F1-lisäluokat 2025

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9387
Jonkunlainen kompromissi (ajatuksena, että aika-ajoja on vain yksi) olisi se, että vain tuo osuus mikä käännetään lukittaisiin. Loppuosa gridistä sitten sprintin tuloksen perusteella.

Melbournen tulosten perusteella lauantaina olisi siis jaossa ollut 13. lähtöruutu sunnuntaille, ja tuon olisi napannut Tsolov. Taposelle olisi tällä systeemillä irronnut lähtöruutu 17.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
368
F2/F3-sarjassa on alusta saakka ollut yhdet aika-ajot, jotka määrittää gridit molempiin kilpailuihin, sprinttiin parhaat lähtee käännetyssä järjestyksessä. Tämä vaatii kuljettajilta oikeata ajoitusta nopealle kierrokselle ja session lyhyt pituus (30 min) tuo vielä omat ongelmansa. Täten ymmärrän potutuksenne aika-ajojen järjettömyydestä.
Aivan oleellinen ero F2 luokkaan tulee siinä, että F2 aika-ajoissa oli mukana 21 autoa, F3:ssa 31 autoa. Varsinkin Melbournen kaltaisella radalla tila käy mahdottoman ahtaaksi ja punaisten lippujen todennäköisyys ratkaisevilla hetkillä lähestyy arvoa 1.0. Lisäksi F2 luokassa ajetaan 40% pidempi kausi, joten huonon (tai miksei hyvänkin) tuurin merkitys ei ole isomman otannan ansiosta aivan niin suuri.

Aika-ajojen formaatin pitäisi vastata aika-ajojen painoarvoa. F1-pudotussysteemi tai Frecasta tuttu gridin jako kahteen eri aika-ajoryhmään taklaisi huomattavasti ongelmakohtia. Koska perjantait on aikataulullisesti ahtaita, niin kyseeseen tulisi varmaankin lähinnä jälkimmäinen formaatti. Yksi pitempi sessio, kuten tässä 30 minuuttia, ei oikeasti hajauta kuljettajien kierroksia paljoakaan, koska lähtökohtaisesti parhaat kierrokset ajetaan rataevoluution ollessa parhaimmillaan viimeisten minuuttien aikana ja renkaita pitää säästää sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös