F-1 tekee kuolemaa

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Johan on pelleilyä tämä Mosleyn touhu. Maxilla on valta tainnut kilahtaa nuppiin oikein huolella. Ihmettelen syvästi miten tallit jaksavat katsella moista touhua.. ei luulisi olevan kovin vaikeaa päästä tarvittaessa eroon koko kääpästä.


Ralli on silti edelleen mielenkiintoista.
On vai? Aika kuollut laji se mielestäni nykyisellään on.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ihmeellinen lynkkaysmieliala päällä, vaikka Mosley selkeästi ajaa vain lajin parasta. Katsokaa tuo muutama viesti aikaisemmin ollut Mosleyn haastattelu, jos kerran tallit eivät ole aikaisemmin suostuneet neuvotteluun aiheesta, niin mitä Mosleyn nyt pitäisi tehdä? Etenkin, kun talleilla ei edelleenkään ole mitään oikeaa, yhteistä ratkaisua kuluongelman ratkaisemiseksi. Jos talleilla olisi oikeasti ollut mielenkiintoa ongelman ratkaisemiseen, oltaisiin näitä neuvotteluja käyty pitkin kevättä, eikä vasta nyt, kun alka olemaan paskat housuissa.
Tummennettu puhdasta siguainesta.

Niin. kulujen alentamistahan ei varmasti kukaan ole vastustanut, mutta tapa millä hra. ruoska ohjelmaansa läpi ajaa on nostanut ymmärrettävästi myrskyn tallien joukossa. Kun tallit ovat olleet sopivasti toistensa kurkuissa pitkin kevättä diffuusorien sekä muiden asioiden takia, Mosley on hyödyntänyt sekasortoa ja huseerannut mielin määrin.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
F1 on selvinnyt legendaaristen tallien menetyksistä ennenkin, eikä edes Ferrari yksin voi kaataa F1:tä lähtemällä pois. Tämä on varmaankin selvä juttu. Mutta mitäpä tapahtuu siinä vaiheessa, kun yhtä paitsi kaikki tallit lähtevät ja koko kenttä vedetään uusiksi? Aika monella 'satunnaisella katsojalla' on vaikeuksia katsoa edes tämänhetkistä sarjaa, "kun siellä pärjää vaan jotku ihan tuntemattomat tyypit". Jos Ferrari ja kumppanit lähtevät F1:stä, on laji muutaman vuoden ajan letkuissa kiinni.

Se, kuoleeko F1 - vai jääkö sinne sairaalan sänkyyn ennustamattomaksi ajaksi - riippuu käytännössä protestitallien suunnitelmista. Jos nämä miljardeja voittavan rata-auton suunnittelemiseen vuosien saatossa kuluttaneet tallit tosiaankin laittavat pillit pussiin, tai vaikkapa Ferrari rakentaa nokivasaradieselin Le Mansin ajoihin, F1 voisi tietysti nousta takaisin entiselle tasolleen, kun ihmiset tottuvat USGPE-Cosworthiin, Lola-Cosworthiin, Litespeed-Cosworthiin, jne. ja huomaavat, että mestaruuksista kamppailevat Danica Patrick, Nelson Panciatici ja Pietro Gandolfi... Mutta onko FOTA-talleilla varaa hylätä kalliit tehtaansa ja tuulitunnelinsa? Tuskin, ja mikäli ne perustavat uuden formulasarjan, F1 on erittäin huonossa kilpailuasemassa uusine talleineen. 'F1-legitimiteetti' siirtyy Ferrarin, McLarenin, Renault'n ja Monacon gp:n mukana GPWC:lle.

Ja tartutaanpa nyt vielä siihen, ettei talleilla muissa lajeissa ole sananvaltaa sääntöihin. NHL nostettiin jo esille, ja ketkäs penteleet omistavatkaan kotoisen SM-liigamme? Liigajoukkueet, ja kas kummaa, jos Sport olisi noussut, sen olisi pitänyt maksaa Ässille yhden kauden budjetti liigapaikasta!
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
MTV3 sanoi:
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ei usko Ferrarin valituksen läpimenoon tiistaina Pariisissa käytävässä oikeusistunnossa.

F1-tallit ja FIA ovat ajautuneet ilmiriitaan ensi kaudella käyttöön otettavasta 45 miljoonan euron budjettikatosta. Ferrari uhkaa lähteä sarjasta, mikäli FIA runnoo uudistuksen nykymuodossaan läpi.

