F-1 tekee kuolemaa

Liittynyt
20.6.2009
Viestit
6
Samalla eliminoidaan "F1", mahdollisesti "maailmanmestaruus" ja iso osa rahavirrasta.
Niinkun tossa aiemmin tuli sanottua niin on mahdollista toisin ilmaisuin kertoa että kyseessä on laajan alueen mestaruus jopa laajemman kuin maailman.

esim. Telluksen, linninradan tai sit se universumin mestaruus.

No joo mutta ehdottomasti ei ole syytä jättää maailmanmestaruus titteliä käyttämättä uudessa sarjassa vaan haetaan joku keino jolla se istutetaan siihen koodistoon.

Vaikka esim. käyttämällä uuden sarjan formuloista termiä kulkuneuvo jolloin jos joku kumma taho on antanut fialle oikeudet määritellä auto kisojen maailmanmestaruudet niin kun nyt kisataankin kulkuneuvojen maailmanmestaruudesta niin se on eri asia.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Jos FOTA ja isot autotehtaat saavat päättää lajista, markkinavoimat ohjaavat lajia täysin, Montezemolon ja Briatoren pullisteluna höystettynä.. onko se sitten parempi kuin Mosleyn ja Ecclestonen pullistelu, mielestäni ei välttämättä.

Niin tai näin, ei F1:sestä saa puhdasta kilpa-autoilua vaikka kuinka haluaisi, raha ratkaisee kaikissa tapauksissa :thumbfh:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
onko se sitten parempi kuin Mosleyn ja Ecclestonen pullistelu, mielestäni ei välttämättä.
Vain poliitikolta voi hakea ehdottomampaa mielipidettä. ;)

Kyllähän FOTA:lla on ihan FIA:n sääntöjen allakin mahdollisuus kiertää tuota FIA:n yksinoikeutta "MM-arvoon." Rallissa WRC:n kilpailija (Mahonen sanokoot mitä lystää) on nimeltään Intercontinental Rally Challenge. Tuolla logiikalla FOTA:n sarja voisi olla vaikka Intercontinental Formula Challenge eli IFC. Tai vaikka Formula Intercontinental eli FI, josta ei enää olisikaan pitkä matka F1:teen.

On myös mahdollista ottaa periamerikkalainen malli ja nimetä sarja "maailman sarjaksi" eli kuten Champ Car teki. Virallisesti tämän sarjan mestarin titteli oli Champ Car World Series Champion, mutta koska tiedämme kuinka paljon se Pariisissa pukumiehiä ja auktoriteettipalvojia yökötti, niin monet käyttivät epävirallista termiä Champ Car World Champion eli Champ Carin maailmanmestari, mikä ei tietenkään ole kenenkään muun mielestä väärin paitsi FIA:n mielikuvitusmaailmassa elävän F1-puritaanien. Esimerkiksi suomalaisessa lehdistössä ja TV:ssä olisi erittäin helppoa lipsauttaa käännöskukkanen, jossa puhuttaisiin "FOTA:n maailmanmestaruussarjasta". Kuka siihen vaatisi oikaisua? Niinpä niin... :rolleyes:

Nähdäkseni tällaiset voivottelut ovat vain niiden harvojen mielessä, jotka ovat joskus syöneet FIA:n syötin ja nyt pelkäävät muutosta. On ollut ilo nähdä monen F1-toimittajan vihdoinkin heräävän koomasta ja näkevän millainen syöpä FIA:n hallintojärjestelmä on moottoriurheilulle. Siis ihmiset vihdoinkin näkevät sen, mitä muiden sarjojen kannattajat ovat kokeneet ja kärsineet FIA:n Messiaan takia. F1 joutaakin ristille. Ja FIA sen mukana.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Eihän FIA täydellinen ole, mutta tuskinpa FOTA:kaan :D
 
Viimeksi muokattu:

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Kyllähän FIA sopii ihan hyvin yksityyppiluokkiin ym. sarjoihin joissa auton- tai moottorinvalmistajilla ei ole niin kovaa kilpailua. Mutta F1:n kaltaisessa sarjassa autonvalmistajilla kuuluu olla valtaa enemmän. WRC:n puolellahan ongelmat on hoidettu erillisellä rallikomissiolla, joka kuuntelee kilpailevien tallien mielipiteitä.

