F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Keskiarvo on kylläkin 5,0 voittajaa per kausi. Edellisellä vuosikymmenellä 5,2 eli pelkästään voittajien määrässä mitattuna muutos ei ole kovin dramaattinen. 1990-luvulla keskiarvo oli vain 4,9, mihin toki kisojen määrä vaikuttanee jonkin verran.

Nopeasti tarkistettuna uusia voittajia saatiin 1990-luvulla 10 kpl, 2000-luvulla 13 kpl ja 2010-luvulla 5 kpl.

Liitteenä nopeasti kyhätty taulukko kolmelta vuosikymmeneltä, asiavirheet mahdollisia. Ensimmäisessä sarakkeessa voittajien määrä kyseisellä kaudella ja toisessa sarakkeessa uusien voittajien tunnukset.

Näytä liitetiedosto 26684

(Herbert näköjään lipsahti vuoden 96 riville vaikka piti olla 95.)

Muodostin vielä nopeasti lukuarvot 1980-luvulle: 7, 10, 11, 8, 5, 7, 5, 5, 3, 6. Keskiarvo 6,7 voittajaa vuodessa. Uusia voittajia en lähtenyt jäljittämään mutta ei niitä aivan mahdottomasti ole; ehkäpä joku 15. "Hullut vuodet" päättyivät 80-luvun alkupuolella ja sen jälkeen F1 on ollut enemmän tai vähemmän kaavamaista. Jokaiselle vuosikymmenelle mahtuu vuosia, jotka olivat läpeensä tylsiä voittajien kirjossa mitattuna, mutta myös jokunen valonpilkahdus.

Omasta mielestäni 2010-luku tullaan muistamaan FIA:n ja presidentti Jean Todtin katastrofaalisesta päätöksenteosta. Mercedesin ylivoiman takana oli ensisijaisesti FIA:n päätös jäädyttää uusien hybridien kehitys heti alkuunsa, mikä salli Mercedesin säilyttää murskaavan moottoriylivoimansa ainakin kolmen ensimmäisen vuoden ajan. Se myös pudotti Renaultin pysyvästi pois moottorikilvasta ja hidasti Hondan kehitystä radikaalisti. Toinen täysi katastrofi oli Ecclestonen kulisseissa neuvottelemat "räätälöidyt concordet", joilla hän suhmuroi leijonanosan rahanjaosta isojen tallien taskuihin ja loi sillä aggressiivisen kastijaon, jossa kärkeen on mahtunut enintään kolme tallia loppujen laahatessa sekuntitolkulla niiden perässä.
Missä Boltteri?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Alfan nimeen pieni lisäys ja Roope testikuskiksi.

Robert Kubica liittyy Alfa Romeon F1-talliin testikuljettajaksi, kertoo Autosport-verkkosivusto.

Kisakuljettajina jatkavat Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi.

Kubican tuoreen sopimuksen taustavoima on PKN Orlen, joka on sopinut tallin kanssa ”monivuotisesta yhteistyöstä”. Tallin uusi, virallinen nimi on Alfa Romeo Racing ORLEN.

PKN Orlen on puolalainen öljyteollisuusjätti.

Kubica ajoi viime kaudella Williamsilla ja saalisti yhden MM-pisteen. Williamsin ensi kauden kisakuljettajat ovat George Russell ja Nicholas Latifi.

– Hän on kuljettaja, jota ei tarvitse esitellä, lausui tallipäällikkö Frederic Vasseur Autosportin mukaan.

– Hänen palautteensa tulee olemaan korvaamatonta, kun jatkamme tallina nousua kohti kärkikahinoita.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
7762
Williams menettää toisen kahdesta sponsoristaan: Rexona (Unilever) loikkaa McLarenille. Nyt on sitten toivottava kovasti, ettei Latifin perhe tee ohareita.

https://www.autosport.com/f1/news/147849/mclaren-partners-with-williams-sponsor-unilever
Earlier this week, Williams announced an extended partnership for the 2020 season with Canadian food manufacturer Sofina Foods, the company that was founded by driver Nicolas Latifi's father Michael.

The company's logo will appear on the rear wing of the Williams F1 car as well as team wear and driver overalls.

