F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nopeasti kuluvat renkaat tuovat varikkopysähdyksiä ja ohituksia, joissa ohitettava on useita sekunteja hitaampi kuin ohittaja. En pidä kumpiakaan tapahtumia kovinkaan viihdyttävinä.
Samaa mieltä helppojen ohitusten ja varikkopysähdysten viihdyttävyydestä, mutta kisan kulusta ne tekevät mielenkiintoisemman, kun ei ajella jonossa lähdöstä maaliin ja muutoksia ei tapahdu lukuunottamatta muutamaa taitavaa ohitusta. Mun mielestä kisan kulku on jännempi, jos kuskit pääsevät ajamaan sitä nopeutta johon itse pystyvät, eikä edellä ajavan tahdissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nopeasti kuluvat renkaat tuovat varikkopysähdyksiä ja ohituksia, joissa ohitettava on useita sekunteja hitaampi kuin ohittaja. En pidä kumpiakaan tapahtumia kovinkaan viihdyttävinä.
Auton suorituskykyjen muuttuminen kisan kestäessä luo mielenkiintoa, koska silloin paikkoja yleensä vaihdetaan. Jos kaikki autot olisivat koko kisan ajan samoissa suhteellisissa voimasuhteissa, seuraus olisi jonossa-ajelu.
Tarkoitukseni oli huomauttaa, että kisa voi olla hyvä ilman useita varikkostoppeja. Varikkostoppien lukumäärä ei ole suoraan verrannollinen kisan viihdyttävyyteen.
Jos radalla tapahtuu muutenkin, tuo pätee. Mutta usein action on (nykyrenkailla) seurausta renkaiden kulumisesta eli välillisesti varikkopysähdyksistä, joten vähemmillä stopeilla actioniakin on vähemmän. Muutenkin varikkostopit ovat itsessäänkin tapahtumia, joissa voi esim. mokata. Kyllä ne tuovat ruutuun katsottavaa eli viihdykettä.
Muutuihan meno silloinkin, kun vaihdettiin Bridgestonesta Pirelliin.
Parempaan suuntaan. Pirellin ratkaisu annettuun problematiikkaan oli rohkeampi. Bridgestone ei uskaltanut riskeerata (epäilemättä tarkoituksellisen kuluvat renkaat sopivat huonosti japanilaisyrityksen filosofiaan), joten kisat olivat tylsää katsottavaa. Joku voi toki argumentoida, että ne olivat kilpailullisesti jollain tavalla mielekkäämpiä, mutta viihdyttävämpiä ne eivät olleet.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä ihmeen soopaa tuo on? Jatkuvat johonkin asti ja jopa vielä päättyvät samaan aikaan? WTF?
Mitä epäselvää tuossa on? Siis päättyvät kuulemma yht'aikaa, mutta ei ole tiedossa tapahtuuko se vuoden 2014, 2015 tai 2016 lopussa tai myöhemmin. Kuitenkaan ei vielä 2013 lopussa. Tosin en suhtautuisi juttuun kovin vakavasti, kun lähde on "sivuston päätoimittaja".
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Faktaa on muuten se että jos tehdään täysin vapain käsin sellanen rengas mitä nykytekniikka mahdollistaa ni kisat olis todella tylsiä. Säännöt toimii aina kuitenki kahteen suuntaan.

Ns. parempia kisoja varmastikin saatais aero-sääntöön kajoamalla kun rengaspuolella
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Faktaa on muuten se että jos tehdään täysin vapain käsin sellanen rengas mitä nykytekniikka mahdollistaa ni kisat olis todella tylsiä. Säännöt toimii aina kuitenki kahteen suuntaan.

Ns. parempia kisoja varmastikin saatais aero-sääntöön kajoamalla kun rengaspuolella
Meinasin postata samasta asiasta, mut en sit jaksanutkaan. Eli aeroja rajottamalla saatais enempi kuskeja eroteltua. Mut se miksi en jaksanutkaan kirjoittaa mitään, oli se ristiriita, että formulat on kuitenki ajateltu kehityksen kärkenä. Toisaalla taas pitäny pitää seki mielessä, että uudetkin tallit nykyaikana pääsee messiin ilman järjetöntä panostusta. Enään kun ei tehdastalleilla niin hirveänä kiinnosta tuo touhu. Tiedä johtuko Kimin aikaansaamasta lisänäkyvyydestä vai sääntömuutoksista rallissa, mut sinne tuntuu tehdastalleja valuvan hyvää tahtia. Siellä myös kuski pystyy hanskalla tekeen paljon.

