F1-fanituksen motiivit

Alexej

Well-known member
Sijainti
Turku
Itse en voi pitää kansallisuutta tärkeänä asiana, eihän siellä aja Suomen kansa tai Puolan kansa, vaan Kimi Räikkönen ja Robert Kubica. Kannatuksen perusteet menevät minulla siis henkilö- tai taitopohjalle.

Kannatan Michael Schumacheria ennen kaikkea koska hänen taitonsa ovat niin poikkeuksellisen hyvät. Jo pelkkää statistiikkaa katsomalla homma on selvä, mutta kun sitten lisäksi ottaa huomioon hänen näytökset radalla, sadekelin taidot, autonkehitystaidot, organisointikyvyn jne. niin minulla ei jää paljon valinnanvaraa suosikkikuskia valitessani. Tämän lisäksi Schumacherilla näyttää olevan miellyttävä persoona.

Schumacherin taidoista myös radan ulkopuolella voin sanoa, että uskon hänen olevan niin taitava, että hän pystyisi toimimaan myös tallipäällikkönä. Hänellä on kerta kaikkiaan sellainen paketti, että se voisi toimia vaikka missä hommissa F1:ssä.

Tänä vuonna olen joutunut vaikean tilanteen eteen, kun Massa ja Hamilton taistelevat mestaruudesta. Mielestäni molemmat ovat loistavia kuljettajia ja ansaitsisiat mestaruuden. Jos Hamilton voittaa tänä vuonna, niin toivottavasti Massa sitten ensi vuonna.

Itsekin olen ihmetellyt, että mistä meidän suomalaisten vihankohteet oikein tulevat. Miksi Hamilton nyt yhtäkkiä on se kaikkein pahin? Luulen, että hänen taitonsa vain pistävät monta vihaksi. ;)

Valitettavaa on myös, että kun vihankohde vihdoin on valittu, niin sitten rupeaa usein myös rasistisia kommentteja satelemaan. Niillä ei ole mitään paikkaa F1:ssä.

Miss Piggy

Schufosa
Mulla fanitukseen vaikuttaa (vaikutti) Schumin ajotaidot ja persoona. Mä olen aina tykännyt Schumin persoonasta, vaikka tiedän, ettei se kaikkia miellytä. mua kuitenkin miellyttää. Ulkonäölliset asiat ei tässä kohtaa kovin vaikuta. Mä en ulkonäön perusteella ketään yksistään ala fanittamaan.

Sen perusteella, mitä Schumin uraa seurasin (seuraan) vuodesta 1997 ja mitä olen hänestä kirjoitettua matskua lukenut (mm. James Allenin kirjoittama elämänkerta) mun fanittamiseni on osunut tässä kohtaa 100-prosenttisesti oikeaan henkilöön. Paremmin mulle sopivaa idolia/esikuvaa en olis voinut teininä löytää. :ahem:

Nykykuskeista en fanita ketään. Alan fanittamaan, kun oikea persoona löytyy, jos löytyy. Hyvinkin voi joskus löytyä, mutta tällä hetkellä kukaan ei mua miellytä niin paljon, että fanittaisin.

Eli summa summarum, persoona on mulle se kriteeri numero yksi, sitten ajotaidot ja muut seikat.

Miss Piggy

Schufosa
Aasinsiltana tähän onkin hyvä heittää vaikka missikisat. Karkea arvaukseni on, että miesten suosikit eivät välttämättä ole niitä, joilla on jotain muutakin sanottavaa kuin että "haluaisin maailmasta paremman paikan ja ettei olisi sotia", vaan se on se lärvi ja runko mikä määrää pisteet. Voisin kuvitella naisten arvostavan jotain muutakin siinä kohtaa enemmän.

