F1 ja kuljettajien pään suojaus

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello

Tässä joku näkemys RB:n vastineesta Ferrarin halosuojalle.
Ei varmaan pysy puhtaana ilman pyyhkijää.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tässä joku näkemys RB:n vastineesta Ferrarin halosuojalle.
Ei varmaan pysy puhtaana ilman pyyhkijää.
Ferrarin testaama viritelmä kyllä ulkonäöltään huomattavasti miellyttävämpi. Tuohan on vähän niin kuin halo, mutta kahdella etuputkella yhden sijaan ja lisäksi heitetty vielä lasi päälle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

JamboJamster

Active member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
29
Kauhulla odotan miltä kauden 2017 autot tulevat sitten lopuksi näyttämään. Ferrarin Halo on aivan hirveän näköinen, mutta tuo RB:n ratkaisu näyttää jo vähän järkevämmältä. Jos kuskin eteen jotain suojaa tuodaan niin kyllä se sitten myös tuon tuulilasin siihen vaatii. Pelkkä putkista väännetty kehikko pään ympärille vaan ei näytä millään järkevältä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kauhulla odotan miltä kauden 2017 autot tulevat sitten lopuksi näyttämään. Ferrarin Halo on aivan hirveän näköinen, mutta tuo RB:n ratkaisu näyttää jo vähän järkevämmältä. Jos kuskin eteen jotain suojaa tuodaan niin kyllä se sitten myös tuon tuulilasin siihen vaatii. Pelkkä putkista väännetty kehikko pään ympärille vaan ei näytä millään järkevältä.
:rolleyes: Redbullin oma kyhäelmä on kyllä vielä hirveämpi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Ferrarin testaama viritelmä kyllä ulkonäöltään huomattavasti miellyttävämpi. Tuohan on vähän niin kuin halo, mutta kahdella etuputkella yhden sijaan ja lisäksi heitetty vielä lasi päälle.
Tuulilasi on vähän niin kuin pakollinen, koska kehyksen idea on suojata kuljettajaa edestä päin tulevalta romulta ja tuo keskeltä avoin rakenne ei sitä tee. En ole kyllä vakuuttunut siitä, että FIA:n lobbaama halo-ratkaisu olisi siltä osin riittävä, koska pitkulainen osa voisi keskikiinnikkeeseen osuessaan lähteä pyörimään kovalla vauhdilla ja murskaisi kuljettajan kypärän.
 

Camo

Banned
Liittynyt
9.3.2016
Viestit
47
Tässä joku näkemys RB:n vastineesta Ferrarin halosuojalle.
Ei varmaan pysy puhtaana ilman pyyhkijää.
Onhan noita hylkiviä laseja ollut jo vaikka kuinka kauan. Esim joissain pilvenpiirtäjissä osa laseista on juuri likaa hylkiviä. En muista oliko siinä joku kalvo vai miten se toimii, mutta joskus kauan kauan sitten jo luin kyseisestä ihmeestä. Joten voisi olettaa, että noissa vauhdeissa se pysyy puhtaana jos käyttävät likaa hylkivää lasia/pinnoitetta.

Nykyäänhän on esimerkiksi vaatteitakin, mitkä hylkii kaiken paskan ja niitä ei tarvitse käytännössä pestä. Keksinnön takana on luultavasti USA:n armeija (luultavasti DARPA), vaikka Venäläiset jo jossain vaiheessa väittivät sen keksineen. Eli vaatteet ja jalkineet mitkä hylkii kaiken paskan, esim öljyn, veren jne.. (toimii vaativissa olosuhteissa kentällä loistavasti). Joskus luin, että niitä on myynnissä siviilikäyttöönkin. Ainakin jossain oli teepaitoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Taitaa olla hieman eriasia jos reissumiesten vaatteet pysyy "puhtaana" tai että pitäis lasin läpi nähdä ja ajaa kilpaa.

Mutta tosiaan lasinkäsittely aineita on ollut jo iät ja ajat, esim ViisSiitä. Jonka toimivuudesta kisakäytössä monet on hyvinkin eri mieltä.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Laittavat repäistävät kalvot niinku protoissa ja kypärissä käytetään. Omaan silmään tuo näyttää paljon paremmalta kuin halo.
 