Tottahan se on, että nykyformuloissa kuskin osuus on todella pieni kokonaisuuteen nähden. Taktiikat ja muun tiimin onnistuminen varikkopysähdyksissä on mutuna ainaki sen 80% kisasuorituksesta. Kuski voi toki kämmätä koko kisan, mut olemalla parempi kuin muut kuskit.. vaikuttanee max 10%? loput 10%.. jostaki.. tähtien asennosta (alonso :p)? :D

Mut, niin. formuloiden pitäis olla tarpeeksi edullinen, jotta "jämätallitkin" pystyisivät pärjäämään ilman jättimäisiä satsauksia, kuskien osuutta pitäis kasvattaa, mutta olla siltikin autouhreilun "hi-techiä". Joku kolmesta jää väkisin pois, jos ei tehdä kompromisseja.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Oliskohan se aeropuoli kuitenki sellanen mikä tavallaa vähiten hyödyttää autoteollisuutta verrattuna just vaikka muuhun tekniikkaan niinku moottoriin, voimansiirtoon ja jarrupuolelle
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Aikoinaan, kun edellisen kerran siirryttiin turboihin, eroteltiin siinä raa'asti pikkutallit isoista, koska pienen budjetin talleilla ei ollut varaa näihin oman aikansa hi-tech -myllyihin. Nyt tilanne on sikäli eri, että kaikille tuilevat turbot eikä mitään kilpailukyvytöntä halpisvaihtoehtoa (Cosworth tai PURE) taida edes tulla saataville.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oliskohan se aeropuoli kuitenki sellanen mikä tavallaa vähiten hyödyttää autoteollisuutta verrattuna just vaikka muuhun tekniikkaan niinku moottoriin, voimansiirtoon ja jarrupuolelle
F1:n aerodynamiikka on niin kaukana henkilöautoista, että relevanssi on mitätön. Mutta eipä tuolla ole henkilöautovalmistajiakaan enää mukana kuin Mercedes.

Moottoripuolella toki on myös Renault, mutta tiukkojen sääntöjen vuoksi sekin puoli on aika rajoitettu. Ehkä energian talteenotto on se merkittävin konkreettinen hyöty autoteollisuudelle, vaikka silläkin saralla taitaa autoteollisuus olla pitkälti kilpa-autoilua jo edellä.

F1:n merkitys autoteollisuudelle voitaisiin pikku hiljaa haudata, se ei ole ollut enää aikoihin mitenkään merkittävä asia sääntöjä mietittäessä. Sen jälkeen kun turvallisuus saatiin riittävälle tasolle on tajuttu keskittyä katsojien palveluun. Katsojien kiinnostus kun on ensiarvoisen tärkeää tallien rahoituksen kannalta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pakko viilata pilkkua. Mihin Trafin ajoneuvoluokkaan Ferrari, Mclaren, Marussia ja Caterham luetaan? :)
No sepä. Ja kun puhuttiin aiemmin vaikutuksista moottoripuolelle ym. niin silloin voitaneen todeta mukana olevan myös Renaultin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Pakko viilata pilkkua. Mihin Trafin ajoneuvoluokkaan Ferrari, Mclaren, Marussia ja Caterham luetaan? :)
-Niin, noitakin tulee joka päivä kadulla vastaan. :rolleyes:
Olisiko parempi puhua >2-ovisten autojen valmistajista. Nuo edellämainitut ovat pikemminkin urheiluautoja. Parhaiten ehkä Mercedekseen sopisi määritelmä: F1-talleista ainoa "sarjatuotanto-autovalmistaja".
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
F1:n merkitys autoteollisuudelle voitaisiin pikku hiljaa haudata, se ei ole ollut enää aikoihin mitenkään merkittävä asia sääntöjä mietittäessä.
Eri mieltä.
Williams mm. kehitti KERS:n takia järjestelmän jota Porsche hyödyntää tulevassa 918 mallissaan.
edit. http://www.williamshybridpower.com/
Järjestelmää käyttävät Porsche sekä Audi jo nyt kilpa-autoissaan, ja sen lisäksi tosiaan Porsche kaavailee tätä myös siviilikäyttöön
(ja KERS tekee tuloaan myös Ferrarille)

Jarrujen komposiittiteknologia lienee myös perua nimenomaan F1:n suunnalta.

