Espanjan GP - Jälkihöyryt

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1408
F1 Espanjan GP ajettu. Mercedeksen Lewis Hamilton voitti tänään ja tallikaveri Valtteri Bottas ajoi tänään 2. sijalle. Mercedekselle jo uskomaton 5. kaksoisvoitto 5:stä ensimmäisestä kisasta. Valtterilla oli tänään lähdössä paalupaikalla ongelmia kytkimen kanssa ja siinä meni käytännössä kisan voitto. Myös Ferrarin Sebastian Vettel oli lähellä nousta lähdössä Valtteri Bottaksen ohi, mutta ajautui leveäksi. Red Bullin Max Verstappen nousi Vettelin ohi 3. sijalle saksalaisen leveäksi ajon johdosta. 14. ruudusta lähtenyt Alfa-Romeon Kimi Räikkönen ajautui leveäksi avauskierroksella ja tippui viimeiseksi. Vettel ja hänen tallikaverinsa Charles Leclerc jahtasivat hurjina Verstappenia alkukierroksilla. Kilpailun alussa Vettel ja Leclerc kävivät kovaa keskinäistä taistelua sijoituksista ja Leclerc tuli parhaimmillaan jopa 0,7 sekunnin päähän Vettelistä. Lopulta Ferrarilta tuli Vettelille käsky päästää Leclerc ohi. Verstappen sai Ferrari-kuskien kaksintaistelun aikana revittyä 3,5 sekunnin eron Ferrareihin. Mercedes-kaksikko hyötyi niin ikään Ferrari-kuskien keskinäisestä väännöstä.

Kierroksella 18 Vettelillä oli vaikeuksia renkaidensa kanssa ja hän pyysi varikkopysähdystä heti, kun mahdollista. Vettel tulikin sitten kierroksella 20 ensimmäisenä varikolle. Saksalaisen autoon iskettiin medium-renkaat. Verstappen vastasi heti kierroksella 21 Vettelin pysähdykseen ja saapui varikolle. Hollantilainen oli kahden pysähdyksen taktiikalla liikkeellä, sillä hänen autoonsa vaihdettiin uudet pehmeät renkaat. Kierroksella 23 Red Bull otti myös Pierre Gaslyn varikolle. Gaslyn taktiikka erosi tallikaveristaan, sillä Gaslyn autoon laitettiin medium-renkaat. Kilpailun alussa Hamilton repi kokoajan eroa Bottakseen ja kierroksella 24 ero oli jo 8,2 sekuntia brittikuljettajan hyväksi. Ferrarin Leclerc tuli kierroksella 26 varikolle ja otti kovemmat renkaat alleen. Leclerc palasi varikolta aivan Vettelin eteen, mutta saksalaisella oli astetta pehmeämmät renkaat allaan. Bottas tuli kierroksella 27 varikolle. Pysähdys sujui ongelmitta ja suomalainen palasi radalle toiseksi tuoreet medium-renkaat allaan. Hamilton vastasi nopeasti tallikaverinsa pysähdykseen heti kierroksella 28 ja palasi komeasti takaisin kärkipaikalle. Hamilton otti myös medium-renkaat. Vettel roikkui aivan Leclercin kannassa kierroksella 30 ja heidän välillään oli eroa 0,9 sekuntia. Räikkönen kävi varikolla kierroksella 32 ja otti hardit renkaat alleen. Suomalainen palasi radalle sijalle 17. Kierroksella 34 Vettel haki ohitusta Leclercistä, mutta Leclerc onnistui pitämään saksalaisen takanaan. Kierroksella 36 Ferrari-kuljettajien välillä nähtiin jälleen paikan vaihto. Tällä kertaa Leclerc päästi Vettelin ohitseen. Sebastian Vettel tuli jo toistamiseen varikolle kierroksella 41. Vettel palasi radalle medium-renkailla aivan Pierre Gaslyn taakse 6. sijalle. Vettel kuittasi kuitenkin Gaslyn nopeasti. Max Verstappen tuli varikolle kierroksella 44 ja otti mediumit alleen. Myös Mercedes reagoi ja otti Valtteri Bottaksen sisään kierroksella 46. Mercedes teki yllätysvedon ja laittoi Bottakselle pehmeämmät renkaat alle.

