Heti kun kirjoitin tuon ja jatkoin lukemista niin johan muuttui puolueettomampaan suuntaan.Jason Voorhees sanoi:Kieltämättä ko. kirjassa on hiemaan liikaa jokaisen legendan nuoleskelua. En ole ehtinyt kirjassa kuin vasta puoleen väliin, mutta jo itseäni kyllästyttää tuo jatkuva upea-sanan käyttö ja lähes joka virkeen perässä käytettävä huutomerkki. :mad_old:
No, kaikin puolin kirja on ollut edellä mainittuja lukuunottamatta hyvä ja pitää lukea loppuun. Nostan hattua Lomanille, joka nuoresta iästä huolimatta on tällaisen tietopaketin jaksanut rakentaa. :alppu:
Mario Andrettista puhuttaessa kaikki mahdolliset faktat on onnistuttu säveltämään väärin. Koska en ehtinyt kirjastossa kyseiseen kirjaan kunnolla perehtyä niin ei jäänyt kunnolla kaikki lipsahdukset muistiin, mutta mieleenpainuvin taisi olla se, että Mario Andretti voitti kirjoittajan mukaan CART-mestaruuden ennen siirtymistään F1-sarjaan. Tämähän ei tietenkään ollut mahdollista, koska CART - Championship Auto Racing Teams - perustettiin vasta Andrettin maailmanmestaruusvuoden jälkeen. Tämän kaltaiset virheet, varsinkin kun ne tulevat nuorelta, uudelta moottoriurheilusukupolvelta ärsyttävät minua kaikkein eniten.Bobakki sanoi:Hölmömpääkin lukemista voisi löytää, nuo entisaikojen kuskit on etenkin esitelty ansiokkaasti. Erehtymättömänä totuutena kirjan kertomaa ei kannata kuitenkaan pitää, harmikseni olin paikallistavinani joitain lapsuksia ja suoranaisia asiavirheitäkin.
Enämpi kirjasta
Ihan faktaa Loman on puhunut noista Andretin CART-mestaruuksista, paitsi että CART:in nimi 60-luvulla ei ollut "CART" vaan "USAC National Championship".CARTer sanoi:Mario Andrettista puhuttaessa kaikki mahdolliset faktat on onnistuttu säveltämään väärin. Koska en ehtinyt kirjastossa kyseiseen kirjaan kunnolla perehtyä niin ei jäänyt kunnolla kaikki lipsahdukset muistiin, mutta mieleenpainuvin taisi olla se, että Mario Andretti voitti kirjoittajan mukaan CART-mestaruuden ennen siirtymistään F1-sarjaan. Tämähän ei tietenkään ollut mahdollista, koska CART - Championship Auto Racing Teams - perustettiin vasta Andrettin maailmanmestaruusvuoden jälkeen. Tämän kaltaiset virheet, varsinkin kun ne tulevat nuorelta, uudelta moottoriurheilusukupolvelta ärsyttävät minua kaikkein eniten.
Eli tuolloin CART nimen käyttö on väärin, eikös vaan.Jason Voorhees sanoi:Ihan faktaa Loman on puhunut noista Andretin CART-mestaruuksista, paitsi että CART:in nimi 60-luvulla ei ollut "CART" vaan "USAC National Championship".
Mitä NASCAR:iin tulee niin Winston Cup ja Nextel Cup rinnastetaan toisiinsa. Esim. Tony Stewart voitti Winstron Cupin 2002 ja Nextel Cupin 2005, mutta hän on silti 2-kertainen Winston Cup/Nextel Cup -mestari.Banaani sanoi:Eli tuolloin CART nimen käyttö on väärin, eikös vaan.
Melkein sama kun sotkisi NASCAR:ssa Nextel Cupin ja Winston Cupin keskenään.
Yllä käydyn keskustelun kanssa tämä onkin mielenkiintoinen ongelma. Kirjan nimi olisi tarvinnut olla "GP-legendat" sillä nyt siinä omitaan F1:lle historiaa, joka ei sille kuulu. Tästä päästää kätevästi siihen mitä sanoin aiemmin eli F1 myy ja kaikki muu on ö-luokkaa.kouvotsoni sanoi:ja kun kirjan nimi on F1-legendat, niin en tiedä mitä siellä nämä Nuvolarit ja Chironit tekivät.
On aika paha lapsus, jos F1:n historiasta puhuttaessa ei laske 1930-luvulla ajettua Grand Prix -kilpailujen EM-sarjaa mukaan, vaikka nimi Formula 1 vasta 1940-luvun lopulta onkin. Formula 1:n MM-sarja on kuitenkin enemmän tai vähemmän suora jatke noille kinkereille.kouvotsvoni sanoi:ja kun kirjan nimi on F1-legendat, niin en tiedä mitä siellä nämä Nuvolarit ja Chironit tekivät.
