F-1 tekee kuolemaa

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formula-1 tekee kuolemaa. Standardoinnit ja rahoituspohjan putoaminen tappavat ykköset. Jatkossa sarja tipahtaa kymmenien muiden standardiautoluokkien sekaan. Ecclestone, muut markkinointioikeuksia hallitsevat tahot ja FIA tulevat tekemään kaikkensa, ettei ykkösten globaali mielenkiinto laske. Lypsävä lehmä yritetään pitää hengissä mahdollisimman pitkään. Autojen vakiointi ja suurten autotehtaiden mielenkiinnon lopahtaminen kuitenkin tekevät tehtävänsä. Kun sponsorirahat lähtevät laskuun on itseään ruokkiva syöksykierre valmis. Televisiointioikeuksien hinta alkaa laskea ja hyvin nopeasti F1 on yhdellä, tai korkeintaan kahdella, mantereella ajettava vakioautosarja.

Tätä kehitystä on juuri nyt mahdotonta pysäyttää. Mikäli lisää talleja putoaa, asettaa mahdollinen vaatimus kolmansien autojen ajattamisesta pienemmät tallit melkoiseen ahdinkoon. On vaikea uskoa, että vallitsevassa ilmapiirissä löytyisi Hondan jäämistölle jatkaja. Ja vaikka löytyisikin, saattaa lääke olla vain väliaikainen.

Harmi :frown:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Höpöhöpö, rikkaat on porskuttanu eteenpäin aina, onpa lama tai ei. Turhanpäiväistä höpinää ja pelkoa. Joku sheikki tulee ja rahoittaa ex-Hondan toiminnan tai sit Briatore pyörittää Bernie avustuksella jotai jämätallia sen aikaa kunnes mukaan tulee jälleen joitain yksittäisiä yrittäjiä tai joku muu autotehdas.

Standardeja on ykköset ollut täynnä aina, sekään ei muutu mihinkään.

Tämän tyyppiset höpinät vaan lisäävät jotai lamakammoa. Kohta kaikki kakaratkin laittavat karkkirahansa siltä varoilta säästön jos ei seuraavalla viikolla saiskaan karkkirahoja.

Just kun pitäis olla niinku normaalisti, niin tällanen massaliike höpinöineen saa ihmiset käyttäytymään naurettavasti :yuck:
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
F1:nen on ampunut itseään jalkaan jo hyvin pitkään. Viimeistään siinä vaiheessa kun autonvalmistajat kiinnostuivat liikaa F1:sistä markkinointikanavana ja alkoviat syytää tallien toimintaan 100 miljoonia euroja. Jo silloin kun Toyota tuli omana tallina kisaan mukaan oli hyvin vahvasti keskusteluissa juttua siitä että "mitä sitten kun autotehtaitten kiinnostus F1:ä kohtaan lopahtaa ja ne poistuu areenalta" Silloin loppuu F1:ten toiminta kuin seinään ja siitä on jo pienet merkit nähtävissä. Honda ei tule olemaan ainoa autonvalmistaja joka poistuu areenalta. Seuraava on Toyota-Renault -akselilla. F1:set ovat toimineet viimeiset 10-20 vuotta enemmänkin haavemaailmassa kuin reaalimaailmassa.

Tämä viimeaikoinen kehitys on ainoastaan terveellinen ja luonnollinen kehitys kaikinpuolin.

Mikään maailmassa ei voi kasvaa rajattomasti. Jossain vaiheessa tulee vastaan saturaatiopiste ja sen jälkeen tulee kova lasku.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tällaiset ennustelut taitavat kuulua vapaan puolelle?

