse sen kummemmasta kuin ettei aerotasapainoa saatu kerralla kohdilleen. Saman ongelman kanssa tappeli myös Kovalainen autolla, jonka väitetään kääntyvän mutkiin hyvinkin herkästi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Itse asiassa testit saa halutessaan ajaa myös ympyränmuotoisella testiradalla, kuten vaikkapa Nardossa.

Tuskinpa tuossa on kyse sen kummemmasta kuin ettei aerotasapainoa saatu kerralla kohdilleen. Saman ongelman kanssa tappeli myös Kovalainen autolla, jonka väitetään kääntyvän mutkiin hyvinkin herkästi.
Paha se on ympyräradallakaan kurviin kääntymistä testailla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vitsi-vitsi. Mutta onhan se hassua tehdä auto suoratesteillä - kiitos FIAn.
No kyllä siellä vairanossa on ne kääntymisalueet aina suoran päissä. Kätevästi toinen pää on hieman suurempi säteeltään ja toinen pienempi, joten saa hidasta ja vähän nopeampaa mutkaa testattua. Eihän se nyt ihan moottorirataa vastaa, mutta ei se kyllä ihan pelkkää suoraan ajoakaan ole. Varmasti ferrari on näissä käännöspaikoissa testannut auton kääntyvyyttä sen minkä ovat pystyneet.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuossa kun maikkarikin uutisoi, että Kovalaisen ongelmat on tallissa puhuttu - niin näyttää siltä, että keskustelukumppanina oli pappi.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
eipä toi ferrarin vauhti ole hurmannut vielä yhtään. saanee nähdä hurmaako edes koko viikonloppuna
 
Ylös