F1 & CART autojen turvallisuus

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Kyllä Cartissakin turvallisuusasiat on otettu huomioon, ihan vakavastikin, muttei ihan yhtä tiukasti kuin ykkösissä. Käsittääkseni mm. pakollisia törmäystestejä ym ei ole. Ei se hiilikuitu ole mikään autuaaksi tekevä asia, sitäpaitsi se on valmistusmenetelmiltään kohtuu kallista vaikkei kilohinta ton kummoisempi olekaan. Ykkösiin verrattuna Cart on vähän sellanen 'jokamiehenluokka', mikä on mielestäni ihan hyväkin asia. Politiikkaa on sarjassa paljon vähemmän ja sinne pääsee talliksi sekä kuskiksi vielä ihan järkirahoilla ja saa ajaa riittävän lujaa. siinä ontosin aina omat riskinsä mutta ne lienee kaikkien tiedossa. Suomessakin on rata-autoilijoita päässyt hengestään paljon paljon pienemmissä nopeuksissa, eikä siitä käsittääkseni kukaan ole mitään slaagia saanut.
Ei kellekään ole tullut mieleen, että Osama Bin Laden tai jotkut muut arabit olis ton Zanardin onnettomuuuden takana?
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Off-Topic:
[QB]Ei se hiilikuitu ole mikään autuaaksi tekevä asia, sitäpaitsi se on valmistusmenetelmiltään kohtuu kallista vaikkei kilohinta ton kummoisempi olekaan. /QB]
Täysin odettu kommentti!

Kirjoitat, kuin rungot tehtäisiin, jostain muusta materiaalista, kun hiilikuitu/epoksi-komposiitista. Mitään muutoksia valmistusmenetelmässä ei ole, vaikka rakenne tehdään paksummaksi. Molemmissa tapauksissa tarvitaan paine-/paistovehkeitä (=autoklaavi). Tietysti, jonkun pitää laittaa lujite ja matriisi muottiin. Tosin se ei voi olla kovin kallista, koska Suomessa käsinlaminoitu soutuvene maksaa noin 5kmk.

Suunnittelu ja kolaritestit pitäisi tehdä ilman kompromisseja, koska runkoja käyttävät niin monet tiimit. Eli maksajia on.

[ 18-09-2001: Message edited by: v10 ]

[ 18-09-2001: Message edited by: v10 ]
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!!

Kymppi, kuiturakenteiden lujuutta ei suinkaan määrää rakenteen paksuus vaan aika pitkälti kaiketi myös laminointi. Myllis on vissiin lukenut materiaalifysiikkaa ja taitaa olla tohtorismies kysy häneltä mutta aikanaan kun hiilikuidusta tehtiin vaihteistojen koppia oli suurin ongelma kuitujen suuntien valinta niin että rakeenteesta tulee kaikkiin tarvittaviin suuntiin riittävän jäykkä.

Itse asiassa autojen rungot on jotain sandwich kotelorakenteita ja ne ei mun käsittääkseni ole pelkkä hiilukuitua:

McLaren moulded carbon fibre/aluminium honeycomb composite incorporating front
and side impact structures. Contains integral safety fuel cell

- Oho -

[ 18-09-2001: Message edited by: Oho ]
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Ei se kuitujen suunta ole valmistustekninen kysymys vaan suunnittelullinen. Kyllä ne laminoijat voi laittaa sen kankaan ihan mihin suuntaan tahansa. Varmasti käytetään kuorirakenteita kuten esim. purjelentimissä. Pointti on vaan minusta siinä, että se monokokki ei voi olla koskaan liian kallis, jos sillä on turvallisuusvaikutuksia. Vaikka sen tekis kuinka viimisen päälle tahansa, se ei ole silti aivan älyttömän kallis ole verrattuna kokonaiskustannuksiin.

