F1 & CART autojen turvallisuus

Willys

Well-known member
Liittynyt
8.10.2000
Viestit
96
Sijainti
Turku Finland
Originally posted by Jonathan Royal:
<STRONG>jaaha, ja täällä on taas tätä tekopyhää paskaa. jossain muuallakin sanoin että katsojien turvallisuuteen ei voida panostaa liikaa, mutta kuskit vastatkoon omasta hengestään istuessaan kilpa-autoon.

ketä teistä oikeasti liikuttaa jonkun täysin tuntemattoman ''hullun'' kuoleminen kilpa-auton ratissa? hullulla tarkoitan ihmistä joka tietoisesti vaarantaa henkensä lähes joka päivä.

ei ketään kuljettajaa ole pakotettu valitsemaan harrastustaan, jos paskat menee housuun siitä että kilpakumppanilta katkee jalat, nii mitä siinä parkumaan. voi myös miettiä että lopettaisi koko homman.

kyllä ihmiset katsoo lajia vaikka kuskeja kuolisi kuin sodassa konsanaan, turha puolustella turvallisuusnäkökohtia taloudellisten tappioiden nojalla.

mutta eniten minua ihmetyttää ihmiset, jotka mainostavat tekopyhyyttän joka saatanan rakoon. jos hullu marginaaliryhmä haluaa ajaa 350kmh betonirännissä, suodaan siihen mahdollisuus. mutta meillä ei ole mitään velvoitetta yrittää taata heidän turvallisuuttaan maailman tappiin asti.

taas esim palomiesten työturvallisuutta voidaan parantaa, mut miksi? itehän nekin on ammattinsa vallinneet, mutta he tekevätkin jotain hyödyllistä auttaakseen apua tarvitsevia.</STRONG>
Aika outo vertaus toi palomies juttu... Ymmärrän, jos et ole pätkääkään kiinnostunut kilpa-autoilijoiden turvallisuudesta, mutta palomiehet tekevät sentään työtä, jossa katsotaan viikatemiestä silmiin päivittäin muiden ihmisten pelastamiseksi. Miltähän mahtaisi tuntua, kun oma talo palaa tai makaat verisenä murskaantuneessa autossa ja ketään ei kuulu, koska palomiehet vaihtoivat alaa työturvallisuuden lakattua kehittymästä. Siinä oli yksi syy parantaa palomiesten työturvallisuutta. Mietipä vielä miksi joku valitsee sellaisen ammatin tai harrastuksen?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siis eikös JR just sanonu, että palomiesten työturvallisuutta kannattaa parantaa, koska het ekevät jotain hyödyllistä, toisin kuin kilpa-autoilijat? Sisälukutaito on jalo asia...
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mun käsityksen ja tietojen mukaan carteissa ei ole, ja nascarissa ei ole ainakaan tehty paljo turvallisuuden parantamiseks...Kun Eanrheard kuoli, sen jälkeen autoja ei o muutettu mitenkään...Putkirunkoisia surmanloukkuja....Mutta karttien nopeutta lasketaan ens kaudeksi moottoriin kajoammalla...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Originally posted by JOC:
<STRONG>Mun käsityksen ja tietojen mukaan carteissa ei ole, ja nascarissa ei ole ainakaan tehty paljo turvallisuuden parantamiseks...Kun Eanrheard kuoli, sen jälkeen autoja ei o muutettu mitenkään...Putkirunkoisia surmanloukkuja....Mutta karttien nopeutta lasketaan ens kaudeksi moottoriin kajoammalla...</STRONG>
Paljonpa sitten tiedät. Nascarien nopeutta laskttiin Earnhartin kuoleman jälkeen. Lisäksi Cartissa oli tämä kuuluisa HANS-systeemi ennen ykkösiä.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Eiköhän se ole niin että Saddam Hussein on palkannut Alex Taglianin vetämään ihan täysillä Zanardin päälle. Zanardin autoon taas tehtiin varikkostopilla hirttävä kaasu, ja kun hän poistui varikolta kaasu hirtti ja Zanardi pyörähti radalle tiedettävin seurauksin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mää kuulin oliko se nytten motorfoorumista että nascar ei o tehnyt sen onnettomuuden jälkeen autoilleen yhtään mitään...Ja jos on tehty jotain niin mitä? Ja ainakin Burti Belgiassa pelastanut varuste totteli juuri tuota HANS-nimeä...Ei o pakollisena, mutta eipä o ainakaan nascaarissakaan vielä...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Originally posted by JOC:
<STRONG>Mää kuulin oliko se nytten motorfoorumista että nascar ei o tehnyt sen onnettomuuden jälkeen autoilleen yhtään mitään...Ja jos on tehty jotain niin mitä? Ja ainakin Burti Belgiassa pelastanut varuste totteli juuri tuota HANS-nimeä...Ei o pakollisena, mutta eipä o ainakaan nascaarissakaan vielä...</STRONG>
Osaatko lukea? Cartissa HANS oli ennen ykkösiä ja NASCARissa nopeuksia laskettiin Earnhartin kolarin jälkeen, väitti Motor Forum mitä hyvänsä.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
diegopele ymmärsi mitä tarkoitin tolla palomiesvertauksella.

mutta mitä nascariin tulee, niin siellä käytetään HANS systeemiä, joka ei kuitenkaan ole pakollinen ja osa kuskeista ei suostu käyttämään sitä mistään hinnasta. earnhardtin kolarin jälkeen ei ole tehty minkäänlaisia suurempia turvallisuusmuutoksia, esim vauhtien hidastamista tms. istuimien ja turvavöiden kiinnityksiä on tarkastettu mutta erikoisempia toimenpiteitä ei oo tehty. viime vuonna kun nascar-kuskit kenny irwin ja adam petty menehtyi harjoituksissa new hampshiressa, ko. radalla ajetussa kisassa käytettiin moottoreiden rajoitinlevyjä, mutta siitä luovuttiin täksi kaudeksi osaksi siitä syystä että kisa oli äärimmäisen paska.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Originally posted by Jonathan Royal:
<STRONG>diegopele ymmärsi mitä tarkoitin tolla palomiesvertauksella.

mutta mitä nascariin tulee, niin siellä käytetään HANS systeemiä, joka ei kuitenkaan ole pakollinen ja osa kuskeista ei suostu käyttämään sitä mistään hinnasta. earnhardtin kolarin jälkeen ei ole tehty minkäänlaisia suurempia turvallisuusmuutoksia, esim vauhtien hidastamista tms. istuimien ja turvavöiden kiinnityksiä on tarkastettu mutta erikoisempia toimenpiteitä ei oo tehty. viime vuonna kun nascar-kuskit kenny irwin ja adam petty menehtyi harjoituksissa new hampshiressa, ko. radalla ajetussa kisassa käytettiin moottoreiden rajoitinlevyjä, mutta siitä luovuttiin täksi kaudeksi osaksi siitä syystä että kisa oli äärimmäisen paska.</STRONG>
mitä hel... eikö ne rajoitinlevyt nimenomaan tehneet paluun tuon tällin jälkeen?
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
ei.

rajoitinlevyjä käytetään ainoastaan daytonassa ja talladegassa, missä ne on ollu käytössä jo 80-luvun lopulta asti. tosin niitäkin avarrettiin viimekaudella että saadaan parempaa kisaa -> earnhardt kuoli(kärjistäen). tälläkaudella on vielä yks kisa talladegassa, ja sinne on ilmesesti tulossa jotain muutoksia koskien turvallisuutta, en osaa sanoa tarkemmin.
 

Willys

Well-known member
Liittynyt
8.10.2000
Viestit
96
Sijainti
Turku Finland
Originally posted by Jonathan Royal:
<STRONG>diegopele ymmärsi mitä tarkoitin tolla palomiesvertauksella. </STRONG>
Selvä. Pyydän anteeksi ja pahoittelen. Iski vaan aivan järjetön vitutus päälle, mikä sumensi aivot.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mä en nyt DiegoPele oikeen tajua oikein: Osaan kyllä lukea, mutta mikä tekee susta uskottavamman kuin motorforum? Tai jos omistat esim. aidon sääntökirjan ni siitten kyllä uskon...


Ei pahalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Originally posted by JOC:
<STRONG>Mä en nyt DiegoPele oikeen tajua oikein: Osaan kyllä lukea, mutta mikä tekee susta uskottavamman kuin motorforum? Tai jos omistat esim. aidon sääntökirjan ni siitten kyllä uskon...


Ei pahalla.</STRONG>
Pyydän punastellen anteeksi töykeilyäni, vars, kun olin väärässä :rolleyes: . Aitoa sääntökirjaa en omista, mutta senkin varmaan löytää tiedon valtatieltä...

Mikä muuten tekee Motor Forumista millään tapaa uskottavan? Mm. Forumin uutiset ja eräät nimimerkit täällä ovat paljon varmempi tiedonlähde.

[ 25-09-2001: Message edited by: DiegoPele ]
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Joo kyllähän tää forum on siitä paljon parempi, että on paljon porukkaa joka kahlaa eri f1-saitteja lävitse ja tuo tänne uutisia tuoreltaan...motorforum kun vaan tulee kerran viikossa...mutta silti luulisi niillä jutuilla olevan joku faktapohja...
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Kyllä kai nyt on selvää, ettei F1 -autolla olisi ko. tapauksessa jäänyt yhtään parempia selviämismahdollisuuksia. Joku saattaisi tekemisen puutteessa laskeskella voimat jotka kokkiin kohdistui, kun osumapinta-ala oli ehkä aivan arvauksella 10 cm x 10 cm ja nopeusero törmäyshetkellä ehkä 300 km/h??? Sen jälkeen voikin alkaa etsimään materiaaleja ja materiaalivahvuuksia jotka kestävät repeämättä tuon iskun. Sellaista materiaalia ei ole, paitsi tietysti kamat jotka painavat kuin synti...

kik
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
En tiedä, että mainittiinko asiasta tossa ykkössivulla, mutta jostain just luin, että Monzan kisan aikana oli ollut puhetta siitä, että F1:nen oliskin tosiaan selvinny huonommin Zanardin tapauksessa, koska runkoa ei ole tehty kestämään törmäystä tuossa kulmassa, kuulema won't happen' in F1.

Montoya taasen oli jollekin kertonut F1:sen olevan selvästi turvallisempi. Noin niinku yleisesti ottaen ainaski.

Nyt kun tuli noista komposiiteista puhe, niin... Meille piti vuosi-pari sitten saksalainen proffa kurssin kyseisistä aineista -on sekä opettajana Saksassa, että tkee hommia Eurocopterille, mm. ensimmäinen roottorin lapa komposiiteista- ja sanoi jo pitkään kovasti ihmetelleensä hiihdossa käytettävien sauvojen ominaisuuksia... Et miksei siitä ole tehty myös iskunkestäviä -nehän kun ei tunnetusti kestä "kopautusta"- sekun luonnollisesti on erittäin helppoa.
Noh ehkä Exelillä on syynsä ja selityksensä...
 
Ylös