Williams has also announced a new deal with Italian coffee company Lavazza, which has been a long-time backer of Latifi.
Jospa ovia ei tarvitse vielä sulkea viimeisen kerran..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Ihmetyttää miten tehokkaasti Williams on päässyt eroon parhaista insseistä. Onko johtaminen ollut niin kuraa?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3389
Ihmetyttää miten tehokkaasti Williams on päässyt eroon parhaista insseistä. Onko johtaminen ollut niin kuraa?
Williams tallin johtamista nimeomaisesti on arvostetu viimevuosina monissa artikkeleissa. On ilmapiiriltään erittäin patriarkaalinen (vähän kuten kuningashuone), Claire sanoo jokaisessa asiassa viimeisen sanan vaikkei substanssia asiaan ole. Eiköhän viimekauden Paddy Lowen pikapikalähtö johtunut näistä ongelmista. Paddyn piti nimenomaisesti alkaa kehittämään tallia ja sen toimintaa nykyaikaisemmaksi ammentaen Mercedes-vuosiaan ja sieltä saatua kokemusta (ja menestystä).
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6222
Sijainti
Vantaa
Williams tallin johtamista nimeomaisesti on arvostetu viimevuosina monissa artikkeleissa. On ilmapiiriltään erittäin patriarkaalinen (vähän kuten kuningashuone), Claire sanoo jokaisessa asiassa viimeisen sanan vaikkei substanssia asiaan ole. Eiköhän viimekauden Paddy Lowen pikapikalähtö johtunut näistä ongelmista. Paddyn piti nimenomaisesti alkaa kehittämään tallia ja sen toimintaa nykyaikaisemmaksi ammentaen Mercedes-vuosiaan ja sieltä saatua kokemusta (ja menestystä).
Lowehan urahttiin tämän kauden taaperuuksen vuoksi, vaikkakin tuskin oli edes osaa eikä arpaa koko sotkuun. Kyllä tämän naisen paikka ei ole valitettavasti johtajan paikalla. Jännä, että F1:sten tallipäällikkönaiset ovat kehitelleet pelkkiä sotkuja aikaiseksi. Liekö syynä hirveät näyttöhalut vai sattumalta molempien kykemättömyys johtajaksi miehisessä maailmassa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
En ihan ole vakuuttunut sen sveitsiläisenkään insinöörin ihmisjohtamiskyvyistä italialaisessa tallissa. Jos osaa vääntää ruuvia oikeaan suuntaan, niin ei se kvalifoi johtamaan ihmisiä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8533
Tanskan ensimmäinen F1-kuljettaja Tom Belsø on kuollut 77 vuoden iässä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2577
Lowehan urahttiin tämän kauden taaperuuksen vuoksi, vaikkakin tuskin oli edes osaa eikä arpaa koko sotkuun. Kyllä tämän naisen paikka ei ole valitettavasti johtajan paikalla. Jännä, että F1:sten tallipäällikkönaiset ovat kehitelleet pelkkiä sotkuja aikaiseksi. Liekö syynä hirveät näyttöhalut vai sattumalta molempien kykemättömyys johtajaksi miehisessä maailmassa.
Minä en ainakaan ole kuullut mitään kulissien takaa, että millaiset Williamsin ongelmat ovat ja onko oikeista ihmisistä hankittu eroon vaiko vain etsitty syntipukkeja. Lowen niskoille kuitenkin auton myöhästyminen offseasonilla vieritettiin ja siitä syystä hän sai potkut tallista. Kun kyse oli tallin osaomistajasta, niin ei se ole aivan tuulesta temmattu syyte voinut olla, tai sitten todellinen syyllinen oikeasti on Claire Williams, sillä vain hän oli Lowen yläpuolella tallissa. Tai itse asiassa Frank Williams on edelleen kaikista ylin ja hänellä on myös enemmistö tallin osakkeista, joten jos Claire olisi pahasti sotkemassa tallin asiat, niin varmasti Frank puuttuisi siihen vaikka perheyhtiö onkin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3389
Minä en ainakaan ole kuullut mitään kulissien takaa, että millaiset Williamsin ongelmat ovat ja onko oikeista ihmisistä hankittu eroon vaiko vain etsitty syntipukkeja. Lowen niskoille kuitenkin auton myöhästyminen offseasonilla vieritettiin ja siitä syystä hän sai potkut tallista. Kun kyse oli tallin osaomistajasta, niin ei se ole aivan tuulesta temmattu syyte voinut olla, tai sitten todellinen syyllinen oikeasti on Claire Williams, sillä vain hän oli Lowen yläpuolella tallissa. Tai itse asiassa Frank Williams on edelleen kaikista ylin ja hänellä on myös enemmistö tallin osakkeista, joten jos Claire olisi pahasti sotkemassa tallin asiat, niin varmasti Frank puuttuisi siihen vaikka perheyhtiö onkin.
Lukusista artikkeleista päätellen, ongelma on juuri Frank Williams, hän tukee tytärtänsä kaikessa. Oli mukana aikanaan nostamassa Clairea F1-tallin toimintaan... Clairen potkuilla spekuloitiin paljon viimekaudella juuri Lowen potkujen / auton myhästymisen aikaan, ja syntipukiksi nostettiin Lowe.


Lähetetty minun SM-A505FN laitteesta Tapatalkilla
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13150
Tanskan ensimmäinen F1-kuljettaja Tom Belsø on kuollut 77 vuoden iässä.
Ikävä juttu kun kyseessä kaikkiaan oli monipuolinen moottoriurheilija ja 'Hymyilevä Tomi' Tanskasta.

Syöpähän hänellä oli ja kuolettavaksi luokiteltu jo joulukuussa jolloin elinaikaa joka tapauksessa olisi ollut hänellä enää hyvin vähän jäljellä.:(

Hänellä oli muitakin hankkeita jotka nyt jäävät sitten Tom Juniorin eli Thomas Belsøn harteille.