Ferrari katsoo omaavansa sääntömuutoksiin veto-oikeuden, mutta Mosleyn mukaan italialaistallin olisi pitänyt toimia asiassa jo ennen kauden alkua.

-Ferrarin veto-oikeus ei ole enää voimassa. Jos he olisivat halunneet käyttää sitä, niin tämän olisi pitänyt tapahtua 17. maaliskuuta pidetyssä FIA:n kokouksessa. He istuivat siellä kuitenkin hiljaa, kertoi Mosley.
Öö, nuo säännöthän on muuttuneet tässä kevään mittaan suuntaan jos toiseen. Jos on veto-oikeus, niin miten sitä voidaan käyttää jos se mistä päätetään ei ole edes selvä.

Kuvastaa vaan vanhan käävän asennetta..."Mosley varma FIA:n voitosta". Toisaalta voisi olla hyvä jos pantaisiin kasaan koko sarja. Säästyisi omaakin aikaa johonkin mielekkäämpään...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Se, kuoleeko F1 - vai jääkö sinne sairaalan sänkyyn ennustamattomaksi ajaksi - riippuu käytännössä protestitallien suunnitelmista. Jos nämä miljardeja voittavan rata-auton suunnittelemiseen vuosien saatossa kuluttaneet tallit tosiaankin laittavat pillit pussiin, tai vaikkapa Ferrari rakentaa nokivasaradieselin Le Mansin ajoihin, F1 voisi tietysti nousta takaisin entiselle tasolleen, kun ihmiset tottuvat USGPE-Cosworthiin, Lola-Cosworthiin, Litespeed-Cosworthiin, jne. ja huomaavat, että mestaruuksista kamppailevat Danica Patrick, Nelson Panciatici ja Pietro Gandolfi... Mutta onko FOTA-talleilla varaa hylätä kalliit tehtaansa ja tuulitunnelinsa? Tuskin, ja mikäli ne perustavat uuden formulasarjan, F1 on erittäin huonossa kilpailuasemassa uusine talleineen. 'F1-legitimiteetti' siirtyy Ferrarin, McLarenin, Renault'n ja Monacon gp:n mukana GPWC:lle.
Vaikka kukaan talleista ei nyt ole väläyttänytkään oman sarjan mahdollisuutta, on näkemys tässä kohtaa mielenkiintoinen. Kysymys kuuluu tarvitseeko FIA enemmän nykyisiä talleja vai päin vastoin.

Ei suuri yleisö formuloita seuratessaan ole kiinnostunut FIA:n formula 1 sarjasta. Yleisö on kiinnostunut Ferrarista, McLarenista, Williamssista, Hamiltonista ja Alonsosta. Ei FIA:n pystyttämää kaukaloa kukaan jaksa tuijottaa jos siellä luistelee pekka ja jussi. Mutta kun jäälle heitetään Gretzky ja Lemieux, niin jo alkaa katsomo täyttyä.

Ja tästä on kysymys F1-sarjassa. Kyllä puulaakisarjaa varmaan jotkut fanaattiset fanit jaksavat edelleen katsoa, mutta kyseessä on eri laji.
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Otsikko ei enää ole ollenkaan liioittelua. Sen verran hurmiossa on Pöörni ja erityisesti Mad Max viime aikoina olleet. Pöörni on nyt ollut kohtuu järkevä viimeiset pari kuukautta, mutta Mosley onkin sitten vuorostaan seonnut. Papparaiset luulee olevansa kaikkitietäviä ja ykkösten pelastajia, mutta pitäisi niitä muitakin kuunnella. Talleilla ja kuskeilla on kuitenkin melko suuri rooli tässä sirkuksessa.

Muut on onneksi pitäneet tarpeeksi painokkaasti kantansa niin Mosleykin joutuu tekemään myönnytyksiä ja Pöörnin pistesekoilut laitettiinkin jo kuriin. Eiköhän se vielä tästä, mutta melkoista myllerrystä on viimeiset puoli vuotta olleet. Pari viikkoa tämä pahin vaihe taitaa vielä jatkua, jokohan sitten voisi keskittyä täysin ratapuolen tapahtumiin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No sittenhän asia on roger. Tyhjänpäiväiset neuvottelut voidaan lopettaa (vai?) ja odottaa mitä tapahtuu.
No aika liki noin se on nytkin, FIA:n kanta tuntuu olevan selkeä, he ovat neuvotteluissa mutta mentaliteetillä "kyllä me uskotaan niiden tajuavan meidän kanta, ja olevan mukana kuitenkin" eli ei aikomustakaan joustaa omalta puoleltaa.

