Ei kuulu enää tämän kauden jälkeen. F1:stä tulee tekninen haaste, ei taloudellinen. Se on urheilullinen ratkaisu. Monet liputtavat urheilullisuuden puolesta, mutta eivät näe sitä kulukatossa.
Palaanpa tähän, koska viimeisimmissä 20 viestissä ei olla sanottu oikeastaan mitään muuta järkevää. Tuohan riippuu täysin näkökulmasta. Mielestäni tämän hetkiselle 300 miljoonan budjetilla pyörivälle F1-tallille budjettikatto on nimenomaan taloudellinen haaste, koska tallit ovat tottuneet tekemään asiat niin eri tavalla ja pyrkimään täydellisyyteen periaatteessa "rajattomilla" resursseilla, joten ensimmäinen ongelma budjettikatossa on nimenomaan taloudellinen. Siinä mielessä ymmärrän täysin mm. Di Montezemolon murinan.
Pitkässä juoksussa asia kääntyy tietysti toisinpäin. Uusille talleille budjettikatto on tekninen haaste jo ensi vuoden alussa. Katto määrittää käytössä olevat resurssit, joita täytyy hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti parhaan teknisen tuloksen aikaansaamiseksi. Siinä mielessä budjettikatto olisi hyvä ratkaisu lajin tulevaisuuden kannalta, siis 5-15 vuoden päässä.
Minulle on oikeastaan aivan sama kuinka tässä tulee käymään. Toivon ainoastaan että nämä sääntömuutokset olisivat ainoat isot sääntömuutokset vaikka seuraavan 5 vuoden aikana. Muutoksiin sopeutuminen on joka tapauksessa F1:n kaltaisessa toimintaympäristössä kaikista kalleinta puuhaa. Eikä F1:n identiteetille tekisi ollenkaan pahaa, jos välillä kilpailtaisiin muutama kausi samoilla säännöillä ilman keinotekoisen voimasuhteiden muokkauksen makua jokaisen kauden tai jopa kilpailun jälkeen.