F1-autojen tasapaino

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No, totta se varmaan on että pientä sattumaa pitää olla että auto on just balanssissa. Mutta ei meiti siihen usko että esim BMW:n viime vuosien autot on ollu tuurilla hyviä (balanssin suhteen) ja nyt kävi huonompi säkä.. :nope:

Himpura että Ferrarilla on ollu hyvä tuuri balanssin suhteen, tahtovat aina saaha lähes heti kohilleen jos pientä viilausta on ees tarttenu..:nope:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
JML82 sanoi:
En olis ihan varma, etteikö ne ohjelmat muokkaa muotoja? Kyllähän yksinkertaisemmat FEM-ohjelmatkin konesuunnittelussa ehdottaa lujuuslaskennassa optimaalimuotoja!
Lujuuslaskenta on kuitenkin aika eri asia. Ei tollasta johtopäätöstä voi tehdä.

Veikkaisin, että ohjelmat vain laskee ja ihmiset muokkaa ja lisää sinne osia.


Ja asiasta kolmanteen. Eiköhän hyvä autot ja balanssit ole yleensä saavutettu työllä, eikä munkilla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ground Effect sanoi:
Ja asiasta kolmanteen. Eiköhän hyvä autot ja balanssit ole yleensä saavutettu työllä, eikä munkilla.
Toki, mutta asiaa ei voi yksinkertaistaa aivan tuollaiseksikaan. Jos auton hyvyys olisi suorassa suhteessa kovan työn määrään tai laatuun, niin miksi ihmeessä tallien voimasuhteet vaihtelevat niin paljon? Löysäilläänkö joissain talleissa aina välillä? Sattuma tai munkki ovat varmasti vääriä sanoja, koska viimekädessähän sellaista ei ole olemassakaan, mutta paremman puutteessa niitä tuntemattomia tekijöitä, jotka estävät suunnitelmia toteutumasta aina 100%:sti voi sattumaksikin kutsua.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ground Effect sanoi:
Lujuuslaskenta on kuitenkin aika eri asia. Ei tollasta johtopäätöstä voi tehdä.

Veikkaisin, että ohjelmat vain laskee ja ihmiset muokkaa ja lisää sinne osia.


Ja asiasta kolmanteen. Eiköhän hyvä autot ja balanssit ole yleensä saavutettu työllä, eikä munkilla.
Niin, kuka niistä tavan tallaajat tietää. Konetehoa tuntuuvat tarvitsevan vaan todella ruhtinaallisesti, jotenka mitään ihan yksinkertaisia ohjelmia ei ole käytössä...
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Se on se tekijöiden ammattitaito jolla ne autot saadaan balanssiin ja kulkemaan, ei se sen ihmeempää ole.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
formulastara sanoi:
Vaikka vuoden -93 Williamsia pidettiin suoranaisena aeroihmeenä -jota se toki tuohon aikaan olikin - on minulla sellainen mututuntuma, että oikeastaan vasta ihan parina viime vuotena on aerodynamiikassa päästy "toiselle tasolle" Nyt ollaan sitä virtausta säätämässä ihan millintarkasti, kun vielä 2001 paineltiin suurilla linjoilla vähän sinne päin.

Pidän vuoden 2002 Ferraria ensimmäisenä nykyaikaisena F1:nä, tosin vielä riisuttuna raakileena:





edit. Muistan kun näin nämä esittelykuvat ensimmäistä kertaa. Ajattelin, että kylläpä tulee tylsä formulavuosi.
Ei hitto! Unohdin jo kuinka kauniilta autot näyttivät vielä muutama vuosi sitten ilman härpäkkeitä ja niitä hiton pölykapseleita! Tuo Ferrari on muutenkin mielestäni yksi kauneimpia koskaan tehtyjä F1-autoja. lähes yhtä hieno kuin McLarenin MP4/13! Oi niitä aikoja... :eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Doubtful sanoi:
Se on se tekijöiden ammattitaito jolla ne autot saadaan balanssiin ja kulkemaan, ei se sen ihmeempää ole.
Miks sitten samojen tekijöiden autojen balanssi vaihtelee? Ammattitaito heittelehtii?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Vanhojen tallien kokemus auttaa asiassa. Ei pidä liikaa tuijottaa joihinkin numeroihin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ensinnäkin, auton balanssi on hyvin monimutkainen asia. Mikään auto ei todennäköisesti ole koskaan aivan balanssissa.

Mitä balanssi sitten on? Balanssi on tulosta monen eri seikan vaikuttamisesta autoon. Mm. massojen sijainti, aerodynaamisen pito eri auton kohdissa, jousituksen ja rungon taipumisen vaikutus jne. jne.

Auton suunnittelussa pyritään saamaan kaikki palaset kohdalleen, mutta koska rakennelma on monelta osaa kompromissi, voi lopullinen tulos olla sitten enemmän tai vähemmän onnistunut. Alkuun suunnittelussa otetaan jokin lähtömalli, johon kaikki tarpeellinen roina pyritään sijoittamaan. Sitten aletaan tehdä kompromissejä yksittäisten komponenttien kanssa jotta kokonaisuus saataisiin pakattua mahdollisimman aerodynaamiseen pakettiin. Tälläisiä iterointeja jatketaan niin kauan kuin on resursseja. Lopputuloksena on joka suhteen kompromissi, ja joskus on vain tehty väärät oletukset ja tulos ei ole mikään hyvä. Osa rakennelmasta voidaan viilata kohdalleen testeissä, mutta joitain ongelmia ei vain voida korjata muutoin kuin auton uudelleen rakentamisella. Tässäkohtaa voi viitata Flavion kommenttiin että pelkästään toisen auton painopisteen informaation auttaa paljon. Jos jokin palanen voidaan suunnittelussa lukita, pienenee erinäisten mahdollisuuksien määrä jo paljon.

Uskoisin että tuossa kompromissin haussa mallia optimoidaan tietokoneella jonkinlaisin evoluutioalgoritmein tai vastaavin, niitähän käytetään nykyään jo ihan harrastustouhuissakin.

BMW:n tietokoneesta on näkynyt paljon markkinahenkistä tarinaa, jokainen tallihan käyttää tietokoneita suunnittelussa. Jos albertti on nyt hiukan tehokkaampi kuin muiden koneet, ei se paljoa hetkauta kokonaisuudessa.

Miksi sitten yhtenä vuonna kulkee ja toisena ei? Yksi syy on tuo sääntöjen muuttuminen, toinen syy voi olla siinä että useinkin eri tiimi hoitaa auton kehitystä eri vuosina. Talleilla vaikkapa nyt yksi tiimi rakentaa / viilaa v-08 autoa, ja toinen -09 autoa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Vaikka samat tyypit tekee saman määrän työtä, niin aina suunnitteluvaiheessa voidaan tehdä virheitä, joita ei sitten saada korjattua. En jättäisi "munkille" hirveen suurta osuttaa, kun jokainen asia on kuitenkin harkittu ja päätetty.

Ehkä tietoa ratkaisun vaikutuksista ei ole ollut tarpeeksi, tai sitä ei ole osattu soveltaa jne.

Ammattilaisetkin tekee virheitä.
 
Ylös