Black Leopard tuossa sanoi aiemmin hyvin, eli tuskin kukaan vastustaa kustannusten alentamista, mutta tapa jolla se tehdään ja tyyli jolla ne leikkaukset viedään läpi on täysin järjettömiä, varsinkin kun "Mad Max:n" edelliset hyvät kustannusleikkaukset on osottautunu mielettömiksi rahakuiluiksi...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
En tiedä olenko sitten ainut, mutta minua ei juuri hetkauttaisi Ferrarin poistuminen kuvioista. Lajin seuraamisen kannalta tasaväkinen sarja ja yksityistiimit ovat lajin hengissä pitämisen kannalta tärkein. Olihan niitä Lotuksia, Tyrreleitä ja Brahamiakin, mutta ne korvattiin uusilla tiimeillä. Minun silmissä Ferrari ei ole sen kummoisempi kuin McLaren tai Williams.

Jos Ferrarin poistuminen tapahtuisi, loppuis Montezemolon ainanen leukiminen kuinka tärkeä Ferrari on jne..
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
En tiedä olenko sitten ainut, mutta minua ei juuri hetkauttaisi Ferrarin poistuminen kuvioista. Lajin seuraamisen kannalta tasaväkinen sarja ja yksityistiimit ovat lajin hengissä pitämisen kannalta tärkein. Olihan niitä Lotuksia, Tyrreleitä ja Brahamiakin, mutta ne korvattiin uusilla tiimeillä. Minun silmissä Ferrari ei ole sen kummoisempi kuin McLaren tai Williams.

Jos Ferrarin poistuminen tapahtuisi, loppuis Montezemolon ainanen leukiminen kuinka tärkeä Ferrari on jne..
Ferrari, McLaren ja Williams on ykkösten tärkein trio, mutta siitä tärkeimmästä yksittäisestä tallista ei ole mitään epäselvyyttä. Ferrari on ollut ainoana joukkueena mukana MM-sarjan alusta lähtien eikä sen merkitystä autourheilulle ja Formula ykkösille voi täydellisesti sanoin kuvata.

Lotus, Tyrrell ja Brabham olivat kieltämättä tärkeitä myös, mutta muistetaan kuitenkin se, että yksikään niistä ei esim. ollut mukana ykkösten ensimmäisestä kaudesta lähtien ja vain Lotus ehti edes avausvuosikymmenellä mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
En tiedä olenko sitten ainut, mutta minua ei juuri hetkauttaisi Ferrarin poistuminen kuvioista. Lajin seuraamisen kannalta tasaväkinen sarja ja yksityistiimit ovat lajin hengissä pitämisen kannalta tärkein. Olihan niitä Lotuksia, Tyrreleitä ja Brahamiakin, mutta ne korvattiin uusilla tiimeillä. Minun silmissä Ferrari ei ole sen kummoisempi kuin McLaren tai Williams.

Jos Ferrarin poistuminen tapahtuisi, loppuis Montezemolon ainanen leukiminen kuinka tärkeä Ferrari on jne..
Et ole ainoa, ainakin Webslave on kanssasi samaa mieltä.

Ferrari nyt sattuu olemaan F1-sarjan seuratuin, legendaarisin ja menestynein talli, mutta kyllähän F1 selviää ilmankin, mutta lopulta taitaa käydä kuin mm-rallille -> ketään ei kiinnosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
NohNoh, ensinnäkin jos verrataan jalkapalloon tai jääkiekkoon, niin kyllä sielläkin pelisäännöistä (vaikkakaan ei teknisistä) on mukana päättämässä joukkueet, jotka taas on suoraan verrannollisia talleihin.
Niitä kuunnellaan ja niiden kanssa neuvotellaan. F1:ssä tallit haluavat omat sääntönsä sanelemalla ja uhkailulla, erityisesti Ferrari. Eihän ne edes halunneet neuvotella asiasta ennen eilistä tapaamista.