Ei F1 mihinkään kuole. Muuttuu vain, niin kuin on aina muuttunut. Ehkä jopa terveempään suuntaan järjettömän kulutusjuhlan jälkeen.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kyseessä on monimutkainen vuorovaikutusketju jonka ymmärtämiseen tarvitaan taloudellista asiantuntijaa, ei moottoriurheilun asiantuntijaa. On naivia kuvitella, että kun kulut ajetaan alas ja tuotetta muutetaan radikaalisti, niin tulot säilyisivät silti entisinä. Raha, markkinointinäkyvyys ja globaali toiminta ruokkivat tällä hetkellä F1-sirkusta. Uusia F-1 ratahankkeita on viime vuosina visioitu ja käynnistelty useita. Millaisia vaikutuksia luulette lajin synkentyvillä talousnäkymillä olevan uusille ratahankkeille? Kysymys on vähän samasta asiasta kuin taloudessa muutenkin, kun sijoittajien usko alkaa hiipua lähtevät osakkeiden hinnat laskuun. Samat lainalaisuudet koskevat sopimuksia kisojen järjestelyistä ja televisiointioikeuksista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun ykkösien ympärillä pyörivä rahamäärä ja investoinnit laskevat, köyhtyy koko laji. Ja köyhä F1 ei enää pyöritä globaalia sarjaa neljällä tai viidellä mantereella. Olisi myös perin outoa jos kaikki edellä mainittu ei vaikuttaisi F1 –sarjan ”kansansuosioon”.

Runsaasti tekohengitystä tullaan näkemään lähiaikoina ja lähivuosina. Olen kuitenkin hyvin skeptinen sen suhteen, voidaanko tällä tekohengityksellä pelastaa ykköset. Jokainen saa tietysti uskoa mitä lystää. Minä kerroin vain oman näkemykseni.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3205
Sijainti
Lahti
Ihan asiaa puhut. Minä uskon, että hypetykseltä ja hybrikseltä katkaistaan siivet ja homma palaa asteittain oikeamittaiseen kuosiinsa. Toivoisin niin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tällaiset ennustelut taitavat kuulua vapaan puolelle?
Aloituksen hämmästyttävän pessimistisestä sävystä huolimatta tämä on kyllä ihan oikeassa paikassa. Olin ulkomailla Hondan lopetusilmoituksen aikaan ja hämmästelin, ettei uutisen tiimoilta oltu F1:n tulevaisuutta koskevaa otsikkoa aikaan saatu.

Törni on ihan oikeassa siinä, että talouspuolella tilanne on vähintäänkin haastava. Kuten jo aikaisemmin jossain otsikossa todettiin, on F1:n oikeudet omistava CVC rahoittanut niiden oston miljardiluokan lainoilla ja taloustilanteen heikentyessä takaisinmaksun rahoittaminen sarjan tuloilla käy äärimmäisen hankalaksi. Tämä on perimmäinen ongelma niin TV-oikeuksien rahanjakoa kuin ratojen kynnysmaksuakin koskien ja näitä kahta kautta talouskriisi vaikuttaa lajin tilanteeseen varsin kokonaisvaltaisesti.

F1 ei kuitenkaan sinänsä vaadi mitään tekohengitystä - kiinnostus on tähän asti ollut yllättävänkin vakaata todella mielenkiinnottominakin vuosina ja minkä tahansa urheilulajin tärkein toimintaedellytys, fanipohja, täten kunnossa. Kriittistä on nyt se, että väistämättä edessä olevat muutokset tehdään niin, että lajia ei viedä pois yleisön luota ja kilpailun tärkeimmät elementit saadaan säilytettyä. Tähän ei aiemminkaan ole vaadittu autotehtaiden mukana oloa nykyisessä laajuudessaan, joten lajilla on ehdottomasti mahdollisuus säilyttää nykyinen asemansa taloustilanteesta riippumatta. Lopputulos voi olla jopa loikka parempaan suuntaan, aika näyttää.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Törni on ihan oikeassa siinä, että talouspuolella tilanne on vähintäänkin haastava. Kuten jo aikaisemmin jossain otsikossa todettiin, on F1:n oikeudet omistava CVC rahoittanut niiden oston miljardiluokan lainoilla ja taloustilanteen heikentyessä takaisinmaksun rahoittaminen sarjan tuloilla käy äärimmäisen hankalaksi. Tämä on perimmäinen ongelma niin TV-oikeuksien rahanjakoa kuin ratojen kynnysmaksuakin koskien ja näitä kahta kautta talouskriisi vaikuttaa lajin tilanteeseen varsin kokonaisvaltaisesti.
Hondaa ostavien sopii siis miettiä, että haluavatko he olla maksumiehinä sijoittajille ja keinottelijoille, jotka tämän koko tilanteen saivat aikaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On naivia kuvitella, että kun kulut ajetaan alas ja tuotetta muutetaan radikaalisti, niin tulot säilyisivät silti entisinä.
Tuskin kukaan niin kuvitteleekaan. Talouskriisiin on tietenkin mukauduttava.

