Espanjan GP 2018 - Jälkihaukottelut

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mistä on peräisin käsitys Ferrarin vähäisestä rengaskulumasta? Tässäkin kisassa kulutti eniten rengasta. Vettelin mukaan eivät pystyneet ajamaan yhdellä pysähdyksellä.

Oikarinen ja Juusela jauhavat tuosta useasti.
Rengaskulumasta en tiedä, mutta kyllähän Ferrarin on ainakin sanottu toimivan pehmeämmillä seoksilla paremmin kuin Mercedeksen.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ei ole varaa ottaa tässä vaiheessa kautta jo toista keskeytystä. :mad::mad_old: Nelossijan olisi nyt voinut "antaa anteeksi" Kimille, kun piste-ero olisi pysynyt kohtuullisesti kurissa, mutta tämän kisan jälkeen ei edes uskalla katsoa pistetaulukkoa. Ainoa lohtu että Ferrari mokasi Vettelin taktiikan, joten tämä auttaa edes vähäisen...
Mitä se auttaa, paitsi Hamiltonia helpompaan mestaruuteen? En nyt tajua tätä kannattajien fantasioimaa vihanpitoa ja vahingoniloa tiimikavereiden välillä. Eiköhän se ala pikkuhiljaa tämän kauden näytöillä olla selvää, että Ferrari on taktiikoissa oikeassa lähinnä tuurilla, vähän kuin se pysähtynyt kellokin on oikeassa kahdesti päivässä. Ellei ole digitaali.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Yhtä hyvillä lähdöillä Barcelonan eturivistä pitää mennä paaluauton imuun jolloin mahdollisuudet olla kärjessä ekassa mutkassa. Sen teki Rosberg 2016, nyt Valtteri oli vain mukava Lewisille ja putosi sitten imut hyödyntäneen Vettelin taakse. Hamilton vs Vettel mennee tämäkin kausi. Tallien voimasuhteiden kehitys merkkaa paljon.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8483
Sijainti
Helsinki
Tylsän kisan viihdyttävin anti oli Grosjeanin kolari, mitäs meni sudittelemaan Gaslyn ja Hulkin tielle. Kimin kone ei vain kestänyt ja Vale teki tiimipelaajan työtä. Ferrari meni itse töpeksimään Vettelin pysähdyksellä, joku voi tarkemmin selittää tämän. Onko Lewis tänäkin vuonna koskematon?

Nautitaan väliviikoilla klassikkokisoilla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
...ja Vale teki tiimipelaajan työtä.
Ainakin tuo hyvin pisteitä ja tiimiharmonia on. Jatkosoppari todennäköinen. Mestaruudesta haastaminen vaatinee silti enemmän röyhkeyttä tiimikavereiden keskinäisessäkin kisaamisessa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
525
Sijainti
pk.seutu
Mitä se auttaa, paitsi Hamiltonia helpompaan mestaruuteen? En nyt tajua tätä kannattajien fantasioimaa vihanpitoa ja vahingoniloa tiimikavereiden välillä. Eiköhän se ala pikkuhiljaa tämän kauden näytöillä olla selvää, että Ferrari on taktiikoissa oikeassa lähinnä tuurilla, vähän kuin se pysähtynyt kellokin on oikeassa kahdesti päivässä. Ellei ole digitaali.
Pahalta alkaa näyttää. Ferrari töhöilee ja Hamilton nauraa matkalla mestaruuteen. Ei hyvä.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
474
Mitä ihmettä! Perez-Ocon 17-1. Grosjean ja Ocon alkukauden pettymykset.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Mistä on peräisin käsitys Ferrarin vähäisestä rengaskulumasta? Tässäkin kisassa kulutti eniten rengasta. Vettelin mukaan eivät pystyneet ajamaan yhdellä pysähdyksellä.

