Niin no tiedä siitä FIA:n asenteesta turvallisuuteen ja kaupallisuuteen. Sillä laillahan FIA on vienyt valtavasti turvallisuutta eteenkäsin 90-luvulla että kattojärjestön toimien seurauksena on sekä kansainvälinen vakioautokilpailu ja C-ryhmä/GT/urheilu-autokilpailut loppuneet totaalisesti.
FIA on kiinnostunut vain f1 luokasta. Esimerkkinä käy vaikkapa kauden 1994 tapahtumat. Silloinhan oltiin todella kriittisiä kaikkia turvallisuutta rajoittaviin tekijöihin. F1-luokassa.
F3000 miehet kehtasivat silloin esittää, että heidän kilpailunsa Ennassa on aavistuksen vaarallinen. Järjestäjät pöljäilivät radalla ja rata itse oli sellainen hornankattila, että oksat pois. Viitosvaihteen mutkissa ei ollut ulosajotilaa jne. FIA ei lotkauttanut korvaansakaan f3000 miehille. Kertoivat että järkkäreiden koulutus kisapäivän aamuna(!?), FIA:n toimesta, toi heidät tehtäviensä tasalle. Kaikki oli siis FIA:n mielestä hyvin Ennassa. F3000:lla ei ole kaupallista merkitystä.
Se joka pitää FIA:n toimintaaa pyyteettömän on pahasti pielessä. Järjestö toimii suurimman mahdollisen taloudellisen hyödyn perusteella.
CART-autojen turvallisuus ei mielestäni ole mitenkään huono. Ongelmana on nimenomaa se, että radat yhdysvalloissa eivät ole kovin hyviä turvallisuuden kannalta.
Toisaalta Zanardin kolarin kaltainen tilanne on täysin mahdollinen missä tahansa sarjassa. Esim. Englantilainen Kieth O´dor menehtyi Avusissa spinnattuaan radalle. Toinen auto ei voinut väistää. Kilpailu ajettiin SuperTouring tyyppisellä kalustolla.
Samoin Fabrizio Barbazan onnettomuus Ferrarin protolla oli samantyyppinen. Silloin IMSA-kisassa Fabrizio spinnasi ja GT3 luokan auto osui suoraan kylkeen.