Samaan yhteyteen laitettakoon vielä Australian moottoriurheilulegenda ja Brabhamin F1-autoakin testanneen Barry Collersonin menehtyminen myöskin syövästä pois nukkuneena eilen yöllä 83-vuotiaana.

Collerson oli myös Brabhamilla töissä uransa jälkeen jonkin aikaa mistä hänet varmaankin paremmin F1-puolella muistetaan jos muistetaan kuin itse ajoista tai testauksista.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6222
Sijainti
Vantaa
Minä en ainakaan ole kuullut mitään kulissien takaa, että millaiset Williamsin ongelmat ovat ja onko oikeista ihmisistä hankittu eroon vaiko vain etsitty syntipukkeja. Lowen niskoille kuitenkin auton myöhästyminen offseasonilla vieritettiin ja siitä syystä hän sai potkut tallista. Kun kyse oli tallin osaomistajasta, niin ei se ole aivan tuulesta temmattu syyte voinut olla, tai sitten todellinen syyllinen oikeasti on Claire Williams, sillä vain hän oli Lowen yläpuolella tallissa. Tai itse asiassa Frank Williams on edelleen kaikista ylin ja hänellä on myös enemmistö tallin osakkeista, joten jos Claire olisi pahasti sotkemassa tallin asiat, niin varmasti Frank puuttuisi siihen vaikka perheyhtiö onkin.
Minun epäilys on se, että jos Frank johtaa oikeasti tallia vielä, on kyllä kuralla koko talli. Frank on videosta päätellen hauras, joten eiköhän ole pelkkä kuva nettisivuilla.

Lowe on kyllä sen verran kova tekijä, joten vaikea nähdä hänet kokosyyllisenä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2577
Ei Frank tietenkään de facto johda tallia mutta hän on edelleen se, jolla on ylin laillinen päätäntävalta tallissa. Claire on käytännössä operatiivinen johtaja. On sääli, mikäli Frank on jo niin seniili, ettei enää oikein ymmärrä maailman menosta ja siksi sallii tyttärensä ajaa sen kalliolta alas. Mutta mielestäni tässä on edelleen liikaa spekulointia mukana, koska kukaan ei vielä ole avannut suutaan.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Clairen aikana Williamsin pieni renessanssi kuitenkin.

Eipä sillä, nimi saattaa säilyä mutta uusi omistus ja johto ajan kysymys.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3178
Williamsin pitäisi luovuttaa tämänhetkisen projektin suhteen ja alkaa suosiolla Mersun asiakastalliksi. Sitten kun ollaan taas jaloillaan niin voi suunnata omille teille. Tuo ei tosin taida tulla tapahtumaan niin pitkään kun Claire on johdossa, joka on vähän väliä huudellut, että Williams ei miksikään kakkostiimiksi rupea.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3389
Clairen aikana Williamsin pieni renessanssi kuitenkin.

Eipä sillä, nimi saattaa säilyä mutta uusi omistus ja johto ajan kysymys.
Williamsin taannoinen resesanssi oli 100% Mersu-paketin ansioita.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2577
Ei se ainoa asiakastalli ollut
Kaikki Mersu-asiakkaat loistivat 2014-2015. Jopa sysipaska Lotus otti yhden palkintosijan 2015, flopattuaan täysin Renault'n kanssa edeltävällä kaudella. Williamshan oli aina huonoimmillaan niillä radoilla, missä moottorilla oli vähiten merkitystä. Se hyödynsi moottoriedun suunnittelemalla vastaavalla tavalla pienen ilmanvastuksen omaavan auton kuin Ferrari menneellä kaudella.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6222
Sijainti
Vantaa
Kaikki Mersu-asiakkaat loistivat 2014-2015. Jopa sysipaska Lotus otti yhden palkintosijan 2015, flopattuaan täysin Renault'n kanssa edeltävällä kaudella. Williamshan oli aina huonoimmillaan niillä radoilla, missä moottorilla oli vähiten merkitystä. Se hyödynsi moottoriedun suunnittelemalla vastaavalla tavalla pienen ilmanvastuksen omaavan auton kuin Ferrari menneellä kaudella.
Osittain oli Mersun ansiota, mutta auto sopi kyllä Mersun moottorillekin hyvin (kuten tuossa mainitsitkin) ja auto oli usealla radalla nopea. Lotuksen molemmat kuskit keräsivät kauden aikana vain puolet Bottaksen pisteistä, joten ei se niin loistokasta ollut 78 Lotus / 136 Bottas. Bottakselta jäi myös kauden avaus ajamatta. Force Indian pisteet olivat 136 kaudella 2015. Manor jäi samalla koneella hännille. Yksittäisten kisojen loistaviin tuloksiin on monenlaisia selityksiä. Joskus asiat vain natsaavat kuten Vettel Monzassa Toro Rossolla tai vaikkapa Gasly Toro Rossolla jollain radalla.

Niin ja Force India on ollut vuodesta 2016 lähtien Williamsin edellä MM-taulukossa samalla moottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös