F1 Kulukatto kaudelle 2010

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FOTA:n vaihtoehto kulukatolle: Kulukatto!

Ensimmäiset tiedot tiimien keskenään sopimista kustannusvähennyksistä ovat tihkuneet julkisuuteen, vaikka yksityiskohdat kuulemma ovat "tarkasti varjeltu salaisuus". (Miksi?)

Säästökeinoihin kuuluu:
- Kisoihin matkustava henkilöstö rajataan 45 henkeen.
- Tehtaiden henkilöstö rajataan 350 henkeen 2010, 280 henkeen 2011 (kuitenkin mitä vähemmän talli kuluttaa alihankintaan, sitä enemmän saa olla omaa väkeä)
- Tallien kulut rajataan 100 miljoonaan 2010 ja 50 miljoonaan 2011 (poislukien kuskien ja avainhenkilöiden palkat sekä markkinointikulut).
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090818144328.shtml
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ymmärtääkseni FIA:n esittämässä kulukatossa ei niinkään hiertänyt itse kulujen rajaaminen, vaan FIA:n halu päästä tarkastamaan tiimien tilit. FOTAllahan oli oma ehdotus kulujen valvomiseksi, eli perustettaisiin ulkopuolinen työryhmä, joka tarkistaisi tallien kulut. Valvonnan lisäksi hiersi muutoksen aikataulu. Nyt edetään kahdessa portaassa, mikä olisi ratkaisuna huomattavasti inhimillisempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ymmärtääkseni FIA:n esittämässä kulukatossa ei niinkään hiertänyt itse kulujen rajaaminen, vaan FIA:n halu päästä tarkastamaan tiimien tilit. FOTAllahan oli oma ehdotus kulujen valvomiseksi, eli perustettaisiin ulkopuolinen työryhmä, joka tarkistaisi tallien kulut. Valvonnan lisäksi hiersi muutoksen aikataulu. Nyt edetään kahdessa portaassa, mikä olisi ratkaisuna huomattavasti inhimillisempi.
FIA:n kompromissiehdotuksessa tallit olisivat itse valvoneet omia kulujaan. Ei se FOTA:n päätä mihinkään kääntänyt. Kyllä se oli kulukatto sinällään, joka (eritoten Ferraria ja Toyotaa) hiersi.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Se, että yhden avainhenkilön ja kuljettajien sijasta koko "upper management" jätetään kulukaton ulkopuolelle lienee se muutos, jota Ferrari ja Toyota olivat hakemassa. FIA:n esityksessä kulukaton alaisille muille kuin markkinointiin keskittyville avainhenkilöille olisi voinut maksaa osinkoa siinä tapauksessa, että tiimi tekee voittoa, mutta muuten palkkioiden olisi pitänyt mahtua 100 miljoonan euron rajan sisään. FOTA:n esitys varmistaa ts. sen, että huipputiimit voivat maksaa koviakin palkkoja johtavassa asemassa oleville insinööreille yms. ilman pelkoa siitä, että kulukatto tulee vastaan.

Selvää on, että kuljettajien palkat ja ylemmän johdon palkat ovat yhdessä markkinointikustannusten kanssa niin suuri kuluerä, että huipputiimien budjetit nousevat helposti päälle 200 miljoonan euron. Uudessa esityksessä huipputiimit saavat myös hyötyä isommasta budjetistaan, sillä ne voivat houkutella "upper managementiin" vahvistuksia pienemmistä tiimeistä. FIA:n kompromissiesityksessä uuden johtajan palkkaaminen suunnittelupuolelle olisi edellyttänyt kustannusten karsimista jostain muualta, sillä vain yksi avainhenkilö kuljettajien ohella oli kulukaton ulkopuolella ja juuri suunnittelupuolen ihmiset liikkuvat tallien välillä. Talouspuolen johtajia harvemmin pitää muista talleista metsästää.

Ferrarin sivuilta ei suoraan näkynyt sitä, kuinka monta "upper managementiin" kuuluvaa tallilla on. McLarenin sivuilla Technical teamiin kuuluu 7 henkilöä ja lisäksi ovat vielä ylimmässä johdossa Haug, Whitmarsh ja Neale. Jos teknisen osaston tyypeille maksetaan huippuluokan palkka, vievät nuo upper managementin palkkakulut aika ison osan 100 miljoonan euron budjetista (puhumattakaan 50 miljoonan budjetista), mutta kun upper management ei kulukaton alle kuulu, ei se ole enää ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3198
Sijainti
Lahti
Onpa kivaa! Napamiesten muhkea tilipussi ja bonukset on varmistettu, ja nyt voidaan ryhtyä nipistämään "muista" kuluista. Great....:rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No, sikäli FIA:n tavoite kuitenkin on saavutettu, että pikkutalleilla on periaatteessa samat taloudelliset lähtökohdat ja mahdollisuudet itse kilpailutoiminnassa. Käytännössä tietysti isot tallit pystyvät rahalla ostamaan pätevimmät suunnittelijat ja parhaat (tai ainakin isopalkkaisimmat) kuskit.

Samoin käytännössä nuo henkilöstörajoitukset eivät pikkutalleja kosketa, kun ei niillä tuota määrää ole vielä henkilöstöä muutenkaan. Jonkinlaista siirtymää isoista talleista pienten palkkalistoille lienee odotettavissa tuon seurauksena.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Se on totta, että FIA:n tavoite tuli pääosin saavutetuksi näilläkin ratkaisuilla ja sarjaan saatiin lisäksi 3 uutta tiimiä sekä mahdollinen neljäs tiimi korvaamaan BMW:n jättämän aukon.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3198
Sijainti
Lahti
Ilmaantukohan talleihin paljon halpatyövoimaa lähivuosina? Näemmekö paljastusdokkareita, joissa näppärät pikkukädet ruuvailevat kynttilänvalossa äfykkösiä kisakuntoon?
 
Ylös