Oikarinen ja Juusela jauhavat tuosta useasti.
Toisaalta samaan aikaan Kimi mitä ilmeisimmin olisi pystynyt ajamaan kisan yhdellä stopilla mikäli tekniikka ei olisi pettänyt, eli vaikuttaa olevan Vettelin kohdalla vika rengaskulutuksen suhteen enemmänkin kuljettajassa kuin autossa.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Mersu näyttää saaneen juonesta kiinni. Olihan tuo Hamiltonin suoritus melko hyvä.
Toivotaan nyt, että Bottas onnistuu jatkossa siinä, että pääsee paalulle. Kuten asiantuntijat sanovat, paalulta on helppo lähteä ja saada ajorytmi kohdalleen. Puhdas ilma auttaa. En tiedä, mikä siinä on, että Lewis osaa kyllä johtoasemassa ajamisen taidon.

Täytyy toivoa nyt sitä, ettei Mersu karkaa Ferrarilta. Tosin tämä rata oli Mersulle hyvin sopiva.

Ps. On tuo Grosjean kyllä niin pihalla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4206
Mersu näyttää saaneen juonesta kiinni. Olihan tuo Hamiltonin suoritus melko hyvä.
Toivotaan nyt, että Bottas onnistuu jatkossa siinä, että pääsee paalulle. Kuten asiantuntijat sanovat, paalulta on helppo lähteä ja saada ajorytmi kohdalleen. Puhdas ilma auttaa. En tiedä, mikä siinä on, että Lewis osaa kyllä johtoasemassa ajamisen taidon.

Täytyy toivoa nyt sitä, ettei Mersu karkaa Ferrarilta. Tosin tämä rata oli Mersulle hyvin sopiva.

Ps. On tuo Grosjean kyllä niin pihalla.
Mersu dominoi myös talvitestejä joten ei mikkän ihme että Barcelonassa kulki. Mutta ne muut radat ja pehmeät seokset... ei vaan kulje. Vettelin mestaruuden ainoa uhka on Ferrarin taktiikat varikkomuurilla.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
178
Mersu dominoi myös talvitestejä joten ei mikkän ihme että Barcelonassa kulki. Mutta ne muut radat ja pehmeät seokset... ei vaan kulje. Vettelin mestaruuden ainoa uhka on Ferrarin taktiikat varikkomuurilla.
Tuskinpa Ferrari kaikilla muilla radoilla dominioi vaan sekä Mersulla ja Ferrarilla tulee olemaan omat vahvat ratansa kauden aikana kuten myös viime vuonna. Ferrarin osalta huolestuttaa suurempi rengaskuluma mikä antaa Mersulle kisoissa etulyöntiaseman, apinatasoiset kisataktiikat jotka mainitsitkin + auton luotettavuus. Kimin moottori jo hajonnut ja jossain vaiheessa myös Vettelin tuuri tuon suhteen tasoittuu.

Näistä syistä epäilen että myös tämä vuosi on Mersun kuten viime vuonna.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5157
Grosjean oli valehdellut tuomaristolle luulleen autonsa kääntyvän fysiikan lakien vastaisesti bumerangina takaisin radalle, ja että hän yritti päin vastoin korjata sitä pitämällä kaasun pohjassa. Täten hän selvisi lähtöruuturangaistuksella ja kahdella pisteellä. Monacossa hän starttaa kolme ruutua taaempaa. Olen edelleen sitä mieltä, että noin välinpitämättömästä ja potentiaalisesti tappavasta hutiloinnista olisi pitänyt antaa selittelemättä kisarangaistus.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Tylsän kisan viihdyttävin anti oli Grosjeanin kolari, mitäs meni sudittelemaan Gaslyn ja Hulkin tielle. Kimin kone ei vain kestänyt ja Vale teki tiimipelaajan työtä. Ferrari meni itse töpeksimään Vettelin pysähdyksellä, joku voi tarkemmin selittää tämän. Onko Lewis tänäkin vuonna koskematon?