Kierroksella 46 Racing Pointin Lance Stroll ja Williamsin Lando Norris kolaroivat ja molempien kilpailu päättyi keskeytykseen. Kolarin aiheuttamien romujen johdosta tarvittiin turva-auto radalle. Hamilton ja Leclerc tekivät omat pysähdyksensä turva-auton aikana. Kierroksella 47 kärkikuljettajien järjestys turva-auton takana oli: 1) Hamilton, 2) Bottas, 3) Verstappen, 4) Vettel, 5) Leclerc, 6) Gasly. Räikkönen oli tuossa vaiheessa sijalla 15. Myös Kimi pysähtyi hakemaan varikolta pehmeät renkaat turva-auton aikana. Turva-auto tuli sisään kierroksella 52. Turva-auton jälkeen tilanteet kärjessä pysyivät ennallaan. Gasly haki ohitusta Leclercistä, mutta ei onnistunut ohittamaan monacolaista. Haasin Kevin Magnussen oli lähellä hyödyntää kaksikon taistelun, mutta Gasly piti pintansa. Hamilton karkasi turva-auton jälkeen välittömästi omille teilleen ja oli kasvattanut eron Bottakseen kahden kierroksen aikana jo neljään sekuntiin. Valtteri Bottas vastasi kierroksella 56 Hamiltonin hirmuvetoon ja kavensi eron 2,8 sekuntiin. Hurja kierros Valtterilta! Haas-kuskit Kevin Magnussen ja Romain Grosjean kävivät tiukkaa taistelua sijoista 7 ja 8 kierroksella 57. Osuma oli todella lähellä, mutta Grosjean onnistui väistämään viime hetkellä. Kierroksella 58 McLarenin Carlos Sainz haki ohitusta Grosjeanista ja kaksikon renkaat kolahtivat yhteen. Grosjean onnistui kuitenkin pitämään paikkansa. Kierrosta myöhemmin Sainz onnistui ohituksessaan. Espanjalainen ajoi lopulta kotikisassaan maaliin 8. sijalla. Kierroksella 63 Hamilton kontrolloi kilpailua mallikkaasti. Ero Bottakseen pysyi tiukasti 2,8 sekunnissa. Kierroksella 66 Hamilton saapui ykkösenä ruutulipulle ja voitti Barcelonan osakilpailun. Bottas täydensi Mercedeksen loistavaa päivää ottamalla 2. sijan, eroa voittajaan jäi 4,0 sekuntia. Verstappen oli kilpailun kolmas 7,7 sekunnin erolla Hamiltoniin. Räikkönen ohitti kisan loppuvaiheessa Racing Pointin Sergio Pérezin ja ajoi Ruutulipulle sijalla 14. Hamilton nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkeen. Kilpailun nopein kierrosaika merkittiin myös Hamiltonin nimiin, josta brittikuski nappasi arvokkaan lisäpisteen.

Hamilton johtaa MM-sarjaa 112 pisteellä, Bottas on 2. sijalla 105 pisteellä, Verstappen 3. sijalla 66 pisteellä, Vettel 4. sijalla 64 pisteellä ja Leclerc 5. sijalla 57 pisteellä. Räikkönen on 9. sijalla 13 pisteellä. Mercedes johtaa valmistajien MM-sarjaa 217 pisteellä, Ferrari on 2. sijalla 121 pisteellä ja Red Bull Racing Honda 3. sijalla 87 pisteellä. Alfa Romeo Racing Ferrari on 7. sijalla 13 pisteellä.

