Nicon McLaren-sopimus on vain ajan kysymys. Kovalainen ei valitettavasti ole vieläkään pystynyt näyttämään omia kykyjään niin, että hänestä tulisi F1-sarjan "kuuma kuljettaja". Olkoonkin, että tällä kaudella McLaren-talli on sählännyt muutaman Kovalaisen kisan ja on huonoa onneakin ollut matkassa, niin siitä huolimatta Kovalaisen esitykset eivät ole olleet kovinkaan vakuuttavia. Heikki ei varsinaisesti ole säväyttänyt kertaakaan. Silverstonen paalupaikka on kiistatta kauden kohokohta toistaiseksi.
Vaikka Kovalaisen osalta sekä talli että mies itse ovat antaneet lausuntoja jo ennen kauden alkua, että voittoja ei heti tarvitse tulla ja mestaruudesta ei vielä tällä kaudella ajeta, niin toisaalta on myös muistettava se, että McLaren on menestyvä liikeyritys, jolla on merkittävät rahoittajat. Jos Kovalainen ei miellytä rahoittajien silmissä, niin nitinää ja natinaa alkaa kuulua suunnalta jos toiselta. Mercedes on yksi näistä avainyrityksistä.
Kukin autonvalmistaja on mukana F1-sarjassa ainoastaan ja vain siksi, että sillä markkinoidaan auton merkkiä, brändiä, ja että sen avulla pyritään lisäämään myyntiä. Loppujen lopuksi näiden karkeloiden maksumiehinä toimimme me, tavalliset kuluttajat, F1-tallien sponsorien tuottamien tuotteiden ja palveluiden hankkimisen kautta.
Saksa on Mercedeksen päämarkkina-alue. Michael Schumacher toi lajille ennen näkemätöntä nostetta ja huomiota, vaikka hän ajoikin koko uransa autolla, jolla ei ollut mitään tekemistä Mercedeksen kanssa. Mika Häkkinen oli McLarenilla silloin, kun autolla on viimeksi voitettu kuljettajien maailmanmestaruus. Mikan avulla Mercedes pystyi rakentamaan markkinointistrategian, joka tuki ja edisti Mercedeksen myyntiä. Kimi Räikkönen ei noussut Saksassa koskaan samanlaiseen rooliin eikä sen kummemmin Coulthardista kuin Montoyastakaan ollut Mercedeksen mannekiineiksi.
Kun Fernando Alonso siirtyi McLarenille, niin tuplamaailmanmestarin ja keltanokka Hamiltonin avulla pyrittiin Mercedeksellä rakentamaan jälleen kiinnostava markkinointistrategia, joka oli itse asiassa alkuun erittäin onnistunut. Alonson ja Hamiltonin riitely vei kuitenkin sitten pohjaa pois koko markkinointikampanjalta ja niin se sitten vesittyi yhdessä McLarenin vakoilusotkujen ja Alonson riitaisaan siirtymiseen pois tallista.
Jos me suomalaiset olemme ihan rehellisiä, niin Hamilton ja Kovalainen yhdessä saattavat olla mielenkiintoinen kuljettajapari, mikäli arvotetaan pelkästään kuljettajien ajotaitoa. Mutta F1-sarjassa ei ole kysymys ainoastaan kilpailemisesta. F1 on liiketoimintaa, jossa raha puhuu. Niinpä kuljettajan markkinointiarvolla on suuri merkitys F1-tallille ja sen sponsoreille. Heikki Kovalainen ei ole pystynyt ajoitaidoillaan tekemään itsestään mielenkiintoista kuljettajaa markkinoinnin näkökulmasta.
Kuinka monessa Mercedeksen mainoksessa Heikki Kovalainen on esiintynyt televisiossa?
Onko Heikki Kovalainen TAG Heuerin mannekiini?
Onko Kovalaisen kasvoja tai nimeä käytetty Mercedeksen esitteissä (edes Suomessa)?
Jos Kovalainen olisi menestynyt kisoissa, saavuttanut voittoja, taistellut paremmista sijoituksista kisoissa ja osoittanut rohkeutta ja riskinottokykyä, niin siinä tapauksessa hänen markkina-arvonsa olisi selkeästi nykyistä korkeammalla. Nyt tilanne on kuitenkin se, että pitääkseen nykyisen tallipaikkansa McLarenilla, niin Kovalaisen pitää melkeinpä saavuttaa ihme lyhyessä ajassa. Kisoja pitää alkaa voittaa ja toisekseen Hamilton on jäätävä sijoituksissa Kovalaisen taakse.
Vaikkakaan Nico Rosbergillä ei ole sen kummempia saavutuksia F1-sarjassa, niin on muistettava, että Nico on F1-maailmanmestarin Keken poika. Keke on luunkova F1-ammattilainen, jolla on suhteita F1-sarjan silmäätekeviin. On selvää, että Keken neuvottelema Nicon nykyinen Williams-sopimus oli keino saada nostettua Nicon siirtohintaa F1-siirtomarkkinoilla. Olkoonkin, että Nicon nykyinen sopimus on Williamsille alkuperäistä sopimusta hintavampi, niin on ymmärrettävä, että Frank Williams ei ole kuitenkaan mikään ääliö, vaan hänkin johtaa yritystä, jonka tavoitteena on myös tuottaa taloudellista voittoa. Niinpä on muistettava myös se, että kun Frank Williams myy Nico Rosbergin sopimuksen kauden 2008 jälkeen, niin hän ei pelkästään saa maksamiaan palkkoja takaisin, vaan myös rutikuivaa voittoa.
Williamsin taloudelliset resurssit eivät tänä päivänä riitä rakentamaan voittaja-autoa. Se on valitettava fakta tämän aikakauden Formula 1-sarjassa. Niinpä Nicon Williams-sopimus on aivan varmasti kaupan, kunhan kaupallisista ehdoista päästään sopimaan. Ja McLaren haluaa sopia. Vakoilusotkut ovat nyt ohi ja on aika keskittyä taas olennaiseen. Nico Rosberg sopii monellakin tavalla sekä Mercedeksen että McLarenin imagoon ja tavoitteisiin. Muistettava on myös se, että Kekellä ON suhteita.