Kieltämättä SM-Liiga tai vaikkapa Valioliiga on jossain määrin joukkueiden hallinnoimia yksiköitä, mutta hoitavatko ne omat sääntönsäkin, vai ovatko niissä lajiliittojen alaisia?
mustakaari sanoi:
Jep. Tappaa ykköset.
Tässä tapauksessa pelastaa. Jos järjetöntä kulurakennetta ei pureta, F1 näivettyisi pian omaan mahdottomuuteensa. Uusia talleja ei saataisi poistuvien tilalle, koska niillä ei olisi minkäänlaisia menestymisen mahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Komea aivopieru, päästäpä toinen? Ykkösten glamour ja markkina-arvo on moottoriurheilussa aivan omaa luokkaansa. Mutta eipä näköjään ole pitkään.
Tottakai jokin sarja on aina suurin ja kaunein, mutta silti se on vain kilpasarja, jossa ajetaan tietyillä säännöillä. Se, millaisilla autoilla siellä ajetaan ei loppujen lopuksi ole kovin olennaista, vaikka niin sitkeästi kuvitellaan. Onhan F1 tähänkin asti kokenut vaikka kuinka monta mullistusta. Glamouria ja markkina-arvoa ne eivät ole vieneet.
Legnum sanoi:
Tulevaisuudessa F1 sarja voi olla ihan tavallinen "jokamiesluokan" openwheel alasarja ja sitä ylempiä formulaluokkia voi olla useampiakin. Mikäli F1 haluaa pysyä aallonharjalla, ihan millä tahansa rilloilla ei voida ajella.
Voisi olla, muttei tule olemaan. Itse asiassa kulukatto tulee luultavasti nopeuttamaan autoja, koska säännöt vapautuvat. Tarkoitin tuolla "millaisilla rilloilla tahansa" sitä, että se on ihan valintakysymys millaisilla päätetään ajaa. F1 ei ole siinä mielessä "jotain ihan muuta" ja tuollaisen ylä- tai ulkopuolella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niitä kuunnellaan ja niiden kanssa neuvotellaan. F1:ssä tallit haluavat omat sääntönsä sanelemalla ja uhkailulla, erityisesti Ferrari. Eihän ne edes halunneet neuvotella asiasta ennen eilistä tapaamista.

Kieltämättä SM-Liiga tai vaikkapa Valioliiga on jossain määrin joukkueiden hallinnoimia yksiköitä, mutta hoitavatko ne omat sääntönsäkin, vai ovatko niissä lajiliittojen alaisia?
No samaahan FIA tekee, eihän se Mosleykään hirveesti neuvotellut ole :)
Tarkotin siis sitä että kyllä teamienkin ajatuksia pitää ottaa huomioon, tehdäänhän niin muissakin lajeissa.
Ja säännöistä sen verran että F1:n tekniset säännöt on suoraan yhteydessä teamien kuluihin
(jääkiekossa tuskin vaikuttaa budjetteihin paljoa onko pelissä 2:n vai 1:n päätuomarin malli päällänsä)
varsinkin nyt kun Mosleyn edelliset ideat on epäonnistunu täysin
(mm. KERS:stä hirveet kulut eikä mitään hyötyä, uusia autoja jouduttu rakentamaan vähän väliä "säästöjen" nimissä)
niin en yhtään ihmettele miksi tallit alkaa olla kypsänä toimintaan...
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
FIA:n touhu on ollut eityisen sekavaa viime aikoina. Ennen kauden alkua Eclestonen mitalikiista, epäluotettava ja turha KERS tuli sekaamaan kuvioihin, nyt jo ensikaudelle budjettikatto, jota noudattaville sallittaisiin erilaiset säännöt, ja eikä unohdeta FIA:n ideaa yhteisistä moottoreista.
Eikö FIA voisi uudistaa lajia vähän varovaisemmin?
Siis järkevästi vähän kerralla.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Madmax ajaa vaan tuota omaa linjaansa, jolla varmasti hyvät pyrkimykset eli säilyttää F1:t maailmankartalla. Tapa jolla muutokset tehdään on jotain ihan muuta. Ykköset alkavat muistuttaa lähinnä stalinistista Neuvostoliittoa, jossa kaikki on yhteistä ja kaikilla on täsmälleen saman verran. Maxin mukaan Formula ykköset etenee ristiriitojen kautta vallankumouksesta toiseen, mikä on sisällöltään historiallista materialismia. Nämä vallankumoukset taas johtuvat luokkasodasta, jolla tarkoitetaan tallien ja FIA:n antagonistisista suhteista johtuvaa kamppailua. Maxin mukaan Formula ykköset etenevät vallankumousten kautta kohti lopputilaa, jossa luokkien välinen kamppailu ratkeaa - siitä syntyy tila, jota kuvaillaan lähes orgastiseksi. Max näkee tehdastallit riistäjinä. Näkemykseensä Max päätyi tutkimalla sitä miten formulakuskit tienaavat eli saavat... voittoa. Max jäi ilman.

