FIA henkilöityy Mosleyyn, mutta ei se nyt yksin F1:ä hoida, varsinkin, kun miehellä on muitakin hommia.
No näin voisi luulla, ja näin itsekin olen kuvitellut, mutta pahasti näyttää siltä että F1:n kohdalla Mosley vie ja muut vikisee, tai ainakin näin mies yrittää...
Tosin todisteita suuntana tai toiseen ei mulla ole, jotenka turha tästä on jauhaa.
Nykyisellä kulukäytännöllä mukaan ei tulisi uusia talleja. Ja vanhojen (mm. Toyotan ja Renaultin) poistuminen on ollut välitön uhka jo jonkin aikaa, ja Mercedeskin (vaikkei talli olekaan) jatkoi vain täpärästi johtokunnan äänestyksen jälkeen.
Tämä on totta, ja ainahan autotehtaita on tullut & mennyt F1:ssä.
Tosin nyt ensimmäistä kertaa ollaan siinä kohtaa että autotehtaita on mukana todella monta, ja olisi sääli menettää niistä yhtäkään.
Mutta kuitenkin mun mielestä osa F1:n viehätyksestä liittyy siihen kehitykseen (rupesin seuraamaan aktiivijousituksen, ABS:n ja CVT:n aikakaudella kuitenkin)
Ei viitsittäisi mennä itsestäänselvyyksiin. Nopeuksia, erityisesti kaarrenopeuksia piti rajoittaa. Kuten totesin, asiat olisi voitu tehdä toisinkin, mutta lopputulos olisi ollut sama. Väitätkö nyt jälkikäteen, että olisit nostanut peukaloa kierrosrajoituksille ja noille muille ehdottamillesi muutoksille?
Totta, mutta niinkun sanoin, olisi päästy kaarrenopeuksia laskemaan muutenkin
Jos olisi puhuttu säästöistä, tai edes viitattu moiseen puoleen, niin olisin mieluummin nostanut peukalon kierrosrajoitetulle V10:lle (sehän olis pakottanut kehittämään parempia arvoja koneeelle) kuin V8 konetta johon joutuu tekeen kaiken uusiksi, jäähdyttimet, vaihteistot yms...
Turhaa spekulointia tietty jälkikäteen, mutta pitäishän FIA:n ottaa myös jokin vastuu kustannuksien karkaamisesta käsistä (eikä sälyttää peökästään tiimien kontolle) kun sen ideoita noi muutokset on olleet valtaosin...
Siis nythän FIA muka yhtäkkiä pitää itsestäänselvyytenä että kustannuksia pitää leikata, vaikka tämä kustannustason nousu on kestänyt älyttömän pitkään jo, ei sekään täysin järkevää menettelyä kyllä ole...
Kyse on nyt tiimien kustannuksista. Jos olisi standardimoottori, sen kehittäisi tiimien ulkopuolinen taho, eikä se siten vaikuttaisi tiimien talouteen. Moottoria oltaisiin varmaankin jollain aikavälillä muutettu, muttei joka vuosi, eikä se olisi nostanut tiimien kustannuksia.
Totta, pienemmällä päästäisiin, en kiellä sitä. Mutta tosiasia on että vaatii tuohon tilanteeseenkin pääsy rahaa, ja voisiko olla jokin halvempi ratkaisu tähän (esim moottorin kohdalla moottoriteknologian jäädytys pidemmäksi aikaa?) kuin kaikkien autojen laitto uusiksi?
Tarkoitit kuitenkin varmaan sitä, että moottorin ominaisuudet olisi standardoitu, kuten nyt pitkälti on. Vaikka se aluksi vaatiikin investoinnin, sen jälkeen jokavuotinen kehitystyö loppuisi.
Ei vaan ajoin takaa sitä että ulkopuolinen taho (esim. Cossu) kehittäis moottorit jotka sitten ympättäis kaikille talleille kuten kai oli jo jossain skenaariossa mainittu.
Jos pidät tuota Ferrari-esimerkkiä tavoittelemisen arvoisena, niin et tosiaan taida pitää F1:ä teknisenä haasteena.
Juu ja Ei. En nyt suoranaisesti tuota, mutta käy hyvänä esimerkkinä.