Yhteenvetona siis: Elämän tarkoitus on pariutuminen, ja sitä tässä oikeasti sekä miehet että naiset tahattomasti ja tarkoituksella toisessa sukupuolessa alati arvioivat.
Allekirjoitan jossain määrin tämän. Varsinkin tuon lihavoidun osuuden.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Itsekin olen ihmetellyt, että mistä meidän suomalaisten vihankohteet oikein tulevat. Miksi Hamilton nyt yhtäkkiä on se kaikkein pahin? Luulen, että hänen taitonsa vain pistävät monta vihaksi. ;)
Se on erilaisten sattumusten yhteenliittymä.
-päihittää suomalaisia jatkuvaan tahtiin
-antaa "härskejä" kommentteja lehdistössä
-toimii urheiluhengen rajalla itse kilpailussa (erityisesti tämä)
-erilainen luonne kannattajakuntaan verrattuna (pirteät eivät välitä murjottajista ja sama toisinpäin)

Hamilton ja Schumacher täyttävät näistä kriteereistä vähintään kaksi, mutta esim. Loeb ei.

sc

Well-known member
Melkein 100% kansalaisuuden takia. Ei F1 jaksaisi seurata ilman Suomalaisia kovin pitkään, nyky F1 vain puuttuu sitä jotain itse kilpailun kannalta tärkeitä asioita.

Toisin kuin esim. MotoGPssä fanitan tiettyä kuskia ihan ajotaitojen ym. perusteella. Tosin siinäkin on mukava nähdä Suomalaisia mukana.

Viimeksi muokattu:

Pobeda

Well-known member
Mulle taitaa olla vähän epäselvää mikä ero on kannattamisella ja fanittamisella. Nuoruuden jalkapallo- ja jääkiekkoseuroille olen uskollinen, niitä kannatan ja niille toivon menestystä vaikka toive ei olekaan toteutunut. En oikein tiedä onko se fanittamista.

Noi seurat lankesivat kavereiden ja asuinpaikan mukaan mutta nykyään ratkaisee luonteen ja osaamisen yhdistelmä. Suomalaisuudella on minulle merkitystä ja seuraan kyllä aina heitä ja kannatankin, mutta Kimi on ensimmäinen ketä tunnen fanittavani. Se johtuu ehdottomasti luonteesta, sillä kyllä esim. Häkkinenkin oli hyvä kuski mutta en silti pitänyt hänestä yhtä paljon.
Kansalaisuus ei kuitenkaan ratkaise, sillä jos Kimi nyt lopettaisi, jatkaisin F1:n seuraamista tiiviisti Kubican takia, kaveri ajaa ja puhuu hyvin, tosi hyvä tyyppi. Oman suosikkiharrastukseni perusteella ymmärrän kyllä hyvin niitä jotka fanittavat pelkän suuren taidon perusteella muuta kuin suomalaista. Tosin mulle ei luonne saa silloinkaan olla sietämätön.

Mua askarruttaa tässä fanittamisessa se, millainen projekti on fanituskohteen vaihtaminen, tapahtuuko se ihan "tost noin vaan" vai onko se pidempi prosessi? Entä voiko sitä fanituksen kohdetta vaihdella edestakaisin, esim. tänään fanittaa Kimiä, huomenna Heikkiä, ylihuomenna taas Kimiä, sitä seuraavana päivänä jälleen Heikkiä jne.?
Minusta ei oikein voi määritellä miten nopeasti se tapahtuu, tapahtuu silloin kun tapahtuu. Mulle se on yleensä pitkähkö prosessi ja alan kannattaa urheilijaa sitten kun hänen persoonansa miellyttää. Pysyn myös uskollisena ja tyyppi saa mokata melko pahasti ennen kuin hylkään hänet. Päivittäistä fanituksen vaihtelua en ymmärrä. Jos kohde vaihtuu jatkuvasti menestyksen mukaan, ei kyseessä ole fani vaan säälittävä glory hunter.

Mua ihmetyttää korkeintaan se, että joku ihmettelee sitä. Tyypillä on erittäin paha narsistinen minävaurio. Lisäksi hänen annettiin ajaa kahta kisaa vaille kaksi kautta härskisti kiilailemalla koska hänen on haluttu voittavan mestaruus. Tyypin mestaruus on täysin arvoton.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Mua askarruttaa tässä fanittamisessa se, millainen projekti on fanituskohteen vaihtaminen, tapahtuuko se ihan "tost noin vaan" vai onko se pidempi prosessi?
Tallin vaihto on ainakin hyvin, hyvin nopea prosessi. Ferrari lakkasi olemasta pahis sinä kauniina päivänä Monzassa kun Kimin sopimus julkistettiin.