CARTista muistelisin muutenkin kirjassa puhutun vähän miten sattuu. Nuori moottoriurheilusukupolvi lienee saanut vaikutteensa vanhemmalta polvelta suomalaisia moottoriurheilujournalisteja, joilla on pitkät perinteet eri termien sekoittamisessa ja väärinkäytössä. USACin, CARTin ja Champ Carin käyttö ristiin ei heidän standardeillaan ole lainkaan paha lapsus.CARTer sanoi:Mario Andrettista puhuttaessa kaikki mahdolliset faktat on onnistuttu säveltämään väärin. Koska en ehtinyt kirjastossa kyseiseen kirjaan kunnolla perehtyä niin ei jäänyt kunnolla kaikki lipsahdukset muistiin, mutta mieleenpainuvin taisi olla se, että Mario Andretti voitti kirjoittajan mukaan CART-mestaruuden ennen siirtymistään F1-sarjaan. Tämähän ei tietenkään ollut mahdollista, koska CART - Championship Auto Racing Teams - perustettiin vasta Andrettin maailmanmestaruusvuoden jälkeen. Tämän kaltaiset virheet, varsinkin kun ne tulevat nuorelta, uudelta moottoriurheilusukupolvelta ärsyttävät minua kaikkein eniten.
Kirja itsessään ei (ainakaan minulle) tarjonnut oikeastaan mitään uutta, koska F1-kirjallisuutta on tullut luettua jonkin verran. Suomeksikin sitä on jo ihan riittämiin, joten ihmettelenkin miksei muista lajeista ja sarjoista löydy samanlaisia suomalaisia teoksia, kun taas samoista asioista ja tarinoista jaksetaan kirjoittaa?
Milloinkas Valituilta paloilta on tullut Senna-juttu? Itsekin haluaisin päästä lukemaan kyseisen.Teemu-84 sanoi:Bobakille:
Vieläkö sitä Senna-kirjaa on saatavilla? Siis sitä johon se Valittujen palojen Senna-juttu perustui. Pistin sen sivun kirjamerkkeihin mutta kun koneelle tuli jotain hässäkkää niin kirjamerkit lähti bittitaivaaseen enkä yhtään muista mikä sivu se oli. :dunno:
Hmm... Olisko mun tarkoitus osata yhdistää tämä johkin aiempaan keskusteluun? En kykene. Sennasta on tehty aika monta kirjaa, mutta veikkaan, että tarkoitat Christopher Hiltonin tekemää, koska se on myös suomennettu. Noin äkkiseltään en löytänyt ainakaan nettikirjakaupoista (Alfamer ja bookplus.fi ovat ne, jotka kannattaa ekana tarkastaa), mutta kirjastoista löytynee.Teemu-84 sanoi:Bobakille:
Vieläkö sitä Senna-kirjaa on saatavilla? Siis sitä johon se Valittujen palojen Senna-juttu perustui. Pistin sen sivun kirjamerkkeihin mutta kun koneelle tuli jotain hässäkkää niin kirjamerkit lähti bittitaivaaseen enkä yhtään muista mikä sivu se oli. :dunno:
Ruutulippu 200 löytyy.arzipuppy sanoi:Olen melkein äimistynyt, ettei täällä puhuta ollenkaan legendaarisista RUUTULIPUISTA!
Vaikka kirjojen ote on viihteellinen ja hieman lööpinhakuinen, ovat ne muistojakultaavaa ainesta ja parhaimpia jokavuotisia teoksia, joihin on niputettu moottoriurheilukaudet yhteen.
Minulla on niitä kaudesta 1991 lähtien.
Yksi romaanikirjallisuuden kummallisuus on jonkun uutispäällikön nide "Ihan tavallinen formulakuski." Nobelitaivas on kaukana tästä teoksesta, mutta sitä oli ihan kiva lukea formula Ykkösten faktatietouden lomassa.
Jos etsii tyylikästä ja nuorekasta formulalehteä, suosittelisin F1-magazinea, jota saa ainakin Stockalta.Hintansa väärti.
Jos siis etsii lehteä.
Itselläni Ruutuliput vuodesta -96 lähtien. Kellään tietoa mistä voisi löytää myös aiemmat? Onko kustantamoilla mitään kirjavarastoja mistä voisi löytyä noin vanhoja kirjoja. Monesti on mielessä ollut, että kysäisen Suomalaisesta voivatko tilata jotakin kautta niitä, mutta ajatusasteelle on jäänyt.arzipuppy sanoi:Olen melkein äimistynyt, ettei täällä puhuta ollenkaan legendaarisista RUUTULIPUISTA!
Vaikka kirjojen ote on viihteellinen ja hieman lööpinhakuinen, ovat ne muistojakultaavaa ainesta ja parhaimpia jokavuotisia teoksia, joihin on niputettu moottoriurheilukaudet yhteen.
Minulla on niitä kaudesta 1991 lähtien.
Yksi romaanikirjallisuuden kummallisuus on jonkun uutispäällikön nide "Ihan tavallinen formulakuski." Nobelitaivas on kaukana tästä teoksesta, mutta sitä oli ihan kiva lukea formula Ykkösten faktatietouden lomassa.
Jos etsii tyylikästä ja nuorekasta formulalehteä, suosittelisin F1-magazinea, jota saa ainakin Stockalta.Hintansa väärti.
Jos siis etsii lehteä.
Jone sanoi:Itselläni Ruutuliput vuodesta -96 lähtien. Kellään tietoa mistä voisi löytää myös aiemmat? Onko kustantamoilla mitään kirjavarastoja mistä voisi löytyä noin vanhoja kirjoja. Monesti on mielessä ollut, että kysäisen Suomalaisesta voivatko tilata jotakin kautta niitä, mutta ajatusasteelle on jäänyt.
Löytyy myös tuo Ihan tavallinen formulakuski. Ei kovin kummonen. Helppolukuinen ainakin ja oikeastaan ihan hyvää viihdettä kuitenkin. Vähän niin kun Salatut Elämät. Aivot narikkaan -viihdettä.