Lueskelin muuten Ruutulippu 1995-kirjaa. Siellä oli jutu eräästä hyvin menestyvästä BPR-nimisestä GT-sarjasta, josta kerrottiin, että sarjaa ei haluta FIA:n alaiseksi...Kuinkas sitten kävikään:frank:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Samalla eliminoidaan "F1", mahdollisesti "maailmanmestaruus" ja iso osa rahavirrasta.

Suurin osa rahavirrasta menee Eccelstonen FOM:lle eli se ei ole pois autonvalmistajilta. FOM sivuuttamalla saatetaan päästä tilanteeseen, jossa perustajatallit saavat enemmän tuloja kuin nykyiset tehdastallit F1:ssä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Täysimittaisesti se kyllä on juuri utopiaa. Laji ei selviä ilman katsojia. Jos se siis aiottaisiin käynnistäa, lippujen täytyisi olla kisapaikoille jo myynnissä, vaan:

tällä hetkellä FOTA hakisi kipeästi:
- Kisapaikat
- Kanavasopimukset
- Järjestysmiehet
- nimi & kilpaluvat
- säännöt
- uusi budjettikattosuunnitelma!
- jne
No eiköhän niitä kisapaikkoja löydy pohjois-amerikasta, etelä-amerikasta, aasiasta, afrikasta, euroopasta ja australiasta. Etelä-manner jätettäköön väliin...

Kisat varmaan järjestyvät suht nopeasti kun rahaa löytyy. Monet maxin ja bernien päähän potkimat kisajärjestäjät varmaan tulevat mielellään uuteen sarjaan ja vieläpä lyhyellä aikataululla.

FOTA:n sarjan ei tarvitse tehdä monivuotisia kanavasopimuksia alkuun ja ne tulevat olemaan varmasti halvempia kuin bernien. Joku paikallinen tv-kanava hoitaa kuvauksen ja ohjauksen. Sitte FOTA hommaa satelliitti-feedin, josta halukkaat kanavat saavat kuvan.

Kisäjärjestäjät hoitavat henkilökunnan kisapaikalle.

Säännöt olisivat tämän vuoden säännöt pienin muutoksin.

Sillä ei ole väliä vaikka sarja tekisi ekana vuonna tappiota, kunhan se vaan saadaan pyörimään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suurin osa rahavirrasta menee Eccelstonen FOM:lle eli se ei ole pois autonvalmistajilta. FOM sivuuttamalla saatetaan päästä tilanteeseen, jossa perustajatallit saavat enemmän tuloja kuin nykyiset tehdastallit F1:ssä.
Tilanne meni ohi jo, mutta vastaan silti.

Bernien mukana olisi mennyt kaikki valmiit voimassaolevat sopimukset, luodut asiakaskontaktit, valmis rakenne, jolla mainos- ja tv-tulot kerätään ja ohjataan (vastaavan luominen ei ole ilmaista), ja ennen kaikkea FOTA lupasi madaltaa maksuja, joten rahavirrat laskisivat sitäkin kautta.

Olisi toki ollut mahdollista, että FOTA olisi joskus tulevaisuudessa päässyt jakamaan yhtä suuria rahamääriä, mutta ihan pian ei niin olisi käynyt.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Bemari ilmoitti lähdöstään, muut harkitsevat. Monien fanejen formuloiden pelastuksesi luulema "sopimus" on osoittautumassa pelkäksi kuplaksi. FIA:n ja FOTA:n näennäinen sopimus ei poistanut ketjun aloituksessa esiin tuomaani ongelmaa. Nykymuotoinen F1 tekee kuolemaa.

Kilpaa ajetaan myös jatkossa, mutta ei entiseen malliin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bemari ilmoitti lähdöstään, muut harkitsevat. Monien fanejen formuloiden pelastuksesi luulema "sopimus" on osoittautumassa pelkäksi kuplaksi. FIA:n ja FOTA:n näennäinen sopimus ei poistanut ketjun aloituksessa esiin tuomaani ongelmaa. Nykymuotoinen F1 tekee kuolemaa.

Kilpaa ajetaan myös jatkossa, mutta ei entiseen malliin.
Riippuu sitä, miten "entiseen malliin" määritellään. Aika paljon on muuttunut niistä päivistä kun minä seuraamisen aloitin, ja F1 voi nykyään paljon paremmin.

