F-1 tekee kuolemaa

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ja siitä, että pelaajat haluavat yrittää määrittää millä säännöillä pelataan. Ei se niin mene missään muussakaan urheilussa. Vaikkei F1 mitään urheilua olekaan.
NohNoh, ensinnäkin jos verrataan jalkapalloon tai jääkiekkoon, niin kyllä sielläkin pelisäännöistä (vaikkakaan ei teknisistä) on mukana päättämässä joukkueet, jotka taas on suoraan verrannollisia talleihin.
Totta on että eihän pelaajat muuallakaan sääntöjä & rajoja setvi, mutta ei kyllä kuskitkaan F1:ssä.
Tallit kyllä, ja mun mielestä niillä on siihen täysi oikeus.
Tallithan on se taho jotka ottaa taloudellisen riskin liittymällä sarjaan, ei FIA.
FIA:n riskit F1:ssä on aika pieniä, heillähän ei ole mitään kiinni radoissa, tekniikassa, tv-lähetysten teossa, kuskien palkoissa tmv.
Bernie ja tallithan siitä aika pitkälle on vastuussa (ja ratojen omistajat) jotenka miksei myöskin iso osa päätösvallasta kuuluisi heille?

Mielestäni tähän Briatoren kommenttiin on (ainakin minun) helppo yhtyä:
- Tallit ovat formula yksi. Kansainvälisen autoliiton pitäisi olla vain tuomari. Säännöt pitäisi laatia meidän toimestamme, eikä siten, että Max määrää ne puhumatta kenellekään.
(lähde: MTV3:n sivusto)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jos asiat olisivat kuten annat ymmärtää, niin miksi FIA ylipäätään neuvottelee kenenkään kanssa? Miksi FIA ei julkaise sääntöjä ja jää odottamaan ilmoittautumisia sarjaan?
No itseasiassa näinhän FIA (lue: MOsley) on nyt juuri toiminutkin:
Ilmoittanut miten säännöt on vuonna 2010, ja jäänyt odottamaan ilmoittautumisia, pitivät niistä tai eivät.

Tosin nyt neuvottelut on tietty menossa kun kävikin ilmi että teamit ei ajatuksesta oikein pidä :)
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Melko hankala verrata F1:stä muihin urheilulajeihin sääntöjen kirjoittamisessa.

Jos vaikkapa seiväshypyssä ensi kauden sääntöihin kirjoitettaisiin että hypätäänkin seipään sijaan tikapuilla, vauhti otetaan silmät kiinni ja kauden aikana harjoitteleminen on kielletty, niin kyllä siitäkin häly nousisi, ja sääntöjen laatijat joutuisvat neuvottelemaan urheilijoita edustavan tahon kanssa.

Eli pointtina on se, että kaikissa järkevästi johdetuissa lajeissa sääntömuutokset ovat niin hienovaraisia, että niistä ei ole kenenkään tarvista protestoida.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Alan olla niin kyllästynyt Max Mosleyyn että alan olla jo sitä mieltä että näiden tallien pitäisi ilmoittaa pitävänsä taukoa ykkösistä, niin kauan kuin Max on mukana. Ja harkitsevat paluuta siinä vaiheessa kun Max on poissa kuvioista. Jospa sillä saataisiin ukko savustettua pihalle kohtuullisessa ajassa.

Ykkösten suosiohan siinä tietysti kärsii kun pitää vuoden pari kattella Lolan, USGP:n ym outojen tallien ajelua, mutta mitäpä siitä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Alan olla niin kyllästynyt Max Mosleyyn että alan olla jo sitä mieltä että näiden tallien pitäisi ilmoittaa pitävänsä taukoa ykkösistä, niin kauan kuin Max on mukana. Ja harkitsevat paluuta siinä vaiheessa kun Max on poissa kuvioista. Jospa sillä saataisiin ukko savustettua pihalle kohtuullisessa ajassa.