:alppu:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Itse asiassa kulukatto tulee luultavasti nopeuttamaan autoja, koska säännöt vapautuvat. Tarkoitin tuolla "millaisilla rilloilla tahansa" sitä, että se on ihan valintakysymys millaisilla päätetään ajaa. F1 ei ole siinä mielessä "jotain ihan muuta" ja tuollaisen ylä- tai ulkopuolella.
Itse olen myös sitä mieltä että "insinöörien kilpailuttaminen samalla rahalla" JA JÄRKEVILLÄ SÄÄNNÖILLÄ on fiksua kaikkien kannalta ja todennäköisesti nopeuttaa autoja ja auttaa lajia terveemmin eteenpäin. Se että mikä on "oikea" rahasumma on jo ihan toinen juttu. Pitääkö rima väkisin laskea niin alas että suunnilleen kuka tahansa bisnesmies pääsee ykkösiin. Minusta ei, sillä se vie ykkösistä sen ei mikä tahansa kilpasarja -statuksen ja hohdon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No samaahan FIA tekee, eihän se Mosleykään hirveesti neuvotellut ole :)
Tarkotin siis sitä että kyllä teamienkin ajatuksia pitää ottaa huomioon, tehdäänhän niin muissakin lajeissa.
Ja on otettu. Overtaking Working Group oli tiimeistä muodostettu ja kuluasioitakin on tiimit miettineet. Mutta kun tiimeiltä ei tule selviä yksimielisiä ja toteutettavia ehdotuksia, niin pallo on niiden toimesta annettu FIA:lle. Toki sääntöasiat muutenkin on kattojärjestön heiniä enemmän kuin osallistujien.
varsinkin nyt kun Mosleyn edelliset ideat on epäonnistunu täysin
(mm. KERS:stä hirveet kulut eikä mitään hyötyä, uusia autoja jouduttu rakentamaan vähän väliä "säästöjen" nimissä) niin en yhtään ihmettele miksi tallit alkaa olla kypsänä toimintaan...
Valtaosa viimeaikaisista uudistuksista on nimenomaan toiminut. KERS on osoittautunut tiimeille ilmeisesti ylivoimaiseksi haasteeksi. Hyödytön se ei ole, insinöörit eivät vain ole onnistuneet saamaan sitä hyötyä irti. Ja nyt sitten itketään, kun olisi mahdollisuus kehittää jotain, kun yleensä itketään sitä, kuinka säännöt rajoittavat kehitystä. FIA ei voi voittaa, jos molemmat kehityslinjat on väärin.

KERS-päätös tehtiin ennen kuin säästötoimista tuli välttämättömyys. Jälkiviisas on helppo olla. Kehityssuunta on kuitenkin ajatukseltaan oikea. F1:n on imagosyistä siirryttävä vihreämpään suuntaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse olen myös sitä mieltä että "insinöörien kilpailuttaminen samalla rahalla" JA JÄRKEVILLÄ SÄÄNNÖILLÄ on fiksua kaikkien kannalta ja todennäköisesti nopeuttaa autoja ja auttaa lajia terveemmin eteenpäin. Se että mikä on "oikea" rahasumma on jo ihan toinen juttu. Pitääkö rima väkisin laskea niin alas että suunnilleen kuka tahansa bisnesmies pääsee ykkösiin. Minusta ei, sillä se vie ykkösistä sen ei mikä tahansa kilpasarja -statuksen ja hohdon.
Koska tallipaikkoja on vain 13 ja halukkaita enemmän kuin mahtuu, FIA voi kuoria vakavasti otettavat ehdokkaat päältä. Voihan sitä tietysti ajatella niinkin, että Mateschitzin ja Mallyan - ja aikaisemmin vaikkapa Stoddardin - tallit eivät kuuluisi ykkösiin. Itse olen pitänyt tuollaisia privatalleja osana ykkösiä. Niitä on aina ollut.

Kulukatto on laskettu niin alas sen takia, ettei ne tulokkaat olisi "liikkuvia shikaaneja", kuten Mosley haastattelussaan sanoi. Tasainen osallistujajoukko ja yhtäläiset mahdollisuudet on kaikkien etu (vaikkei jotkin tallit sitä haluakaan nähdä).
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tosin jos se tallien yhdessä väsäämä sarja toteutuu, silloinkin tulee jänskättämään kuinka sopuisasti se pyörii.
Taitaa tallien sarja just kaatua siihen että eivät yhdessä pysty sopimaan asioista.
 
Ylös