F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
882
Onkohan uutisessa perää mutta maailmalla huhuillaan böönin takaisintulosta. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005980425.html
No toivottavasti ei. Ihmeen lyhyt pinna kyllä Libertyllä tuntuu olevan, jos jo tässä vaiheessa ollaan lyömässä hanskoja tiskiin. Sarja on toki mennyt Libertyn alla mielestäni oikeaan suuntaan, mutta ottaen huomioon sarjan jähmeän muutostahdin tuntuu suorastaan järjettömältä odottaa kaiken muuttuvan Bernien ajoista vain kolmessa vuodessa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
No toivottavasti ei. Ihmeen lyhyt pinna kyllä Libertyllä tuntuu olevan, jos jo tässä vaiheessa ollaan lyömässä hanskoja tiskiin. Sarja on toki mennyt Libertyn alla mielestäni oikeaan suuntaan, mutta ottaen huomioon sarjan jähmeän muutostahdin tuntuu suorastaan järjettömältä odottaa kaiken muuttuvan Bernien ajoista vain kolmessa vuodessa.
Miten ihmeessä Bernie pystyis kääntämään kelloja taaksepäin?
Ainoa mitä voisin kuvitella olisi se, että F1:tä tehtäisiin "äijien laji", jossa ajettaisiin isoilla vaparikoneilla, seksiä lähtöruudukkoon ja kaikki televisioinnit jne maksullisiksi.
Näin kupattaisiin tosiäijä-ääliöurpoilta viimeiset rahat pois.
Muut ovat jo siirtyneet tai siirtymässä sähköformuloita seuraamaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4199
No toivottavasti ei. Ihmeen lyhyt pinna kyllä Libertyllä tuntuu olevan, jos jo tässä vaiheessa ollaan lyömässä hanskoja tiskiin. Sarja on toki mennyt Libertyn alla mielestäni oikeaan suuntaan, mutta ottaen huomioon sarjan jähmeän muutostahdin tuntuu suorastaan järjettömältä odottaa kaiken muuttuvan Bernien ajoista vain kolmessa vuodessa.
Hyviä uudistuksia ollaan tehty, ilmeisesti kivenä kengässä on Concorde-sopimus ja se ettei Liberty pysty muuttamaan yhtään sääntöä ilman yksimielisyyttä.
Nyt vielä webbipuoli katseluineen kuntoon niin hyvä tästä tulee.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
882
Miten ihmeessä Bernie pystyis kääntämään kelloja taaksepäin?
Ainoa mitä voisin kuvitella olisi se, että F1:tä tehtäisiin "äijien laji", jossa ajettaisiin isoilla vaparikoneilla, seksiä lähtöruudukkoon ja kaikki televisioinnit jne maksullisiksi.
Näin kupattaisiin tosiäijä-ääliöurpoilta viimeiset rahat pois.
Muut ovat jo siirtyneet tai siirtymässä sähköformuloita seuraamaan.
Oliko tämä tulkintasi minun tekstistäni vai mitä, en näe että tämä suoraan lainaamaasi viestiini liittyisi? Mielestäni Liberty on tehnyt ihan hyviä muutoksia Bernien ummehtuneista ajoista, ja en usko että Böönin paluu ainakaan parantaisi tilannetta. Libertyltä toivoisin vähän enemmän kärsivällisyyttä, F1:n kaltainen iso laiva kääntyy hitaasti, mutta kyllä F1:llä olisi mielestäni osaavissa ja kehityshaluisissa käsissä hyvinkin toivoa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Hyvä puheenvuoro aiheesta iotechissä:
Taisi olla Pöönin rakentama paskakasa liian suuri jenkkien purettavaksi. Olihan siitä rakennettu sellainen pommi, että oli aivan idioottimainen ajatus edes ostaa F1-sarja alun perinkin.

1. Bernie oli neuvotellut ylihintaiset kansalliset tv-lähetysoikeudet, jotka edelleen estävät globaalin striimauspalvelun perustamisen (striimauksen ja netti-tv:n kulta-aikana).
1b) FOM:n viime kaudella lanseeraama striimauspalvelu oli kuulemma kaiken lisäksi aivan paska.
1c) FOM kokeili myös live timing -sovelluksen päivittämistä ja siitäkin tuli aivan paska.

2) Kisajärjestäjien kanssa on neuvoteltu niin kalliit sopimukset, ettei kaikilla ole edes vara maksaa niitä.
2b) Uusien soppareiden neuvottelu niin lähetys- kuin kisaoikeuksista johtaa siihen, että tuottoisat rakenteet on ensin purettava (lyhyen aikavälin isot tappiot) ennen kuin ne voidaan rakentaa uudestaan erilaisiksi. (Pitkän aikavälin mahdolliset, epävarmat tuotot.)

3) Suurille talleille on annettu erivapaudet sanella F1-sarjan säännöt lyhyellä aikavälillä.

4) Pitkällä aikavälillä puhuttiin suuresta ja merkittävästä uudistuksesta, mutta edes Ross Brawn ei ole saanut ajettua sitä läpi, vaan tulevat 2021-säännöt on vesitetty ja jäljelle jäänee märkä pieru.
4b) Kaksi vuotta sitten lanseerattiin "aggressiiviset" ja "näyttävät" autot, joista halutaan jo nyt eroon, koska ohittaminen on liian vaikeaa.
4c) Ohittamisen vaikeus oli jo kymmenen vuotta sitten se syy, miksi silloisista autoista riisuttiin aero pois. Kanan muisti.

5) Autot ovat aivan helvetin rumia ja vessanrengas teki niistä entistä rumempia.