Kilpailun positiivisin yllätys oli tänään Max Verstappenin ja Red Bullin hyvä vauhti. Verstappen onnistui hienosti lyömään molemmat Ferrarit kilpailussa ja nappasi 3. sijan. Verstappen nousi podium-paikkansa myötä pykälän ylemmäksi MM-sarjassa, sijalle 3 ohittaen Vettelin. Verstappenin tallikaveri Gasly ajoi myös hyvän kisan ja ranskalainen nappasi mukavat 8 pistettä lisää. Haasin Kevin Magnussenin 7. sija oli myös hieno suoritus ja siitä tanskalaiselle 6 pistettä lisää. MM-pistesijojen ulkopuolelle niukasti jäänyt Toro Rosson Thomas Albon taisteli myös hienosti tänään ja saavutti lopulta 11. sijan. Thaimaalaiskuski taisteli lopussa 10. sijasta tiukasti Haasin Romain Grosjeanin kanssa ja jäi viimeisestä pistesijasta lopulta vain 0,804 sekuntia. Albonin tallikaveri Daniil Kvyat ajoi myös hyvän kisan ja saavutti 9. sijansa myötä 2 MM-pistettä. Arvokkaita MM-pisteitä Toro Rossolle valmistajien MM-sarjassa.

2 viikon päästä jatketaan legendaarisella Monacon GP:llä. Tiukalla katuradalla nähdään varmasti huomattavasti mielenkiintoisempi ja jännittävämpi kisaviikonloppu kuin nyt Barcelonassa. 🏎🎰🎲🏆🎉🍾😎
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Mersu suosii Hamiltonia, sillä hänen mestaruudellaan olisi Bottasta enemmän PR-arvoa.
Toisaalta jos Bottas voittaisi, se osoittaisi selvemmin nimenomaan Mersun eikä pelkästään Hamiltonin ylivoimaisuuden.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2175
Haas-kuskien kamppailu lopussa oli lähdön ja uusintalähdön lisäksi kisan tähtihetki. Eipä tästä muuta mieleen jäänyt.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
F1 Espanjan GP ajettu. .....
2 viikon päästä jatketaan legendaarisella Monacon GP:llä. Tiukalla katuradalla nähdään varmasti huomattavasti mielenkiintoisempi ja jännittävämpi kisaviikonloppu kuin nyt Barcelonassa. 🏎🎰🎲🏆🎉🍾😎
Nyt täytyy kyllä sanoa, että mahdollisuudet tuohon ovat häviävän pienet. Tylsä rata. Kuten Barcelonakin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Nyt täytyy kyllä sanoa, että mahdollisuudet tuohon ovat häviävän pienet. Tylsä rata. Kuten Barcelonakin.
Ainoat saumat on mielenkiintoiseen kisaan Monacossa on sade tai taktiikkatekoilut.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
No Mersuhan on nyt koko ajan erittäin hyvä hitaissa mutkissa. Joten 6:s peräkkäinen kaksois voitto voitais antaa Mersulle jo nyt.

Päivän kysymys alkaa olemaan :
Onko tämä kausi tässä ?
Kausi on jo taputeltu, se on selvä. Mercedes on ainoa talli/valmistaja, joka ei vielä ole edes ottanut käyttöönsä ensimmäistä moottoripäivitystä, mutta siitä huolimatta se on täysin saavuttamattomissa. Voisin muuten nähdä Red Bullin murtavan Mersun kaksoisvoittojen rintaman Monacossa mutta tällä kaudella on yksin Verstappenin vastuulla, ja hän on Monacossa aina huonoimmillaan. Monacossa lienee Ferrarin paikka iskeä takaisin hopeataistossa mutta Mersulle se ei pärjää, ellei sitten lähfössä ponkaise edelle.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Toivottavasti Alfa Romeo pääsee vähän paremmin mukaan peliin.

Oli muuten varmaan toiseksi hitain auto tänään.

