Euro F3 2004

  • Viestiketjun aloittaja Xra
  • Aloituspäivämäärä

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ikävää, että heikko starttiruutu selittyi Nicon tapauksessa sillä, että tuomaristo ei ollut kirjannut lauantain aika-ajoja sadekelin aika-ajoiksi ja näin ollen kaikki sadekelin renkaita käyttäneet tiputettiin slickseillä ajaneiden taakse. Tämän takia toinen ruutu vaihtui kuudenteen ruutuun ja toiseen ruutuun nousi kuljettaja, joka ei sitten ajoissa liikkeelle päässytkään.

Tässä vielä linkki TS:n uutiseen asiasta:

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,2,1,0,27:28:29:30,0:0:0:0,0,1:1:1:1,161825,2004-05-01
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Salignon otti hienon voiton ja oli oikeastaan alkua lukuun ottamatta ylivoimainen. Green oli hetkittäin helisemässä Nicon kanssa mutta sitten Nicon vaihteenvaihtovirhe tiputti hänet neljänneksi. Lopussa Lapierre pääsi vielä painostamaan Greeniä ihan mukavasti, mutta ei jostain syystä ollut tänään samanlaisessa vauhdissa kuin eilen. Ilmeisesti päivä ei ollut Lapierren, kun hän kerran menetti ykköstilansa jo startissa huonon lähtönsä takia.

Nico onneksi välttyi suuremmilta virheiltä ja otti tärkeät 5 pistettä ja näin erot kärjessä eivät päässeet kasvamaan kovin suuriksi. Premat sähelsi oikein urakalla sunnuntaina ja sai lopulta vain yhden pisteen ja tippui MM-pisteissä tallikaverinsa Greenin taakse. Nicon kannalta myönteistä on se, että Premat vaikuttaa tekevän helppoja virheitä, ja Greenkin on toistaiseksi ollut parhaimmillaankin vain se toiseksi nopein kuljettaja radalla.

Kiinnostavaa onkin nähdä josko Lapierrestä ja Savignosta olisi tavoittamaan kärkikolmikon. Enää eivät kolme nopeinta kuljettajaa erotu muista niin selvästi, kuin vielä kolmen lähdön jälkeen näytti.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Aika hölmö tapaus se Nicon starttikolari. Tulosruudusta näin tilanteen. Nicon vain ajaa suoraan sen ruutuun jääneen kuljettajan perään yrittämättä väistää ollenkaan. Ois nyt edes jarruttaut ennen sitä. Muut edestä ehtivät väistää, mutta Nico ei edes yrittänyt. Aika hölmö tilanne.
 

JL73

Well-known member
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
66
Juhis sanoi:
Ois nyt edes jarruttaut ennen sitä. Muut edestä ehtivät väistää, mutta Nico ei edes yrittänyt. Aika hölmö tilanne.
Oliskohan mahdollisesti vilkuillut peiliin samaan aikaan. Tuskin kukaan nyt tahallaan perään täysillä vetää :eek:
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Lähdössä olis syytä pitää katse eteenpäin ensimmäiset metrit juuri edellä mahdollisesti "stumppaavan" auton takia. Sitten kun on päässyt kunnolla liikkeelle alkaa peileistä katseleen mistä takana tulevat pyrkii ohi. Kyllä saa vetää Nicon piikkiin melko ison miinuksen siitä startista.

Toisessa lähdössä Nico ajoi mielestäni liian varovaisesti. Olis tarvinnut koittaa aggressiivisemmin ohitusta Greenista, eikä vaan käydä näyttäytymässä kaverin peileissä. En sitten tiedä kuumeniko renkaat liikaa ja tarvi hieman rauhoittaa, kun jossain kohtaa ero Greeniin kasvoi. Sitten varmasti alkoi tulla kiire kun Lapierre alkoi ahdistaa ja tuli valitettava välivapaa. Mutta onneksi piste-erot eivät nyt mahdottomiksi paisuneet Salignonin viedessä korkeimmat pisteet.