Nautitaan väliviikoilla klassikkokisoilla.
Selitetään vähän ainakin, Skyn mukaan Perez tuli varikolle myös virtuaalisen turva-auton aikana, ja huonolla tuurilla sijainti radalla osui juuri siten ettei Ferrari voinut päästää Vetteliä heti varikolta ettei tulisi sanktioita vaarallisesta lähdöstä varikolta tms. Eli koska Perez körötteli varikkoa pitkin juuri oikeassa/väärässä paikassa kun Vettelin olisi pitänyt lähteä, tuli stoppiin lisää reilut 2 sekuntia. Ja Verstappen pääsi edelle.

Tässä tapauksessa ehkä ajatus loppujen lopuksi oli hyvä, mutta lopputulos onneton. Verstappenin renkaat kuitenkin olivat myös aika tuoreet, niin Vettelin etu ei tähän nähden ollut kovin suuri. Bottasta vastaan olisi voinut olla paremmat saumat, etenkin huomioiden Bottaksen ongelmat lopussa. Voitosta ei tälläkään taktiikalla olisi taisteltu vaikka miten nappiin olisi mennyt.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Toisaalta samaan aikaan Kimi mitä ilmeisimmin olisi pystynyt ajamaan kisan yhdellä stopilla mikäli tekniikka ei olisi pettänyt, eli vaikuttaa olevan Vettelin kohdalla vika rengaskulutuksen suhteen enemmänkin kuljettajassa kuin autossa.
Toisaalta ei tuossa pitäisi mitään isompaa ongelmaa Vettelillä olla. Ainakin täällä foorumilla keskusteluja seuratessa on käynyt ilmi, että Räikköstä lukuunottamatta noi kuskit pystyy muokkaamaan ajotapaansa siten, että renkaat kestää ja toimii.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Toisaalta ei tuossa pitäisi mitään isompaa ongelmaa Vettelillä olla. Ainakin täällä foorumilla keskusteluja seuratessa on käynyt ilmi, että Räikköstä lukuunottamatta noi kuskit pystyy muokkaamaan ajotapaansa siten, että renkaat kestää ja toimii.
Ja ihan vähän aikaa sitten Vetteliä juuri hehkutettiin siitä miten sai renkaat kestämään ylipitkän stintin kisan lopussa. Ferrari joko koetti pelata varmaa kolmossijaa ottamalla Vettelin puoli-ilmaiselle stopille virtuaalisen turva-auton takana, tai olivat melko varmoja että saisivat Bottaksen kiinni ja tämän ohitus olisi mahdollinen ja näin stopista huolimatta olisivat toisia.

Luotto renkaisiin oli selvästi pienempi kuin aiemmissa kisoissa joissa Ferrari on koettanut kituuttaa maaliin renkaita säästellen. Ja muistetaan sekin, että on niitä renkaita kituuttelun aikana menneillä kausilla posahdellutkin. Tiedä sitten miten arvioivat riskin kannattavuutta missäkin kisassa. Nyt oli tulossa takkiin Hamiltonilta joka tapauksessa, poislukien hänen renkaidensa totaalinen pettäminen.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ricciardon ero venähti verstappeniin vscn aikana melkein 20 sekunttiin. Syynä töhöily mitä ei lähetyksessä näkynyt: https://twitter.com/VanGamerenF1/status/995682465523159041?s=09

Patrese ajoi 99 kisaa ennen seuraavaa voittoa(ennätys voittojen välissä siis), nyt on Kimillä sama määrä takana. Jos kahden viikon päästä saatas Monacossa hyvitys kaikesta :D
Kiitos linkistä, minäkin ihmettelin että miten se Ricciardo jäi niin paljon.