Tulee muuten todella pitkä kausi seurata Kimin tekemistä.
Kimin onni on se, että seuraavassa kisassa hän pystyy hanskalla korvaamaan autossa olevia puutteita ja sen ansiosta Alfalla on parempi mahdollisuus taistella pisteistä kuin tässä kisassa.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Lähtö tuntuu olevan tärkein ja se meni Hamiltonilta nappiin..Bottas jäi..:(
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1408
Nyt täytyy kyllä sanoa, että mahdollisuudet tuohon ovat häviävän pienet. Tylsä rata. Kuten Barcelonakin.
Ainoat saumat on mielenkiintoiseen kisaan Monacossa on sade tai taktiikkatekoilut.
Lähinnä tarkoitin, että Monacossa on radan luonteesta johtuen yleensä kuitenkin suhteellisen paljon tapahtumia. Kolareita ja osumia tulee herkästi. Sadekeli voi myös Monaocossa sekoittaa pakkaa melkoisesti. Ohitusmahdollisuuksien osaltahan tuo on vielä huonompi kuin Barcelonan rata. Monacossakin Mercedes varmasti on jälleen vahvoilla ja voi olla kisassa täysin voittamaton, jos he saavuttavat aika-ajosta jälleen eturivin lähtöruudut. Vettel ja Verstappen voivat onnistua kiilaaman Mersujen väliin ja Leclerc varmasti on innokas näyttämään kykynsä kotikisassaan. Monacon jälkeen ainakin sitten Kanadassa on paremmin Monacoa paremmin F1:lle soveltuva rata ja siellä on yleensä nähty mielenkiintoisia kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Lähinnä tarkoitin, että Monacossa on radan luonteesta johtuen yleensä kuitenkin suhteellisen paljon tapahtumia. Kolareita ja osumia tulee herkästi. Sadekeli voi myös Monaocossa sekoittaa pakkaa melkoisesti. Ohitusmahdollisuuksien osaltahan tuo on vielä huonompi kuin Barcelonan rata. Monacossakin Mercedes varmasti on jälleen vahvoilla ja voi olla kisassa täysin voittamaton, jos he saavuttavat aika-ajosta jälleen eturivin lähtöruudut. Vettel ja Verstappen voivat onnistua kiilaaman Mersujen väliin ja Leclerc varmasti on innokas näyttämään kykynsä kotikisassaan. Monacon jälkeen ainakin sitten Kanadassa on paremmin Monacoa paremmin F1:lle soveltuva rata ja siellä on yleensä nähty mielenkiintoisia kisoja.
Red Bullilla ei riitä downforce Mersun voittamiseen, mutta ovat tod. näk. Ferrareiden edellä Monacossa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Red Bullilla ei riitä downforce Mersun voittamiseen, mutta ovat tod. näk. Ferrareiden edellä Monacossa.
Gasly ei ainakaan ole Monacossa Ferrareiden edellä edes vahingossa. Verstappenilla on usein tapana laittaa autonsa tuhannen päreeksi uima-altaalla, joten häneenkään minulla ei ole luottoa. Seuraava kisa Monacossa voi olla Red Bullin kauden synkkä hetki vaikka auto sopisikin radalle.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lähinnä tarkoitin, että Monacossa on radan luonteesta johtuen yleensä kuitenkin suhteellisen paljon tapahtumia. Kolareita ja osumia tulee herkästi. Sadekeli voi myös Monaocossa sekoittaa pakkaa melkoisesti. Ohitusmahdollisuuksien osaltahan tuo on vielä huonompi kuin Barcelonan rata. Monacossakin Mercedes varmasti on jälleen vahvoilla ja voi olla kisassa täysin voittamaton, jos he saavuttavat aika-ajosta jälleen eturivin lähtöruudut. Vettel ja Verstappen voivat onnistua kiilaaman Mersujen väliin ja Leclerc varmasti on innokas näyttämään kykynsä kotikisassaan. Monacon jälkeen ainakin sitten Kanadassa on paremmin Monacoa paremmin F1:lle soveltuva rata ja siellä on yleensä nähty mielenkiintoisia kisoja.
