Ensinnäkin, auton balanssi on hyvin monimutkainen asia. Mikään auto ei todennäköisesti ole koskaan aivan balanssissa.
Mitä balanssi sitten on? Balanssi on tulosta monen eri seikan vaikuttamisesta autoon. Mm. massojen sijainti, aerodynaamisen pito eri auton kohdissa, jousituksen ja rungon taipumisen vaikutus jne. jne.
Auton suunnittelussa pyritään saamaan kaikki palaset kohdalleen, mutta koska rakennelma on monelta osaa kompromissi, voi lopullinen tulos olla sitten enemmän tai vähemmän onnistunut. Alkuun suunnittelussa otetaan jokin lähtömalli, johon kaikki tarpeellinen roina pyritään sijoittamaan. Sitten aletaan tehdä kompromissejä yksittäisten komponenttien kanssa jotta kokonaisuus saataisiin pakattua mahdollisimman aerodynaamiseen pakettiin. Tälläisiä iterointeja jatketaan niin kauan kuin on resursseja. Lopputuloksena on joka suhteen kompromissi, ja joskus on vain tehty väärät oletukset ja tulos ei ole mikään hyvä. Osa rakennelmasta voidaan viilata kohdalleen testeissä, mutta joitain ongelmia ei vain voida korjata muutoin kuin auton uudelleen rakentamisella. Tässäkohtaa voi viitata Flavion kommenttiin että pelkästään toisen auton painopisteen informaation auttaa paljon. Jos jokin palanen voidaan suunnittelussa lukita, pienenee erinäisten mahdollisuuksien määrä jo paljon.
Uskoisin että tuossa kompromissin haussa mallia optimoidaan tietokoneella jonkinlaisin evoluutioalgoritmein tai vastaavin, niitähän käytetään nykyään jo ihan harrastustouhuissakin.
BMW:n tietokoneesta on näkynyt paljon markkinahenkistä tarinaa, jokainen tallihan käyttää tietokoneita suunnittelussa. Jos albertti on nyt hiukan tehokkaampi kuin muiden koneet, ei se paljoa hetkauta kokonaisuudessa.
Miksi sitten yhtenä vuonna kulkee ja toisena ei? Yksi syy on tuo sääntöjen muuttuminen, toinen syy voi olla siinä että useinkin eri tiimi hoitaa auton kehitystä eri vuosina. Talleilla vaikkapa nyt yksi tiimi rakentaa / viilaa v-08 autoa, ja toinen -09 autoa.