F-1 tekee kuolemaa

Poistettu jäsen 5082

Guest
...

Kuitenkin budjetit olivat varmaan jossain ehdotetun kulukaton alapuolella.
Joo no ei ollu varmasti 300 miljoonan budjetteja, mutta suhteutettuna kuitenkin suuria. Rahan arvo muuttuu vuosien varrella ja varmasti tuolloin käytetyt summat oli lähes yhtä suuria suhteutettuna muuhun liiketoiminaan tehdastalleilla.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ei kuulu enää tämän kauden jälkeen. F1:stä tulee tekninen haaste, ei taloudellinen. Se on urheilullinen ratkaisu. Monet liputtavat urheilullisuuden puolesta, mutta eivät näe sitä kulukatossa.
Palaanpa tähän, koska viimeisimmissä 20 viestissä ei olla sanottu oikeastaan mitään muuta järkevää. Tuohan riippuu täysin näkökulmasta. Mielestäni tämän hetkiselle 300 miljoonan budjetilla pyörivälle F1-tallille budjettikatto on nimenomaan taloudellinen haaste, koska tallit ovat tottuneet tekemään asiat niin eri tavalla ja pyrkimään täydellisyyteen periaatteessa "rajattomilla" resursseilla, joten ensimmäinen ongelma budjettikatossa on nimenomaan taloudellinen. Siinä mielessä ymmärrän täysin mm. Di Montezemolon murinan.

Pitkässä juoksussa asia kääntyy tietysti toisinpäin. Uusille talleille budjettikatto on tekninen haaste jo ensi vuoden alussa. Katto määrittää käytössä olevat resurssit, joita täytyy hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti parhaan teknisen tuloksen aikaansaamiseksi. Siinä mielessä budjettikatto olisi hyvä ratkaisu lajin tulevaisuuden kannalta, siis 5-15 vuoden päässä.

Minulle on oikeastaan aivan sama kuinka tässä tulee käymään. Toivon ainoastaan että nämä sääntömuutokset olisivat ainoat isot sääntömuutokset vaikka seuraavan 5 vuoden aikana. Muutoksiin sopeutuminen on joka tapauksessa F1:n kaltaisessa toimintaympäristössä kaikista kalleinta puuhaa. Eikä F1:n identiteetille tekisi ollenkaan pahaa, jos välillä kilpailtaisiin muutama kausi samoilla säännöillä ilman keinotekoisen voimasuhteiden muokkauksen makua jokaisen kauden tai jopa kilpailun jälkeen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
hehe ko lukee noita mosleyn juttuja niin kyllähän jopa bööni tuntuu fiksulta kaverilta tuon helvetin mosleyn rinnalla... Mikä järki on väkisin yrittää runnoa läpi jotain kaks tasosta f1 sarjaa? Kun kaikki on sitä vastaan? Onko tuo mosley ihan retard....
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Mikä järki on väkisin yrittää runnoa läpi jotain kaks tasosta f1 sarjaa? Kun kaikki on sitä vastaan? Onko tuo mosley ihan retard....
Ei se runno enää sitä kaksisääntöistä läpi mikäli maikkariin luottamista, vaan niin matalaa budjettikattoa, joka ei vielä kelpaa osalle talleista

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/879360
"Mosley on nyt kuitenkin taipunut tallien näkemykseen siitä, että kaksilla eri säännöillä ajaminen ei ole hyvä ajatus.

- Olemme kaikki nyt yhtä mieltä siitä, että kaikkien olisi toivottavaa ajaa samoilla säännöillä."
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni tämän hetkiselle 300 miljoonan budjetilla pyörivälle F1-tallille budjettikatto on nimenomaan taloudellinen haaste, koska tallit ovat tottuneet tekemään asiat niin eri tavalla ja pyrkimään täydellisyyteen periaatteessa "rajattomilla" resursseilla, joten ensimmäinen ongelma budjettikatossa on nimenomaan taloudellinen. Siinä mielessä ymmärrän täysin mm. Di Montezemolon murinan.
Budjettikaton ja siihen siirtymisen osalta olet oikeassa. Mutta minä en puhunut kummastakaan, vaan itse F1:stä ja sen haasteen ja luonteen muuttumisesta. Siirtymävaihe toki on monille vaikea.

Vaikkei se todellisuuteen pohjaudukaan, niin minua hieman huvittaa Ferrarin lähtökohta. Ikään kuin "eihän me nyt voida pärjätä tasavertaisista lähtökohdista". ;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kuitenkin budjetit olivat varmaan jossain ehdotetun kulukaton alapuolella.
Joo no ei ollu varmasti 300 miljoonan budjetteja, mutta suhteutettuna kuitenkin suuria. Rahan arvo muuttuu vuosien varrella ja varmasti tuolloin käytetyt summat oli lähes yhtä suuria suhteutettuna muuhun liiketoiminaan tehdastalleilla.
Atlas F1:ssä tulee aina mielenkiintoisia postauksia bookmarkattua:

http://forums.autosport.com/index.php?act=findpost&pid=3419042
http://forums.autosport.com/index.php?act=findpost&pid=3419555

Inflaatiokorjaus ($): http://www.westegg.com/inflation/
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Ei se runno enää sitä kaksisääntöistä läpi mikäli maikkariin luottamista, vaan niin matalaa budjettikattoa, joka ei vielä kelpaa osalle talleista

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/879360
"Mosley on nyt kuitenkin taipunut tallien näkemykseen siitä, että kaksilla eri säännöillä ajaminen ei ole hyvä ajatus.

