Joo, onhan sielläkin jopa kaksi tehdastallia..Ralli on silti edelleen mielenkiintoista.
Joo, onhan sielläkin jopa kaksi tehdastallia..Ralli on silti edelleen mielenkiintoista.
On vai? Aika kuollut laji se mielestäni nykyisellään on.Ralli on silti edelleen mielenkiintoista.
Tummennettu puhdasta siguainesta.Ihmeellinen lynkkaysmieliala päällä, vaikka Mosley selkeästi ajaa vain lajin parasta. Katsokaa tuo muutama viesti aikaisemmin ollut Mosleyn haastattelu, jos kerran tallit eivät ole aikaisemmin suostuneet neuvotteluun aiheesta, niin mitä Mosleyn nyt pitäisi tehdä? Etenkin, kun talleilla ei edelleenkään ole mitään oikeaa, yhteistä ratkaisua kuluongelman ratkaisemiseksi. Jos talleilla olisi oikeasti ollut mielenkiintoa ongelman ratkaisemiseen, oltaisiin näitä neuvotteluja käyty pitkin kevättä, eikä vasta nyt, kun alka olemaan paskat housuissa.
Öö, nuo säännöthän on muuttuneet tässä kevään mittaan suuntaan jos toiseen. Jos on veto-oikeus, niin miten sitä voidaan käyttää jos se mistä päätetään ei ole edes selvä.MTV3 sanoi:Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ei usko Ferrarin valituksen läpimenoon tiistaina Pariisissa käytävässä oikeusistunnossa.
F1-tallit ja FIA ovat ajautuneet ilmiriitaan ensi kaudella käyttöön otettavasta 45 miljoonan euron budjettikatosta. Ferrari uhkaa lähteä sarjasta, mikäli FIA runnoo uudistuksen nykymuodossaan läpi.
Ferrari katsoo omaavansa sääntömuutoksiin veto-oikeuden, mutta Mosleyn mukaan italialaistallin olisi pitänyt toimia asiassa jo ennen kauden alkua.
-Ferrarin veto-oikeus ei ole enää voimassa. Jos he olisivat halunneet käyttää sitä, niin tämän olisi pitänyt tapahtua 17. maaliskuuta pidetyssä FIA:n kokouksessa. He istuivat siellä kuitenkin hiljaa, kertoi Mosley.
Vaikka kukaan talleista ei nyt ole väläyttänytkään oman sarjan mahdollisuutta, on näkemys tässä kohtaa mielenkiintoinen. Kysymys kuuluu tarvitseeko FIA enemmän nykyisiä talleja vai päin vastoin.Se, kuoleeko F1 - vai jääkö sinne sairaalan sänkyyn ennustamattomaksi ajaksi - riippuu käytännössä protestitallien suunnitelmista. Jos nämä miljardeja voittavan rata-auton suunnittelemiseen vuosien saatossa kuluttaneet tallit tosiaankin laittavat pillit pussiin, tai vaikkapa Ferrari rakentaa nokivasaradieselin Le Mansin ajoihin, F1 voisi tietysti nousta takaisin entiselle tasolleen, kun ihmiset tottuvat USGPE-Cosworthiin, Lola-Cosworthiin, Litespeed-Cosworthiin, jne. ja huomaavat, että mestaruuksista kamppailevat Danica Patrick, Nelson Panciatici ja Pietro Gandolfi... Mutta onko FOTA-talleilla varaa hylätä kalliit tehtaansa ja tuulitunnelinsa? Tuskin, ja mikäli ne perustavat uuden formulasarjan, F1 on erittäin huonossa kilpailuasemassa uusine talleineen. 'F1-legitimiteetti' siirtyy Ferrarin, McLarenin, Renault'n ja Monacon gp:n mukana GPWC:lle.
No aika liki noin se on nytkin, FIA:n kanta tuntuu olevan selkeä, he ovat neuvotteluissa mutta mentaliteetillä "kyllä me uskotaan niiden tajuavan meidän kanta, ja olevan mukana kuitenkin" eli ei aikomustakaan joustaa omalta puoleltaa.No sittenhän asia on roger. Tyhjänpäiväiset neuvottelut voidaan lopettaa (vai?) ja odottaa mitä tapahtuu.
Ferrari, McLaren ja Williams on ykkösten tärkein trio, mutta siitä tärkeimmästä yksittäisestä tallista ei ole mitään epäselvyyttä. Ferrari on ollut ainoana joukkueena mukana MM-sarjan alusta lähtien eikä sen merkitystä autourheilulle ja Formula ykkösille voi täydellisesti sanoin kuvata.En tiedä olenko sitten ainut, mutta minua ei juuri hetkauttaisi Ferrarin poistuminen kuvioista. Lajin seuraamisen kannalta tasaväkinen sarja ja yksityistiimit ovat lajin hengissä pitämisen kannalta tärkein. Olihan niitä Lotuksia, Tyrreleitä ja Brahamiakin, mutta ne korvattiin uusilla tiimeillä. Minun silmissä Ferrari ei ole sen kummoisempi kuin McLaren tai Williams.
Jos Ferrarin poistuminen tapahtuisi, loppuis Montezemolon ainanen leukiminen kuinka tärkeä Ferrari on jne..
Et ole ainoa, ainakin Webslave on kanssasi samaa mieltä.En tiedä olenko sitten ainut, mutta minua ei juuri hetkauttaisi Ferrarin poistuminen kuvioista. Lajin seuraamisen kannalta tasaväkinen sarja ja yksityistiimit ovat lajin hengissä pitämisen kannalta tärkein. Olihan niitä Lotuksia, Tyrreleitä ja Brahamiakin, mutta ne korvattiin uusilla tiimeillä. Minun silmissä Ferrari ei ole sen kummoisempi kuin McLaren tai Williams.
Jos Ferrarin poistuminen tapahtuisi, loppuis Montezemolon ainanen leukiminen kuinka tärkeä Ferrari on jne..
Niitä kuunnellaan ja niiden kanssa neuvotellaan. F1:ssä tallit haluavat omat sääntönsä sanelemalla ja uhkailulla, erityisesti Ferrari. Eihän ne edes halunneet neuvotella asiasta ennen eilistä tapaamista.NohNoh, ensinnäkin jos verrataan jalkapalloon tai jääkiekkoon, niin kyllä sielläkin pelisäännöistä (vaikkakaan ei teknisistä) on mukana päättämässä joukkueet, jotka taas on suoraan verrannollisia talleihin.
Tässä tapauksessa pelastaa. Jos järjetöntä kulurakennetta ei pureta, F1 näivettyisi pian omaan mahdottomuuteensa. Uusia talleja ei saataisi poistuvien tilalle, koska niillä ei olisi minkäänlaisia menestymisen mahdollisuuksia.mustakaari sanoi:Jep. Tappaa ykköset.
Tottakai jokin sarja on aina suurin ja kaunein, mutta silti se on vain kilpasarja, jossa ajetaan tietyillä säännöillä. Se, millaisilla autoilla siellä ajetaan ei loppujen lopuksi ole kovin olennaista, vaikka niin sitkeästi kuvitellaan. Onhan F1 tähänkin asti kokenut vaikka kuinka monta mullistusta. Glamouria ja markkina-arvoa ne eivät ole vieneet.Komea aivopieru, päästäpä toinen? Ykkösten glamour ja markkina-arvo on moottoriurheilussa aivan omaa luokkaansa. Mutta eipä näköjään ole pitkään.
Voisi olla, muttei tule olemaan. Itse asiassa kulukatto tulee luultavasti nopeuttamaan autoja, koska säännöt vapautuvat. Tarkoitin tuolla "millaisilla rilloilla tahansa" sitä, että se on ihan valintakysymys millaisilla päätetään ajaa. F1 ei ole siinä mielessä "jotain ihan muuta" ja tuollaisen ylä- tai ulkopuolella.Legnum sanoi:Tulevaisuudessa F1 sarja voi olla ihan tavallinen "jokamiesluokan" openwheel alasarja ja sitä ylempiä formulaluokkia voi olla useampiakin. Mikäli F1 haluaa pysyä aallonharjalla, ihan millä tahansa rilloilla ei voida ajella.
No samaahan FIA tekee, eihän se Mosleykään hirveesti neuvotellut oleNiitä kuunnellaan ja niiden kanssa neuvotellaan. F1:ssä tallit haluavat omat sääntönsä sanelemalla ja uhkailulla, erityisesti Ferrari. Eihän ne edes halunneet neuvotella asiasta ennen eilistä tapaamista.
Kieltämättä SM-Liiga tai vaikkapa Valioliiga on jossain määrin joukkueiden hallinnoimia yksiköitä, mutta hoitavatko ne omat sääntönsäkin, vai ovatko niissä lajiliittojen alaisia?
Itse olen myös sitä mieltä että "insinöörien kilpailuttaminen samalla rahalla" JA JÄRKEVILLÄ SÄÄNNÖILLÄ on fiksua kaikkien kannalta ja todennäköisesti nopeuttaa autoja ja auttaa lajia terveemmin eteenpäin. Se että mikä on "oikea" rahasumma on jo ihan toinen juttu. Pitääkö rima väkisin laskea niin alas että suunnilleen kuka tahansa bisnesmies pääsee ykkösiin. Minusta ei, sillä se vie ykkösistä sen ei mikä tahansa kilpasarja -statuksen ja hohdon.Itse asiassa kulukatto tulee luultavasti nopeuttamaan autoja, koska säännöt vapautuvat. Tarkoitin tuolla "millaisilla rilloilla tahansa" sitä, että se on ihan valintakysymys millaisilla päätetään ajaa. F1 ei ole siinä mielessä "jotain ihan muuta" ja tuollaisen ylä- tai ulkopuolella.
Ja on otettu. Overtaking Working Group oli tiimeistä muodostettu ja kuluasioitakin on tiimit miettineet. Mutta kun tiimeiltä ei tule selviä yksimielisiä ja toteutettavia ehdotuksia, niin pallo on niiden toimesta annettu FIA:lle. Toki sääntöasiat muutenkin on kattojärjestön heiniä enemmän kuin osallistujien.No samaahan FIA tekee, eihän se Mosleykään hirveesti neuvotellut ole
Tarkotin siis sitä että kyllä teamienkin ajatuksia pitää ottaa huomioon, tehdäänhän niin muissakin lajeissa.
Valtaosa viimeaikaisista uudistuksista on nimenomaan toiminut. KERS on osoittautunut tiimeille ilmeisesti ylivoimaiseksi haasteeksi. Hyödytön se ei ole, insinöörit eivät vain ole onnistuneet saamaan sitä hyötyä irti. Ja nyt sitten itketään, kun olisi mahdollisuus kehittää jotain, kun yleensä itketään sitä, kuinka säännöt rajoittavat kehitystä. FIA ei voi voittaa, jos molemmat kehityslinjat on väärin.varsinkin nyt kun Mosleyn edelliset ideat on epäonnistunu täysin
(mm. KERS:stä hirveet kulut eikä mitään hyötyä, uusia autoja jouduttu rakentamaan vähän väliä "säästöjen" nimissä) niin en yhtään ihmettele miksi tallit alkaa olla kypsänä toimintaan...
Koska tallipaikkoja on vain 13 ja halukkaita enemmän kuin mahtuu, FIA voi kuoria vakavasti otettavat ehdokkaat päältä. Voihan sitä tietysti ajatella niinkin, että Mateschitzin ja Mallyan - ja aikaisemmin vaikkapa Stoddardin - tallit eivät kuuluisi ykkösiin. Itse olen pitänyt tuollaisia privatalleja osana ykkösiä. Niitä on aina ollut.Itse olen myös sitä mieltä että "insinöörien kilpailuttaminen samalla rahalla" JA JÄRKEVILLÄ SÄÄNNÖILLÄ on fiksua kaikkien kannalta ja todennäköisesti nopeuttaa autoja ja auttaa lajia terveemmin eteenpäin. Se että mikä on "oikea" rahasumma on jo ihan toinen juttu. Pitääkö rima väkisin laskea niin alas että suunnilleen kuka tahansa bisnesmies pääsee ykkösiin. Minusta ei, sillä se vie ykkösistä sen ei mikä tahansa kilpasarja -statuksen ja hohdon.
Taitaa tallien sarja just kaatua siihen että eivät yhdessä pysty sopimaan asioista.Tosin jos se tallien yhdessä väsäämä sarja toteutuu, silloinkin tulee jänskättämään kuinka sopuisasti se pyörii.