Tässä tapauksessa painavin kohta lienee tuo 4). Jenkit näkevät, ettei sääntöjä saada muutettua sellaisiksi, että lajin luonne tulisi muuttumaan paremmaksi. Lisäksi isojen tallien kanssa muhii niin helvetin iso riita, ettei siitä voida olla varmoja, että suuttuuko joku ja oikeasti lähtee kävelemään. (En itse usko.)

Se ei tekisi sarjan markkina-arvolle ollenkaan hyvää, jos Mersu tai Red Bull tai vaikka Renault poistuu takavasemmalle. Näistä kaksi myös toimii moottorivalmistajina ja sarjan heikko moottoritilanne tulee olemaan varmasti yksi kortti mafiosotallien kädessä, kun rahasta keskustellaan.

MUTTA: Aiemmin on väläytelty sitäkin vaihtoehtoa, että talleille tarjottaisiin mahdollisuutta alkaa osakkaiksi F1-sarjaan. Tämä luonnollisesti vaatisi sitä, että FOM vähentää omaa omistajuuttaan ja myisi siivun F1-talleille. Kuulemma tämä vaihtoehto vaan ei ole herättänyt kiinnostusta.
https://bbs.io-tech.fi/threads/f1-kausi-2019.134644/page-4#post-4410865
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4199
Se tuli vielä mieleen että olisiko myyntiaikeilla jotain tekemistä laskevan talossuhdanteen kanssa? Ostivat tavallaan all-time-high aikaan ja aikana jossa lainat painaa päälle eikä myyntivoittoja muista sijoituksista juurikaan ole niin... :wall:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1294
Kaikki ongelmat olivat varmasti Libertyllä tiedossa kun ostoksen tekivät. Oli heidän tiedettävä että ostivat rikkinäisen tuotteen jonka korjaaminen tulee viemään vaikaa vähintään viisi vuotta. Siksi kyllä ihmettelen jos uutinen paikkansa pitää.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Oliko tämä tulkintasi minun tekstistäni vai mitä, en näe että tämä suoraan lainaamaasi viestiini liittyisi? Mielestäni Liberty on tehnyt ihan hyviä muutoksia Bernien ummehtuneista ajoista, ja en usko että Böönin paluu ainakaan parantaisi tilannetta. Libertyltä toivoisin vähän enemmän kärsivällisyyttä, F1:n kaltainen iso laiva kääntyy hitaasti, mutta kyllä F1:llä olisi mielestäni osaavissa ja kehityshaluisissa käsissä hyvinkin toivoa.

Äh, no ei. Minustakin Liberty on nyt liian hätäinen. F1 pitää siirtää 2020- luvulle. Ei iso laiva käänny hetkessä. Ehkä vähän ripeämmin nimenomaan webbipuolta voisi parantaa.
Wrt: kuinkahan paljon rallin seuraaminen lisääntyi (minä muiden mukana...), kun siirryttiin vaparikanavalle.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kaikki ongelmat olivat varmasti Libertyllä tiedossa kun ostoksen tekivät. Oli heidän tiedettävä että ostivat rikkinäisen tuotteen jonka korjaaminen tulee viemään vaikaa vähintään viisi vuotta. Siksi kyllä ihmettelen jos uutinen paikkansa pitää.
Jep.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
R.I.P Hubbardille. Hieno mies kun on saanut lisättyä turvallisuutta ykkösissä ja vieläpä nerokkaalla keksinnöllä, joka on ehkä säästänyt Massan hengen ja muita loukkaantumisissa isoissa kolareissa joita ykkösissäkin on riittänyt siitä alkaen kun HANSia ovat kuskit käyttäneet.

Ajatella, kuinka Hans olisi estänyt Häkkisen onnettomuudessa tapahtuneen pään heittelyn puolelta toiselle. Ja varmaan olis paljon muitakin onnettomuuksia jossa HANS olisi ollut kelpo peli.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8421
Sijainti
Helsinki
Mclaren puolustautuu piilomainontasyytökisä vastaan.

"Our partnership's one that is technology based with their newer generation products. We don't have any relationship with the tobacco side of the business.

"Their industry is one that's transforming and is technology driven. So we think there's areas where we can work with them and help them in their transformation journey around technology.
https://www.motorsport.com/f1/news/mclaren-defends-bat-sponsorship-deal/4337727/

EU aikoo tutkia Ferrarin ja Mclaren sponsorisopimuksia.

The European Union’s Health, Food Safety and Energy Union department has confirmed to RaceFans that it is “closely examining” recent initiatives by the tobacco industry involving Formula 1 teams.
https://www.racefans.net/2019/02/13/eu-ferrari-and-mclaren-tobacco-deals-require-close-examination/
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4199
Ei vaikuta kisojen järjestämiseen.
Ai että 20 miljoonan taalan lovi ei vaikuta tapahtumaan joka aiemman tuenkin jälkeen tuotti tappiota? Omistajat siis laittaa 20m$ omistaan vain siksi että tykkäävät formuloista ja haluavat maksaa ylikovaa hintaa GP-oikeudesta Liberty Medialle?

Markkinatalous toimii niin että kun vaihtoehtoisia maksajia ei löydy, hinnat alenee ja lätäkön tuolla puolen maksajista on todella kova pula. Tottakai Austinin omistajat käyttävät tämän hyväkseen ja alkavat polkemaan GP-oikeuksien hintoja alas.

Amerikan piti olla se puuttuva markkina jolle kohdennetaan enemmän mahdollisuuksia, saatavilla on kymmeniä miljoonia uusia potenttiaalisia katsojia (maksajia).
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
701
Taitavat pelata pokeria Liberty Median kanssa isoilla panoksilla. Olettanevat etteivät halua sarjaan tilannetta, jossa ei kisaa Usassa ajettaisi. Näin ollen pyrkivät saamaan hintaa ales päin?
 
Ylös