Onhan se kilpa-autoilun irvikuva kun 5 sek nopeammalla autolla ei pääse ohi.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
268
Aika mälsä kisa joo. Bottaksen paras sauma on siinä pidemmän päälle, että Lewikselle tulee keskeytys ja itselle ei. Ekaa kisaa lukuunottamatta tuntuu yleensä olevan niin, että jos Bottas pääsee johtoon, Lewis roikkuu tiukasti perästi, mutta jos Lewis edellä, pystyy menemään menojaan ja hallitsemaan ilman mitään vaaraa Bottaksesta. Mutta ei tämä vielä ihan selvä peli kyllä ole, joskin Bottaksen kannalta olisi parempi jos Ferkku ja Red Bull pystyisivät paremmin tunkemaan väliin. Toki viime kaudella tästä oli seuraksena se, että Bottas oli monta sijaa välillä perässä. Mersun dominanssi kyllä saisi alkaa vihdoin murenemaan, nyt on menty sitten juuri päinvastaseen suuntaan ja ero vaan pahentunut.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Toivotaan että Mersun ylivoima säilyy koko kauden, sillä Bottaksen ainoa mahdollisuus mestaruuteen ja säännöllisiin voittoihin ylipäätään piilee siinä. Jos väliin tulee Vetteliä ja Verstappenia niin tehtävä vaikeutuu huomattavasti. Järjestyksen ollessa toisin päin väliin ei tietenkään mahdu ketään. Sitä toivoisi Mersun vähitellen katselevan Hamiltonille haastajaa/korvaajaa ihan jo sarjan mielenkiinnon kannalta. Jos Hamilton taas tänä vuonna mestaruuden voittaa, voisi ehkä itsekin alkaa hakemaan haasteita muualta, sen sijaan että leipoo Mersulla helppoja mestaruuksia.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Toivotaan että Mersun ylivoima säilyy koko kauden, sillä Bottaksen ainoa mahdollisuus mestaruuteen ja säännöllisiin voittoihin ylipäätään piilee siinä. Jos väliin tulee Vetteliä ja Verstappenia niin tehtävä vaikeutuu huomattavasti. Järjestyksen ollessa toisin päin väliin ei tietenkään mahdu ketään.
No on melkoista puhetta ottaen huomioon, että Bottas on startannut paalulta kolme kertaa peräkkäin ja Hamiltonin ainoa paalu tällä kaudella on kauden avauksesta Melbournesta. Eli jos väliin olisi joku mahtunut gridillä, niin se olisi useammin ollut Bottasin eduksi. Valtterin pitäisi johtaa tätä kilpasarjaa mutta huonot startit ovat nyt se heikko kohta, mikä syö mieheltä pisteitä. Parempi startti Espanjan GP:ssä olisi voinut johtaa siihen, että Bottas olisi päässyt mukavaan johtoon ykkösmutkassa ja Vettel olisikin haastanut Hamiltonia. Ties vaikka olisi päässyt ohi, olisi tullut pieni osuma tai Hamilton olisi vain menettänyt aikaa samalla tavalla kuin Bottas nyt menetti. Luultavasti Hamilton olisi silti tullut maaliin vähintään kakkosena, mutta helpoin tapa kampittaa Mersuja on päästä startissa edelle. Se on nähty aiemmillakin kausilla, että kun Mersu-mies menettää startissa pari sijaa, niin niiden ottaminen takaisin on paljon vaikeampaa. Ferrarin suoravauhdilla Mercedesin pitäminen takana voi jopa onnistua.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vettel todennut että kaikki kehitysosat ja uusi moottori toimineet hyvin ja auto tuntuu hyvältä.

Eli konsepti ei vaan toimi niin hyvin kuin Mersulla. Uutta autoa rakentamaan, hopi hopi.
 
Ylös