Vilanderilla jatkuivat samantyyliset ongelmat kuin Hockenheimissa. Harjoitusten alkupuolella kymmenen nopeimman joukossa, mutta pidon kasvaessa radalla ei Lolan runko jaksa toimia kunnolla. Lisäksi moottoripuolella oli pientä "kipua" koko viikonlopun. Toivotaan että Coloni saisi mahdollisesti apua kehitystyössä muiden F3 sarjojen Lola-tiimeiltä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
RK-62 sanoi:
Nyt täytyy muistaa, että Jamie Green ajoi mukavalla menestyksellä yhden kauden Englannin F3-sarjassa. Voittojakin taisi tulla kauden aikana. Joten tulokas nuorukainen on vain tuon euro-sarjan suhteen.
Okei, näinhän se on. Silti, ei ASM:n kolmikko Green, Premat, Salignon nyt sentään NIIN kovia ole että homma olisi pelkästään kuskista kiinni. Kyllä tallilla homma on tällä hetkellä parhaiten hanskassa. Green on kyllä ihan kova kaveri, mutta Premat ja Salignon eivät mielestäni ole oikeasti niin hyviä että täysin tasavertasilla autoilla pystyisivät paaluihin ja voittoihin.

Olipahan muuten Greeniltä hemmetin törkeät blokkailut. Kaksi linjanvaihtoa vielä oli ymmärrettäviä, mutta kolmas oli jo todella törkeä. Kaikki siis suoralla. Vielä kun lasketaan että mies otti kolmen linjanvaihdon jälkeen optimilinjan kurviin, niin oikeastaan linjanvaihtoja oli jopa neljä. Siis kolme varsinaista blokkausta. Kommentaattorimme mukaan sarjassa vain yksi linjanvaihto on sallittu. Tämä on minulle ollut jo pitkään ihmetyksen aihe: miksei formuloissa (F1, F3) noudateta omia sääntöjä? Siis tuomareiden olisi pitänyt puuttua tuohon Greenin kurvailuun. F1:ssäkin on eräitä jotka eivät todellakaan pitäydy säännöissä, vaan mitään ei tapahdu. Miksi tehdään sääntöpykäliä mutta niistä ei pidetä kiinni?
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No mun mielestä se Greenin linjanvaihtelu ei ollut mitenkään tavatonta. Tuossa sarjassa nähtiin Hockenheimissä paljon pahempiakin temppuja ja niistäkään ei tullut mitään rangaistusta. Olisi ollut Greeniä kohtaan väärin, jos linjaa olisi muutettu hänen kohdallaan. Lisäksi Green ei mielestäni linjanvaihtelulla niinkään yrittänyt estää Nicon ohitusta, vaan tarkoitus oli vaikeuttaa Nicon imussa ajamista. Sitä on tehty joka sarjassa jo vuosikymmeniä, ilman että siinä olisi juurikaan nähty mitään väärää. Asia on sitten eri, kun kuljettajat ajavat edes osittain rinnakkain.

F3:ssa tallien tasoeroilla on merkitystä ja paljon. Varmasti kaikki kärjen tuntumassa ajavat kuskit ovat parhaiden tiimien listoilla. Siinä mielessä en ASM tallia nostaisi Rosbergin tiimin yläpuolelle enkä toisinpäinkään. En tunne näitä nuoria kuskeja juurikaan ja luulen että ei tunne kovin moni muukaan. Toki nyt sarjaa seuratessa kuskit tulevat tunnetuiksi ja kärkiviisikko on mielestäni tehnyt varsin hyvää työtä. Ei sieltä kukaan ole noussut muiden edelle.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
No mun mielestä se Greenin linjanvaihtelu ei ollut mitenkään tavatonta. Tuossa sarjassa nähtiin Hockenheimissä paljon pahempiakin temppuja ja niistäkään ei tullut mitään rangaistusta. Olisi ollut Greeniä kohtaan väärin, jos linjaa olisi muutettu hänen kohdallaan. Lisäksi Green ei mielestäni linjanvaihtelulla niinkään yrittänyt estää Nicon ohitusta, vaan tarkoitus oli vaikeuttaa Nicon imussa ajamista. Sitä on tehty joka sarjassa jo vuosikymmeniä, ilman että siinä olisi juurikaan nähty mitään väärää. Asia on sitten eri, kun kuljettajat ajavat edes osittain rinnakkain.

