Mäcci
Well-known member
- Liittynyt
- 24.1.2005
- Viestit
- 214
Tulipa nähtyä ekaa kertaa kausikooste videolta Rosbergin Keijon mestaruusvuodelta. Pahemmin mitään pitempää livekuvaa noin kaukasista ajoista ei ollu tullu aikasemmin nähtyä, hyvä jos tiesin suunnilleen miltä Keken auto näyttää. Annettakoon anteeksi koska olin ky. vuonna 2-vuotias ja lajin tiivis seuraaminen alkoi vasta kaudella 1994.
Oli kyllä mielenkiintosta katsoa miten laji on muuttunu 23 vuoden aikana. Kisoissa oli niin paljo ohituksia, että kaikki ei varmaan ees mahtunu koosteeseen mukaan. Ilmapiiri tuntu jotenkin rennommalta ku nykyään ja autot sekä miehet rautaa. Siellä sitä vaa juoksenneltii radan poikki keskeytysten jälkeen ja pisti silmään miten ruutulippumies tuli itse heiluttamaan maaliviivalle sitä lippua. Räikkösen ratavirkailijan pieni tuuppiminen on aika pientä siihen verrattuna esim. Nelson Pique:tiin. Mies suivaantu Monzan kolarista niin, että meinas jo alkaa lyömään ja potkimaan kolarin toista osapuolta.
Itse autot tuntu myös siisteiltä katsella. Näki jotenkin selvästi, että niistä puuttu tämän päivän tietokone-ja edistyny teknologia täysin (ainaki paljo vähemmän). Autoja vietiin enemmän raa-alla taidolla ja voimalla. Keken vapaasti hengittävä Williams jäi suorilla auttamattomasti Brabhameille ja Renaultille ja melkein kaikille muilleki huipputalleille mut kyllä näki, että Keke oli tosi kovassa iskussa tona vuonna ja paikkas ajotaidoilla sen mitä suoranopeuksissa hävis. Sääli muuten Brabhamia ja Lotusta miten kaksi hienoa tallia kuihtui pois, ensiks mainittu tuntu olevan tosi hyvässä iskussa tona vuonna vauhdin puolesta. Mclarenki tuntu paljon paremmalta autolta kun Williams mutta jotenki se Watson oli niin kädetön jätkä, että mestaruus meni siinä ja toisaalta Brabham, Renault ja Ferrari oli liian epäluotettavia mestaruuteeteen ja muuten kuskit vaa kämmäili liikaa nii Kekehän sen sitte vei lopulta,vaikka vaa yhen osakilpailuvoiton ottikin.
Ekaa kertaa tuli nähtyä myös G.Villeneuven kuolemaan johtanut kolari. Oli kyllä aika hirveää katsoa miten auto hajos tuhannen säpäleiks ja miten paljo huonoa tuuria koko onnettomuudessa yleensä oli, mikä lähti siis hitaamman auton ohituksesta.
Radat oli Euroopassa ja Jenkeissä. (tuskin kukaan ois uskonu, että tulevaisuudessa ajetaan jossain Kiinassa tai Malesiassa). Oli kiva nähä F1:set esim. Detroitin katuradalla ja muutenki radat oli profiililtaan ei niin siloteltuja kun nykyään. Kuljettajat oli sotien aikana tai jälkeen syntyneitä karskeja äijiä, eikä mitään taikinaperseitä kuten nykyään. Yhden koosteen perusteella uskaltasinki arvailla, että kaudet 82-96 oli Formuloiden parasta aikaa (neljä vikaa vuotta näinki joka kauden kisat). Tosin turvallisuus oli mitä oli, mutta kyllä kaikki kunnioitus noille äijille mitkä uskalsi noilla vehkeillä ajaa rajoilla.
Kaikkiaan 80-luku tuntu olevan ihan huippuvuosikymmen niin F1, Rallin, muun urheilu, leffojen, musiikin, ihmisten ja kaiken osalta. Eikä Islam ollut vielä vallottanut eurooppaa. Mut se politiikasta.
Oli kyllä mielenkiintosta katsoa miten laji on muuttunu 23 vuoden aikana. Kisoissa oli niin paljo ohituksia, että kaikki ei varmaan ees mahtunu koosteeseen mukaan. Ilmapiiri tuntu jotenkin rennommalta ku nykyään ja autot sekä miehet rautaa. Siellä sitä vaa juoksenneltii radan poikki keskeytysten jälkeen ja pisti silmään miten ruutulippumies tuli itse heiluttamaan maaliviivalle sitä lippua. Räikkösen ratavirkailijan pieni tuuppiminen on aika pientä siihen verrattuna esim. Nelson Pique:tiin. Mies suivaantu Monzan kolarista niin, että meinas jo alkaa lyömään ja potkimaan kolarin toista osapuolta.
Itse autot tuntu myös siisteiltä katsella. Näki jotenkin selvästi, että niistä puuttu tämän päivän tietokone-ja edistyny teknologia täysin (ainaki paljo vähemmän). Autoja vietiin enemmän raa-alla taidolla ja voimalla. Keken vapaasti hengittävä Williams jäi suorilla auttamattomasti Brabhameille ja Renaultille ja melkein kaikille muilleki huipputalleille mut kyllä näki, että Keke oli tosi kovassa iskussa tona vuonna ja paikkas ajotaidoilla sen mitä suoranopeuksissa hävis. Sääli muuten Brabhamia ja Lotusta miten kaksi hienoa tallia kuihtui pois, ensiks mainittu tuntu olevan tosi hyvässä iskussa tona vuonna vauhdin puolesta. Mclarenki tuntu paljon paremmalta autolta kun Williams mutta jotenki se Watson oli niin kädetön jätkä, että mestaruus meni siinä ja toisaalta Brabham, Renault ja Ferrari oli liian epäluotettavia mestaruuteeteen ja muuten kuskit vaa kämmäili liikaa nii Kekehän sen sitte vei lopulta,vaikka vaa yhen osakilpailuvoiton ottikin.
Ekaa kertaa tuli nähtyä myös G.Villeneuven kuolemaan johtanut kolari. Oli kyllä aika hirveää katsoa miten auto hajos tuhannen säpäleiks ja miten paljo huonoa tuuria koko onnettomuudessa yleensä oli, mikä lähti siis hitaamman auton ohituksesta.
Radat oli Euroopassa ja Jenkeissä. (tuskin kukaan ois uskonu, että tulevaisuudessa ajetaan jossain Kiinassa tai Malesiassa). Oli kiva nähä F1:set esim. Detroitin katuradalla ja muutenki radat oli profiililtaan ei niin siloteltuja kun nykyään. Kuljettajat oli sotien aikana tai jälkeen syntyneitä karskeja äijiä, eikä mitään taikinaperseitä kuten nykyään. Yhden koosteen perusteella uskaltasinki arvailla, että kaudet 82-96 oli Formuloiden parasta aikaa (neljä vikaa vuotta näinki joka kauden kisat). Tosin turvallisuus oli mitä oli, mutta kyllä kaikki kunnioitus noille äijille mitkä uskalsi noilla vehkeillä ajaa rajoilla.
Kaikkiaan 80-luku tuntu olevan ihan huippuvuosikymmen niin F1, Rallin, muun urheilu, leffojen, musiikin, ihmisten ja kaiken osalta. Eikä Islam ollut vielä vallottanut eurooppaa. Mut se politiikasta.