Täälläkin on kummasti Hondan lopetusilmoituksen jälkeen vaienneet vaatimukset sääntöjen vapauttamisesta ja köyhät kyykkyyn-henkinen säästötoimien kritiikki.
Uusia F-1 ratahankkeita on viime vuosina visioitu ja käynnistelty useita. Millaisia vaikutuksia luulette lajin synkentyvillä talousnäkymillä olevan uusille ratahankkeille?
Huonoja tietysti. Tosin viimeisimmillä mukaantulleilla tuskin on hätää. Turkilla voisi olla, mutta se taitaa olla Bernien takaama. Tietysti jos avioero vie Ecclestonen pennoset, niin sitten voi Istanbulin radallekin käydä huonosti. Uusia projekteja lama kyllä kirpaisee. Samaten niitä perinteisimpiä ratoja, joilla on ollut jo nyt tiukkaa.
Kun ykkösien ympärillä pyörivä rahamäärä ja investoinnit laskevat, köyhtyy koko laji. Ja köyhä F1 ei enää pyöritä globaalia sarjaa neljällä tai viidellä mantereella. Olisi myös perin outoa jos kaikki edellä mainittu ei vaikuttaisi F1 –sarjan ”kansansuosioon”.
Ykkönen on pyörinyt ympäri maailmaa paljon pienemmälläkin liikevaihdolla ja onhan tälläkin hetkellä monta köyhempää sarjaa, jotka ajavat 4-5 eri mantereella.

Kansansuosion voisi vaikuttaa tallien väheneminen ja ehkä kisojen radikaali vähentyminen kalenterista (ainakin se vaikuttaisi kokonaiskatsojamääriin, tietenkin), mutta kumpaakaan tuskin nähdään. Leikkauksia tapahtuu etupäässä sellaisissa tallien ym. sidosryhmien kuluissa, joilla ei ole katsojan ja kisan kannalta mitään näkyvää merkitystä.
Tällä kertaa muuttuu parilla mantereella ajettavaksi vakioautosarjaksi.
Ei muutu. Eikä varsin vakioautosarjaksi. Vahvaa standardoimista tapahtuu, mutta ei F1 silti ole lähelläkään yksityyppiluokkaa, joita käytännössä kaikki muut kansainväliset formulaluokat tällä hetkellä ovat. F3:ssa sentään on vielä variointia, mutta Euroseriesissä kaikki ajavat Dallaroilla. Ykkösissä valtaosa tulee jatkossakin rakentamaan autonsa itse, vaikka moottori tulisikin monilla Cosworthilta. Tilannehan on samanlainen kuin 70-luvulla, eikä F1 silloinkaan kuollut, edes maailmaa ravistaneeseen öljykriisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Turkilla voisi olla, mutta se taitaa olla Bernien takaama. Tietysti jos avioero vie Ecclestonen pennoset, niin sitten voi Istanbulin radallekin käydä huonosti.
Ai luulet, että jos Bernie sanoo takaavansa jonkun kisan tms. niin hän takaa sen omalla henkilökohtaisella pankkitilillään? :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ai luulet, että jos Bernie sanoo takaavansa jonkun kisan tms. niin hän takaa sen omalla henkilökohtaisella pankkitilillään? :D
Ecclestone omistaa henkilökohtaisesti Istanbulin radan (tai ainakin osake-enemmistön).
http://www.guardian.co.uk/sport/2007/apr/24/motorsports.sport