Ykkösten suosiohan siinä tietysti kärsii kun pitää vuoden pari kattella Lolan, USGP:n ym outojen tallien ajelua, mutta mitäpä siitä.
Samaa mieltä, tässä skenaariossa on vain yksi paha puoli.
JOS tiimit lähtee F1:stä on tuloksena:
- ko. tehdastiimien kato vuosiksi (vuosikymmeniksi?) F1:stä
- ko. teamien käynnistämä uusi sarja, joka puolestaan johtaa IRL/CART tyyppiseen sekasortoon useaksi vuodeksi

Tai vaihtoehtoisesti:
- Mosleyn ero pikavauhdilla
- Mosleyn perääntyminen pikavauhdilla
- Mosleyn julkinen nöyryytys (piiskan kanssa? :D) ja perääntyminen

Itse suosisin tuota tehdastiimien perustamaa uutta sarjaa, etenkin jos sinne saataisiin mukaan kaikki merkittävät teamit F1:stä.
Esim juurikin 3 auton ajattaminen muiden paitsi RB & TR tallien toimesta, niin saataisiin radalle tarpeeksi autojakin...
Toisaalta, 3 Brawnia kärjessä ja vain yksi saa voittaa, hmm... noh, olishan se vaihtelua ainakin :)
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Pari kertaa katsoin tuon Mosleyn haastiksen ja kyllä sillä on ihan pointtiakin noissa horinoissa
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuntuu että mosley haluaa vain tehdä jotain merkittävää ennen kuin lopettaa FIA:n johdossa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Melko hankala verrata F1:stä muihin urheilulajeihin sääntöjen kirjoittamisessa.

Jos vaikkapa seiväshypyssä ensi kauden sääntöihin kirjoitettaisiin että hypätäänkin seipään sijaan tikapuilla, vauhti otetaan silmät kiinni ja kauden aikana harjoitteleminen on kielletty, niin kyllä siitäkin häly nousisi, ja sääntöjen laatijat joutuisvat neuvottelemaan urheilijoita edustavan tahon kanssa.

Eli pointtina on se, että kaikissa järkevästi johdetuissa lajeissa sääntömuutokset ovat niin hienovaraisia, että niistä ei ole kenenkään tarvista protestoida.
Tai seipään maksimipituudeksi määrättäisiin 450cm, jotta hypyt eivät karkaisi liian korkeiksi. Metri yli seipään korkeuden on tosimiehen korkeus. Jos joku haluaisi hypätä vapaamittaisella seipäällä, hänen vauhtinsa rajoitettaisiin 20m mittaiseksi. Silloin yli 450cm seipään käyttäjien olisi mahdotonta pärjätä liian hitaan vauhdin vuoksi. Kaikki pakotettaisiin käyttämään lyhyttä seivästä (=kulukattoa). Ei tuollaista tyhmyttä ole varmaan pälkähtänytkään kenekään päähän tehdä.

Tai kreikkalaisroomalaisessa painissa saisi vastustaja painia vapaapainia, jos on 10kg tai enemmän vastustajaansa kevyempi... yms.

Hiihdossa esim. luistelutyylin tullessa käyttöön, ei tehty kaksia sääntöjä, joissa olisi rangaistu jotenkin luistelutyylin käyttäjiä aikasanktiolla tms. Tulivat kahdeksi eri lajiksi.

Mäkihypyssä V -tyylin tullessa käyttöön, siitä aluksi rangaistiin tyylipisteissä, mutta yleistyttyään sanktio poistettiin ja laji säilyi yhtenä lajina, jossa (pitäisi) olla kaikille samat säännöt.

Ei ole kaksien sääntöjen lajeja kovin paljon, ei tule nyt mieleen...
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Oli kyllä yllättävä päätös, en olisi uskonut, että edes Mosley olisi moiseen päätynyt. Kääpä on ilmeisesti ottanut henkilökohtaiseksi missiokseen tuhota F1 ennen eläköitymistään, ja on kyllä kovaa vauhtia pääsemässä tavoitteeseensa.
Mä toisaalta toivon, että lähtöuhkauksen jättäneet tallit toteuttavat uhkauksensa ja perustavat oman sarjan. Max jäisi historiankirjoihin miehenä, joka hautasi F1:n ja ehkä vihdoin saataisiin jokin loppu näihin tappeluihin ja jatkuviin sääntörukauksiin.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
En jaksa väitellä. B ryhmä loppui aikanaaan ja Ralli on silti edelleen mielenkiintoista. Formuloissa ollaan jo aikoinaan vähennetty kustannuksia melkoisesti ja kiinnostavuus on säilynyt. Näin tulee olemaan jatkossakin. Kun uusi nousu tulee niin kulukatot ynm säästöt unohdetaan ja homma jatkuu taas mahtavana ja ainutlaatuisena.