Lisäksi voisin veikata että myös moottorikehityksestä saatava tieto voi hyvinkin olla merkityksellinen autonvalmistajille, esim. polttoaineenkulutuksen vähentäminen F1:ssä on ihan järkevää = pienempi bensalasti tekee nopeamman auton, ja toisaalta kun siellä käytetään normaalia pumppubensaa niin kokemukset ei voi olla mitenkään yhdentekeviä.

Toki voidaan väitellä kuinka tärkeää se tieto valmistajille on, mutta en sanoisi millään tavalla että asia voitaisiin haudata.

Mutta toki mielipiteitähän saa olla, tässä oli omani :)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Parhaiten ehkä Mercedekseen sopisi määritelmä: F1-talleista ainoa "sarjatuotanto-autovalmistaja".
Anteeksi OT, mutta ei pidä tämäkään oikein paikkaansa.
McLaren F1 oli jo sarjavalmisteinen auto ja McLaren sen myötä autonvalmistaja.
Ja niitä tehtiin se 70+ kpl :D

Mutta joo, ehkä parempi määritelmä olisi ainoa iso autonvalmistaja tiiminä, muilla valmistusmäärät on aika pieniä ja Renault toimittaa vaan moottoreita....
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Anteeksi OT, mutta ei pidä tämäkään oikein paikkaansa.
McLaren F1 oli jo sarjavalmisteinen auto ja McLaren sen myötä autonvalmistaja.
Ja niitä tehtiin se 70+ kpl :D

Mutta joo, ehkä parempi määritelmä olisi ainoa iso autonvalmistaja tiiminä, muilla valmistusmäärät on aika pieniä ja Renault toimittaa vaan moottoreita....
Pätee myös ferrariin. Ferkku on erikoismalleja lukuunottamatta aika pitkälti sarjatuotantona valmistanut autonsa + toki nykyään osa fiuskin konsernia, niin se hankaloittaa asian hahmottamista.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
No sanotaan Mersua sitten vaikka massatuotanto- tai suursarjatuotantovalmistaja, sitä ei esim. Ferrari ole.
Itseasiassa jos puhutaan "superautoista", niin ferrari ja porche on sillä saralalla melkoisia massatuottajia. Mutta noh ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, eikä sen puoleen tällä ole mitään tekemistä formuloiden kanssa joten ...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nyt alkaa mennä jo OT:ksi, mutta muistuttaisin vielä siitä, että Mercedes tekee henkilö- ja urheiluautojen lisäksi kaikkea pienistä kaupunkiautoista busseihin kun taas esim. Renaultilla henkilöautot ja raskas kalusto ovat nykyään aivan eri firmoja.
Ehkäpä kuitenkin ralli- ja urheiluautot hyödyttävät perusautojen kehittämistä kilpa-autoilussa enemmän.
Joka tapauksessa tulee oleman mielenkiintoista nähdä kuinka kauan esim. tulevia turbomoottoreita annetaan kehittää ennen kuin tilanne taas jäädytetään.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Eihän sen nyt helvetti niin mene et jos vaikka Sauber kehittää asian x niin se olis ainut talli joka kyseisestä asiasta viivellä hyötyy.

Kannattaa myös sujuvasti unohtaa eri palikkatoimittajien mahdollisuudet testata materiaaleja ääriolosuhteissa.

Asiahan ei missään nimessä toimi niin et ensin kehitetään materiaali jota valmistetaan pieniä sarjoja koemielessä kilpasarjoihin ja mahdollisuuksien mukaan jalostetaan tätä ideaa (hyvien kokemusten kautta) tuotantoautoihin.

Autotehtaat vaan jaksaa sitä itkua "tää ei hyödytä meitä" - ihan siitä syystä että joku säännönkohta just ei satu olemaan mieleinen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös