Estonian uppoamisesta 20 vuotta

Lunssila

Well-known member
Olin melkein 2. Luonnollisestikin vietin muijan kaa ja saatin sen takas bussiin kamppiin joka vei sen himaan.

markoj

Custom User
Molin yövuorossa radio päällä ja kuulolla heti ekasta ilmoituksesta, että joku paatti on ongelmissa. Isä seilas tuohon aikaan Tukholma-Tallinna väliä aika tiuhaan, joka aiheutti hieman huolta. Taisin soittaa hälle noin viikon sisään tapahtumasta.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Töissä katsottiin kun helikopteria lensi niin maan perkeleesti merelle ja takaisin. Varastohallikin oli meiltä varattuna kuolleiden säilömistä varten. Utöhän ne niitä sitten vei eikä Hankoon.

Systeri oli pelastustehtävissä tuolla silloin Serenaden kanssa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Miten meinaatte viettää vuosipäivää? Itse katson dokumentteja kyseisestä turmasta. Minua pohdituttaa yksi asia turmaan liittyen: miten vesi pääsi autokannen alapuolella sijaitseville kansille? Teorian mukaan veden ei olisi pitänyt päästä autokannen alapuolelle keulavisiirin irtoamisen myötä ja aluksen olisi pitänyt jäädä kellumaan ylösalaisin. Upposi kuitenkin hyvin nopeasti. Tai ehkä oli vaan niin, että virolainen miehistö käytti alusta väärin (liian kova nopeus) kovassa myrskyssä ja se upposi sen takia. Itse olen sitä mieltä, että hylky olisi pitänyt nostaa ja tutkia perusteellisesti.
Virolaisten syy!

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Olihan tuossa mielenkiintoinen ajanjakso. Muistaakseni ihan vain pari vuotta aikaisemmin ko paatilla menin muutamia kertoja, tosin silloin Wasa King nimisenä ja Vaasasta Uumajaan (muistaakseni Uumajaan). Muutenkin noina vuosina tuli kesäisin mentyä useampiakin kertoja paateilla.
Hurja oli stoori.

DW

2009-2016
Aika perseestä oli laivan suunnittelu. Mitä noita muita on nähnyt, niin komentosillalta on suora näköyhteys keulaan. Ovat varmaan jo vaihtaneet visiiritkin siipioviksi. Mariellasta en ole varma.

Sue_me

Well-known member
Taisipa muuten olla yläasteen kasiluokan taksvärkkipäivä tuolloin.

Olin kaupassa tekemässä kaikkea hyödyllistä ilmaiseksi. Eli lapsityövoimana.

Radiosta kuului silloin tällöin tilannepäivityksiä.

Edson

Well-known member
Vietin jätkän kaa joka saattoi mut bussille kamppiin. En mennyt himaan.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Turman aikaan olin kotona sängyssä nukkumassa. Vuosipäivää vietin kotona hereillä ollen. Mielestäni turma olisi voitu estää toimimalla toisin.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
14-kesäisenä tajusi kuitenki jo jostain jotain, niin olihan tuo aika karu aamuherätys. Verkkokalvoihin on ikuisesti syöpynyt helikopterista kuvattu uutisfilmi jossa nurinperin kääntyneen pelastuslautan päällä retkottaa tusina (tjsp.) vainaata..
1994 oli paska vuosi moninkin puolin

Tolerantti

Well-known member
Sehän tämä yksi saksalainen toimittaja, oliko Jutta Krause tjsp kovasti viritti salaliittoteoriaa Estonian uppoamisesta. Että kyljessä olisi uppoamisen aiheuttanut reikä, joka olisi räjäyttämällä syntynyt. Elokuvankin teki.

Tutkijat pitivät uppoamisen syytä yksiselitteisenä: vettä autokannella ja vesi pääsi aaltoilemaan esteettä. Pelkkä veden massa ei paattia olisi kaatanut.

Mutta onko kyljessä todella reikä? Mitä viralliset tutkijat aiheesta totesivatkaan?

Tolerantti

Well-known member
Luin tutkintaraportin aikoinaan läpi. Ei siellä, muistaakseni, puhuttu mitään mistään reiästä. Mutta saksalaiset salasukeltajat sellaisen löysivät tai olivat löytävinään. Syyttivät virallisia tutkijoita salailusta, oli salaliittoteoriaa yms. Sittemmin kohu laantui.

Tolerantti

Well-known member
Vai KGB:n, kokopään peittävissä piippalakeissa ja keittiöön. :doubtful:

DW

2009-2016
Jjv yrittää kertoa, että mikroaaltouuninsa päästää säteilyä läpi?