Euroopan GP 2007: Vapaat harjoitukset

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
Perjantain jälkeen näyttää Räikkösen osalta hyvätä, kuten näytti myös Ranskassa ja Englannissa. McLaren on näyttänyt saaneen Ferraria hieman kiinni ja lauantain aika-ajoista tulee varmaankin erittäin tasaiset. Paalupaikkaan Räikkösellä on kuitenkin kaikki mahdollisuudet, etenkin jos Räikkönen saa vielä kolmossektorin kohdilleen. Räikkönen vähän valitteli, että tuuli häiritsi viimeisellä sektorilla, eikä säädöt olleet parhaat mahdolliset (lähde: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/07/545541).

Massalla näytti olevan Räikköstä enemmän ylimääräistä ohjelmaa, sillä brassi pilasi muutaman nopean kierroksen pieneen ajovirheeseen. Oliko sitten säädöt hakusessa, vai mitä? McLarenit olivat totutun vahvoja, Hamilton olisi saattanut olla jälkimmäisen harjoituksen kärjessä ilman loppuhetkien pyörähdystä, mutta ero Räikköseen ei olisi varmaankaan ollut kovin suuri. Renaultilta tuttua perjantaiesitystä. Eiköhän viikonlopun edetessä Rellut nouse selvästi kympin sakkiin. Toivottavasti uusi etusiipi tuo lisää vauhtia.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
no melkeen sekuntti jäätiin aamun ajoista joten
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
näkikö kukaan ajoiko kimi pehmeillä tuon toisten harjoituksien nopeimman ajan? hämis ajoi ainakin kovemmilla tuon kakkosajan mielestäni.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
jaa a. se ero eikai ole kovin suuri noilla pehmeillä tai kovilla näköjään. mitäköhän olis ollu aika jos hämiksellä olis osunut kohdalleen. kyllä paalu on varmaan kovilla huomenna räkällä. hämis tuntuu olevan aika kova tällä radalla
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
jameson sanoi:
jaa a. se ero eikai ole kovin suuri noilla pehmeillä tai kovilla näköjään. mitäköhän olis ollu aika jos hämiksellä olis osunut kohdalleen. kyllä paalu on varmaan kovilla huomenna räkällä. hämis tuntuu olevan aika kova tällä radalla
Paljon kovia siis mukana: renkaat...paalu...hämis... :p
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
jameson sanoi:
jaa a. se ero eikai ole kovin suuri noilla pehmeillä tai kovilla näköjään. mitäköhän olis ollu aika jos hämiksellä olis osunut kohdalleen. kyllä paalu on varmaan kovilla huomenna räkällä. hämis tuntuu olevan aika kova tällä radalla
Joo en kyllä usko, että Kimi paalua vie, mutta kisan samalla tavalla kuin Silverissäkin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Jotenkin tuntuu että Mäkkärillä haetaan taas Hamiltonia kevyenä paalulle. Joka tapauksessa Ferrari näyttää edelleen vahvimmalta. Ilman teknisiä murheita Kimi hoitaa homman. Rellun ei tarvitsisi paljon parantaa niin monta sijaa olisi otettavissa. Aika pitkä rata ja olikohan 15 autoa sekunnin sisällä, loistavaa.
 

dillinger

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
180
Sijainti
Stadi
jameson sanoi:
mitäköhän olis ollu aika jos hämiksellä olis osunut kohdalleen. hämis tuntuu olevan aika kova tällä radalla
Liika yrittäminen kostautui, ei sitä kande jossitella. Kuka vaan ois ollu nopein, JOS olisi ajanut kovempaa ilman virheitä. Vihdoinkin Hamilton alkaa tekee virheitä. On sitä odotettukkin. Kimi painaa sen verran lujaa, ett alkaa Lewiksen puntti tutajaa :ahem:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
dillinger sanoi:
Liika yrittäminen kostautui, ei sitä kande jossitella. Kuka vaan ois ollu nopein, JOS olisi ajanut kovempaa ilman virheitä. Vihdoinkin Hamilton alkaa tekee virheitä. On sitä odotettukkin. Kimi painaa sen verran lujaa, ett alkaa Lewiksen puntti tutajaa :ahem:
Ja parin virheen jälkeen paineet kasvaa....................
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Hyvältähän tämä näytti, Kimin ajat pitkissä vedoissa oli aika konsistentteja. Mäcci pystyi vetämään yhen kiekan nopeasti ja sitten kierrosajat putosi ihan kivasti.

Kimi jos on ykkös- tai kakkosrivissä niin voittoon on hyvät mahikset. Ferrari toimii kummallakin seoksella tosi hyvin, ihan sama tilanne kun oli Silverissä. Antaa vapausasteita Mäcciä enemmän taktiikan mietintään.

Alonso ihmettelen, samaten Rosbergia mutta ihan eri syistä. Heikki ajaa enää ensi vuoden tallipaikasta, joten Fisiä pitää laittaa turpaan joka kellotetussa sessiossa tästä eteenpäin. Should not be too hard..

Super-Agurit oli taas vauhdissa jossain vaiheessa. Ihan uskomaton talli. Toitsat ja Williamsit vois alkaa siirtämään tätä harjoitusnopeutta kisoihin niin elämä keskikastissa menisi mielenkiintoiseksi.

