F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Keskiarvo on kylläkin 5,0 voittajaa per kausi. Edellisellä vuosikymmenellä 5,2 eli pelkästään voittajien määrässä mitattuna muutos ei ole kovin dramaattinen. 1990-luvulla keskiarvo oli vain 4,9, mihin toki kisojen määrä vaikuttanee jonkin verran.

Nopeasti tarkistettuna uusia voittajia saatiin 1990-luvulla 10 kpl, 2000-luvulla 13 kpl ja 2010-luvulla 5 kpl.

Liitteenä nopeasti kyhätty taulukko kolmelta vuosikymmeneltä, asiavirheet mahdollisia. Ensimmäisessä sarakkeessa voittajien määrä kyseisellä kaudella ja toisessa sarakkeessa uusien voittajien tunnukset.

Näytä liitetiedosto 26684

(Herbert näköjään lipsahti vuoden 96 riville vaikka piti olla 95.)

Muodostin vielä nopeasti lukuarvot 1980-luvulle: 7, 10, 11, 8, 5, 7, 5, 5, 3, 6. Keskiarvo 6,7 voittajaa vuodessa. Uusia voittajia en lähtenyt jäljittämään mutta ei niitä aivan mahdottomasti ole; ehkäpä joku 15. "Hullut vuodet" päättyivät 80-luvun alkupuolella ja sen jälkeen F1 on ollut enemmän tai vähemmän kaavamaista. Jokaiselle vuosikymmenelle mahtuu vuosia, jotka olivat läpeensä tylsiä voittajien kirjossa mitattuna, mutta myös jokunen valonpilkahdus.

Omasta mielestäni 2010-luku tullaan muistamaan FIA:n ja presidentti Jean Todtin katastrofaalisesta päätöksenteosta. Mercedesin ylivoiman takana oli ensisijaisesti FIA:n päätös jäädyttää uusien hybridien kehitys heti alkuunsa, mikä salli Mercedesin säilyttää murskaavan moottoriylivoimansa ainakin kolmen ensimmäisen vuoden ajan. Se myös pudotti Renaultin pysyvästi pois moottorikilvasta ja hidasti Hondan kehitystä radikaalisti. Toinen täysi katastrofi oli Ecclestonen kulisseissa neuvottelemat "räätälöidyt concordet", joilla hän suhmuroi leijonanosan rahanjaosta isojen tallien taskuihin ja loi sillä aggressiivisen kastijaon, jossa kärkeen on mahtunut enintään kolme tallia loppujen laahatessa sekuntitolkulla niiden perässä.
Osuit erittäin lähelle oikeaa vastausta noiden 1980-luvun uusien voittajien suhteen kun se olisi ollut 14 uutta voittajaa. Tosin missä Bottas voittajista puhuttaessa kuten Har* kysyi aiemmin?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mersun viime kauden talvitesteistä kivaa tarinaa. Onhan tuo aika erilainen lähestymistapa tulla talvitesteihin kahdella eri autolla.

Mercedes-pomo kertoi, miten talli vedätti muita F1-kauden 2019 alla – seurasivat reaktioita huvittuneina: "Se olisi ollut jo ihme"

Mercedes voitti F1-kaudella 2019 jo kuudennen tuplamestaruutensa peräjälkeen, mutta kauden alla ajetuissa testeissä monet epäilivät tallin suorituskykyä. Seuraavat kuukaudet kuitenkin osoittivat, taas kerran, ettei helmikuun tulosten perusteella kannata tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Toisaalta brittitalli oli itse lyömässä vettä kuumana käyneeseen mediamyllyyn.

Toto Wolffin mukaan Ferrari näytti "ultranopealta", Valtteri Bottas puolestaan kehaisi kilpakumppania "todella vahvaksi". Lewis Hamilton toisti tallikaverinsa sanat ja arveli, että Ferrarin auto saattaisi olla puolikin sekuntia nopeampi kuin Mercedeksen.

Tilanne vaikutti herkulliselta. Sääntöjä oli uusittu melko kovalla kädellä, ja kärkitallien suunnittelijat olivat päätyneet keskenään hyvin erilaisiin konsepteihin. Eroja oli erityisesti etusiivissä, mutta nämä erot vaikuttivat koko autoon.

Sitten, toisella testiviikolla, Mercedes toi radalle täysin erilaisen auton kuin ensimmäisellä viikolla. Julkisuudessa jopa pohdittiin, oliko talli joutunut painamaan paniikkinappulaa ensimmäisen viikon suoritusten jälkeen.

