Tsunodan penkki on todella helposti otettavissa, joten mielenkiintoista nähdä kenellä Red Bullin junnuista riittää rahkeet nousta ykkösiin. Viime vuonna oli myös monta RB-junnua sarjassa, vaan kukaan ei noussut niin selkeästi esiin että olisi kutsua saanut. Taso oli jopa niin heikkoa, että "ikäloppu" de Vries otettiin ennemmin kuin kukaan omasta akatemiasta.F2-luokassa ennakkoon mielenkiintoiset asetelmat. Pourchaire, Hauger, Vesti ja Doohan ovat käytännössä siinä pisteessä, että mestaruus pitää ottaa jos ykkösiin mielivät. Pourchairella jo peräti kolmas kausi sarjassa, muilla toinen. Bearman, Hadjar, Maloney ja Martins ovat ennakkoon kovimmat tulokkaat ja periaatteessa jokaiselta heistä voi odottaa kovaa kyytiä kauden aikana. Asetelmat ovat mielenkiintoiset ja toivottavasti sellaisina pysyvätkin läpi kauden.
Red Bullilla muuten peräti kuusi juniorikuljettajaa formula kakkosisda tänä vuonna. Crawford, Hadjar, Iwasa, Fittipaldi, Maloney ja Hauger.
Formula kolmosten puolella on harmillista, ettei Alatalo löytänyt enää tälle kaudelle rahoitusta. Olisi se mukava suomalaisväriä sarjassa nähdä, vaikkakaan huippusijoilla mies ei saanutkaan. Toivon mukaan muutaman vuoden sisään meillä on taas edustusta näissäkin sarjoissa.
Jos ajattelee saumoja päästä F1:een saakka, niin kovin meriitti olisi ilman muuta rookie-kuskilla joka voittaisi F2-sarjan. Pourchaire omasta mielestäni myös ennakkosuosikki mutta mikään varma lippu F1:een ei ole tarjolla jos ei voita jokseenkin suvereenisti F2:ia tänä vuonna. Kolmas yritys kuitenkin mikä vähentää arvoa F1-tallien silmissä. Paljon on myös muita toista tai kolmatta vuotta sarjassa ajavia ihan hyviä kuskeja muttei mitään tajunnan räjäyttäviä talentteja. Maloney tosiaan vahva ehdokas kanssa.Tsunodan penkki on todella helposti otettavissa, joten mielenkiintoista nähdä kenellä Red Bullin junnuista riittää rahkeet nousta ykkösiin. Viime vuonna oli myös monta RB-junnua sarjassa, vaan kukaan ei noussut niin selkeästi esiin että olisi kutsua saanut. Taso oli jopa niin heikkoa, että "ikäloppu" de Vries otettiin ennemmin kuin kukaan omasta akatemiasta.
Zane Maloney oli itselle todella mielenkiintoinen kaappaus Red Bullilta tässä hiljattain. Oli viime F3-kauden lopussa selkeästi sarjan vahvin kuski ja viimeisestä neljästä feature-kisasta kolme voittoa ja yksi kakkossija.
Epäilen että Pourchairen kokemus ja taidot on riittävä kombo kuitenkin tämän mestaruuden haalimaan. Pakko sanoa, että hänen F2-taipaleensa on ollut itselle pienehkö pettymys toistaiseksi, kun aikanaan pidin F3:ssa jopa mm. Piastria parempana lupauksena. Täytyy sen verran kuitenkin puolustella, että vaikka ajaakin jo kolmatta vuottaan niin on silti vasta 19-vuotias. Nousi sen pari vuotta nuorempana F2:siin kaikkiin ikätovereihin verrattuna.
Kovassa kunnossa on ranskalainen. Toivottavsti ensi vuodeksi saa paikan Alfalta (Sauber)Poutchaire on kyllä jäätävässä vauhdissa F2 aika-ajossa. 1-2 ero 0.751sek joka vastaava kuin sijojen 2-20 välillä
1-3 ero on sama kuin 2. ja 22. eli viimeisen
Pakkokin melkein jatkaa. On kuitenkin jo kolmas kausi Pourchairella tässä luokassa. Tulosta on tultava nyt. Oli toki viime kaudellakin sarjan kolmas, mutta ei noussut ykkösiin ja jatkaa sarjassa edelleen. Nyt on tultava mestaruus, jos takana ei ole isoa lompakkoa. Näin se vaan menee. Uusia lupaavia kavereita on kyllä tyrkyllä jonoksi asti, joten edukseen pitää erottua. Huon kuljettaja hän ei varmasti ole, mutta tämä maailma on todella julma. Äkkiä unohdetaan.No niinpä, jos nuorukainen jatkaa näitä otteita läpi kauden niin F1 paikka varsin selkeä.
Alfa (sauber) paikka saattaa kuitenkin myös merkitä suomalais kuskien taivalluksen loppua, tai ainakin taukoa vuodesta -89 alkaneeseen aktiiviseen edustukseen
Riippuu ihan siitä, jatkuutko kiinalaisten rahan syytäminen Zhoun ajamisia varten. Jos Zhousta ei taloudellista hyötyä saa niin Pourchairen ottaminen hänen tilalleen olisi ns. no brainer. Zhou oli samanlainen kolmannen kauden nestori, paitsi paljon huonommalla menestyksellä.Laiva on seilannut jo Pourchairen osalta ellei sitten Zhou epäonnistu niin pahasti, että tuollainen kolmannen kauden F2-nestori otettaisiin kokeiluun. Ellei Pourchaire nyt peräti voita kaikkia kauden kisoja, niin nostaisin F1:iin ennemmin kenet tahansa keltanokan, kuka nyt sitten hopealle yltääkään.
Minä en kyllä näe merkittävää eroa Zhoun ja Pourchairen suorituksissa F2-sarjassa. Zhoun aikaan sarjan formaattikin oli erilainen ja se on voinut vaikuttaa kuljettajien välisiin voimasuhteisiin.Riippuu ihan siitä, jatkuutko kiinalaisten rahan syytäminen Zhoun ajamisia varten. Jos Zhousta ei taloudellista hyötyä saa niin Pourchairen ottaminen hänen tilalleen olisi ns. no brainer. Zhou oli samanlainen kolmannen kauden nestori, paitsi paljon huonommalla menestyksellä.
F2:ssa saisi muutenkin olla joko yläikäraja, tai tietty kisamäärä minkä jälkeen ei sarjassa saa enää ajaa. Kyseessä on kuitenkin sarja, jonka tarkoitus on nimenomaan kasvattaa kuskeja jatkamaan eteenpäin muihin sarjoihin. Nämä Boschungit, Nissanyt sun muut eivät palvele ketään.Kuusi kautta ja 97 kilpailua F2-luokassa ajanut Ralph Boschung jättää sarjan tämän kauden jälkeen. Tulevaisuuttan ei ole vielä paljastahnut, mutta on kiinnostunut gt-luokissa ja Indycarissa kisaamisesta.
https://www.autosport.com/formula2/news/boschung-2023-will-be-my-last-formula-2-season/10441759/