F3:ssa tallien tasoeroilla on merkitystä ja paljon. Varmasti kaikki kärjen tuntumassa ajavat kuskit ovat parhaiden tiimien listoilla. Siinä mielessä en ASM tallia nostaisi Rosbergin tiimin yläpuolelle enkä toisinpäinkään. En tunne näitä nuoria kuskeja juurikaan ja luulen että ei tunne kovin moni muukaan. Toki nyt sarjaa seuratessa kuskit tulevat tunnetuiksi ja kärkiviisikko on mielestäni tehnyt varsin hyvää työtä. Ei sieltä kukaan ole noussut muiden edelle.
Se on kyllä totta ettei Greenin peippailut olleet mikään poikkeus. Silti ne olivat mielestäni sääntöjen vastaisia, ja niin F3:ssa kuin F1:ssäkin pitäisi mielestäni pitää säännöistä kiinni. Nyt niin ei tapahdu kummassakaan sarjassa.

Ei ASM:n kuskit toki kädettömiä ole, varsinkaan Green. En tietysti ole päässyt varsinaisesti näkemään omin silmin heidän ajoaan ennen tätä vuotta, mutta olen kuitenkin seuraillut pikkuformuloita melko tarkasti Autosportin välityksellä, eikä Premat ja Salignon ole todellakaan olleet mitään muuta kuin hiukan keskimääräistä parempia aiempina vuosina. Green oli mielestäni vakuuttavampi Formula Renaultissa (tai vastaavassa jos meni luokka hiukan pieleen) ja Britannian F3:ssa. Mielestäni ASM:llä on tällä hetkellä samankaltainen etu muihin talleihin kuin Carlin Motorsportilla oli vuonna 2001 Britannian F3:ssa jolloin Sato ja Davidson olivat ylivoimaisia. Sato nyt sentään on ihan hyvä kuski, vaikkei loistava, mutta Davidson... Jotkin ovat kyllä sitä mieltä että Davidson on hyväkin kuski, mutta ei se siltä ole oikein vaikuttanut minusta koskaan.

No, oli miten oli, ASM:llä näyttää kulkevan jokaisessa testissä ja kisaviikonloppuna parhaiten kolmen auton voimalla, mikä siis ihan todennäköisyysmatematiikan nojalla viittaa enemmän tallin vahvuuteen kuin jokaisen kuljettajan vahvuuteen. On todennäköisempää että kuljettajia yhdistävä tekijä on vahvuuden syy kuin että ovat jokainen erikseen niin vahvoja: olkoon todennäköisyys X että talli tai kuljettaja on vahva. On siis todennäköisyys X että tallin autot ovat vahvoja, toisaalta taas on todennäköiysyys X*X*X että kaikki kolme kuljettajaa ovat vahvoja yksistään. Koska X<1 on X>X*X*X tai oikeastaan X>>X*X*X. Jos esim. X=0.5 on X*X*X=0.125, eli todennäköisyys että kaikkien kolmen kuljettajan vahvuus on menestyksen syy on vain neljännes siitä todennäköisyydestä että syy on tallissa itsessään.

Lisäksi on ollut varsin helppo todeta toistaseksi nähtyjen neljän lähdön nojalla, että ASM:n kuljettajista ainoastaan Green on ollut vahva myös kilpailutilanteissa. Salignon ja Premat ovat olleet joka kerta aivan hukassa heti kun eivät saa ajaa kärjessä yksinään omaa ajoaan, kun taas Green on kyennyt ajamaan tiukasti kisaa ja pitämään vauhtinsa tilanteessa kuin tilanteessa. Toisaalta se että ASM-tallin autot, kuljettajasta riippumatta, karkaavat aina kun pääsevät ajamaan rauhassa viittaa siihen että talli on saanut autot parhaaseen iskuun. Nico, joka on ainoa muu kuin ASM-tallin kuljettaja joka on voittanut kilpailun, ei hänkään päässyt karkuun kärjessä ajaessaan, toisin kuin ASM-tallin kuljettajat jotka toisaalta eivät ole pysyneet vauhdissa heti kun ovat joutuneet ajamaan kilpaa toisia autoja vastaan, eikä vain sekuntikelloa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Davidsonista sen verran, että onhan kaveri vetänyt tosi kovia kierrosaikoja perjantain harjoituksissa...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9190
Tänään on vuorossa ensimmäinen Paun kilpailu, jossa Nico on käsittääkseni yhdeksännessä ruudussa. Aika-ajot ajettiin katuradalla kahdessa tasavahvassa ryhmässä siten, että molemmista nopeimmat pääsivät eturiviin jne.