Todellisuudessa tämä oli ollut alun perinkin Mercedeksen tarkoitus. Yksi syy oli se, että teknisiä sääntöjä viilattiin erilaisten porsaanreikien takia varsin pitkään, ja tämä aiheutti talleille painetta. Mercedeksen pääsuunnittelijan John Owenin mukaan joitakin tarkennuksia tehtiin vielä niinkin myöhään kuin marraskuussa 2018 – kolmisen kuukautta ennen talvitestejä.

– Työskentely on aika vaikeaa, kun työtä tehdään sen perusteella, minkälaisiksi sääntöjen oletetaan muotoutuvan, eikä sen perusteella, minkälaiset ne ovat. Mutta tilanne oli sama kaikille. Työstimme alkuun vain niitä osa-alueita, joiden tiesimme pysyvän muuttumattomina. Kun sanamuodot selkiytyivät, siirryimme yksityiskohtiin, Owen sanoi Autosportille antamassaan haastattelussa.

– Autoa halutaan aina päivittää viimeiseen asti, mutta silloin tulee kiire saada se valmiiksi ensimmäisiin testeihin. Toinenkin testi ajetaan vain viikkoa myöhemmin, ja tuotannollisesti ongelma on silloin se, että yritetään tehdä kahta autoa samaan aikaan.

– Sillä ei ollut missään vaiheessa tarkoitus kilpailla. Mikään, mikä viittaa siihen, että olisimme yllättyneet ensimmäisestä testiviikosta, ei ole totta, Owen sanoi.

Olimme yllättyneitä, kun muut tallit luulivat, ettei meillä mene kovin hyvin.

Owen korostaa sitä, että suorituskyvyllä ei ole ensimmäisellä testiviikolla varsinaisesti mitään merkitystä.

– Tarkoituksemme oli lisätä uusi aerodynamiikkapaketti toisiin testeihin. Oli huvittavaa lukea, mitä ihmiset kirjoittivat paketistamme ensimmäisessä testissä, koska emme itse edes muistaneet, miltä se näytti, kunnes se kiinnitettiin autoon. Olimme menneet kehitystyössä niin paljon eteenpäin
.

– Ja entistä huvittavampaa oli, kun ihmiset sanoivat, että olimme reagoineet ensimmäisten testien perusteella. Se olisi ollut jo ihme.

Toisessa testissä, oikealla autollaan, Mercedes oli nopeimmalla vedollaan 0,003 sekuntia hitaampi kuin Ferrari.

– Jotkut katsoivat Ferrarin vauhtia ja olivat hermostuneita etusiiven suunnittelufilosofiasta, mutta siiven suunnitelleet ihmiset uskoivat toimineensa oikein.

– He ymmärsivät täysin, mitä Ferrari yritti tehdä. Tiesimme alun perinkin, että emme halunneet itse mennä siihen suuntaan. Uskoimme olevamme paremmalla tiellä, mutta kun tuloslistat eivät tarjoa näkemykselle tukea, sitä alkaa hermostua.

Oikean konseptin valinta heti kauden alussa on tärkeää, sillä konseptista toiseen muuttaminen on huomattavasti vaikeampaa ja hitaampaa kuin oikean konseptin hiominen huippuunsa – siitäkin huolimatta, että tulokset olisivat alkuun huonoja.

Owen kuitenkin varoittaa, että vaikka Mercedes vei voiton 2019, Ferrarin konsepti saattaa osoittautua oikeaksi kaudella 2020.

– Saattaa olla niin, että Ferrarin polku on oikea, ja se yltää lopulta korkeammalle. Emme tiedä sitä vieläkään
.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mercedes-pomo-paljasti-miten-talli-vedatti-muita-f1-kauden-2019-alla-seurasivat-reaktioita-huvittuneina-se-olisi-ollut-jo-ihme/7691308#gs.sgugy3
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Mersun viime kauden talvitesteistä kivaa tarinaa. Onhan tuo aika erilainen lähestymistapa tulla talvitesteihin kahdella eri autolla.



https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mercedes-pomo-paljasti-miten-talli-vedatti-muita-f1-kauden-2019-alla-seurasivat-reaktioita-huvittuneina-se-olisi-ollut-jo-ihme/7691308#gs.sgugy3
Oikeastaan ihan sama millaisen hirmun Ferrari toisi kisoihin, niin kyllä viimeistään taktiikoissa homma kustaisiin jos Vettel ei sitä tekisi radalla omin avuin 😂
 
Ylös