Vieläkään en ole ehtinyt peliä täysivaltaisesti kokeilla. Viikonloppuna kun yritin, niin olivat ajaneet jonkun patchin siihen, joka sekoitti varjot meikän koneella aika tyystin. Ainoa tapa oli ajaa Ultra Low -varjoasetuksilla, jolla peli näyttää suhteellisen perseeltä.
Mutta tuota, tuohon RATILLA ajettavaa ajomalliin. On HUIMA parannus viimekauden malliin. 2010:iin en osaa enää kantaa ottaa, kun en oikein edes muista millainen se oli.
Viime kauden ajomallilla ratilla ajettaessa, kaikki mutkat pystyi ajamaan ratti linkkuun mutkan suuntaan -tyylillä. Tämä ei tietysti kauhean realistista ole, kun etupitoa ei autosta saanut normaalikeinoin murtumaan. Teki pelistä pelkästään ajastustyyppisen, jossa vaan laskettiin sekunteja ensin jarrutuspaikkaan, sitten siihen missä kohtaa vedetään ratti linkkuun ja missä kohtaan suoristetaan. Ainoastaan kaasun kanssa sai kiihdytyksissä vähän pelata ettei sutisi liikaa.
Nyt malli on toteutettu niin, että jos mutkaan ajaa ns. ylikovaa ja kääntää rattia liikaa menettää etupään pidon, josta seuraa valtava aliohjaus. Näinhän se noin periaatteessa toimii kilpa-autossa ja muissakin autoissa. Nyt joutuu mutkissa keskittymään jo ainakin kahteen asiaan, nopeuteen ja ratin asentoon. Lisäksi tarttis pysyä vielä ajolinjallakin, kun sieltä ulkopuolelle valuttaessa pito heikkenee merkittävästi ja yleensä etupää antaa periksi. Mulla oli G25:ssa tuo kääntösäde aikiasemmin asetettu 270 asteeseen, joka oli aikaisemmille Codemasterin F1-peleille ja mulle sopiva. Nyt toi oli aivan liian herkkä, kun sentin liikkeilläkin auto heijasi radan reunasta toiseen. Jouduin kasvattamaan kääntösäteen nyt lähemmäksi sitä, mitä se on oikeastikin F1-autossa. eli tuonne 450 asteen kieppeille.
Huomasin tuossa myös testaillessani, että tuo etupääkin helpottaa, jos siirtelee sinne enemmän siipeä - alussa kun ajelin defaulteilla niin oli valtavan aliohjaava auto.
Surkeimmat seikat mitä tähän asti on vastaan tullut on tuo, ettei suorilla kiihdytettäessä saa takarenkaita sutimaan oikein kunnolla edes ykkösellä ja jos rattia samalla kääntämällä sutimaan saakin, niin nämä irtoamiset eivät tunnu aidoilta vaan jotenkin skriptatuilta ja epäluonnollisilta.
Ja sitten on toi viimeisimmän patchin varjobugi, joka teki ainakin mun makuun pelistä ajokelvottoman. Ajelin meinaan lähes ilman varjoja / välkkyvien varjojen jonkin aikaa, ennen kattelin netistä, että vika johtuu pätsätystä bugista. Vois tuolla Steamissa jotenkin paremminkin ilmaista sen, että softaa on päivitetty.
Näin.