Huomisessa toisessa kisassa lähtöruutu on 3.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9190
Tihkusateessa ajetussa Paun kilpailussa Nico keskeytti Urheilukanavan mainoskatkon aikana.

Voittoon ajoi Premat, kun Salignon ajoi ulos heti kun autot päästettin Safety Carin takaa kunnon vauhtiin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitenkähän tänään meni? Unohdin katsoa kisan, maanantai on outo päivä kilvanajoon. Keskisessä euroopassa tämä päivä on yleinen pyhäpäivä mikä selittää tämän homman.

EDIT: Johan löytyi. Lapierre voitti, Green oli kolmas. Nico ei päässyt maaliin. Tällä tahdilla se f1-paikka on utopiaa ensi kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Nico ajoi seinään kisan alkupuoliskolla melkein samaan aikaan kuin Premat. Ilmeisesti ihan oma virhe, mutta ranskalaisten surkea kuvaus/ohjaustyöskentely ei missään vaiheessa saanut kumpaakaan kolaria kuvaruutuun. Green venytti taas etumatkaa pisteissä. Niin ja keli oli tänään kuiva.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nyt on ajettu kahdeksan kisaa kaudesta. Nico voitti ylivoimaiseen tyyliin kaksi ensimmäistä, mutta nyt on hiljaisempaa. Paun ulosajot menee ilmeisesti täysin omaan piikkiin, joten kyllä sopimusneuvottelut on näillä esityksillä vähintäänkin vaikeat. Suomalainen media sitävastoin on onnistunut hyssyttelemään Nicon omia virheitä ihan mukavasti. Emmä nyt sitä tarkoita, että puukkoa pitäisi lähteä kaivamaan laatikosta ja tuikata selkään. Kyllä näitä suorituksia pitää pyrkiä arvioimaan objektiivisesti ja rehellisesti.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Joo, ei oikein hyvältä näytä Nicon kannalta.
Ylipäätään toi ensimmäinen startti olisi ollut hyvä homma saada kunnialla läpi, oli tosi vaikeat olosuhteet F3:lle.
Ei oikein ole Nicolla näkynyt olevan vauhtia muutenkaan riittävästi, jotenkin vaisun oloista menoa silloin kun radallakin pysyy. Vaikka toki ihan hyvillä sijoilla ajaa, mutta ei oikein tunnu olevan hinkua ohi. Tosin en tiedä miten paljon Team Rosbergin autolla joutuu antamaan tasoitusta.

Ohjaustyö Pausta oli vähintään ala-arvoista, mutta toi Urkkarin selostaja on kyllä aika hyvän oloinen. Jotenkin semmoinen mukava tyyli ja asiantuntemusta maikkarin tiimin jälkeen oikeasti aikalailla messevästi. Lisäksi Vilanderin kommentointi sunnuntain kisasta oli kiva lisä. Kyllä toi selostaja ykköset selostais mennen tullen paremmin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Team Rosberg on yksi parhaista talleista euroF3:ssa ja sen kalusto on ehdottoman kovatasoista.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miksi Vilander ei ole nyt ajellut, onko tietoa ?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
10/20 ajettu ja Nicon kausi alkaa kääntymään yllättävänkin heikkoon suuntaan. Nyt Norisringin kisassa matka päättyi jonkin sortin ulosajo-kolarointi hässäkkään.

Green karkaa kokonaispisteissä mahdottoman tuntuiseen johtoon.

Jamie Green 71
2 Nicolas Lapierre 41
3 Alexandre Prémat 38
4 Eric Salignon 36
5 Nico Rosberg 34
6 Lewis Hamilton 30
Franck Perera * 30
8 Robert Kubica 24
9 Giedo Van Der Garde 17
10 Loic Duval 15
Roberto Streit 15
12 Bruno Spengler * 11
13 Katsuyuki Hiranaka 9
14 Adrian Sutil * 8
15 Alexandros Margaritis 7
16 Daniel La Rosa 6
17 Dennis Furchheim 5
18 Tom Kimber-Smith 2

Nyt olisi pakko voittaa edes muutama kisa. Nicon on mentävä eteenpäin, sillä kolmas kausi F3:ssa ei ole mikään mairitteleva juttu.

Tosin suomalaista mediaa ei Nicon ennako-odotuksiin nähden vaatimaton menestys tunnu haittaavan.
 
Ylös