F1-busineksensa Bernie siirsi yhdessä vaiheessa vaimonsa nimiin, mutta omistuskuviot ovat sen jälkeen uusjaettu niin monta kertaa, etten tiedä tämänhetkistä tilannetta.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
ecclestonen ainoa tavoite on nousta kaikkien aikojen rikkaimmaksi mieheksi hautausmaalla :mad:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Moni autosarja on kusessa. F1:ssä on tietysti pitkiä sopimuksia, jotka takaavat kituuttamisen vuoden-pari, mutta jos tämä talouskurimus jatkuu ja todennäköisesti syvenee, niin karsinta tulee olemaan raju.

Varmaan ovat Pariisissakin supertyytyväisiä, etteivät suostuneet kisaisäntä ehtoihin.

Heh, heh, vai vielä F2, GP3 -sarjoja puuhattaisiin :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh, heh, vai vielä F2, GP3 -sarjoja puuhattaisiin :D
Huippuhuokea F2 saa talouskriisistä vain onnepotkun persuksilleen. Yht'äkkiä sen houkuttelevuus viisi kertaa kalliimpaan GP2:een verrattuna kohosi huomattavasti. Tiimeille, kuskeille ja sponsoreille ainakin. Olettaen, että valittu autotoimittaja kykenee sitoumuksensa täyttämään.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Huippuhuokea F2 saa talouskriisistä vain onnepotkun persuksilleen. Yht'äkkiä sen houkuttelevuus viisi kertaa kalliimpaan GP2:een verrattuna kohosi huomattavasti. Tiimeille, kuskeille ja sponsoreille ainakin. Olettaen, että valittu autotoimittaja kykenee sitoumuksensa täyttämään.
Nimenomaan tuo!

Ja on uuden sarjan lanseeraaminenkin ja Tv-oikeuksien myyminen varsin haastavaa tässä taloudellisessa tilanteessa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Standardoinnista: Meistä "tosi faneista" moni erottaa autojen muodot ym silmällä, mutta suurin osa katsojista ei huomaisi mitään vaikka ensikaudella 4 tallilla olisi sama auto käytössää omalla värityksellään.

Eli standardointi ei tule olemaan katsojia tappava toiminta, sen takia ei myöskään Fykkösiä tappava toiminta.

Standardointi puolestaan karsii välttämättömiä kustannuksia, eli edellytyksiä pienemmällä budjetilla toimia sarjassa on. Eri asia on se, että käyttääkö joku talli välttämättömän rahan lisäksi lisärahaa.

En ole hetkeäkään huolissaan F1 puolesta.

Ja tämä taantuma/lama ei ole ollenkaan niin paha asia kuin yleisesti ajatellaan, ainakaan mun mielestä. Taantuma on tervettä aina silloin tällöin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Standardoinnista: Meistä "tosi faneista" moni erottaa autojen muodot ym silmällä, mutta suurin osa katsojista ei huomaisi mitään vaikka ensikaudella 4 tallilla olisi sama auto käytössää omalla värityksellään.
Formuloita kannattaa alkaa ajamaan jokamiesluokan folkkarinmoottoreilla ja päälle halvasta muovista tehty nätti karkkipaperi. Tuulitunnelit myyntiin ja kallis hiilikuitu helvettiin. Suuret massat eivät erota mitään. "Meitä" asiantuntijoita vähän kirpaisee, mutta siinä kaikki :D
 
Ylös