Olisikin ollut erittäin mielenkiintoista jos viime vuotinen vakoiluskandaali olisikin tapahtunut vielä kun Kimin oli McLarenilla. Luulempa että olisi ollut aika toisenlaisia mielipiteitä, aivan kuten nyt Ferrari on se rehellisyyden perikuva toisin kuin Schumacherin aikana.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Sekin on tavallaan erikoista miten nopeasti jotkut kuskit menettävät saaneensa arvostuksen. Esimerkiksi Kubica tuntuu olevan tällä hetkellä kovassa kurssissa suomalaisten mielissä, mutta jos BMW on ensi vuonna äärimmäisen kovassa tikissä ja Kubica kouluttaa suomalaisia oikein olan takaa halliten alkukautta, niin ääni saattaa muuttua kellossa salaman nopeasti. Toki se on ihan luonnollista, mutta hassu ilmiö silti. :rolleyes:
Kun Kubica vie sen ensimmäisen voiton suomalaiskuskin nenän edestä, niin siitä tulee silmänräpäyksessä [tähän venäläistä kuvaava R:llä alkava sana]. Ihan samalla tavalla Alonso on ollut tällä kaudella tosi symppiskuski - koska se ei ole ollut uhka suomalaiskuskille. Toisin kuin vielä viime kaudella jolloin hänkin oli joku "karvanaama". Ja jos Rellu nousee ensi kaudella niin taitaa karvat kasvaa naamaan takaisin pikavauhtia.

-

Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Kun Kubica vie sen ensimmäisen voiton suomalaiskuskin nenän edestä, niin siitä tulee silmänräpäyksessä [tähän venäläistä kuvaava R:llä alkava sana]. Ihan sama tavalla Alonso on ollut tällä kaudella tosi symppiskuski - koska se ei ole ollut uhka suomalaiskuskille. Toisin kuin vielä viime kaudella jolloin hänkin oli joku "karvanaama". Jos Rellu nousee ensi kaudella niin taitaa taas karvat kasvaa naamaan pikavauhtia.

-
:D En olisi lainkaan yllättynyt jos olisit oikeassa.

deye

Well-known member
Naiset. Hyvin harvoin tuntuvat nuo meidän tyttelit pitävän suomalaisia kalmankalpeita kuljettajia suosikkeinaan. Sen sijaan etelän miehet tuntuu näin kärjistäen miellyttävän hameväen ajolinjasilmää. Myös esim. J. Button on jostain kumman syystä esimerkiksi allekirjoittaneen kauniimman osapuolen suosikki. Se on varmaan ne sadekelin poikkeukselliset taidot sitten, joita olemmekin saaneet ihailla tälläkin kaudella mielin määrin.

En nyt tässä mitenkään hameväkeä halua halveerata, mutta mielestäni on aika selvää, että näyttää miehillä ja naisilla olevan hieman eri kriteerit sen suhteen, ketä kuljettajaa pidetään arvossa.
No pyh pyh. Enpä ole ennen tuollaistakaan kuullut. Minulta ainakin löytyvät kaikki samat kriteerit kuin useilta miehiltä. Sitäpaitsi minun henkilökohtaisesti on hyvin vaikea nähdä itseäni kannattamassa ketään muuta kuin suomalaista, se on vaan iskostunut ajatusmaailmaan vuosien mittaan. Minulle on ihan sama, miltä meidän kuskit näyttävät, kunhan he osaavat ajaa, ja minun aikakaudellani vielä kukaan ei ole tuottanut siinä määrin pettymystä, eikä tulevaisuudenkaan kuskitoivoissa näyttäisi sellaisia olevan.

Sitäpaitsi eihän niitä miehiä edes näe kypärien alta. Harvemmin etelän miehiä kuullaan edes haastatteluissa, mitä nyt Pulkkinen varikolta. Niistäkään ei hirveästi riemu repeä. :ahem:

Jos suomalaisia ei olisi formuloissa, fanittaisin melko varmasti jotain Kubican kaltaista kuljettajaa - ajotaidot ovat hyvät, ja minua kiinnostaisi seurata, yltääkö hän joskus maailmanmestaruuksiin saakka.

Inhonkohteet ainakin itselläni vaihtelevat vähän sen mukaan, kuka milloinkin tarjoaa kovimman vastuksen suomalaisille. Eihän se hyvältä noin laitettuna kuulosta, mutta totuus se taitaa omalla kohdallani olla. Huomasin, että Alonsokin lakkasi kummasti ärsyttämästä, kun hiipui voittotaisteluista. Samoin Schumacherista tuli kunnon jätkä kun hän heitti ajamiset sikseen.

Hamilton on kuitenkin asia erikseen. Vaikka hän ajaisi Minardilla, en voisi koskaan kannattaa häntä.

Vertti

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Kun Kubica vie sen ensimmäisen voiton suomalaiskuskin nenän edestä, niin siitä tulee silmänräpäyksessä [tähän venäläistä kuvaava R:llä alkava sana]. Ihan samalla tavalla Alonso on ollut tällä kaudella tosi symppiskuski - koska se ei ole ollut uhka suomalaiskuskille. Toisin kuin vielä viime kaudella jolloin hänkin oli joku "karvanaama". Ja jos Rellu nousee ensi kaudella niin taitaa karvat kasvaa naamaan takaisin pikavauhtia.
No tietysti mä haluan et suomalaiset voittaa ja kyllä mua harmittaa jos Kubica vie voiton suomalaisten edestä. Mut jos suomalaiset on keskeyttänyt tai eivät taistele mestaruudesta niin Kubicaa on sit helppo kannattaa. Rehellisesti sanottuna ainoat kuskit jotka mua koskaan on vituttanut on Hamilton ja Schumacher kun voitti kaikki tai kun teki tyhmiä temppuja. Niinkun jo mainitsin ei se ollut Alonso joka vei Kimin mestaruuden 2005. Se oli epäluotettava auto. Mut ne jotka alkavat sitten haukua Kubicaa niin siitä vaan. Saa aika paljon hölmöillä ennenkun on mun ärsytyslistalla.

pendellstock

Well-known member
Tottakai suomalaista tulee tukea. Kyseessä tehokkaimmin suomikuvaa maailmalle vievä laji, joten ihan syystäkin merkityksellinen kanava tässä mielessä. Veikkaan että Mika Häkkisen tunnistaa edelleen 10 kertaa useampi ulkomailla kuin vaikkapa presidentti Halosen naamataulun vaikkei Mika ole vuosiin ajellutkaan..

Toisaalta itse rankkaan henk.kohtasessa "fanituksessa" ajotaidot korkealle: Mika Salo oli mun mielestä selittelevä keskinkertaisuus vaikka olikin suomalainen. Kimi taas on maailman paras kilpa-autoilija koska omaa uskomattomat ajotaidot luonnostaan. Tietysti Kimi on myös cool.

Goblet

Iceman
Sijainti
Finland
Tallin vaihto on ainakin hyvin, hyvin nopea prosessi. Ferrari lakkasi olemasta pahis sinä kauniina päivänä Monzassa kun Kimin sopimus julkistettiin.
Itse kyllä aloin jo pitämään Schumista ja Ferrarista jossain määrin 2005 ja 2006 kausien vaihteessa, 2006 toivoin jo Schumin mestaruutta. McLarenia vihasin jo 06 alusta lähtien, niin uskomattoman hidas. Talli siis vaihtui jo ennen Kimin sopimusta.

P.S. Täysin samaa mieltä Vertin kanssa.

arzipuppy

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Meikä pitää räikkösestä koska se on ponnistanut köyhistä olosuhteista, on melko aito ja rehti. Tykkäsin hänestä alusta alkaen, pikkuformuloista jopa.
Heikki ei kolahtanut samalla tavalla.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Varsinaiset fanitukset on jo kauan sitten taakse jäänyttä elämää.

