Euroopan GP 2009, Valencia - Aika-ajot

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Silloin tällöin kyllä näkee että vain yhden yrityksen tekee. Se voikin olla ihan hyvä taktiikka. Kun kierros osuu nappiin ja kevyempiä mokailee omia kierroksiaan niin siinä voi hyvin olla sijoitus vaikka kahdeksas. Jos ei paalupaikkaan mahdollisuuksia ole kuin ultrakevyellä autolla (Renault/Hungaroring) niin ihan hyvä vaihtoehto tuokin.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Milloinkas pensa määrät julkaistaan? Hyvä hessu, tuli ihan mika häkkinen mieleen tuosta viimeisen vedon raivoamisesta ehkäpä heikissä sittenkin on potenttiaalia...
 

hesus christ

Well-known member
Liittynyt
19.4.2009
Viestit
120
Milloinkas pensa määrät julkaistaan?
Ei näkyny vielä FIAn sivuilla, mutta atlaksen foorumeille oli joku laittanu:

1. Lewis Hamilton – 653,0 kg
2. Heikki Kovalainen – 655,0 kg
3. Rubens Barrichello - 662,5 kg
4. Sebastian Vettel – 654,0 kg
5. Jenson Button – 661,5 kg
6. Kimi Räikkönen – 661,5 kg
7. Nico Rosberg – 665,0 kg
8. Fernando Alonso – 664,5 kg
9. Mark Webber – 664,5 kg
10. Robert Kubica – 657,5 kg
11. Nick Heidfeld – 677,0 kg
12. Adrian Sutil – 672,5 kg
13. Timo Glock – 694,7 kg
14. Romain Grosjean – 679,2 kg
15. Sébastien Buemi – 688,5 kg
16. Giancarlo Fisichella – 692,5 kg
17. Kazuki Nakajima – 702,0 kg
18. Jarno Trulli – 707,3 kg
19. Jaime Alguersuari – 678,5 kg
20. Luca Badoer – 690,5 kg
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Oho, minä ajattelin, että Kimi on kevyin. Aika hyvin hän sitten puristi lopussa. Heikki vähän raskaampi kuin Lewis. Hyvä tulos Heikiltä!

Webberiltä huono tulos.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Huomisen kisan suurin häviäjä on jo tiedossa: kubica. Räikkösen polttoainemäärä ehkä pieni pettymys, tosin en ymmärrä miksei ferrari nyt kokeillut selvästi kevyempää polttoainekuormaa.

Ellei lähdössä kolaroida tai muuten ohiteta karkaa LH suvereeniin voittoon ja mclarenin kaksoisvoittokin teoriassa mahdollinen.

Toivon toki että kimi jollain tavalla puskisi kärjen tuntumaan ekalla kierroksella kuten kuukausi sitten.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
No niin, nyt alkaa olla jotain tolkkuakin noissa Mäkin polttoaine-eroissa. On tosiaan niin, ja oli myös viime kaudella, että jos Heikillä on vain 1 tai 2 kiekkaa enemmän bensaa, Lewis on heti helisemässä aika-ajoissa. Siksi sitä on yleensä jouduttu pistämään Heikille ihan reippaasti enemmän, ettei ala kakkoskuskit hyppiin silmille. Nyt joutu Lewis puristaan ihan kunnolla, ja tais jäädä Heikin virheestä kiinni että paalu ois tullu.

Pelottavasti on kyllä Brawnit raskaammilla autoilla, jos ei Mäkit pääse kunnolla karkuun alussa niin noutaja tulee.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Kyllä kimi veti aika hyvin. oletin et sillä on bensaa vielä vähemmän joten ei ollenkaan huono tilanne huomiseen kisaan ja tää on nyt sit lähdöstä kiinni tää homma.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos varikkokäyntien alkaessa ollaan järjestyksessä Hamilton-Kovalainen, niin ei tarvitse paljoa arvailla, kumpi tulee ensin sisään. Jos Hamiltonillaon mahkut voittaa, niin Heikin ei anneta pilata sitä, ei varmasti.

Red Bulleilla aika vaikeaa.. Barrichellohan voittaa huomenna. :eek!:

Kimillä tekee tiukkaa pitää sijoitus. Jos ajaa samalla sijalla maaliin, niin ihan ok suoritus. Ei ole tallikaveria, johon voisi verrata, niin on vaikea sanoa Kimin suorituksesta oiken yhtään mitään. Raskaalla kuormalla sijoitus oli parempi, kuin kevyellä, joten Q3-suoritus lienee ihan hyvä.
 