Grosjean oli valehdellut tuomaristolle luulleen autonsa kääntyvän fysiikan lakien vastaisesti bumerangina takaisin radalle, ja että hän yritti päin vastoin korjata sitä pitämällä kaasun pohjassa. Täten hän selvisi lähtöruuturangaistuksella ja kahdella pisteellä. Monacossa hän starttaa kolme ruutua taaempaa. Olen edelleen sitä mieltä, että noin välinpitämättömästä ja potentiaalisesti tappavasta hutiloinnista olisi pitänyt antaa selittelemättä kisarangaistus.
Minä en välttämättä olisi kilpailukieltoa antanut, sitä varten ne rangaistuspisteet ovat. Niitä vaan voisi antaa vähän järkevämmin, esim. Kimi sai yhden pisteen pari vuotta sitten Bakussa kun ylitti varikon sisääntuloviivan. Yhden pisteen sai myös Rosberg samana vuonna Itävallassa kun kolaroi Hamiltonin kanssa. Nämä pisteet eivät ihan mene aina yks-yhteen.

Lähtöruuturangaistukset seuraavaan kilpailuun ovat typerin mahdollinen rangaistusmuoto mitä tässä lajissa on. Ihan niin kuin se ei riittäisi että mokaat ja pilaat kisasi, vaan sitten pilataan vielä seuraava kisa varmuuden vuoksi. Fanit kiittää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5157
Minä en välttämättä olisi kilpailukieltoa antanut, sitä varten ne rangaistuspisteet ovat. Niitä vaan voisi antaa vähän järkevämmin, esim. Kimi sai yhden pisteen pari vuotta sitten Bakussa kun ylitti varikon sisääntuloviivan. Yhden pisteen sai myös Rosberg samana vuonna Itävallassa kun kolaroi Hamiltonin kanssa. Nämä pisteet eivät ihan mene aina yks-yhteen.
Ai meinaatko. Rankkupisteitä näyttää ropisevan eniten tilanteista, jotka eivät ole aiheuttaneet mitään konkreettista vaaraa kellekään. Jos ei hidasta tuplakeltaisten aikana, niin siitä napsuu kokonaiset kolme pistettä. Päätät heittää donitsit kesken avauskierroksen ja kolaroit ulos 15 % koko gridistä, niin siitä nettoat kaksi pistettä. Vaikuttaa siltä, että kaikista kolareista palkitaan kahdella pisteellä aiheutetusta tuhosta huolimatta. Eihän tämä järjestelmä edes yritä rangaista ketään.

Lähtöruuturangaistukset seuraavaan kilpailuun ovat typerin mahdollinen rangaistusmuoto mitä tässä lajissa on. Ihan niin kuin se ei riittäisi että mokaat ja pilaat kisasi, vaan sitten pilataan vielä seuraava kisa varmuuden vuoksi. Fanit kiittää.
No ei niitä voi oikein menneisiin kisoihinkaan antaa. Lähtöpaikan pudottaminen on kuljettajan vinkkelistä se reiluin ja ankarin rangaistus. Itse tuen täysin tuollaista rangaistuksen muotoa, kunhan sitä käytetään oikeissa tilanteissa. Nyt olisi pitänyt antaa kisakielto.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
882
Grosjean oli valehdellut tuomaristolle luulleen autonsa kääntyvän fysiikan lakien vastaisesti bumerangina takaisin radalle, ja että hän yritti päin vastoin korjata sitä pitämällä kaasun pohjassa. Täten hän selvisi lähtöruuturangaistuksella ja kahdella pisteellä. Monacossa hän starttaa kolme ruutua taaempaa. Olen edelleen sitä mieltä, että noin välinpitämättömästä ja potentiaalisesti tappavasta hutiloinnista olisi pitänyt antaa selittelemättä kisarangaistus.
Miten säännöt nykyään menevät tässä asiassa, voitaisiinko tuollainen kisakielto antaa tuon rangaistuspistejärjestelmän "ohi", vai voiko kilpailukielto tulla vain rangaistuspisteiden täytyttyä? Ja voidaanko rangaistuspisteitä antaa joku mielivaltainen määrä tai esim. siten, että niillä saataisiin vajaampikin rangaistuspistesaldo täyteen?
 
Ylös