F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Kaikissa muissakin sarjoissa käytetään matalan profiilin nakkeja, joten rengasvalmistajille on vähemmän päänvaivaa suunnitella F1-renkaita, kun kaikki mahdolliset parametrit eivät mene täysin uusiksi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Lisäksi ne edes näyttävät renkailta mitä käytetään normaaleissa autoissa, helpottaa markkinointia.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Rumat on kyllä noi matalaprofiiliset, kuten henkilöautoissakin tuppaa olemaan.
Mutta mielipideasia..
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Söpöä miten FIA luulee tekevänsä säännöt ilman porsaanreikiä. Inssit löytävät kyllä keinon, että heidän autoaan on vaikea seurata. On tapahtunut joka kerta, kun sääntöjä muutettu ja toivottu seuraamisen ja ohittamisen olevan helpompaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Söpöä miten FIA luulee tekevänsä säännöt ilman porsaanreikiä. Inssit löytävät kyllä keinon, että heidän autoaan on vaikea seurata. On tapahtunut joka kerta, kun sääntöjä muutettu ja toivottu seuraamisen ja ohittamisen olevan helpompaa.
Toisaalta helmat autossa (maaefekti) pienentää siipien vaikutusta downforceen. Varmaan sääntöjen tarkoitus onkin saada siipikikkailua vähennettyä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Toisaalta helmat autossa (maaefekti) pienentää siipien vaikutusta downforceen. Varmaan sääntöjen tarkoitus onkin saada siipikikkailua vähennettyä.
Toivotaan näin ja myös, että FIA kieltää samantien jos joku talli löytää keinon auton seuraamisen vaikeuttamiseksi. Menneisyydessä on ollut vaikeaa nuo kiellot jos tietyt tallit ovat keksineet jotain harmaalla alueella olevaa.
 

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Kieltäisivät nuissa autoissa käytettävän " lattian". Siis osan joka tulee ponttoonien ulkopuolelle. Liihan osumaherkkä osa autoa. Pikku hipasu ja se on topaleina ja son kuskin kisa siinä. ( Paitsi Verstappenin, joka ajaa vaikka puolikkaalla autolla ). Säännöt semmosiksi, että autojen tulee kestää pieniä osumia. Tokihan tämä ei ole romurallia, mutta osumilta ei voi välttyä. Jos autot kestäis pieniä kolhuja, olis kisoissa enemmän jännitettävää, eikä tuomareiden tarvis puuttua joka iesuksen kilpailutilanteeseen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kieltäisivät nuissa autoissa käytettävän " lattian". Siis osan joka tulee ponttoonien ulkopuolelle. Liihan osumaherkkä osa autoa. Pikku hipasu ja se on topaleina ja son kuskin kisa siinä. ( Paitsi Verstappenin, joka ajaa vaikka puolikkaalla autolla ). Säännöt semmosiksi, että autojen tulee kestää pieniä osumia. Tokihan tämä ei ole romurallia, mutta osumilta ei voi välttyä. Jos autot kestäis pieniä kolhuja, olis kisoissa enemmän jännitettävää, eikä tuomareiden tarvis puuttua joka iesuksen kilpailutilanteeseen.
Open wheel luokassa vähä vaikeaa töniä ja pysyä ehjänä. Jos ei muute hiilikuidut repeile, ku renkaaseen osuu, nii sit se rengas repeää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Kapeampi etusiipi olisi sellainen idioottivarma keino ainakin tarpeettomien rengas- että siipirikkojen karsimiseksi. Viimeksi juuri Unkarin GP:ssä Bottasin kisa meni vituiksi sen takia, että Leclerc ja Bottas kolhaisivat renkaita yhteen ja samalla Bottasin etusiipi meni päreiksi, koska siiven pääty oli renkaan tasalla ja luonnollisesti otti osumaa Leclercin pyyhkäistessä ohi. F1:sten edelliseen kulta-aikaan eli pre-2009 etusiipi oli sopivasti kapeampi. Olihan se vähän vähemmän leveä myös parin vuoden ajan ennen kauden 2017 aeromullistusta, mutten muista sitä, kuinka paljon ongelmia silloinen etusiipi aiheuttikaan. Mutta enpä kyllä muista, että 2000-luvun alussa olisi mitään päätylevyn hajoamisia tarvinnut katsella. Kyllä silloin päräytettiin ihan kunnolla kylkeen ja koko siipi kerralla irti, jos etusiipi oli osuakseen.

Omaan makuuni nykyinen turbosiipi on liian leveä ja siksi ruma. Valitettavasti myös kauden 2021 säännöissä on täysleveä etusiipi mukana.

Siinä oli jotain hyvin seksikästä, kun etusiipi oli rungon levyinen ja paljasti eturenkaat kokonaan edestä päin katsoessa...

 
Viimeksi muokattu:

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Open wheel luokassa vähä vaikeaa töniä ja pysyä ehjänä. Jos ei muute hiilikuidut repeile, ku renkaaseen osuu, nii sit se rengas repeää.
No eihän näistä tarvis tehä varsinaisia törmäilyautoja, mutta jotain pitäis tehä. Minusta tuossa ei ole mitään järkeä, että ponttoonien ulkopuolella kiertää puolen metrin levy, joka hajuaa jos joku ajaa metriä lähempää. Riittäis, että kyljissä uloin kohta olis ponttooni. Tämän lisäksi ponttoonin takaosan ja renkaan välissä oleva tila pitäis olla niin ahdas, että sieltä ei hajua mitään jos vähä kolahtaa.
Nyt nuo autot on semmosia rirpurapuja, että kuskit varoo niitä kuin kipiää vit... No kipiää jotaki kuitenki. Ja kun varotaan oman auton hajuamista ja vielä sanktion pelossa kaverin auton hajuamista, alkaa kilvanajo olla kyttäilyä. Riskejä ei voida ottaa. Ja jos otetaan, on siinä suuri mahis siihen, että oma tai kaverin kisa on sitte siinä. Ja sitten mietitään, että miksi ei ohitella.

Okei. palataan uutisiin. Tämä jappasu sopis ehkä tuonne alennustila topikkiin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
No eihän näistä tarvis tehä varsinaisia törmäilyautoja, mutta jotain pitäis tehä. Minusta tuossa ei ole mitään järkeä, että ponttoonien ulkopuolella kiertää puolen metrin levy, joka hajuaa jos joku ajaa metriä lähempää. Riittäis, että kyljissä uloin kohta olis ponttooni. Tämän lisäksi ponttoonin takaosan ja renkaan välissä oleva tila pitäis olla niin ahdas, että sieltä ei hajua mitään jos vähä kolahtaa.
Ookko sie koskaan edes nähnyt F1-autoa? Renkaan ja auton pohjan välissä on muutamia senttimetrejä tilaa. Ja toisen auton osumaa ajatellen runkohan on reilusti akselileveyttä kapeampi. Ainoa auton osa, joka on renkaan ulkosyrjän tasalla, on mainitsemani etusiipi. Renkaat eivät pääsääntöisesti hajoa kylkiraapaisuista. Jos osuma tulee liian jyrkässä kulmassa, niin silloin osuva kuljettaja on kyllä niin täysi törttö muutenkin, että sietäisi ennemmin saada mustaa lippua kuin että pääsee maaliin vaurioitta.
 

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Ookko sie koskaan edes nähnyt F1-autoa? Renkaan ja auton pohjan välissä on muutamia senttimetrejä tilaa. Ja toisen auton osumaa ajatellen runkohan on reilusti akselileveyttä kapeampi. Ainoa auton osa, joka on renkaan ulkosyrjän tasalla, on mainitsemani etusiipi. Renkaat eivät pääsääntöisesti hajoa kylkiraapaisuista. Jos osuma tulee liian jyrkässä kulmassa, niin silloin osuva kuljettaja on kyllä niin täysi törttö muutenkin, että sietäisi ennemmin saada mustaa lippua kuin että pääsee maaliin vaurioitta.
Näytä liitetiedosto 26537

Tuo kuva selittää hyvin mitä tarkoitan. Kun nyt tuossa sivussa on pontooni melko sisällä ja tuo "lattia" on koko sivun mittainen jatkuen aina renkaaseen asti. Säännöt kaikille samaksi ja ponttoonille joku minimileveys. Tai ainakin niin että sen ulkopuolelle ei saa tulla tuommosta levyä. Tuoha on tietenki iso osa aeroa, etenki ku ajetaan isolla rakelle, niin tuo toimii tavallaan siipenä. Neweyn filosofiastaha tämä on lähtenyt.

Nuissa 2021 renderöinneissähä oli vähä viitteitä siitä, että tuo pohjalevy olis enemmänki osa ponttoonia, jolloin se ei olis niin herkkä hiteille.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Barcelonan rännissä ajetaan ensi kaudellakin. Fanit raivoissaan kun Hocke tippuu ja tämä snooze fest jää.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1533
Barcelonan rännissä ajetaan ensi kaudellakin. Fanit raivoissaan kun Hocke tippuu ja tämä snooze fest jää.
Barcelonan radassa on paljon hyviä puolia sinne matkustavan fanin näkökulmasta, kuten sijainti, mutta kilpailut ovat lähes aina huonoja. Rata kaipaisi kipeästi uudistamista.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Barcelonan radassa on paljon hyviä puolia sinne matkustavan fanin näkökulmasta, kuten sijainti, mutta kilpailut ovat lähes aina huonoja. Rata kaipaisi kipeästi uudistamista.
Onkohan missään koskaan esitetty mitään realistisia esityksiä siitä, miten rataa voisi/pitäisi muuttaa ohitusten lisäämiseksi ja kisaamisen parantamiseksi?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Onkohan missään koskaan esitetty mitään realistisia esityksiä siitä, miten rataa voisi/pitäisi muuttaa ohitusten lisäämiseksi ja kisaamisen parantamiseksi?
Onhan sitä jo nyt pilattu viimeisen sektorin osalta. Ihan metsään menee kun aletaan hyviä ratoja yhden luokan ohitusten mahdollisen lisäämisen takia muokkaamaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Ericsson korvaa Giovinazin tulevana viikonloppuna Spassa. Lisävalaisua asiasta odotellaan (miksi?).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Eiköhän Markku saanut ihan rehellisesti potkut Indycarista ja on siksi Alfa Romeon mukana F1-kisassa Belgiassa, koska hän on kuitenkin tallin varakuljettaja. Autosport kertoi tästä jo eilen. Ericssonin edustama Indy-talli on juuri se, jonka kanssa McLaren liittoutui, ja ilmeisesti tällä on ollut vaikutusta kyseisen tallin kuljettajavalintoihin näinkin nopealla aikataululla.

Redditistä poimittu Twitter-linkki, kirjoittajana Autosportin veteraanitoimittaja: https://twitter.com/lawrobarretto/status/1166960499700969472

There is no truth in a suggestion that @Ericsson_Marcus will race for @alfaromeoracing this weekend at Spa, the team tell me. He will, however, be at the event in his role as reserve driver, rather than racing at Portland in Indycar. #F1 #Ericsson
 
Viimeksi muokattu:
Ylös