Autoa jalostettiin vuosien varrella, ja vaikka F300 ja F2001 eroaakin toisistaan rajusti, niin tosiaan niiden välillä ei tehty yhtä rajua hyppäystä vaan kehitettiin pikkuhiljaa... sitten v. 2002 nähtiin isompi edistyaskel vasta, mitä vikaa tuommosessa syklissä olisi? ja säästyisi rahaakin kun ei jatkuvasti oltaisi muuttamassa väkisin sääntöjä jotta pitää uusia koko auto...
Samallahan idealla mentiin 90-luvun alku, ei sielläkään rajuja hyppäyksiä tehty ja hyvin meni...
(tietty nykyisin tiedetään enempi hiilikuidusta yms, ja aerodynamiikasta eli ei ehkä mahdollistakaan)
No on se parempi kuin tuhansien irtisanominen tehtailla samaan aikaan kun satoja miljoonia syydetään formuloihin. Lisäksi kysymys on imagosta.
Nojoo, toisaalta noi tehtaiden vähennykset tulis jokatapauksessa.
Ei F1-tallin pyörittäminen muuta mitenkään tuotanto-auton kokoamisen kannattuvuutta (siis tietty volyymi nostaa voitto % mutta se auto valmistuu edelleen yhtä huonolla voitto % tehtaalta kuin aiemminkin)
Kyllä autotehtaiden ongelmat tuotannossa on osittain myöskin rakenteellisia, ei siinä ole F1:llä mitään tekoa.
Eli rahan priorisoinnista on kyse, antaahan Toyotakin tuhansille aprhaillaan kenkää, vaan F1:ssä jatketaan, siitä on hyötyä maineen rakentamisessa kuitenkin...
Olet varmasti uutisia sen verran lukenut, että tiedät mitkä asiat ovat kulukaton ulkopuolella. Kulukattoa epäilemättä kiristetään ajan myötä, mutta se koskee edelleenkin kilpailutoimintaa, ei yritystoimintaa.
Juuh, mutta melkein kaikkien tiimien(=yritysten)
ydintoiminta on kilpa-autoilu, eli kilpaileminen.
Ainoastaan Ferrari ja McLaren voi sanoa että yrityksen ydintoiminta ulottuu muuallekin, muut tiimit toimii itsenäisinä yksiköinä joilla ei ole muuta funktiota.
ts. siinä rajoitetaan yritystoimintaa ja tiimin päätösvaltaa omasta toiminnastaan.
Sepä se haaste juuri onkin. Samat rajoitetut lähtökohdat kaikille, ja katsotaan kuka keksii parhaat ideat. Rahalla ei enää voisi mällätä, vaan innovatiivinen suunnittelija pienessä tiimissä voisi luoda voittaja-auton.
Ja taas, markkinavoimat rullaa, paras suunnittelija = paras palkka. Tiimit (kuten SM-liigajoukkueetkin) yrittää saada parhaat suunnittelijat ja parhaat välineet kasaan ja sitä kautta parhaan menestyksen.
Näin se vain toimii, sille ei mitään voi. Ideana kiva, mutta ei moottoriurheilu ole toimivaa budjettikatolla, niin eri tavalla tiimit tekee asioita että tuo ei vain toimi.
Muistetaan että Williamskin oli mukana "asevarustelussa" sen aikaa kunoli huipulla. Niillähän oli ylivoimasesti parhaat tilat 90-luvulla mutta nyt on puheet muuttuneet kun alkaa rahat loppumaan.
Frank Williams sanoi joskus vuosia sitten hyvin että ei kukaan tule heille kertomaan miten paljon saavat itse maksamaansa tuulitunnelia käyttää...
JOs saat sen 200m€ rahan kasaan, niin miksi joku muu joka ei ole osallistunut tiimin pyörittämiseen saisi sanella paljonko saat itse yritykseesi käyttää?
Jos kuvittelee nykyisten sääntöehdotusten johtavan yksityyppiluokkaan, niin on ymmärtänyt asian täysin väärin.
Ei vielä, en sitä tarkoittanutkaan.
Tarkoitin jos homma etenee std. moottorien, vaihteistojen ja KERS:n suuntaan...
Sitten alettais oleen jo liiankin likellä yksityyppiluokkaa.
Minäkin toivon, että autotehtaat pitävät päänsä ja huomaavat, ettei se toimikaan, kun ei asioista päästä yhteisymmärrykseen.
Mä taas toivon että huomaavat pystyvänsä keskenään toimintaan paljon paremmin
Onneksi mielipiteitä saa olla ja niistä saa keskustella
edit. pahoittelen typoja, syytän siitä teknisestä virheestä M. Mosleyn sijaan viinitehdasta