Camo

Banned
Liittynyt
9.3.2016
Viestit
47
Taitaa olla hieman eriasia jos reissumiesten vaatteet pysyy "puhtaana" tai että pitäis lasin läpi nähdä ja ajaa kilpaa.
Joo, mutta vertauskuvallisesti yritin hahmottaa, että jos huokoista ja monisyistä kangasta voidaan muokata jopa öljyä hylkiväksi, niin todennäköisesti ainakin vaihtoehto turvalasillekkin löytyy.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Maailmassa on osaamista vaikka kuinka ja innovoida voi melkein mitä vaan. Ei luulisi olevan ongelma löytää oikeita tekijöitä ideoimaan moottoriurheilun kuninkuusluokkaan puhtaana pysyvää/itsestään puhdistautuvaa (tuuli)lasia. Eiköhän sellaiselle olisi muissakin sovelluksissa käyttöä. Tietty, jos mistään ei haluta mitään maksaa...
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Jaska on ollut taas kovaa jätkää :


Jacques Villeneuve tylynä F1-kuskeille: ”Pelkurit vaihtakoot lajia”
Vuoden 1997 maailmanmestari Jacques Villeneuve ei ymmärrä kuljettajia, jotka puhuvat liikaa turvallisuudesta formula ykkösissä.

Kanadalainen ei ymmärrä ollenkaan suunniteltuja haloja – ja vielä vähemmän kuljettajia, jotka niitä vaativat.

– Jos heitä pelottaa, vaihtakoot lajia vaikka touring cariin. Totta kai turvallisuudesta on huolehdittava, mutta tiettyjä rajoja ei pitäisi ylittää, Villeneuve ruoskii Le Figaro -lehdelle.

– Riskinotto on elintärkeä asia formula ykkösille. Se on iso osa tämän lajin kauneutta. Halo on mielestäni jo liikaa. Näille kavereille maksetaan miljoonia ja he eivät ole valmiita ottamaan mitään riskejä. Se ei ole hyvä asia.

– Eivät MotoGP-kuljettajatkaan itke, että heidän pitäisi saada ajaa kuplassa. Juuri siksi he ovat tällä hetkellä menossa ihailussa ja kunnioituksessa ohi F1-kuljettajien, Villeneuve sanoo.
http://www.suomif1.com/2016/03/jacques-villeneuve-tylyna-f1-kuskeille-pelkurit-vaihtakoot-lajia/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Jacques Villeneuve tylynä F1-kuskeille: ”Pelkurit vaihtakoot lajia”
Vuoden 1997 maailmanmestari Jacques Villeneuve ei ymmärrä kuljettajia, jotka puhuvat liikaa turvallisuudesta formula ykkösissä.

Kanadalainen ei ymmärrä ollenkaan suunniteltuja haloja – ja vielä vähemmän kuljettajia, jotka niitä vaativat.

– Jos heitä pelottaa, vaihtakoot lajia vaikka touring cariin. Totta kai turvallisuudesta on huolehdittava, mutta tiettyjä rajoja ei pitäisi ylittää, Villeneuve ruoskii Le Figaro -lehdelle.

– Riskinotto on elintärkeä asia formula ykkösille. Se on iso osa tämän lajin kauneutta. Halo on mielestäni jo liikaa. Näille kavereille maksetaan miljoonia ja he eivät ole valmiita ottamaan mitään riskejä. Se ei ole hyvä asia.

– Eivät MotoGP-kuljettajatkaan itke, että heidän pitäisi saada ajaa kuplassa. Juuri siksi he ovat tällä hetkellä menossa ihailussa ja kunnioituksessa ohi F1-kuljettajien, Villeneuve sanoo.
Jaska puhuu asiaa! Kaikki tämä HALO yhden Charlie Whitingin takia joka teki kuoleman aiheuttaneen virheen Japanissa 2014, ja joka ei ole edes kuski! Aurinko laski, vettä tuli kuin saavista, kuljettajat raportoivat vaarallisista olosuhteista mutta kisaa ei lopetettu vaikka sääntöjen puolesta se olisi ollut mahdollista. Kuinka HALO estää vastaavat virheet?

Ei mitenkään!

Tämä kuva kuvastaa HALO:a paremmin kuin mikään muu, ikinä:

Näytä liitetiedosto 22449
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Ei tästä lajista saa mitenkään sellaista etteikö jollain tapahtumasarjalla saada kuljettajaa tms.. hengiltä. Turvallisuus on jo nyt erittäin hyvällä tasolla enkä näe tarvetta moisille haloille.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Jos on joku turvallisuuslaite, jonka ainut haittapuoli on esteettinen mutta joka potentiaalisesti pelastaa elämiä, on täyttä idiotismia jättää se sivuun. Villeneuven argumentti on täysin naurettava.

