Knoukka
Well-known member
Eurokriisiä liippaavaa joululukemista taloudesta kiinnostuneille eli Charles Fergusonion Rosvojen valtio. Menee lukuun, mutta vielä jouluna ei ennätä.
Tässäkin tapauksessa markkinat toimivat täysin loogisesti. Kun ensiksi luodaan edellytykset ja kannustimet 'holtittomaan' riskinottoon, niin näin myös tapahtuu. Holtiton oli lainausmerkeissä, koska todellisuudessa markkinat luottavat EU-maiden takaavan niiden ottamat riskit (esim. kreikka lainat). Mitä holtitonta siinä on?On tässäkin sopassa aika monta muutakin seikka, kuin Kreikan velkaantuminen. Mun mielestä ehdottomasti suurin syypää on euro- ja EU-intoilijat ja laajentajat, jotka ei välittänyt tehdä järjestelmästä kunnollista vaan päämäärä oli täysin ideologinen ja yksisilmäinen talousalueen laajentaminen.
Tuo onkin se oleellinen asia, EU-maiden olisi tullut alunperin korostaa, ettei maiden lainoilla ole muiden maiden takausta ja sitten pitää siitä kiinni.Holtiton oli lainausmerkeissä, koska todellisuudessa markkinat luottavat EU-maiden takaavan niiden ottamat riskit (esim. kreikka lainat).
http://www.talouselama.fi/uutiset/pelastuspaketti+kannatti+veronmaksajat+jaivat+voitolle/a2159531Pelastuspaketti kannatti: veronmaksajat jäivät voitolle
Talouselämä – STT 43 min. sitten
Yhdysvaltain valtiovarainministeriö myy jäljellä olevan osuutensa vakuutusyhtiö AIG:stä. Osuuden myynti merkitsee sitä, että yhdysvaltalaiset veronmaksajat pääsevät lopulta voitolle yli 140 miljardin euron pelastusoperaatiosta, jolla Yhdysvaltain hallitus esti AIG:n konkurssin vuoden 2008 finanssikriisin aikana.
AIG:n pelastaminen syyskuussa 2008 oli yksi finanssikriisin kiistanalaisimmista ja suurimmista operaatioista. Yhdysvaltain hallitus otti finanssikriisin aikana haltuunsa useita konkurssin partaalla huojuneita yrityksiä.
Ei ole lainkaan yksiselitteistä. Mikäli yritys pelastetaan valtion (veronmaksajien) rahoilla eikä samalla oteta yrityksen omistusta kokonaan tai valtaosin, niin kysymyksessä hölmöys ja lahjoitus aiemmille omistajille, jos taas otetaan niin kyseessä ei ole sosialismi vaan vastikkeen hankkiminen käytetylle rahalle.Euroopassa elää sosialismi ja jenkeissä kapitalismi. Vähän karrikoiden.
Tuosta me ollaan samaa mieltä.Mä nyt ajattelen, että markkinatalouteen kuuluu virheistä maksaminen - ei niiden maksattaminen muilla. Se pitäisi markkinat kurissa huomattavasti paremmin kuin minkään sortin sääntely ja keinotekoisten verokuvioiden asetanta.
Minä en pysty yhtään tajuamaan tätä nykytilannetta, jossa tämä virheistä maksaminen on poistettu yhtälöstä. Ja sitten ihmetellään, että mikähän se on, kun markkinat jyllää ja remuaa.
Tuotahan mä olen vuositolkulla täällä toitottanut, välillä olet ollut eri mieltä välillä samaa mieltä.Valtion toimiminen pelastajana on ok, kunhan vain vanhat omistajat menettävät rytäkässä osuutensa kokonaan tai melkein ja valtio muistaa palauttaa (eli myydä) markkinoille pelastamansa firman.
Päivän paras.Euroopassa elää sosialismi ja jenkeissä kapitalismi. Vähän karrikoiden.
Itse asiassa näin on. Jos pankki pelastaa yrityksen ja ottaa siitä hyvästä suurimman osan osakkeista, niin se on kapitalimia, Jos valtio tekee samoin se on kapitalismia. Molemmissa tapauksissa omistajariski on toteutunut aiemmille omistajille.Päivän paras.
Kun valtio tulee hätiin ja pelastaa yrityksen ja sosialisoi sen itselle, niin se on kapitalismia.
Itseasiassa kapitalismissa valtion ei pitäisi olla minkäänlainen toimija markkinoilla.Itse asiassa näin on. Jos pankki pelastaa yrityksen ja ottaa siitä hyvästä suurimman osan osakkeista, niin se on kapitalimia, Jos valtio tekee samoin se on kapitalismia. Molemmissa tapauksissa omistajariski on toteutunut aiemmille omistajille.
Useimmiten valtio pelastaa yrityksen sen takia, että se tuee kokonaisuudessaan halvemmaksi kuin antamalla sen mennä nurin.
Näissä asioissa on toisinaan nyanssieroja, joista ollaan eri mieltä. Mutta on olen myös lieventänyt kantaani asian suhteen. Tosin vain sillä ehdolla, että valtio ei jää omistajaksi.Tuotahan mä olen vuositolkulla täällä toitottanut, välillä olet ollut eri mieltä välillä samaa mieltä.
Tuo nyt on käytännössä varmaa. Kriisitilanteissa on tärkeintä, että päätöksiä tehdään ja niiden takana ollaan. Ei edes ole niin tärkeää onko päätös hyvä vai huono, kunhan se tehdään. Eurokriisiä nimenomaan on pahentanut jakuva päättämättömyys, jahkailu ja pähkäily sekä puolittaiset päätökset, mitkä eivät ratkaise mitään kuin parin kuukauden ajaksi, sitten taas sama asia tulee tapetille.Minulla on aavistus, että eurokriisissä on vielä pitkä tie kuljettavana.
Just näin! Sama pätee ihan ruohonjuuritasolla.Tuo nyt on käytännössä varmaa. Kriisitilanteissa on tärkeintä, että päätöksiä tehdään ja niiden takana ollaan. Ei edes ole niin tärkeää onko päätös hyvä vai huono, kunhan se tehdään. Eurokriisiä nimenomaan on pahentanut jakuva päättämättömyys, jahkailu ja pähkäily sekä puolittaiset päätökset, mitkä eivät ratkaise mitään kuin parin kuukauden ajaksi, sitten taas sama asia tulee tapetille.
Juuri näin.Valtion toimiminen pelastajana on ok, kunhan vain vanhat omistajat menettävät rytäkässä osuutensa kokonaan tai melkein ja valtio muistaa palauttaa (eli myydä) markkinoille pelastamansa firman.