Mutta sanottakoon nyt vaikka niin, että joidenkin kuljettajien kohdalla heidän kohtaamansa epäonni, taktiikoiden toimimattomuus, tekniset murheet ja herra paratkoon omat ajovirheet aiheuttavat ehkä aavistuksenomaista närää ja ehkä toisinaan jopa tosiasioiden kieltämistä. "Eihän se nyt noin voi kämmätä, kun se on niin hyvä kuski."

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
Motiiveja varmasti löytyy vähän joka lähtöön mutta en yleistäisi naisten kohdalla tuota ulkonäkö pointtia.

Väittäisin, että se fanitus riippuu enemmänkin siitä miten paljon koko lajista on kiinnostunut. Jos naispuolinen kumppani "fanittaa" lajia lähinnä sen vuoksi, että mies katsoo, niin silloin tämä kyseinen tytteli voi kaivella kiinostuksen kohteeksi kyseisestä lajista sen mitä häntä siinä edes vähän kiinnostaa, kun on vähän niinku pakko seurata. Joten otetaan sieltä se sopivasti silmää miellyttävä naama fanituksen kohteeksi.

Väitän, että sellainen nainen joka seuraa lajia myös muuten, omalla ajallaan. Fanittaa jotain muuta kuin pelkkää ulkonäköä. Tässä vaiheessa tulee varmaan kuvaan juuri sellainen sopiva kokonaisuus, ulkonäköä, sitä itseä miellyttävää persoona ja sopivissa määrin taitoja. Joillakin painottuu eri päähän.

Sama koskee miehiä, jotka lajia seuraavat. Minun mielestä Kimi on lähes absoluuttisesti paras mutta silti pidän myös Vettelistä ja Kubicasta. Heikki en voi juuri sietää. Kuten en aikoinaan Schumia ja Saloakaan. Kuitenkin Häkä oli sen alkuperäisen suosikin, eli Sennan ohella mun ykkössuosikki. Onko tuossa mitään järkevää logiikkaa? Ei ainakaan sen suhteen, että se olisi pelkästään kansallisuudesta kiinni. Eikä senkään suhteen, että pelkkiä tilastoja tuijottaisi. Se on monen tekijän summa.

Ja väitän, että naisilla se on vielä useamman tekijän summa kuin miehellä. Ei esim. itse voi ymmärtää Miss Piggyn valintaa. Koskapa itse pidän herra Schumacherin persoonaa niin epämiellyttävänä kuin olla ja voi. Tällähän nyt ei tietty välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa onko mies vai nainen.

Että on selkeetä tekstiä :D

Jeeves

Well-known member
Meikäläistä on aina kiehtonut kuskien kyky handlata yllättävät tilanteet, sladit, muuttuvat sääolosuhteet, yms. Eli noin karkeasti sanottuna tyyppien car control.

Myöhemmin sitten tekninen puoli tuli mukaan ja olihan se suorastaan maagista seurata moottorikehitystä 2000-luvun alusta sen puoleenväliin. Mistä ihmeestä ne insinörtit repivät koneesta joka vuosi useamman kymmentä hevosvoimaa lisää. Toki joskus luotettavuuden kustannuksella *köh, mersu, köh*. :eek:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Talleista olen ollut aina uskollinen Ferrarille ja onneksi talli on välttynyt täydellisen vastenmieliltä kuljettavalinnoilta. Jean Alesi oli Gilles Villeneuven perillisenä pitkään suurin kaikista. Ayrton Senna taasen oli suosikkini talleista riippumatta. Schumia en voinut sietää miehen Benetton-aikoina, mutta Ferrarille siirtymisen jälkeen hänestä tuli ehdoton ykkönen.

Nykyisen sarjan fanituksen kohteet: Massa, Kimi, Alonso, Kubica sekä Heikki sekä sympatiapisteet Vettelille. Tallien puolella Ferrarin lisäksi Honda saa sympatiat.