Toivottavasti olis huomenna Kimin päivä, paalu menis tähän väliin kivasti.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Rapu-70 sanoi:
Hyvältähän tämä näytti, Kimin ajat pitkissä vedoissa oli aika konsistentteja. Mäcci pystyi vetämään yhen kiekan nopeasti ja sitten kierrosajat putosi ihan kivasti.
Taidettiin sitten seurata eri harjoitusta... Kun Kimi, Alonso ja Hamilton ajoivat jonossa pitkää vetoa, oli kaikilla suurin piirtein samat kierrosajat ja kaikki samalla tavalla tasaisen hyviä. Kimi johti kolmikkoa, muttei päässyt karkuun sen kummemmin kuin McLarenit olisivat saaneet parin sekunnin eroa kiinnikään. Ainoat hetkelliset hidastukset kolmikon menossa johtuivat hitaammista autoista.

Keken pojalta myös hyvä suoritus! :thumbup:

Reunaultin uusi etusiipi taitaa olla susi jo syntyessään. :thumbdown
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä nyt ois aika ottaa Kimin paalu, vähän liian jännäksi on menny pari viime kisaa.. Paalu (tai johto lähdön jälkeen) helpottais kummasti Kimin kisaa.. toki ei se "perältä" lähteminen vie voittoa, mutta tekee sen turhan tiukaksi.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
On aika melko selvää, että Räikkönen on painavalla lastilla liikkeellä, auto kun liikkuu painavana mutkissa ulos hitaammin. McLarenilla jälleen kerran pakollinen PR-kierros.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jacobus sanoi:
Perjantain jälkeen näyttää Räikkösen osalta hyvätä, kuten näytti myös Ranskassa ja Englannissa. McLaren on näyttänyt saaneen Ferraria hieman kiinni ja lauantain aika-ajoista tulee varmaankin erittäin tasaiset. Paalupaikkaan Räikkösellä on kuitenkin kaikki mahdollisuudet, etenkin jos Räikkönen saa vielä kolmossektorin kohdilleen. Räikkönen vähän valitteli, että tuuli häiritsi viimeisellä sektorilla, eikä säädöt olleet parhaat mahdolliset (lähde: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/07/545541).

Massalla näytti olevan Räikköstä enemmän ylimääräistä ohjelmaa, sillä brassi pilasi muutaman nopean kierroksen pieneen ajovirheeseen. Oliko sitten säädöt hakusessa, vai mitä? McLarenit olivat totutun vahvoja, Hamilton olisi saattanut olla jälkimmäisen harjoituksen kärjessä ilman loppuhetkien pyörähdystä, mutta ero Räikköseen ei olisi varmaankaan ollut kovin suuri. Renaultilta tuttua perjantaiesitystä. Eiköhän viikonlopun edetessä Rellut nouse selvästi kympin sakkiin. Toivottavasti uusi etusiipi tuo lisää vauhtia.

Keken sanoin; maallikko ei voi sanoa incar-kameran välityksellä juuta eikä jaata kuljettajan ajotyylistä tms. asiaan liittyvästä. Mutta sanonpa kuitenkin. Massa tuntuu ajavan kuin kiskoilla, tavallaan niin lujaa kuin Ferrari antaa myöten. Kimin ajaminen taas näyttää enemmän sellaiselta rajoilla vetämiseltä ja alati jatkuvalta radan ja sen pidon tunnustelulta. Perän pienet lipsumiset sun muut ovat tässä ja nyt, eivätkä siis tule yllätyksenä. Toisin kuin Massan tilanteessa. Kun auto lipeää näennäisen perfektiltä ajolinja/nopeus-akselilta, niin seurauksena on liian suuri korjausliike. Tämä mutu voisi myös selittää sen, miksi Massalla sattui tänään suhteellisen paljon kierrosaikaa verottavia lipsahduksia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Keken sanoin; maallikko ei voi sanoa incar-kameran välityksellä juuta eikä jaata kuljettajan ajotyylistä tms. asiaan liittyvästä. Mutta sanonpa kuitenkin. Massa tuntuu ajavan kuin kiskoilla, tavallaan niin lujaa kuin Ferrari antaa myöten. Kimin ajaminen taas näyttää enemmän sellaiselta rajoilla vetämiseltä ja alati jatkuvalta radan ja sen pidon tunnustelulta. Perän pienet lipsumiset sun muut ovat tässä ja nyt, eivätkä siis tule yllätyksenä. Toisin kuin Massan tilanteessa. Kun auto lipeää näennäisen perfektiltä ajolinja/nopeus-akselilta, niin seurauksena on liian suuri korjausliike. Tämä mutu voisi myös selittää sen, miksi Massalla sattui tänään suhteellisen paljon kierrosaikaa verottavia lipsahduksia.
Mielenkiintoista huomata miten Kimin ajotyyli Bridgestoneilla on kehittynyt. Nyt se pystyy ajamaan tyylillään sivunojassa paremmin kuin ennen, ja sitä Bridgestonella tarvitaan. Mutta vieläkin on sijaa hiomiselle.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
jaa a, en mä kyllä osaa sanoa sen kummemmin mitään ajotyyleistä. kohta ne lauantain harkat alkaa. :)
 
Ylös