Haloa/canopya kritisoidessa kannattaisi keskittyä niihin laitteen oikeisiin haittapuoliin, elikkä siihen että autosta poistuminen on sen kanssa erittäin hankalaa ja täten se loisi toisen turvallisuusongelman edellisen tilalle.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Ei tästä lajista saa mitenkään sellaista etteikö jollain tapahtumasarjalla saada kuljettajaa tms.. hengiltä. Turvallisuus on jo nyt erittäin hyvällä tasolla enkä näe tarvetta moisille haloille.
Tuskin toi halko olis esim. Bianchin tapauksessa vaikuttanut mitenkään lopputulemaan, mut muutama kuolemantapaus sen käytöllä olis ehkä vältetty. Muissa sarjoissa tosin. Ruma se kyllä on.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Jaska puhuu asiaa! Kaikki tämä HALO yhden Charlie Whitingin takia joka teki kuoleman aiheuttaneen virheen Japanissa 2014, ja joka ei ole edes kuski! Aurinko laski, vettä tuli kuin saavista, kuljettajat raportoivat vaarallisista olosuhteista mutta kisaa ei lopetettu vaikka sääntöjen puolesta se olisi ollut mahdollista. Kuinka HALO estää vastaavat virheet?
Jep, vaikka ite kyl oon sitä mieltä et turva-auto ois riittäny siin vaiheessa ko Sutilin auto meni kaiteeseen ja traktori meni radalle. Ja kuten nimimerkki Kenda sano, niin ehkä esim Henri Surtees ois voinu pelastua tuollasella HALOlla.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Miksei sitten WEC-tyylistä kabiinia? Näkyvyys toki rakenteista johtuen olisi rajatumpi..

Halo on ruma, eikä irto-osilta suojaa kyllä mitenkään, esimerkiksi Massan tai Sennan tapauksessa.
Ja jos tuohon Haloon nyt kohdistuu tarpeeksi voimaa, niin onko mahdollista, että rusentaa kuljettajan pahemmin?

En ole asiaan sen kummemmin perehtynyt, mutta Halo on ruma, leikkaa liimaa liitä -tyylinsä vuoksi.
Entä RedBullin X1-konsepti, meneekö kabiini "out of box", tietysti tuossa pitäisi olla sitä tukirakennettakin?

 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jaska puhuu asiaa! Kaikki tämä HALO yhden Charlie Whitingin takia joka teki kuoleman aiheuttaneen virheen Japanissa 2014, ja joka ei ole edes kuski! Aurinko laski, vettä tuli kuin saavista, kuljettajat raportoivat vaarallisista olosuhteista mutta kisaa ei lopetettu vaikka sääntöjen puolesta se olisi ollut mahdollista. Kuinka HALO estää vastaavat virheet?

Ei mitenkään!
Ei Bianchi ole ainoa syy miksi turvakaarta suunnitellaan otettavaksi käyttöön. Bianchin liskäsi se olisi ainakin voinut pelastaa Henry Surteesin, María de Villotan ja Justin Wilsonin.


Ihmetyttää se väite, ettei Ferrarissa nähty Halo-malli olisi pelastanut Jules Bianchia. Bianchi syöksyi pyöräkuormaajan perän alta ja Bianchin pää osui perään. Pyoräkuormaajan perä olisi liukunut vain Bianchin pään yli, jos tarpeeksi kestävä Halo olisi ollut autossa.
 
Viimeksi muokattu:

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Ihmetyttää se väite, ettei Ferrarissa nähty Halo-malli olisi pelastanut Jules Bianchia. Bianchi syöksyi pyöräkuormaajan perän alta ja Bianchin pää osui perään. Pyoräkuormaajan perä olisi liukunut vain Bianchin pään yli, jos tarpeeksi kestävä Halo olisi ollut autossa.
Jep boldatulle. Mutta uskotko itsekkään että toi härpäke olis kestänyt kolaria pyöräkuormaajan kanssa. Mahdoton selvittää jälkikäteen joten lopetan spekuloinnin omalta osaltani tähän.
 
Ylös