de rong
Banned
- Liittynyt
- 17.1.2005
- Viestit
- 3194
No mites Damon Hill?Minä en Manselliä minään yli-ihmisenä pidä, varsinkin jos vertaa suorituksia tallitoverien suorituksiin. Keskiverto formulakuski.
Siinä oli jo oikeasti keskiverto kuski.
No mites Damon Hill?Minä en Manselliä minään yli-ihmisenä pidä, varsinkin jos vertaa suorituksia tallitoverien suorituksiin. Keskiverto formulakuski.
Että ei se ihan mahdotonta pärjätä huipulla, vaikkei täysin super-ajaja olisikaan? Ko. kaveri ollut kuunapäivänä ajanut mitään kilpuria tosielämässä. Virtuaalimaailmassa hallitseekin jo useampaa vuotta peräkkäin. Oksentelu kertoo kans sen, että ensinnäkää kuntoa ei ole, mutta paskalla fysiikalla kuite ne ainoatkin kierrokset vääntäny. Entäpä jos fysiikka olisi ollu kunnossa? Entistä nopeampia kierroksia varmasti? Entä kuinka monta kiekkaa olis vaadittu huippujen kans samalle sekuntiluvulle pääsyyn? Ei varmaankaan kokonaista uraa.Top Gear istutti pelimestarin kilpa-autoon
...BBC:n Top Gear -tv-ohjelma järjesti Hutulle mahdollisuuden todistaa, että virtuaalisesti hankitut ajotaidot pätevät myös tosielämässä. Aikaisemmin oikeista autoista vain vanhaa Ford Sierraa ajanut Huttu istutettiin 260-hevosvoimaisen Star Mazda -kilpurin rattiin Atlantassa Yhdysvalloissa.
Huttu ei pettänyt odotuksia vaan jopa ylitti ne. Paikan päällä olleet asiantuntijat olivat ihmeissään, kun täysin kokematon kilpa-ajaja paukutti tulostaululle vain muutaman sekunnin ammattilaiskuljettajia hitaampia aikoja. Nopeimmissa mutkissa Huttu ajoi vain hieman ammattilaisia hitaammin pitäen auton koko ajan radalla.
Huttu joutui ajamaan kilpa-radalla kuumissa ja haasteellisissa olosuhteissa. Ilman lämpötila oli 34 astetta, autossa lämpö nousi yli 40 asteeseen....
...Viidentoista Atlantan kilparadalla ajetun kierroksen jälkeen Hutun oli pakko jättää leikki kesken. G-voimat olivat liikaa kokemattomalle kuskille. Ennen ajon lopettamista Huttu oli kertaalleen oksentanut kypäräänsä pahoinvoinnin seurauksena.
http://www.iltalehti.fi/digi/2010120812830533_du.shtml
Helpompaa autoa on helpompi ajaa kovaa, eli tasoerot pienenevät.Olipa auto helppo tai vaikea ajettava, niin eiköhän tosi hyvä kuski silti aja sitä kovemmin kuin vähemmän hyvä. Että sikäli turha nillittää autojen helppoudesta muinaisaikoihin nähden.
Eiköhän taso nykyaikana ole tosiaan kovempi kuin ikinä ennen, koska pikkusarjat ovat kovatasoisempia ja kilpailu kuskipaikoista kovaa.
No ei tietenkään. Mutta tilanne olisi eri keskinkertaisen pikkuformulakuskin kanssa, joka ymmärtää edes vähän alkua rata-ajosta formulalla.Kateellisten panettelua. Nykyiset autot on aivan varmasti helppoja ajaa vaikkapa 80-luvun peleihin verrattuna, mutta ilman mitään talenttia kun pistettäisiin vaikkapa keskiverto forumisti ajamaan niin ikimaailmassa ei saisi ajettua yhtäkään kilpailukykyistä kierrosta.
Vai onko spinnien vähäinen määrä todiste ammattitaitoisista kuskeista?Autojen helppoudesta ajaa on hyvä todiste spinnien vähäinen määrä.
Miksipä riskeerata spinnaamalla kun nykyään voi vähänkään tiukassa paikassa huoletta lasketella radalta...........radan vieressä olevalle asfaltille eivätkä kanttikivetkään ole esteenä.Autojen helppoudesta ajaa on hyvä todiste spinnien vähäinen määrä.
USA:n GP-viikonloppu vuodelta 2007 sen kertoi ja Monza 2008 varmisti. Kyseessähän on Schumin manttelinperijä, Saksan ja F1-sarjan uusi Wunderkind.Onhan sitäkin jo pohdittu et onko esim.Vettel oikeasti hyvä?Vai onko se vaan RedBullin ansiota..
En usko. Esim. kuskien tulokaskuskeilla näkyy harvinaisen vähän pyörähdyksiä, joten olen Toxicityn kanssa samoilla linjoilla. Vaikka Lewis Hamilton onkin poikkeuksellisen kova lahjakkuus, minulle oli yllätys, että pääsi heti huipputasolle F1:ssä. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että nykyään noustaan suoraan huipulle heti uran ekasta GP:stä lähtien.Vai onko spinnien vähäinen määrä todiste ammattitaitoisista kuskeista?
Manuaalilaatikon kanssa pomppuisella radalla oli haastavampaa:http://www.youtube.com/watch?v=bCF7KaCs21M
Verratkaa nykypäivän autoihin ja miten vähän nykyään ratin kanssa leikitään. Hitto noi lähti kuin raketit aikoinaan.
Tää on menossa siihen suuntaan, että kohta joku vetää Ben Hurin valjakot mukaan tähän keskusteluun.Manuaalilaatikon kanssa pomppuisella radalla oli haastavampaa:
http://www.youtube.com/watch?v=6lctPBAkFCc&feature=player_detailpage#t=20s
No, on niitä heti valmiita kuskeja ennenkin ollut. Esim. Sennalla ja Schumilla ei kauaa kestänyt, ennen kuin olivat kärkitaistelussa.En usko. Esim. kuskien tulokaskuskeilla näkyy harvinaisen vähän pyörähdyksiä, joten olen Toxicityn kanssa samoilla linjoilla. Vaikka Lewis Hamilton onkin poikkeuksellisen kova lahjakkuus, minulle oli yllätys, että pääsi heti huipputasolle F1:ssä. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että nykyään noustaan suoraan huipulle heti uran ekasta GP:stä lähtien.
Jos miettii vielä vaikka 2000-luvun alkuakin, ei silloinkaan ihan heti oltu huippusuorituksissa tulokaskaudella. Viimeisien vuosiean aikaan esim. Hamilton, Vettel, Perez yms. ovat taistelemassa aivan kärkiporukan tahdissa ilman suurempaa kokemusta. Kun rupeaa muistelemaan monien mestarien uria, onko saavutuksia kerätty noin kokemattomina?
Vaikka noita edellä mainuttuja juttuja on tehty, on nykyautoissa enemmän pitoia kuin koskaan aikaisemmin ykkösissä. Esim. se downforce, joka menetettiin 2009 ollaan saatu aika hyvin pakokaasudiffuilla ja muilla vempeleillä takaisin. Slicksit siihen päälle, niin autot ovat jo noita vuosia nopeampia. Luistonestokielto taas ei paljoa vaikeuta (paitsi sateella), kun autoissa on niin hyvä vetopito ja vähän tehoa, että normaalilla kierroksella voit lyödä kaasun lattiaan mutkasta ulos tullessa ihan huoletta.En voi olla samaa mieltä juuri kenenkään nyt kommentoineen kanssa. Tilastoihin nojaten Hamilton on ainoa nykyinen "nuori lahjakkuus", joka,on kyennyt f1 debyytin jälkeen välittömästi, ajamaan kovalla tasolla, kyllä joku Vetteli kämmäili paljon vielä 2010:kin, sitä edeltäneistä kausista puhumattakaan.
Autoista sen verran, että niitä on tasaisesti vaikeutettu tällä vuosi tuhannella, esimerkkeinä avustimien vähentäminen 2008, ja lisäsiivekehärpäkkeiden poisto sekä downforcen yleinen vähentäminen kaudelle 2009. Tietenkään autot eivät ole yhtä vaikeita ajaa kuin "joskus muinoin", mutta kuitenkaan nykyiset eivät historian helpoimpia Fykkösiä ole. Lisäksi helppojen autojen tasoja pienentävästä vaikutuksesta täytyy sanoa, että eihän autoilla mitään absoluuttista huippunopeutta kiertää rataa ole, joten mitä parempi kuski, sitä nopeammin hän saa helponkin auton kulkemaan, ts. nopeampi kuski saa saman verran enemmän irti helpommasta autosta, kuin vaikeammasta, vrt. Huonompaan kuskiin.
Nää vanhat onboardit näyttää hurjemmilta kuin mitä oikeasti ovat. Kameran tärinästä aiheutuu suuri osa vauhdin illuusiosta.Manuaalilaatikon kanssa pomppuisella radalla oli haastavampaa:
http://www.youtube.com/watch?v=6lctPBAkFCc&feature=player_detailpage#t=20s
Tein nyt pikaisen vertailun niin kyllä 2007 autot ovat olleet selkeästi nopeampia kuin tällä kaudella (aika-ajon 2. osio vrt. tämän kauden paalu aika, koska kolmas osio kisabensoilla ja kisassa tullut muutoksia käytäntöihin.), varsinkin, kun mainitsemiisi downforcen lisäyksiin lisätään KERS ja avattavatakasiipi, voidaan sanoa että autot olivat huomattavasti nopeampia 2007, pienellä varauksella toki, tutkimukseni oli vajakki, mutta suuntaa antava.Vaikka noita edellä mainuttuja juttuja on tehty, on nykyautoissa enemmän pitoia kuin koskaan aikaisemmin ykkösissä. Esim. se downforce, joka menetettiin 2009 ollaan saatu aika hyvin pakokaasudiffuilla ja muilla vempeleillä takaisin. Slicksit siihen päälle, niin autot ovat jo noita vuosia nopeampia. Luistonestokielto taas ei paljoa vaikeuta (paitsi sateella), kun autoissa on niin hyvä vetopito ja vähän tehoa, että normaalilla kierroksella voit lyödä kaasun lattiaan mutkasta ulos tullessa ihan huoletta.