Eli turha panikoida
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
No itseasiassa näinhän FIA (lue: MOsley) on nyt juuri toiminutkin:
Ilmoittanut miten säännöt on vuonna 2010, ja jäänyt odottamaan ilmoittautumisia, pitivät niistä tai eivät.
No sittenhän asia on roger. Tyhjänpäiväiset neuvottelut voidaan lopettaa (vai?) ja odottaa mitä tapahtuu.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ihmeellinen lynkkaysmieliala päällä, vaikka Mosley selkeästi ajaa vain lajin parasta. Katsokaa tuo muutama viesti aikaisemmin ollut Mosleyn haastattelu, jos kerran tallit eivät ole aikaisemmin suostuneet neuvotteluun aiheesta, niin mitä Mosleyn nyt pitäisi tehdä? Etenkin, kun talleilla ei edelleenkään ole mitään oikeaa, yhteistä ratkaisua kuluongelman ratkaisemiseksi. Jos talleilla olisi oikeasti ollut mielenkiintoa ongelman ratkaisemiseen, oltaisiin näitä neuvotteluja käyty pitkin kevättä, eikä vasta nyt, kun alka olemaan paskat housuissa.

Mikään talli ei ole niin tärkeä, että sen pitäisi päästää diktaattorimaisesti päättämään säännöistä, vaikka kuinka uhkailisi sarjan jättämisellä. Ja onhan se jo ennenkin nähty, ettei tallit keskenään pääse yksimielisyyteen yhtään mistään, nytkään eivät suostuneet edes kävelemään yksimielisesti palaverista pihalle, vaikka kaikki on olevinaan niin perseestä! Ilman päättävää tahoa ei moottoriurheilusta tule mitään, sillä kaikki osallistujat ajavat vain omaa etuaan, senpä takia on turha kuvitellakaan, että tallit saisivat sorvattua kaikille sopivat säännöt saatikka pystyisivät pyörittämään omaa sarjaa.

Isoja talleja pelottaa tällä hetkellä se, että kun kulukatto tulee voimaan, alkavat he ottamaan selkään "heikommilta" talleilta, koska eivät voi ostaa rahalla menestystä. Kulukatto antaa mahdollisuuden oikeasti parhaille, niin kuljettajille kuin insinööreille, menestyä parhaiten. Jos vieläpä kulukaton seurauksena tulee vapaammat säännöt ja enemmän talleja, niin kelpaa mulle.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Kuten juhis jo tuossa yllä sanoi, katsokaa ensin tuo Mosleyn haastattelu ja kritisoikaa vasta sitten ensi kauden sääntöjä. Siellä on monia hyviä pointtejä kulukatosta ja sen hyödyllisyydestä. Uusien sääntöjen myötä F1 saattaisi jopa ottaa pienen askeleen taas kohti urheilullisuutta, glamourin sijaan.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Ei tässä ole kyse mistään urheilun hengestä, vaan selviytymistaistelusta. Ja siitä, että pelaajat haluavat yrittää määrittää millä säännöillä pelataan. Ei se niin mene missään muussakaan urheilussa. Vaikkei F1 mitään urheilua olekaan.
Ensinnäkin F1 ei ole millään tasolla rinnastettavissa tavanomaiseen urheiluun kuten yleisurheiluun, sehän on selvää. Kovan rahan lajeissa kuten NHL:ssä pelaajarintaman painostuksella onkin jo saatu tuloksia sääntöuudistuksissa. Monella on varmaan muistissa esim. edellämainitun "kiekkoliigan" kypäräpakko. Lopultahan "vanhat parrat" saivat jatkaa uraansa ilman kypärää pelaamalla. Toisen kerran kypräasia tuli esiin näiden VM pottien kieltämisen yhteydessä, jälleen vanha liitto sai tahtonsa läpi ja mm. Tiki jatkoi palaamista "säääntöjen vastaisella" kypärällä. Esimerkki ei suoranaisesti ole pelisääntö, mutta ensimmäinen mikä mieleeni juolahti. Eikä se saman sarjan palkkakattokaan ihan ilman seurojen mielipidettä muodostunut:D.

Miljardibisnes ei liity FIAan, se on Bernien heiniä. Mosley luultavasti toivoo Ecclestonenkin talousimperiumin murtuvan. Liikaa valtaa väärissä käsissä Maxin kannalta.
Jos F1=miljardibisnes ei FIAaan liity, niin miksi se sitten ottaa siihen kantaa. Itse epäilen Mosleyn käsittäneen natsijutun myötäätunnon osoitukset pahasti väärin. Liian monelta taholta toitotettiin Maxin tehneen äärettömän hyvää työtä F1:n hyväksi ja olevan täysin korvaamaton kaveri. Max otti kehut turhankin tosissaan ja hillittömän itsetunnon hurmiossa tekee nyt omia "korvaamattomiaan" ratkaisuja lajin parantamiseksi. Ongelma on vain se, että aika on ajanut kääpästä ohi ja vanhuuden myötä vääjämättä tuleva sekavuus tekee Maxin päätöksistä ihan pimeitä. Sama pölhööntyminen koskee myös Bernietä. Nämä kaksi on F1:n suurin tulevaisuudenuhka ei esim. raha. Talouskriisinkään aikana se maailmalla seilaava valuutta ei ole hävinnyt minnekkään, se vain vaihtaa taskuja.


Kilpaa tosiaan voidaan ajaa millaisilla rilloilla tahansa, F1:ssäkin.
Tuo on ihan totta. Tulevaisuudessa F1 sarja voi olla ihan tavallinen "jokamiesluokan" openwheel alasarja ja sitä ylempiä formulaluokkia voi olla useampiakin. Mikäli F1 haluaa pysyä aallonharjalla, ihan millä tahansa rilloilla ei voida ajella.


Tämä on ihan yhtä lapsenomainen näkemys kuin ne, jota kritisoit. Romanttinen ajatus siitä, että F1 olisi "jotain aivan muuta" on kuvitelmaa. Se on ihan samanlainen kilpasarja kuin muutkin. OK, vähän vapaampi ja rahakkaampi, mutta ei sen enempää. Samalla tavalla se on realiteettien armoilla kuin muutkin.
Realiteettien armoilla? Miksi sitten väkinäisesti megabudjetit ajetaan alas? Realiteettia on se, että osalta talleista pätäkkää löytyy ja toisilta ei. Miksi realiteetit täytyy romuttaa ja keinotekoisesti arvonalentaa kaikki samalle viivalle, historia siinä samassa. Mikäli maailmasta rahat loppuu (vaikka palaa vahingossa), niin silloinhan F1 köyhtyy evoluution seurauksena.

X1:
Miksi mielestäsi F1:llä on tulevaisuutta vain siinä tapauksessa, että rataa kiertää mahdollisimman suuri määrä, mahdollisimman tasaväkisiä ja mahdollisimman turvallisia autoja tietenkin mahdollisimman vaihtelevissa olosuhteissa. Ja vielä mahdollisimman hiljaista vauhtia, kuitenkin sellaista ettei normaali tv katsoja näe ero 2004 autoihin.

Mitä F1 sarjalle pahimmillaan tapahtuu, jos kulut pysyy korkealla. Viimeiset kymmenen vuotta on jo menty yhden tai kahden tallin komennuksessa ja laji on ollut suomitumpi kuin koskaan aikaisemmin. Jos kovan luokan talleille tulee rahoitusongelmia, niin ne poistuvat kilparadalta ihan ilman budjettikattoa. Tästä evoluutiosta on ihan viimeaikojen kokemuksiakin. Miksi ihmeessä FIAn pitäisi turvata uusien ja paskojen tallien olemassaolo, suosittujen ja osin perinteistenkin tallien arvon kustannuksella. Onko X1 kohdassa esitetyllä tulevaisuudennäkymälle varmasti kysyntää?
 
Ylös