yarski

Well-known member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
138
Mikä estää Q3:een selvinnyttä tankkaamasta autoa ihan täyteen ja olla vaikka kokonaan ajamatta Q3:ssa? Tämä nyt on ääriesimerkki jota ei varmasti käytännössä kannata tehdä, mutta ei se yhdenneksitoista jääminen tuo mitään lisäarvoa taktikoinnissa kympin sakkiin selviytymiseen verrattuna.
No alkaa mennä jankkaamiseksi muttakun en malta olla hiljaa. Tottakai on taktinen etu, että halutessaan saa tankata / vrt. ei saa tankata. Sijoilta 10/11 kun lähdetään niin ei ole enää lähtöpaikalla samanmoista merkitystä kuin lähempänä kärkeä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kimillä tekee tiukkaa pitää sijoitus. Jos ajaa samalla sijalla maaliin, niin ihan ok suoritus. Ei ole tallikaveria, johon voisi verrata, niin on vaikea sanoa Kimin suorituksesta oiken yhtään mitään. Raskaalla kuormalla sijoitus oli parempi, kuin kevyellä, joten Q3-suoritus lienee ihan hyvä.
Kimi tuntuu itse olevan äärimmäisen tyytyväinen.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/08/937515

Kimillä ei ole heti edessä Kers-autoja, vaan Vettel ja Button, jotka ei ole kovin hyviä startteja viime aikoina ottaneet ja pääsuora on tarpeeksi pitkä kersin käytölle, joten ihan hyvältä vaikuttaa. No, likainen puoli on.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos varikkokäyntien alkaessa ollaan järjestyksessä Hamilton-Kovalainen, niin ei tarvitse paljoa arvailla, kumpi tulee ensin sisään. Jos Hamiltonillaon mahkut voittaa, niin Heikin ei anneta pilata sitä, ei varmasti.
Ei Heikki pysty varikkokäynnillään mitenkään pilaamaan Lewisin kisaa. Lewisillä on siinä vaiheessa yli 8 sekunnin kaula. Mutta toinen syy Heikin ottamiseen ensin löytyy: tankkauslaitteiston testaaminen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ei Heikki pysty varikkokäynnillään mitenkään pilaamaan Lewisin kisaa. Lewisillä on siinä vaiheessa yli 8 sekunnin kaula.
Samansuuntaista itsekin veikkaisin. tosin turva-autosta vielä mahdotonta sanoa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tais olla ekassa sektorissa kymmenyksen perässä ja toisessa sektorissa kymmenyksen nopeampi, eli tiukalle se ois menny.
Mutta se kolmannen sektorin ajo oli todella todella lentävää. Veikkaan, jos mutka olisi mennyt kunnolla niin olisi mennyt puolella sekunnilla kärkeen. Tosi paljon aikaa siinä mutkassa meni kun joutui kunnolla kaasulta hölläämään eikä saanut heti hanaa tiskiin.

Mutta parempi McLarenin kannalta näin. Hamilton saattaisi olla nopeampi, joten Kovis voisi hidastella edessä ja pitäisi ehkä kuitenkin päästää ohi. Toisaalta jos Kovis pysyys lähellä Hamiltonia, niin erittäin hyvä kisan kannalta. Uskon, että nyt annetaan Heikin voittaa. Koska kuten JJ sanoi, mitä järkeä muuten on vaatia tuloksia? Hamilton ei edes taistele mestaruudesta.:thumbdown

jarno123 sanoi:
Milloinkas pensa määrät julkaistaan? Hyvä hessu, tuli ihan mika häkkinen mieleen tuosta viimeisen vedon raivoamisesta ehkäpä heikissä sittenkin on potenttiaalia...
Kyllä, parhaat suomalaiset aika-ajajat, ja koko maailmastakin ihan kärkeä. Kimiltä huippusuoritus ja toivottavasti lähtö menee hyvin = ei kolareita. Niin itse kuvittelisin, että tämän radan likainen puoli ei olisi kovin likainen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Huomisen kisan suurin häviäjä on jo tiedossa: kubica.
Totta, takana olevilla bensaa vaikka millä mitalla ja tuolla radalla ei ohiteta ketään. Taitaa Heidfeld vetää jälleen kerran niskalenkin tallikaveristaan.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Suomalaisittain hyvä aika-ajo, bensamäärät oli kyllä hyvät. Harmi Heikin kannalta ettei ihan voittanut Hamiltonia. Toivottavasti likaselta puoleltakin pääse hyvin liikkeelle, että pysyy hyvät suomalaissijoitukset.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Niin Hamiltonilla tais olla kuitenkin 2 kierrosta kevyempi taktiikka. Lewis vaan ajoi suoraan varikolle viimeiseltä nopealta Heikin jäädessä taakse ja näin pystyi säästämään yhden kierroksen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Pistäkääs nyt tietonikkarit faktaa pöytään: Likaisen puolen ja KERS:n vaikutus startissa?
21 egee ja 50 senttiä. Noin suurinpiirtein. Lähellä mutkaa +1,5%, johon vielä eteiskammiovärinän tuottama etu 1,3%. Näillä arvoilla mennään lähelle äärimmäisen kutkuttuvaan totuutta. Fakta.
 
Ylös