Vasta solmittu Concorde-sopimus nyt ainakin jokseenkin takaa sen, että mikään ei olennaisesti muutu vuoteen 2012 mennessä. Paitsi jos kaikki sopimuksen solmineet yksimielisesti niin haluavat.

-Edit- Toit esiin kaksi asiaa: autojen vakioinnin ja tehdastallien kiinnostuksen lopahtamisen.

Ensimmäinen on suoraa seurausta fanien mielipiteestä. Kyselyjen mukaan kuskien merkitystä pitäisi korostaa. Tietysti se sopii myös kaikkien osapuolten yhtäläisesti tukemaan kustannuksien alentamiseen.

Tehdastallien tärkeys lajille jakaa faneja enemmän, mutta tällaiset vanhat jäärät kuten minä pitävät autotehtaita vain tulevina ja menevinä tekijöinä. Niiden osuus tallikartassa nousi 2000-luvulla, mutta oliko se hyvä asia? Kustannukset nousivat pilviin ja lähtöruudukko pieneni minimiin. Omasta mielestäni on parempi, että palataan siihen mitä F1 oli ennen 2000-lukua. Yksityistiimejä ja moottoritoimittajia.

Siinä mielessä "nykymuotoinen F1" saakin tehdä kuolemaa, jos sen kautta palataan "normaalitilanteeseen".
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24226
Sijainti
lappeen Ranta
autojen vakioinnin...

Ensimmäinen on suoraa seurausta fanien mielipiteestä. Kyselyjen mukaan kuskien merkitystä pitäisi korostaa. Tietysti se sopii myös kaikkien osapuolten yhtäläisesti tukemaan kustannuksien alentamiseen...
Mikä muuten mahtaa oikeasti olla auton vakioinnin vaikutus kuskin merkitykseen? Jos/kun se vakioitu auto sopii jollekin kuskille muita paremmin niin mestaruus alkaisi olla aika lailla taputeltu ilman teknisiä ongelmia. Vakioimattomilla autoilla on ainakin jonkinlainen mahdollisuus suunnitella ja rakentaa auto sopivammaksi kullekin kuljettajalla jolloin kuskin vaikutus itse asiassa olisikin suurempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä muuten mahtaa oikeasti olla auton vakioinnin vaikutus kuskin merkitykseen? Jos/kun se vakioitu auto sopii jollekin kuskille muita paremmin niin mestaruus alkaisi olla aika lailla taputeltu ilman teknisiä ongelmia.
Edes täysin vakoioiduissa luokissa säätämistä ei sentään ole vakioitu. Mutta jos tilanne olisi tuo, että jollekin vakioitu auto sopii parhaiten, niin tottahan hän silloin on sen luokan paras ja ansainnut mestaruutensa. Kyllähän kuskilla silloin on ollut tosiaan merkitystä.

Mutta tuo nyt on puhtaasti teoreettista höpinää vaikka minkäänlaista yhtymäkohtaa todellisuuteen.
Vakioimattomilla autoilla on ainakin jonkinlainen mahdollisuus suunnitella ja rakentaa auto sopivammaksi kullekin kuljettajalla jolloin kuskin vaikutus itse asiassa olisikin suurempi.
Mutta silloin kuskien tulokset eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska niitä ei ole tehty vertailukelpoisella kalustolla. Ei pystytyä enää sanomaan mikä oli kuskin vaikutusta ja mikä auton.

Mikä tietysti on totta myös tällä hetkellä F1:ssä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin sen pitää mielestäni ollakin F1ssä. Parhaat kuskit valuu parhaisiin tiimeihin :)
Toki. "Vakiointi" on vähän huono sana ykkösistä puhuttaessa. Moottorit on tasapäistetty ja joitain osia (kuten ECU ja renkaat) vakioitukin, mutta aeropuolella saa kehittää vapaasti (sääntöjen puitteissa, luonnollisesti). Joka tapauksessa autojen suorituskyky on tasoittunut eikä ero ole enää Minardiaikojen 5 sekuntia kierroksella. Jolloin voidaan sanoa kuskin osuuden jonkin verran lisääntyneen. Autot ovat kuitenkin edelleen merkittävämmässä roolissa kuin kuskit.

Onneksi välillä parhaat tiimit puolestaan valuu takajoukkoihin, niin ei tule liian yksitoikkoista. ;)
 
Ylös