pmv sanoi:
No mun mielestä se Greenin linjanvaihtelu ei ollut mitenkään tavatonta. Tuossa sarjassa nähtiin Hockenheimissä paljon pahempiakin temppuja ja niistäkään ei tullut mitään rangaistusta. Olisi ollut Greeniä kohtaan väärin, jos linjaa olisi muutettu hänen kohdallaan. Lisäksi Green ei mielestäni linjanvaihtelulla niinkään yrittänyt estää Nicon ohitusta, vaan tarkoitus oli vaikeuttaa Nicon imussa ajamista. Sitä on tehty joka sarjassa jo vuosikymmeniä, ilman että siinä olisi juurikaan nähty mitään väärää. Asia on sitten eri, kun kuljettajat ajavat edes osittain rinnakkain.
F3:ssa tallien tasoeroilla on merkitystä ja paljon. Varmasti kaikki kärjen tuntumassa ajavat kuskit ovat parhaiden tiimien listoilla. Siinä mielessä en ASM tallia nostaisi Rosbergin tiimin yläpuolelle enkä toisinpäinkään. En tunne näitä nuoria kuskeja juurikaan ja luulen että ei tunne kovin moni muukaan. Toki nyt sarjaa seuratessa kuskit tulevat tunnetuiksi ja kärkiviisikko on mielestäni tehnyt varsin hyvää työtä. Ei sieltä kukaan ole noussut muiden edelle.
Se on kyllä totta ettei Greenin peippailut olleet mikään poikkeus. Silti ne olivat mielestäni sääntöjen vastaisia, ja niin F3:ssa kuin F1:ssäkin pitäisi mielestäni pitää säännöistä kiinni. Nyt niin ei tapahdu kummassakaan sarjassa.
Ei ASM:n kuskit toki kädettömiä ole, varsinkaan Green. En tietysti ole päässyt varsinaisesti näkemään omin silmin heidän ajoaan ennen tätä vuotta, mutta olen kuitenkin seuraillut pikkuformuloita melko tarkasti Autosportin välityksellä, eikä Premat ja Salignon ole todellakaan olleet mitään muuta kuin hiukan keskimääräistä parempia aiempina vuosina. Green oli mielestäni vakuuttavampi Formula Renaultissa (tai vastaavassa jos meni luokka hiukan pieleen) ja Britannian F3:ssa. Mielestäni ASM:llä on tällä hetkellä samankaltainen etu muihin talleihin kuin Carlin Motorsportilla oli vuonna 2001 Britannian F3:ssa jolloin Sato ja Davidson olivat ylivoimaisia. Sato nyt sentään on ihan hyvä kuski, vaikkei loistava, mutta Davidson... Jotkin ovat kyllä sitä mieltä että Davidson on hyväkin kuski, mutta ei se siltä ole oikein vaikuttanut minusta koskaan.
No, oli miten oli, ASM:llä näyttää kulkevan jokaisessa testissä ja kisaviikonloppuna parhaiten kolmen auton voimalla, mikä siis ihan todennäköisyysmatematiikan nojalla viittaa enemmän tallin vahvuuteen kuin jokaisen kuljettajan vahvuuteen. On todennäköisempää että kuljettajia yhdistävä tekijä on vahvuuden syy kuin että ovat jokainen erikseen niin vahvoja: olkoon todennäköisyys X että talli tai kuljettaja on vahva. On siis todennäköisyys X että tallin autot ovat vahvoja, toisaalta taas on todennäköiysyys X*X*X että kaikki kolme kuljettajaa ovat vahvoja yksistään. Koska X<1 on X>X*X*X tai oikeastaan X>>X*X*X. Jos esim. X=0.5 on X*X*X=0.125, eli todennäköisyys että kaikkien kolmen kuljettajan vahvuus on menestyksen syy on vain neljännes siitä todennäköisyydestä että syy on tallissa itsessään.
Lisäksi on ollut varsin helppo todeta toistaseksi nähtyjen neljän lähdön nojalla, että ASM:n kuljettajista ainoastaan Green on ollut vahva myös kilpailutilanteissa. Salignon ja Premat ovat olleet joka kerta aivan hukassa heti kun eivät saa ajaa kärjessä yksinään omaa ajoaan, kun taas Green on kyennyt ajamaan tiukasti kisaa ja pitämään vauhtinsa tilanteessa kuin tilanteessa. Toisaalta se että ASM-tallin autot, kuljettajasta riippumatta, karkaavat aina kun pääsevät ajamaan rauhassa viittaa siihen että talli on saanut autot parhaaseen iskuun. Nico, joka on ainoa muu kuin ASM-tallin kuljettaja joka on voittanut kilpailun, ei hänkään päässyt karkuun kärjessä ajaessaan, toisin kuin ASM-tallin kuljettajat jotka toisaalta eivät ole pysyneet vauhdissa heti kun ovat joutuneet ajamaan kilpaa toisia autoja vastaan, eikä vain sekuntikelloa vastaan.