Niin, niillä kennoilla saadaan paksuutta = jäykkyyttä. Kuoren paksuus taas lisää hiukan jäykkyyttä, mutta etenkin vaikeuttaa läpityöntyvien tukivarsien yms. kulkua merkittävästi.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Meinaatko ihan tosissaan, että siitä olis ollutapua? Kuinka paljon paksumpaa hiilikuitua olis pitänyt olla, että Zanardi pääsis vielä steppikursseille, vai pääsiskö sittekään vaikka olis ollut kuinka paksua hyvänsä?
 

mie

Well-known member
Liittynyt
11.12.2000
Viestit
69
Mikäli auto olis kestänyt iskun kokonaisena, niin eikö Zanardiin kohdistunut törmäysvoima olisi ollut suurempi? Siis sisäelimet uuteen järjestykseen ja kylkiluut keuhkoihin.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Off-Topic:
<STRONG>Meinaatko ihan tosissaan, että siitä olis ollutapua? Kuinka paljon paksumpaa hiilikuitua olis pitänyt olla, että Zanardi pääsis vielä steppikursseille, vai pääsiskö sittekään vaikka olis ollut kuinka paksua hyvänsä?</STRONG>

Tämä mälli oli niin rajun näköinen, että vaikka runko olisi kestänyt paremmin, olisi G-vitamiinia tullut liian suuri annos.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!

Ei tossa kyllä G-voimat mitään rikkoneet vaan rakenteen hajoaminen ja läpi tunkeutunut Taglianin auton keula. Jos kiihtyvyys olisi ollut ratkaiseva olisi Taglianikin rikki, paljon kovemmille kiihtyvyyksille hänen kehonsa tässä taisi joutua kuin Zanardin konsanaan. Burti luullakseni joutui paljon kovemmille kiihtyvyyksille kuin kumpikaan mutta selvisi aivotärähdyksellä. Jos rakenne olisi kestänyt särkymättä ei Zanardi olisi varmaan saanut mustelmia kummempia vammoja. Ei Alexin niskat mun käsittääkseni tossa pahemmin nyrjähtäneet.

- Oho -

[ 18-09-2001: Message edited by: Oho ]
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Oho:

Ei se niska tosiaan pahemmin nyrjähtänyt kun jalat.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Originally posted by Oho:
<STRONG>Ei tossa kyllä G-voimat mitään rikkoneet vaan rakenteen hajoaminen ja läpi tunkeutunut Taglianin auton keula. Jos kiihtyvyys olisi ollut ratkaiseva olisi Taglianikin rikki, paljon kovemmille kiihtyvyyksille hänen kehonsa tässä taisi joutua kuin Zanardin konsanaan. Burti luullakseni joutui paljon kovemmille kiihtyvyyksille kuin kumpikaan mutta selvisi aivotärähdyksellä. Jos rakenne olisi kestänyt särkymättä ei Zanardi olisi varmaan saanut mustelmia kummempia vammoja. Ei Alexin niskat mun käsittääkseni tossa pahemmin nyrjähtäneet.
</STRONG>
Tästä nyt on mahdotonta spekuloida jälkikäteen, mutta jos fysiikkaa yhtään muistan, niin kyllä se liikemäärä johonkin "tuhlaantuu". Soveltaen tähän jos muoto olis pysynyt kasassa olisi todennäköisesti Zanardin auto lähtenyt "pyörimään" jotenkin päin ja törmännyt auto muuttanut johonkin päin suuntaansa enemmän kuin nyt. Nyt Zanardin auto hajosi ja työrmännyt auto jatkoi matkaansa. Eli niskavammat olis voinu olla hyvinkin mahdollisia molemmilla. Spekulointia joka tapauksessa.

Hyvin ikävä tapaus kaiken kaikkiaan :( :( :( :(
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Jos lasketaan vaikka viis pahinta kolaria ykkösistä tältä kaudelta, ja jos ne ois ajettu carteilla, ni pahasti ois käyny. Ykkösten korien pitää kestää vuosi vuodelta enemmän damagea, joten ykkösellä zanardilla vois olla ollu jotain mahkuja...TOSIN NOPEUS OLI AIKA KOVA, MUTTA ONHAN TÄNÄ VUONNA YKKÖSELLÄKIN MÄLLÄTTY NOISSA NOPEUKSISSA....

Mun mielestä niin cart&nascar on ihan hullujen hommaa, earnhadrt kuoli kun turvavyö repesi autosta irti!!!

Siinä telle jenkkien kilpa-auto kulttuuria...
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ykkösten rungot ovat ns. hunajakennorakenteisia. Oletan kaikkien tietävän minkä näköinen hunajakenno on. Siis hiilikuidusta/aramid-kuidusta valmistetut hunajakennorakenteet kestävät todella paljon ja ovat samoja mitä käytetään lentsikoissa. Ja koska näin rakennettu kori on kevyt, siihen vaikuttavat voimat vähenevät rutkasti..hyvä kuskin sisäelinten kannalta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Originally posted by JOC:
<STRONG>TOSIN NOPEUS OLI AIKA KOVA, MUTTA ONHAN TÄNÄ VUONNA YKKÖSELLÄKIN MÄLLÄTTY NOISSA NOPEUKSISSA....
</STRONG>
Ei sentään ihan noin kova, ja on HIEMAN eri asia tömäyttää joustavaan rengasaitaan kuin saada terävä autonnokka kylkeensä.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
jaaha, ja täällä on taas tätä tekopyhää paskaa. jossain muuallakin sanoin että katsojien turvallisuuteen ei voida panostaa liikaa, mutta kuskit vastatkoon omasta hengestään istuessaan kilpa-autoon.

ketä teistä oikeasti liikuttaa jonkun täysin tuntemattoman ''hullun'' kuoleminen kilpa-auton ratissa? hullulla tarkoitan ihmistä joka tietoisesti vaarantaa henkensä lähes joka päivä.

ei ketään kuljettajaa ole pakotettu valitsemaan harrastustaan, jos paskat menee housuun siitä että kilpakumppanilta katkee jalat, nii mitä siinä parkumaan. voi myös miettiä että lopettaisi koko homman.

kyllä ihmiset katsoo lajia vaikka kuskeja kuolisi kuin sodassa konsanaan, turha puolustella turvallisuusnäkökohtia taloudellisten tappioiden nojalla.

mutta eniten minua ihmetyttää ihmiset, jotka mainostavat tekopyhyyttän joka saatanan rakoon. jos hullu marginaaliryhmä haluaa ajaa 350kmh betonirännissä, suodaan siihen mahdollisuus. mutta meillä ei ole mitään velvoitetta yrittää taata heidän turvallisuuttaan maailman tappiin asti.

taas esim palomiesten työturvallisuutta voidaan parantaa, mut miksi? itehän nekin on ammattinsa vallinneet, mutta he tekevätkin jotain hyödyllistä auttaakseen apua tarvitsevia.
 

mie

Well-known member
Liittynyt
11.12.2000
Viestit
69
Voi JR... On se niin ihanaa että sinunkin kaltaisia ihmisiä löytyy! Miten minäkin tekopyhyyden poluille eksynyt karitsa olisin löytänyt pois sieltä marginaalihullujen paratiisista ilman sinun hoitavaa ohjastustasi!
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mutta ajatelkaapa kuinka paljon enemmän ruumiita CARTisssa tulis jos ei ne kuskit siellä olis niin paljon parempia kuin F1 kuskit.
 

Slo-Hand

Member
Liittynyt
16.7.2001
Viestit
20
Sijainti
Oulu
Originally posted by v10:
<STRONG>Se, että cart-autot ovat budjettipelejä verrattuna ykkösiin, ei tarkoita, että turvallisuudesta pitäisi tinkiä. Hiilikuitu maksaa kankaana tavalliselle pulliaiselle Suomessa luokkaa 1000mk/kg. Laskekaa siitä.

Loppupeleissä kuitenkin vauhti on se, joka tappaa.</STRONG>
Vai että budjettipelejä?

Korjatkaa jos oon ymmärtäny väärin, muuta eikös just CART autot rakenneta samoille rungoille (n. 3 vaihtoehtoa) a samoille moottoreille??? Niinku vain tarkistuksena. Mutta ei se kuitenkaan hieno kolari ollu. Paska juttu, toivottavasti ne oppii jotaki sielä ameriikassaki tästä kolarista.
 
Ylös