Jospa minäkin kerron ensireaktiot.
Noita alun lehdistötilaisuus hässäköitä vähän osasin ennakoida, eivät siis yllättäneet ja itte oon erityisen kiinnostunut nimenomaan tuosta uramoodista ja kausiajamisesta.
Aloitin siis kauden Lotuksella ja Sakhiriin. Expert-tasolla ja kaikki helpotukset pois. Ensimmäisenä pisti vituttamaan sama mikä Charliellakin. Oletuskuvakulma auton takaa...tämä jos jokin on vihje siitä, että kyseessä on arcade-peli. Ratin säätöä asetuksista ja sainhan sen toiminaakin. Näppäimetkin oli säädetty ennalta oikein eikä sen suurempia kikkailuja tarvittu - ainakaan tän Logitechin G25:n kanssa.
Tai no pientä säätöä piti tehdä. Mulla oli Windowsista säädetty ratin kääntösäde 360 asteeseen. F1-auton ratithan kääntyy vähän reilut 360. Tämä oli aivan liikaa, koska loivissakin mutkissa rattia piti kääntää aivan helvetisti, että auto kääntyi vähääkään minnekään. Windowsista kävin palauttamassa ratin 180-asteeseen ja otin dead zonet pelistä pois ja lineaarisuudet täysille.
Sakhirin rata on mulle ennaltaan täysin tuntematon, joten koko ensimmäinen 1,5h tunnin practice 1 meni kokonaan radan opetteluun. Loppupuolella sessiota taisin kyetä aikaan 2.03.XXX.
P2 ajoin myös kokonaan ja aika lähenteli jo 2.00.XXX. Quick setuppeja toisiksi herkin kuivankelin säätö alla. Bensat aina 10 kierrokselle, että ehtii useamman ajelemaan. Ja renkaat Primeä.
P3:ssa kokeilin jo Option renkaita ja kierrosajatkin painut jo alle 2.00.
AA:ssa taisin ajaa Q3:ssa jotain 1.58:XXX ja 7. ruutu.
Startissa en nähnyt valoja ja spinnailin ensimmäisellä kierroksella jne. Ajoin täyden kisan lopulta maaliin saakka toiseksi viimeisenä 3 kierrosta kärjelle jääneenä.
Ajettavuus ei ole simulaatiota, mutta nautittavaa silti. Nopeassa mutkassa jos perä lähtee irti sen saa 100% varmuudella aina kiinni, jarrua painamalla, menettämättä kauheasti edes vauhtia. Täytyy olla jonkinlainen fysiikkavirhe tuossa.
AI autot ovat toisissa kohdissa rataa kummallisen nopeita ja sit toisissa kohtaa äärettömän hitaita, jolloin mm. kun tulee kierroksella ohitetuksia joutuu olemaan todella tarkkana niiden kanssa ettei vedä perään kun jarruttelevat keskellä kutosella ajettavaa mutkaa.
Grafiikat on hienot ja pyörähtää mun Quad Core II 2,83 GHz + 2GB DDR2 + Geforce GTS 250 1GB laitteella hyvin. Automaattigrafiikkasetus aika pitkältä mediumittaa setit. En hirveästi huomannut eroa FULL-setuppeihin, muuta kuin frameraten tippumisen 15-20 kieppeille, joka ei ole enää mukavaa - nykystandardeilla.
Fysiikasta vielä, että renkaita ei saa jarrutuksessa lukittua vaikka täysiä painais, paitti aivan hiljaisissa nopeuksissa - varsinkaan kun renkaat ovat lämpimät. Tämä ei voi olla oikeasti näin, vrt. oikean maailman Webberin jarrutus kun ajoi Kovalaisen perään -> renkaat lukossa, keskellä kisaa.
Äänimaailma on upea ja lähes 100%:sti onnistunut. F1 auton moottorin ääni on kuin sinfoniaa korville ja ah, nuo vaihteenvaihtoäänet. Uijui! Mahtavaa!
Sadekeliä kokeilin pari kierrosta Melbournessa ja hienon näköistä oli sekin. Pitoa vaan tuntui olevan Expert-asetuksillakin naurettavan paljon.
Tällä hetkellä pidän peliä vähän liian helppona.
Sakhirin kisan jälkeen, kun tänään käynnistin pelin uudestaan se kertoi minulle, että autosave-file on korruptoitunut ja jouduin alottamaan kauden uudestaan. Toivottavasti tätä ei käy kauhean usein varsinkaan kesken pitkän kauden!
Nyt kävin koittaa nukutun yön jälkeen Sakhiria ja ajoin Prime-renkailla ja 10 kierroksen bensoilla 1.58.XXX practice 1:ssä. Tästä voin olettaa että optioneilla ja 5 kierroksen petrooleilla mennään 1.56.XXX tasoa ja aika varmasti paalupaikka- tai eturivivauhtia.
Pelissä on huonot puolensa, ja on ymmärrettävää että ne voivat häiritä monia. Tämä on kuitenkin kokonaisuutena jo nyt paras F1-peli mitä olen koskaan pelannut. Varsinkin audiovisuaalinen puoli on herkullista kuunneltavaa ja katsottavaa. Myöskään arcade-tyyppinen ajotuntuma ei ole mennyt aivan metsään, kunhan siihen ensin tottuu.
Hyvä ostos, mutta hardcore-simufaneille en viitsisi mennä suosittelemaan.