Uusi Ferrari ei vielä kääntynyt kuin Kimi haluaa
Turun Sanomat, Barcelona
HEIKKI KULTA
Ei hyppinyt Kimi Räikkönen ilosta ensimmäisten kierrosten jälkeen Ferrarin uudella F60B -autolla Barcelonassa.
Suomalaiskuskilla oli vaikeuksia etupään kanssa. Auto ei kääntynyt mutkiin sillä tavalla kuin Räikkönen haluaa.
Ensimmäisen testijakson jälkeen Ferrarin mekaanikot paiskivatkin säätömuutosten kimpussa. Totuuden nimessä kaikki uusia osia ei Räikkösen autossa vielä ollut käytössä.
Vanhalla rungolla, mutta uudella aeropaketilla Espanjan GP-viikonloppuna ajava Felipe Massa oli 18 tuhannesosaa Räikköstä nopeampi. Ferrarit olivat tuloslistalla sijoilla yhdeksän ja yksitoista.
Valmis versio vasta Turkkiin
Tekninen johtaja Aldo Costa kertoi La Gazzetta dello Sport -lehdessä, että nyt autossa on vasta ensimmäinen versio ns. tupladiffuusorista. Lopullinen ja pidemmälle kehitetty lattia tulee mukaan vasta kuukauden kuluttua Turkin GP-kilpailussa.
Massa väitti, että vain Räikkösen käyttämä uusi autorunko olisi kolme kiloa aiempaa kevyempi. Turun Sanomien torstai-iltana saamien tietojen mukaan Massa kuitenkin vähätteli muutosta ja painoa on saatu pudotetuksi 5-6 kiloa.
Näin Barcelonassa kuljettajat ovat liki samoilla painoilla matkassa. Massan elopaino on tällä hetkellä 62 ja Räikkösen 68 kiloa.
Kovalaisella siipimurheita
McLarenilla Heikki Kovalaisen testipäivä alkoi ohdakkeisesti. Vaihdelaatikko oikutteli, eikä vaihtaminen neloselta kolmoselle onnistunut. Lisäksi Kovalaisen vertaileva testi uudella ja vanhalla etusiivelle meni tyystin poskelleen.
- Uudesta siivestä aerobalanssi oli täysin pielessä. Tuntui ihan siltä kuin autossa ei olisi ollut lainkaan etusiipeä. Päätimme jatkaa uudella siivellä ja se laitetaan nyt iltapäivällä kohdilleen, Kovalainen selvitti Turun Sanomille.
Button omilla sekunneillaan
Aamujakson nopein oli MM-sarjaa johtava Brawnin Jenson Button, joka jätti kakkosta, Toyotan Jarno Trullia 0,355 sekuntia ja teki Ferrareihin yli sekunnin eron.
Brawnin BGP001 -autoa on kevennetty tuntuvasti uuden alustan, vaihteiston ja Mercedeksen moottoriosien myötä.
Julkaistu 8.5.2009 14:18:07
........
Toivottavasti pelätty viimevuoden kaltainen ajofilosofia ei ole jälleen pesiytynyt Ferrarin ajokkiin. Siis se Schumi-Massa akselin aliohjaava joka heti tuli mieleen Kimin taaperrettua radalla ja joka oli pelkona jo aiemmin.