- Olemme kaikki nyt yhtä mieltä siitä, että kaikkien olisi toivottavaa ajaa samoilla säännöillä."
Ohoh.. MOsleyllä on aivot.. :O
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ohoh.. MOsleyllä on aivot.. :O
Tuplasäännöt perustuivat oletukseen, etteivät nykyiset tallit pysty/halua sopeutua kulukattoon. Tilanne on muuttunut, joten tavoitteetkin ovat muuttuneet. Sääntöjen tasolla tuplasäännöt ovat edelleen olemassa, kukaan ei vain aio osallistua ilman kulukattoa. Ferrari ja Toyota uhittelevat vielä, mutta eivät nekään aio/suostu rajoitetuilla säännöillä ajamaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Budjettikaton ja siihen siirtymisen osalta olet oikeassa. Mutta minä en puhunut kummastakaan, vaan itse F1:stä ja sen haasteen ja luonteen muuttumisesta. Siirtymävaihe toki on monille vaikea.

Vaikkei se todellisuuteen pohjaudukaan, niin minua hieman huvittaa Ferrarin lähtökohta. Ikään kuin "eihän me nyt voida pärjätä tasavertaisemmista lähtökohdista". ;)
Korjasin. :wink:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Vaikkei se todellisuuteen pohjaudukaan, niin minua hieman huvittaa Ferrarin lähtökohta. Ikään kuin "eihän me nyt voida pärjätä tasavertaisista lähtökohdista". ;)
Ferrarin ja muutaman muun tallin asenne ja kiukuttelu on faktisesti täysin perseestä, kuten totesit. Kysymys on kuitenkin monesta muusta asiasta. F1 ei noussut nykyiseen suosioonsa sillä, että tallit ponnistivat tasaveroisista lähtökohdista. Jos tasavertaisuus olisi ollut se midaksen kosketus lajille, niin mitään muuta ei olisi viimeiseen 25 vuoteen nähty kuin tasavertaisuutta.

F1:n riesa on monesti ollut se, että kisoja ja mestaruuksia ratkaistaan muualla kuin radalla. Jatkossa saatamme nähdä sellaisenkin ihmeen, että kisan voittaja tai maailmanmestari leivotaan talleille tehtävässä ylimääräisessä tilintarkastuksessa:)

Itse toivon formuloille parasta, mutta epäilen vahvasti jotain aivan muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ferrarin ja muutaman muun tallin asenne ja kiukuttelu on faktisesti täysin perseestä, kuten totesit. Kysymys on kuitenkin monesta muusta asiasta. F1 ei noussut nykyiseen suosioonsa sillä, että tallit ponnistivat tasaveroisista lähtökohdista. Jos tasavertaisuus olisi ollut se midaksen kosketus lajille, niin mitään muuta ei olisi viimeiseen 25 vuoteen nähty kuin tasavertaisuutta.
Ei tässä tasavertaisuutta haeta, vaan kulujen karsimista, joka kyllä antaa pienemmäkin budjetin tallille paremmat mahdollisuudet menestyä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ei tässä tasavertaisuutta haeta, vaan kulujen karsimista, joka kyllä antaa pienemmäkin budjetin tallille paremmat mahdollisuudet menestyä.
Jep, sen olen kyllä ymmärtänyt. Otin kuitenkin vapauden ottaa kantaa myös tuohon tasavertaisuuteen kun siitä täällä puhuttiin.

Anteeksi jos aiheutin sekaannusta.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ferrari kyllä siirtää monenlaista F1-tekniikkaa katuautoihinsa aika suoraan, joten ymmärrän niitten tirinän. Niitten kisabudjettiin on siis tavallaan laskettu mukaan osa päätuotteitten kehittämiskustannuksista.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ferrari kyllä siirtää monenlaista F1-tekniikkaa katuautoihinsa aika suoraan, joten ymmärrän niitten tirinän. Niitten kisabudjettiin on siis tavallaan laskettu mukaan osa päätuotteitten kehittämiskustannuksista.
Lieneekö jatkossa (kulukaton toteutuessa) homma tehtävä niin päin että esim. vaihdelaatikon uudet teknologiat jne. kehitetään ensin katuautoihin ja sitten siirretään F1:n. Näin saataisiin kehitystyötä tehtyä rikkomatta budjettikattoa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ferrari kyllä siirtää monenlaista F1-tekniikkaa katuautoihinsa aika suoraan, joten ymmärrän niitten tirinän. Niitten kisabudjettiin on siis tavallaan laskettu mukaan osa päätuotteitten kehittämiskustannuksista.
Eikös Ferrari päätuote ole kilpa-autoilu? Jostain muistelen lukeneeni, että Ferrari on ainut autonvalmistaja, joka tekee katuautoja rahoittaakseeni kilpatoimintaa eikä toisinpäin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikös Ferrari päätuote ole kilpa-autoilu? Jostain muistelen lukeneeni, että Ferrari on ainut autonvalmistaja, joka tekee katuautoja rahoittaakseeni kilpatoimintaa eikä toisinpäin.
Päti vielä ehkä 60-luvulla. Ferrari on F1:ssä, jotta se voi myydä lisää autoja. Muu on jotain punaisten lasien läpi katsottua höpötystä.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Eikös Ferrari päätuote ole kilpa-autoilu? Jostain muistelen lukeneeni, että Ferrari on ainut autonvalmistaja, joka tekee katuautoja rahoittaakseeni kilpatoimintaa eikä toisinpäin.
Jaa..? Minä taas olen lukenut asian niin, ettei Ferrari käytä tuotteidensa markkinointiin mitään muuta keinoa kuin kilpa-autoilu. Ykköset yms on näin ollen siis myös niitten "markkinointibudjetissa".
 
Ylös